Ja ik heb eindelijk weer kunnen lachen na maanden me toch wel depri gevoel te hebben... (wat doet dat toch veel pijn als je paard wat mankeert) Maar nu is het natuurlijk toch nog afwachten wat de DA zegt.. En of dat zijn peesontsteking over is..
Ja.. dat herken ik heel erg.. Ik heb me heel depri gevoeld.. De cijfers op school werden ook steeds slechter..
Anya
Geplaatst: 11-08-11 15:58
Lan is op de foto geweest:
Prognose ZEER GUNSTIG
Haar gewricht is bijna volledig geankyloseerd. Er zit nog een piepklein beetje onrust. Zelfs na de spatproef draafde ze weg. Een beetje onregelmatig, maar niet zo katskreupel als een paar maanden geleden.
Ik moet nog 2 maanden met haar buiten rijden. Kleine stukjes draf. En dan mag er een galopje bij en langzaam wat bochtenwerk. Beetje wat ze zelf aangeeft.
Als het helemaal dicht is, gaat ze van een 4 op de sprong weer naar een 1 op de sprong. Want het is helemaal glad. Zonder hakkels, extra botgroei of oplossing aan de zijkant o.i.d.
ik ben echt heel happy, en het is voor anderen hier in het topic het bewijs dat spat niet het einde hoeft te zijn. Nu heeft Lan wel heel veel geluk gehad
Met splash gaat het ook nog top. denderd bokkend de wei door. ok erg veel praatjes tijdens het rijden. Over twee weken doet mijn bijrijder een enjoy the ride met haar mee. Afstand heeft ze al in de benen dus verwacht dat het prima gaat. Volgend jaar gaat ze dan endurance straten als ze wilt. Als ik weer genoeg tijd heb, ik ook. Kijken of ze dan meteen weer klaar is voor klasse 2.
Vario gaat ook erg goed, ben bijna zover om 'm mee te nemen. Eind augustus en anders halverwege september gaat ie mee op HC.... Dus ben benieuwd...
kaat21
Geplaatst: 13-08-11 15:53
Wat een goed nieuws allemaal zeg Hoeveel tijd is er bij jullie overheen gegaan? Dat je zegmaar weer wat kon gaan rijden enz?
Maggie_Eddy
Geplaatst: 13-08-11 23:05
Vario heeft bijna een jaar stilgestaan, of nou ja, in de wei, 24/7. Maar dat is niet helemaal reëel om te zeggen, omdat dat niet zozeer aan zijn kreupelheid lag. Ook natuurlijk, maar hij zou eigenlijk terug gaan naar de handelaar waar we 'm gekocht hadden, toen was spat niet uit de (klinische) keuring gekomen terwijl ie een maand later katskreupel liep. Daarom hebben we nadat we erachter waren dat hij spat had, niet gelijk actie ondernomen om 'm te behandelen. Om een heel lang verhaal kort te houden, uiteindelijk hebben we 'm toch gehouden en heeft ie dus vanaf augustus 2009 tot pak en beet mei 2010 in de wei gelopen. Daarvan heeft ie eerst een paar maanden goed kreupel gelopen, in november ongeveer was ie, mits ie actief liep, eignelijk wel weer redelijk rad. Met oud en nieuw ben ik er weer rustig opgekropen, toen stond ie namelijk een nachtje op stal vanwege het vuurwerk. Dus toen heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om te kijken hoe hij onder het zadel reageerde. Erg goed, natuurlijk wel zo slap als maar zijn kon, maar niet kreupel. Tussendoor heb ik nog wel eens een bosritje gedaan, alles in stap met hele kleine stukjes draf. Toen ie weer naar huis kwam in mei geloof ik, zijn we op 3 juni weer naar de kliniek gegaan, een andere dan die die spat constateerde en Vario min of meer afschreef. Deze Da was razend enthousiast en zag Vario eigenlijk als een uitdaging. Op 1 juli heeft ie alsnog een Tildren infuus gehad. Ook is zijn rug losgewerkt tijdens die bezoekjes. Daarna ben ik er, ik denk een week of 3 na het infuus, pin me er niet op vast, maar zoiets, weer opgekropen. Wel alles heeeel rustig aan. Heel veel naar buiten geweest, en gaan we nog steeds veel. Veel rechte stukken stappen en wat draven. Sinds vorig jaar zijn we van stal veranderd naar een stal met een, vooral voor hem, betere bodem en toen zijn we weer behoorlijk aan de gang gegaan. Afgelopen winter had ik 'm eigenlijk zo goed als klaar om aan een wedstrijdje te gaan denken, maar toen moest meneer zonodig over zijn eigen benen struikelen wat een peeskneuzing als gevolg had. Toen waren we weer 3 maanden zoet... En nu, durf ik heeeeel voorzichtig, *klopt af* te zeggen dat hij einde van deze maand of in september mee gaat op een HC wedstrijdje
Achteraf gezien, ben ik blij dat hij zo lang op de wei gelopen heeft, ik ben wel van mening dat het hem zeker geholpen heeft en misschien botwoekering wel deels heeft doen voorkomen, omdat hij constant in beweging was en het toch op natuurlijke wijze heeft kunnen herstellen. Nu, op de laatste foto's, was er nihil tot geen woekering te zien en groeit het allemaal heel glad en vlak aan. De Da was enorm enthousiast over zijn vooruitgang.
Lan werd half maart in enen heel kreupel. De enorme hoeveelheid ontstekingremmers hielpen niet echt. Op de foto's bleek dat het snel aan het dichtgroeien was. Nu is het dus bijna dichtgegroeid en gelukkig heel glad dichtgegroeid. Alles bij elkaar heeft het nu bijna een half jaar geduurd en de verwachting is nog een maand of 3 voor het helemaal dicht is.
kaat21
Geplaatst: 18-08-11 12:22
Jeetje het duurt dus nog wel even Spirit staat nu ongeveer 4 maanden stil! Ik mocht hem gisteren weer longeren! En wat een vooruitgang! hij heeft alleen nog een hapering met de overgang draf stap! Ik denk dat de peesontsteking ook wel een grote rol heeft gespeeld! De 25ste komt de DA Dimitrie Parmentier weer kijken hoe en wat! Mijn hoefmid denkt dat ik alleen met speciaal beslag gewoon weer zou kunnen rijden.. Ik zal van het weekend eens en filmpje maken! Hoe is het verder bij jullie op het moment?
Vandaag net een ritje met Lan erop zitten. Ik ben de drafstukjes buiten op het harde aan het uitbreiden. Ze loopt rad, proest tijdens het draven en kijkt om zich heen. In de binnenbak was ze 2 weken terug nog niet helemaal regelmatig. Zand is kennelijk zwaarder voor haar. Ik heb nog niet weer gekeken. Er zit duidelijk minder vocht in de sprong inmiddels.
Hier zijn de recente foto's. De eerste serie foto's is van maart, de laatste serie is van medio augustus. Geplaatst in dit topic zodat mensen die ooit nog zoiets zoeken, hier i.i.g. wat voorbeelden vinden.
Lan hoeft in principe niet meer op de foto. Er is nu alleen wat tijd nodig. Alleen bellen als er duidelijk verslechtering optreedt.
kaat21
Geplaatst: 25-08-11 21:54
wat fijn Anya!!! Ik heb ook goed nieuws! Spirit gaat op spatbeslag en dan mag ik weer rustig aan gaan beginnen Ik ben nu wel wat wijzer geworden wat voor soort Spat Spirit nu precies heeft.. hij heeft botwoekeringen maar ook delen lossen op..
Het gaat helaas nu wat minder met splash. Of het nu door de spat komt weet ik niet. Het kan ook haar artrose zijn of ze heeft door de ataxtie wat last van haar rug. we gaan de komende twee weken stappen met haar en aan de hand daarvan wordt er actie ondernomen. Het is op het harde rechtuit onregelmatig maar als ze een poosje gelopen heeft loopt ze daarna wel goed. Aangezien ik twijfel of dit met een bestaand probleem is of een nieuwe blijf ik nu niet doorrijden met haar. Op het zachte loopt ze rad en op de volte ook. Hard en zacht. Ik heb dus geen idee. Ze lijkt op haar voorbeen te vallen maar als je erop zit lijkt het alsof er van achter iets anders gebeurd. Ik zou het dus niet weten. Even balen maar ze heeft al twee jaar geen arts meer gezien dus wat betreft valt het nog mee.
Moet zeggen dat ik er nog erg nuchter onder ben hoor. Da heeft mij aan het begin verteld dat er misschien nog een infuus in moet, dus ben vast geld achter aan het zetten voor het geval dat.
PBA_
Geplaatst: 20-09-11 21:08
Zo vandaag bij de DA geweest. Het valt enorm mee. Spat is ten eerste rustig, artrose ook. Geen last van de ataxtie. Ik was een beetje bang voor HBH maar dat is het blijkbaar allemaal niet, ook haar katrollen zijn nog in opperbeste staat. Ze heeft een iritatie aan haar hoefgewricht en dat is nu ingespoten. Dus drie weken stappen en dan weer vol aan de bak. Ze krijgt nu wel officieel de stempel dat het een mieterig paard is, omdat er bijna niks aan de hand is en ze erg snel een pijntje aangeeft. De meeste paarden reageren hier niet eens op haha. Maar goed kan je haar ook niet kapot rijden.