[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jcristina

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:58

he gemske, dat ziet er leuk uit zeg!

ik heb geen verstand van hoefschoenen, maar kun je niet voorzichtig eens een klein stukje proberen over straat zonder? Als de toon voor goed kort afgevijld is dan valt het misschien best mee en kunnen haar hoefjes er mooi aan wennen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:30

Zonder hoefschoenen doe ik hier ook nog niet.
Ook bij Isabella zijn de schoenen nu wat ruimer geworden nu de toon zo fiks is ingekort. Ik heb er zelf een stukje zeemleer in gemaakt. Eventueel kun je een soort sok (bijv. een kindersokje) om de hoef heen aantrekken en dan de schoen aan. Scheelt al weer een paar mm.
In endurancewedstrijden gebruiken ze vaak 'vettec' om de hoef heen ter bescherming tegen schuren van zand en om de hoefschoen strakker te laten aansluiten aan de hoef.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:18

Leuk om te zien hoor Gemske.

Cleotinka: kun je de kleine niet als je weggaat met de andere op een klein stukje wei zetten, zeg eens 5 x 5 meter, waar wel gras staat en dan gewoon het graasmasker op.
Desnoods zorg je dat ze een beetje honger/trek heeft, zodat ze echt met eten bezig is in plaats van met het weggaan van de andere pony.

cleotinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:33

Hoi Jchristina,

met die hapjes werkt nog niet echt helaas (in de paddock dan)ben bang dat dat toch moeilijk wordt ik weet niet hoeveel invloed het heeft een nare ervaring maar die heeft haar wel geleerd dat je vriendinnetje soms nooit meer terugkomt Verdrietig

Hoi Romeorowan,

ja dat zou ik nog kunnen proberen maar ben bang dat dat niet zal lukken want ze is zo,n beetje de schaduw van Dama.maar je weet maar nooit.We gaan er nog steeds voor.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:54

Een sok erbij is wel een goed idee ja. Zal ik eens proberen de volgende keer.
(ik zie het commentaar al komen Clown schoenen is een ding, maar schoenen + sokken... waar blijft de jurk Lachen )

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:02

cleotinka: of de eerste keren -als dat mogelijk is- dat er iemand bij haar blijft die haar ergens mee bezig houdt, iets wat ze leuk vindt zoals vrijheidsdressuur ofzo- en dat je dan heeel even weg bijft en zo opbouwen. het gaat in ieder geval wel heel lang duren dan, maar is de enige manier om het -zover mogelijk stressloos- aan te leren...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:43

gemske schreef:
(ik zie het commentaar al komen Clown schoenen is een ding, maar schoenen + sokken... waar blijft de jurk Lachen )

Met de Smit schoenen had ik de eerste keren (ivm inlopen destijds) ook kindersokjes aan gedaan. En net boven de schoen kwam een politieautootje (print) uit.
Inderdaad; heel wat maar vooral grappig commentaar op gehad Haha!
Maar doet er verder niet toe. Als ze er maar goed op lopen.

Wil je commentaar voorkomen kies dan voor een zwarte of witte sok. Lijkt het net een bandage die je wat ver naar beneden hebt zitten Tong uitsteken

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:33

Haha nee hoor commentaar interesseert me niet. Tenminste, op de schoenen krijg je meestal leuk commentaar, dat er echt serieus gevraagd wordt naar het waarom. Opmerkingen als "dat is een leuke hond" vind ik minder Lachen maar over het algemeen valt het mee.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:48

Haha! ik wil foto zien met leuke kleurige sokken! Clown

Even serieus: als daardoor de hoefschoenen beter zitten, dan kan het commentaar je toch niets schelen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:11

Sokken klinkt erg grappig, maar als het helpt waarom niet Haha!

Ik ben weer een beetje bezorgd. Grietje is een beetje sloom (andere 2 ook dus kanook door het weer komen) en ze wilde straks geen hooi eten. Dus even kijken of dat morgen beter gaat en anders ff dierenarts bellen. Buik maakte geen gekke geluiden, en haar safe and sound at ze wel op. Dus hopelijk valt het mee Scheve mond

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:33

Hopelijk valt het mee met Grietje.

Isabella had vanavond ineens erg dunne mest. Is tijden heel goed geweest, vanmiddag ineens iets minder vast en nu dus heel erg dun. Paar dagen geleden zat er wel veel zand in (pas zandwegkuur gehad). Ze krijgt nu wat minder hooi omdat ze ook wat gras heeft op dit moment, maar dat is heel kort en ik zie nu ook polletjes liggen. Daarbij eet ze pruimen die in de uitloop (in het zand) vallen (kraaien laten ze uit hun bek vallen van de naburige pruimenboom).
Dat is hier altijd al wel een probleem ... dat zand.

Hoe doen jullie dat met jullie paardjes die op het zand/kort gras staan? Ik bedoel qua zand - bestrijding?

Ik hou nu wel even mijn hart vast hoor, dat het blijft bij wat dunne mest en dat het morgen weer gewoon is. Anders maar even iets van probiotica voor herstel van de darmflora.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:36

Ik heb stukken waar de grond heel hard is (kleigrond) Probeer vooral hier te voeren. Onder de luiffel ligt alleen wel zand, dus als het vies weer is, leg ik hier het hooi neer. Tot nu toe heeft ze er nog maar een keer last van gehad en nu dan mss weer. Van de winter wil ik een soort hooibak maken, dan wordt het ook minder drassig. Mss is dit ook iets voor jou?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:59

Ik heb een hooiruif met tegels eronder en verder geef ik het hooi op de wei, dus niet in het zand.
Maar in de uitloop groeit inmiddels ook hier en daar gras (eigenlijk best veel) en er liggen dus her en der pruimen in het zand. Maar de wei is ook nu erg kort en ze vreet maar door (want ja; gras is gras). Dus ze zal ook op die manier wel zand binnen krijgen. Echte zandeter is ze niet.
Misschien eet ze wel door uit soort verveling; ze staat nu tenslotte weer alleen nu de geiten zijn verkocht.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:44

Grietje wat sloom... hopelijk is het morgen over. Ik zag wel een leuk topic van je, leuk zo op buitenrit!

Zand heb ik weinig last van gelukkig.

En ik heb je tip opgevolgd Isapaardje, vandaag met schoenen en sokken wezen wandelen.

Afbeelding

We zijn denk ik wel een uur weggeweest OK dan! het ging echt super goed.
Afbeelding

Het touw zit daar alleen zodat ik het zelf niet hoef te dragen Clown
Afbeelding

Aurora d'r neus, de kale plekken komt door d'r nieuwe graasmasker, ze lijkt er geen last van te hebben gelukkig maar het ziet er niet uit.
Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:53

Hè gewone blauwe Clown
Fijn dat het goed ging. Het is daarbij ook wat zachter aan de hoef in de schoen denk ik zo.
Die plekjes op de neus is denk ik gewoon schraal. Misschien beetje vaseline op de neus?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:54

Nee grijs Lachen maar echt een goede tip, ik weet waar mijn oude sokken naartoe gaan nu OK dan!

En om nog even terug te komen op commentaar van anderen...
We waren vanavond even naar de plaatselijke rijvereniging gewandeld om bij iemand haar les te kijken, gezellig met de pony's.
Nou durfde er iemand haar paard niet van de trailer te halen want die zou bang zijn voor kleine pony's (niet meer te rijden, onhandelbaar, whatever). Of we niet snel weg konden gaan en voortaan moesten we maar zonder pony's komen kijken. Gestoord
Ik ben daar geen lid en dus voor de lieve vrede na 10 min. maar weer weggegaan, maar eigenlijk ben ik gewoon boos en diep beledigd Zij zijn groot en ik is klein!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:56

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 05:39

@ isapaardje
Mijn paarden staan 2 uur op de wei en voor de rest in de zandpaddock. Voor zandbestrijding kook ik om de dag een kopje lijnzaad en doe het afgekoeld door het voer.
1 x in de 2 maanden geef ik een kuur van 7 dagen met Sand Clear.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 07:36

Beetje jammer dat je weg moest. Ik zou juist blij zijn als je bleef, paard moet er maar aan wennen zou ik zeggen.

Maar dat kan dus geen kwaad om af en toe een zandkuur te geven? Want dat is alweer paar maanden geleden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:32

Heb ik ook ooit gehad ja. Maar ik ging niet eens kijken; ik wandelde over een zandpad en kwam met onze pony langs een rijbak waar iemand aan het rijden was. Paard schrok enorm van mij (of beter van Isa) en Isabella stopte om naar dat 'gekke' paard te kijken. Nou toen kreeg ik me toch een scheldpartij over me heen van die ruiter; was echt triest. En ja ik kookte ook op dat moment, want ik deed totaal niets verkeerd. Kan ik er wat aan doen dat er paarden bang zijn van kleine pony's.
Nog erger was het midden in een bos. Paard achter ons op zijn achterbenen en ik hoorde wat geschreeuw; "ga eens weg, mijn paard is bang voor karren". Ja hallo zeg; moeten ze maar aan wennen. Kleine pony met kar is vast nog veel enger voor bepaalde paarden hihi.

Aurora schrikt wel netjes hoor. Isabella zou enorm zijn gaan bokken als ze van zoiets zou schrikken. Gewoon om even stoom af te blazen (voor de kar doet ze dat gelukkig niet, maar dan is ze wat cooler alsof het dan minder enig is of zo Haha!).

Zandweg geef ik in de vorm van psylliumzaadjes (dus puur) en eens in de maand een week ongeveer. Ik had dat net gegeven en toen kwam er geen zand mee. Lijnzaad gaf ik eerst ook, maar kwam met de biosensor als slecht uit de bus en ook van de homeopaat mocht ik het niet geven omdat lijnzaad leverbelastend zou zijn. Ik kan er nergens wat over vinden, maar voor zekerheid geef ik het maar niet meer.
Bedacht me vanochtend dat de dunnere mest misschien ook wel eens van de pruimen kan komen en niet zo zeer van het zand aan de pruimen Bloos

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:44

Lijnzaad geef ik liever ook niet te vaak. Kan me herinneren dat de penny ( Huilen van het lachen ) zei dat je dat niet vaker dan eens per week moet voeren dus ik voer ze alleen lijnzaad met het verharen. Ik ga eens even wat opzoeken over die zaadjes. Werkt dat echt net zo effectief? En hoe voer jij het?

De sokjes vallen trouwens helemaal niet zo op Tong uitsteken Ik had denk ik dan mijn oude sokken gebruikt met allemaal kleurtjes Clown

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:54

Haha deze sokken waren echt om te proberen.. nu gaan we los hoor Lachen
Tja als een paard al bang moet zijn voor kleine pony's... dan heb je toch geen leven als ruiter. Ik zoek dus inderdaad de enge dingen juist op. Zo kwamen we gisteren een slinger met vlaggetjes *klik* tegen onderweg, heb ik Saros heen gestuurd en ben ik eraan gaan wapperen. Pony achterstevoren maar we gingen niet weg tot hij er met zijn neus aangezeten had.
Ook kleine kindjes hoeven bij mij nooit te vragen of ze erop mogen zitten, ik vind dat een goede les voor Saros (bij Aurora doe ik het niet, die vertrouw ik daar niet genoeg mee).

En die brommer hadden we al een paar keer gezien hoor Lachen is ook wel eens anders geweest.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:58

Pfff sommige mensen Rolleyes Dan kan ik ook heel vaak boos worden onderweg. Hoevaak ik niet door honden achterna gezeten wordt. Maar daar moeten ze maar aan wennen hoor. Als er andere paarden met kar aankomen, stap ik wel even af uit voorzorg, maar dan gaat het altijd goed.

Ben benieuwt naar je sokken in het vervolg Tong uitsteken

Zo dierenarts is gebeld. Die komt vandaag even langs. Denk dat het wel meevalt, zal wel weer een lichte zandkoliek zijn, net als de vorige keer, maar toch maar evenvoor de zekerheid checken.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:19

Inderdaad beter even checken dan dat je verder van huis bent.

Honden heb ik nooit last van, die moeten juist bang zijn voor Saros Clown

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:23

Is denk ik de kracht van kleine pony's Tong uitsteken Grietje heeft er eens eentje onderuit gewerkt toen hij haar liep te pesten. Amber vind honden wel erg leuk zolang ze niet blaffend naar haar staart happen.

Probleem is wel dat ik voor ieder ding de dierenarts bel Clown Tot nu toe was er dan ook altijd wel wat aan de hand. Maar het was niet allemaal even ernstig. Maar goed, je moet toch ookgoed voor je dieren zorgen. Dat heeft volgens mij iedereen in dit topic wel overeen. Heb het idee dat wij hier allemaal super allert zijn op de kleine dingen.