[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:06

Ik heb ook een bevangen merrie. Welsh A van 6 jaar, heeft een veulen aan de voet en is opnieuw drachtig.
Is vorig jaar mei bevangen geraakt en heeft de hele winter gekwakkeld. Heeft tijdelijk op ijzers met zooltjes getsaan, maar loopt nu weer op blote voeten.
Na de geboorte van het veulen ging het beter en ze loopt nu weer aardig. Staat in een paddok met stal en heeft een klein stukje boomgaard om wat grasjes te scharrelen.
Ze krijgt 2 plakken hooi per dag en een klein handje Equifyt natural base met wat Laminaze kruiden.
Ze is nog steeds te dik, ondanks het zogen en de nieuwe dracht (is nu 7 weken weer drachtig, dus dat zal nog geen energie vergen).
Ze loopt op het harde nog gevoelig, dus wandelen is geen optie. Longeren doe ik ook nog niet, omdat ze daar nog niet goed genoeg voor loopt vind ik.
Ze heeft langere tijd Ascal en ontstekingsremmers gehad.
De hoefsmid is erg tevreden over hoe ze gaat, maar we zijn er nog niet.
Wie heeft er nog een idee wat ik haar erbij kan geven, iets als anti oxidant of zwavel? Hoor nu veel dat zwavel niet echt helpt omdat het slecht wordt opgenomen.
Verder wil ik haar wel laten bewegen, maar ik weet niet wat ik kan doen dat niet pijnlijk is voor haar.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:21

Ik heb helaas ook een bevangen Haflinger merrie. Ze is al hoefbevangen sinds 22 juli. Stalgenoot heeft nadat ze het zag direct mijn paard op stal gezet. Sindsdien is ze op dieet. Ze krijgt nu 2 plakjes hooi per dag en ziet er nu zo uit:

Afbeelding

In de bak liep ze eigenlijk na 1 week al weer super, maar op het harde nog steeds moeilijk. Maar ze loopt behoorlijk vastberaden en dat lijkt mij al behoorlijk goed! :D Ook is ze gelukkig gewoon vrolijk en levendig.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:27

Ik vrees dat mijn fjord toch ook bevangen aan het raken is.
Ze staat 24/7 op de wei, en krijgt eigenlijk meer gras dan een pony zou moeten hebben. Mijn pa vind gras namelijk goedkoper dan hooi.
Maar ze is veel te dik en heeft echt een super harde manenkam, loopt rechtsvoor niet lekker(in draf goed te zien). Broertje zegt dat de rechterhoef niet warmer is en ik zeg ietjes warmer.
Hoefsmid is woensdag nog geweest en die zei dat het dat niet was maar gewoon gevoeligheid van de hoef voor steentjes. Maar toch blijf ik het gevoel voor hoefbevangenheid houden.
Iemand een idee wat ik het beste kan doen?
Want met rijden kan ik alleen maar de bossen in en dus over de zandwegen met steentjes en asfalt.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:43

@PeerAppel wat goed dat abby zo is afgevallen! Het klinkt of je er op tijd bij was en goed gereageert hebt. Nu proberen haar zo op gewicht te houden. Ik las in je profiel dat je haar nu ruim een jaar hebt, weet je ook of ze een verleden heeft met hoefbevangenheid?

@rivendell heb je een bak tot je beschikking? Dan kun je daar rustig wat rondjes met je paardje lopen. Dit deed ik met flavio in 't begin ook. Als ze van de pijnstilling af is kun je haar zelf laten aangeven wat ze kan.

@madje wat goed dat je er zo alert op bent, vertrouw op je gevoel. Ik zou toch proberen je vader te overtuigen dat je met hb beter 't zekere voor 't onzekere kunt nemen, dus van 't gras af en op dieet. Mocht dit echt niet kunnen is 't misschien een optie om je paard oo een kleiner stukje te zetten, of een graasmasker (al ben ik daar geen fan van). Wat 't rijden betreft weet ik 't ook niet, blijven bewegen is wel belangrijk. En hb zie je niet meteen in de hoeven. Bij flavio was 't ook nog niet zichtbaar.

Flavio z'n scan was goed, wel wat blokkades, maar van z'n hb zag ze maar heel weinig, dus ik was er echt op tijd bij.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:34

flavlip, ik heb geen bak helaas. Kan wel in het land wandelen, maar alleen stap doet ook zo weinig om af te vallen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:36

Stap is eigenlijk het belangrijkste om af te vallen.
In verband met een blessure mag mijn merrie alleen stappen, dus gaan we dagelijks aan het stappen. Vanmorgen nog 40 minuten gestapt. Wel opgebouwd natuurlijk.

Madje, bij twijfel over hoefbevangenheid altijd een dierenarts inschakelen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:48

En je heb stap als slenteren, maar je heb ook stap op een actief tempo en deze is juist van belang om vet te verbranden.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:53

Stappen doet inderdaad ook veel en elke beweging houdt de stofwisseling op gang. Toen flavio nog medicijnen kreeg stapte ik elke dag 10 minuutjes in de bak. Ik dacht ook dat dit niet zo heel zou doen, maar toen ik een dagje niet had gestapt had hij de dag erna toch echt meer/dikkere vetpockets en was z'n nek meer opgezet, dus 't doet toch echt wat! De ochtend staat hij in de paddock en ik kom dan in de avond, in de paddock scharrelt hij wel lekker rond, maar echt achter elkaar doorstappen doet hij echt niet uit zichzelf.
M'n hoefsmid adviseerde vorige keer ook om vooral lang te bewegen ipv intensief, dus beter een half uur stappen, dan 10 minuten met draf erbij, alleen stappen houden ze langer vol :-)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:40

Ok dan gaan we aan de wandel vanaf morgen:)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 10:57

Madje luister naar je gevoel! Kun je niet zelf hooi kopen als geld de enige hindernis is? Zie het als een investering in de gezondheid van je paard. Ik zie dat je meerderjarig bent en het is jouw paard? Wie gaat straks de DA rekeningen betalen als hij toch bevangen blijkt te zijn? Ik weet natuurlijk niet hoe de situatie is en of het echt jouw paard is of dat je ouders alles betalen, maar je hebt inmiddels wel de leeftijd om iets meer verantwoordelijkheid op je te nemen. Misschien vinden je ouders dat zelfs fijn. Jouw pony, jouw zorgen, jouw portemonnee. Wel lastig hoor. Je wilt natuurlijk niet hakketakken met je ouders :(

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:58

Hoe gaat 't nu met alle hb-paardjes?

Met Flavio gaat 't goed, al zijn de pockets er nog steeds.. hij krijgt wel iets meer hooi, want hij hield z'n buik in omdat ie te weinig kreeg (in combinatie met wel steeds meer werken). Ik heb 't nu ook gewogen, maar kan nergens meer de richtlijn vinden voor de hoeveelheid (aantal % per kg lichaamsgewicht). Dacht me te herinneren ongeveer 1,5% om af te vallen en ongeveer 2% om op gewicht te blijven. Klopt dit?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 12:06

Ja, afvallen op 1 tot 1,5 kg per 100 kilo lichaamsgewicht. Op gewicht blijven 2%max

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:16

Dankjewel! Dan had ik 't goed onthouden. Vorige keer heb ik 't niet gewogen, deed ik 't gewoon op gevoel en keek naar m'n paard, maar aangezien er zo'n weegdingetje op stal hing heb ik die even gebruikt ter controle. Al weet ik niet precies wat Flavio weegt, heb gegokt, om en nabij 350kg, dit hou ik ook aan met z'n magnesium.

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:47

@flavlip Fijn dat het goed gaat met je pony. Je moet inderdaad opletten dat hij niet te veel afvalt tegelijk, want dan valt hij in. En moet hij eerst weer aankomen en dan geleidelijk afvallen.

Mijn paardje is volgens mij in een week tijd dat ik op vakantie ben, afgevallen. Ik heb zelf een meetlint besteld, die ik waarschijnlijk deze week binnen krijg. Ik hoop dat ik het daarmee wat beter in de gaten kan houden.
Ze staat nu op een kort stuk gras, ze heeft s'avonds haar muilkorf om. Ook krijgt ze nog elke dag arnica druppels, op aanraden van de hoefsmid. Dit nu zo'n 1,5 week lang. Ik ben van plan om daar nog wel mee door te gaan. Hoe lang is dit aan te raden?
Ze heeft wel nog steeds een harde manenkam, volgens mij heeft ze daar ook last van. Ze loopt namelijk heel laag met haar hoofd in het weiland.
Ze krijgt nu qua voer, gras, (zoutblok), en een broodje met arnica druppels. Heeft ze hier zo genoeg aan?
Ik geef haar geen vitaminen of mineralen. Ik ben bang dat ze misschien dan tekorten heeft ontwikkeld.
Zelf dacht ik om misschien pavo care4life te kopen als aanvulling en las dat de kruiden die daarin zitten helpen afvalstoffen af te voeren uit het lichaam. Is dit een goede oplossing voor een hb paard?
Ik ben zondag begonnen met 10 minuten wandelen op aanraden van de dierenarts. Gister heb ik niet gewandeld, omdat ze zeker meer dan 10 minuten achter mij aan heeft gelopen, terwijl ik op het trekpaard van mijn vader reed. Dacht dat het anders misschien te veel voor haar zou worden. Ze is nu veel frisser als vorige week, al merk ik dat als ze aandraaft, het maar 3 passen zijn. Dus denk dat ze nog wel pijn heeft. Ook loopt ze nog steeds stram, gevoelig. Misschien heeft ze ook wel last van haar spieren.
Misschien dat iemand nog ideeën heeft met betrekking tot mijn paard.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 13:05

Zolang je ziet (of weet) dat het paard pijn heeft: géén gedwongen beweging geven!

Een harde manenkam veroorzaakt geen last in de zin van dat het paard daarmee laag mee gaat lopen. Wat wel het probleem is, is dat het opgeslagen vet ontstekingsstoffen afgeeft. En dat zal de genezing van je paard niet bevorderen.

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:14

@Jannepauli Mijn dierenarts heeft dit aanbevolen. Volgens de hoefsmid is beweging juist goed.
Mijn paard is niet duidelijk kreupel. Dus voor mij is het ook moeilijk om te zeggen of ze echt pijn heeft. Voor mijn gevoel wel, omdat ze uit zichzelf niet meer dan drie passen draaft.
Ook hoor ik van meerdere mensen dat ze misschien last heeft van de spieren. Dan lijkt beweging juist wel weer goed.
Ook is het niet heel duidelijk waar ze dus last van heeft. Hoefsmid denkt lichtelijk hb, dierenarts artrose artritis of hoefkatrol. Zelf denk ik meer in de richting van hb en/of spieren etc.
Wel gaat het dus iets beter in vergelijking met vorige week. Daar ben ik wel blij om.
Wat zou ik eventuel nog aan die harde manenkam kunnen doen, of is afvallen echt het enige?

Syl68

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:10

Beste boktlezers,

Ik weet nog niet zo goed hoe bokt werkt. Ga het echter toch proberen.
Ik ben echt ten einde raad. Mijn Haflinger is chronisch hoefbevangen met een kanteling in beide voorbenen van 12 graden en verzakt.
Dierenarts heeft aangegeven dat er een stuk van de paddock afgezet dient te worden voor haar en dat zij arm hooi nodig heeft. Prognose is met goed management en voer kan ze redelijk herstellen.
De staleigenaresse weigert hier echter medewerking aan te verlenen. Ik sta nu in Rotterdam, wijk de Esch.
Ze is het allemaal zat om aanpassingen te doen en heeft mijn contract opgezegd per eind van de maand.
Probleem is echter dat als ik mijn paard nu ga vervoeren haar regelrecht de dood in kan jagen. Ik had de Wildtshof aangeschreven omdat mij dit ondanks de afstand een geschikte plek voor haar leek. Dierenarts aldaar raadt vervoeren ten strengste af omdat er grote kans is dat het hoefbeen door de zool gaat.
Er is echter niks te vinden in de buurt. Wie o wie kan mij advies geven en hulp bieden.
Bedankt voor het lezen en beantwoorden van mijn verhaal.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:21

Kun je niet met je stalbaas om de tafel zitten en de situatie uitleggen zodat je wellicht uitstel krijgt. Zeker met een doktersverklaring mag je hopen dat een stalbaas aan de gezondheid van het paard denkt.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:55

@syl68 wat ontzettend naar! Daar zit je in deze situatie echt niet op te wachten... toch proberen iets te vinden wat 't dichtste bij is en waar ze rustig kan herstellen. Een paar pagina's terug zijn er nog tips gegeven hoe je de hoeven 't beste kan intapen om te vervoeren.

@flame25 flavio valt absoluut niet snel af, alleen hij trok z'n buik echt in van de honger....je hebt gedwongen beweging en je hebt gedwongen beweging... flavio is een paard wat niet graag uit zichzelf loopt en zeker niet lang achter elkaar, dus al vrij snel nam ik 'm aan 't halster mee, dan liep hij wel. Dit vind ik niet echt gedwongen. Jouw paardje liep zelf mee toen je reed? Dan kan ze 10 minuutjes rustig bewegen aan. Je zult vanzelf merken wanneer ze meer kan. Goed naar je paard blijven kijken is 't belangrijkst.

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:41

@ flavlip Ja, mijn paard liep gewoon uit zichzelf mee. Ik heb haar niet gedwongen of gelokt. 2 keer ging ze uit zichzelf draven, maar naar drie passen stopte ze weer, dus denk dat dat te pijnlijk voor haar is nog. Aan de hand wandelen, doe ik ook alleen maar in stap. Kan zelf niet rennen, wegens gezondheidsklachten.

Syl68

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:12

Bedankt voor je antwoord. Ze krijgt nu ook veel te rijk hooi en ik zie haar gewicht hierdoor weer toenemen. Dit is geen goede manier voor mijn paard

Syl68

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:14

Bedankt Flavlip voor je antwoord. Mijn grootste angst is dat het tijdens het vervoer fout gaat.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:44

Hier is mevrouw Purdey gister ontsnapt uit haar paddok doordat het veulen door de sloot ging. Heeft ze dus de halve dag in kniehoog gras gelopen en ze liet zich niet pakken. Uiteindelijk heeft ze het hele land rond gecrosst zonder ook maar 1 kreupele pas. En vandaag ook niets te zien gelukkig.
Ga toch maar beginnen met longeren, zo te zien kan ze dat wel:)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:48

Doe je wel voorzichtig? Een groot weiland is natuurlijk wat anders dan op een longeercircel lopen.

Die van mij doen het momenteel nog steeds goed. Als de manenkam goed blijft krijgen ze steeds een klein strookje gras bij en daar doen ze het goed op. De shetten mogen nog iets strakker in hun vel terwijl Amber perfect op gewicht is. Dus Amber laat ik soms in een ander stuk even grazen.

Even een fototje spammen. Ze is vandaag mee geweest voor het eerst naar een fotomeeting. Ik word echt blij hoe ze er nu uitziet.
Afbeelding

Afbeelding

Syl68

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:38

Wat voor aanpassingen kan ik zelf doen dat mijn Haflinger prettiger op de veewagen/trailer staat. Ik zal haar toch ondanks haar bevangenheid moeten vervoeren naar een nieuwe plek en dit wil ik voor haar op een zo'n comfortabel mogelijke manier doen.
Doordat de laatste periode de dierenartsrekeningen behoorlijk hoog zijn opgelopen zou ik graag willen weten of er iemand in de regio Rotterdam is die mijn pony op een verantwoorde en voordelige manier kan vervoeren. Alvast mijn dank hiervoor.