[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:02

Oh ik wist niet dat ze maar 1x gebruikt werden. Gut wat sneu :+ Adopteren lijkt me een goed plan :D

Marjo: ik ben jaloers ;)

hagelslag

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:08

Dit zijn de wondjes na afgelopen woensdag. Het gebied is wel warm, maar zoals je ziet is het niet ontstoken ofzo
Afbeelding

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:11

Gebruiken ze die 3 voor meerdere benen of 3 per been?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:19

Dat ziet er inderdaad mooi rustig uit hagelslag! Komt de warmte door de redactie van het lichaam op de stofjes vanuit de bloedzuiger?

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:34

Tijdens het bijlezen kwam ik op het berichtje van Marjo: gefeliciteerd zeg!! Wat super fijn! En 6000m2 is prima toch? Wij hebben er maar 5200m2 en ik kom daar fijn mee uit hoor! Wel veel geïnvesteerd in een goed grote, droge paddock, bestraat deel van 10x10 en mooie schuilstal. Wij gebruiken zo circa 4000m2 voor de paarden en daarvan is nog 2500m2 weiland, omdat we ook een track om het land hebben gemaakt, maar het voldoet prima en paarden hebben veel afwisseling door de bestrating/grote en kleine paddock/ track/ weiland en hun poel. Ik zou niet anders meer willen. Het gaat jou vast ook super goed bevallen!

Ik ga nu verder bijlezen. :D

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:38

Dit waren er 3 per been ivm de pees.

Toen bij de hoefbevangenheid gebruikte de dierenarts (die nu kwam was zo'n bladiebla therapeut) 1 per hoef.
Aangezien ze toen 5 had besteld(naja ze bestellen 4 en krijgen 1 extra voor 't geval dat er 1 overlijd tijdens het transport).
De ene die toen extra was werd nog extra bij de pees aangezet.

Wat een extra's :Y)

En ik denk dat het idd iets warm is ivm de werking vd bloedzuigers.
Ze is er niet gevoeliger op, en ze loopt echt best lekker door

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 19:49

Het is opzich wel logisch dat het lichaam een reactie geeft door warmte, dat betekent ook dat er wel een proces in gang is denk ik.
De therapeuten die ik sprak (en ook degene waar ik zondag een afspraak mee heb) hadden het over 4 a 5 bloedzuigers per been dat is wel een stuk meer...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 20:21

Whow zoveel, das echt overbodig naar mijn mening.

1-2 per voet is goed genoeg. Je kunt het altijd nog herhalen

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 21:16

Je betaalt per bloedzuiger dus wellicht dat dat nog mee speelt... Meerdere therapeuten kwamen met dat aantal maar ik zal het nog wel even aankaarten zondag!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 21:44

Ik had ook 2 bloedzuigers per been. Max was 3.

Kyno, we gaan er zeker wat moois van maken. Ik heb nu ook een track. En dat ga ik straks ook weer maken.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 21:50

Die bloedzuigers, is dat alleen tijdens de acute fase?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 22:03

Ik ga dan gewoon aangeven dat ik maximaal drie bloedzuigers per been erop wil. Dat lijkt me dan mooi zat. Gek dat de visies daarin blijkbaar ook verschillen...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:10

Stal_Fiore schreef:
Die bloedzuigers, is dat alleen tijdens de acute fase?

Ik zou zeggen van wel.
Tenzij je nu nog altijd pijnstilling moet geven ivm gevoeligheid. Dan kan je het nog altijd proberen.
Want als ze gevoelig zijn kan het zijn dat er nog een ontsteking/irritatie zit. En daar willen bloedzuigers graag bijten.

@swift, of zeg je wilt max 2 per hoef. Dat is eigenlijk ook voldoende.
Tenminste, het ligt er ook aan hoeveel buut je geeft. Maar ik heb geen verstand van hoeveel gram wie of wat is.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:29

Ik zou denken dat het niet alleen acute fase is. Die van mij bleef nog maandenlang pulsatie houden en af en toe een zweertje. Ik kan me voorstellen dat het dan ook zinvol is. Kurkuma heeft daarvoor bij ons geholpen, dat is ook ontstekingsremmend.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:58

hagelslag schreef:
@swift, of zeg je wilt max 2 per hoef. Dat is eigenlijk ook voldoende.
Tenminste, het ligt er ook aan hoeveel buut je geeft. Maar ik heb geen verstand van hoeveel gram wie of wat is.

Ik ben er volgens mij al achter hoe ik het verschil in aantal bloedzuigers kan verklaren; hier in het noorden van Nederland zitten vooral mensen therapeuten die ook wel dieren behandelen. Ik ben er inmiddels achter dat er verschillende formaten bloedzuigers zijn, voor mensen wordt een kleinere gebruikt dan voor paarden. Maar omdat dit voornamelijk een mensen therapeut is heeft hij alleen kleinere bloedzuigers op voorraad vermoed ik. Ik heb deze theorie nog niet geverifieerd bij de therapeut, dat ga ik uiteraard nog wel doen.

@Stal_Fiore: Ik ben natuurlijk zeker geen expert maar ik heb wel gelezen dat bloedzuigers ook wel op het lymfe systeem gebruikt worden dus wellicht kan dat nog ondersteunend zijn na de acute fase? Maar de hoefbeen kanteling is natuurlijk niet meer ongedaan te maken, om de hoefstand daaraan aan te passen kost vooral heel veel tijd en vaak en goed bekappen...
Als je denkt dat bloedzuigers helpend kunnen zijn zou je altijd eens contact op kunnen nemen met een therapeut? Als je in het westen/zuiden woont heb je keus te over, als je op hirudo therapie zoekt krijg je heel veel resultaten, klinkt natuurlijk wat mooier dan bloedzuiger therapie ;)

Ik ben in ieder geval wel heel enthousiast over wat ik lees, ik hoop zo dat het Tristan goed helpt!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:43

Wanneer is hooi netjes qua suikers en eiwitten voor een hb paard?

En waar je zoektocht te beginnen naar goed hooi? Heb al diverse Fourage handelaren in m’n omgeving gecontacteerd, maar helaas niks...

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:03

Stal_Fiore schreef:

En waar je zoektocht te beginnen naar goed hooi? Heb al diverse Fourage handelaren in m’n omgeving gecontacteerd, maar helaas niks...

Ik heb je een pb gestuurd.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:10

Stal_Fiore schreef:

Wij hebben net hooi besteld bij Venhorst fourage. Getest Duits kruidenhooi met een suikergehalte onder de 10% gecombineerd met graszaad hooi waarvan het suikergehalte heel laag is maar wat niet voorziet in de volledige voedingsbehoefte. Ze dachten daar fijn mee.
Ik vond het een hele lastige zoektocht en je betaalt je werkelijk scheel (ik heb een kudde van vier aan huis) maar het hooi ziet er wel heel goed/mooi uit. En wij moesten snel wat, dit was één van de weinige die op korte termijn getest hooi kon leveren dus daarom is onze keuze voor nu hier op gevallen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:25

Dus suikergehalte onder de 10%. En eiwit? Wat is wenselijk?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:38

Het kan nog wel lager dan 10% maar dat kon ik niet vinden op korte termijn. Door het te mengen met het graszaadhooi probeer ik zo laag mogelijk uit te komen. Eiwit weet ik zo niet.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:51

Kent iemand een bloedzuiger therapeut omstreken Belgische grens/Limburg?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 16:00

Laatst bijgewerkt door Swift op 27-02-21 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 16:05

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:11

Swift schreef:
Stal_Fiore schreef:

Wij hebben net hooi besteld bij Venhorst fourage. Getest Duits kruidenhooi met een suikergehalte onder de 10% gecombineerd met graszaad hooi waarvan het suikergehalte heel laag is maar wat niet voorziet in de volledige voedingsbehoefte. Ze dachten daar fijn mee.
Ik vond het een hele lastige zoektocht en je betaalt je werkelijk scheel (ik heb een kudde van vier aan huis) maar het hooi ziet er wel heel goed/mooi uit. En wij moesten snel wat, dit was één van de weinige die op korte termijn getest hooi kon leveren dus daarom is onze keuze voor nu hier op gevallen.

Ben erg benieuwd hoe het je bevalt. Ik denk er ook aan om keer van Venhorst te bestellen als we straks de paarden aan huis hebben staan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:38

Denk dat eiwitgehalte niet zoveel uitmaakt voor HB paarden (tenzij ze om een andere reden eiwitgevoelig zijn). Ik durf gerust luzernehooi met eiwitgehalte van 13% geven aan mijn ex-HBer, en dat geeft/gaf geen problemen.