[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:54

Geerke: Lekker gehamsterd dus voor de winter! :D Hier staan de trailer en garage ook tot de nok toe vol met hooi, want stel dat het glad wordt en we kunnen het niet halen oid.. := Ook pas weer de bestelling van paardnatuurlijk met de F4F binnen, dus voorlopig kunnen we hier wat dat betreft ook weer vooruit. Je kunt het maar binnen hebben! Zeker met dat onvoorspelbare weer..
Ja dat dacht ik ook, had 'm nou nog maar een beetje meer gegeven, maar dat wat hij meer kreeg heeft hij helemaal niet opgegeten :n Het lekkere hooi vist ie eerst tussen het graszaadhooi uit (jaja, zelfs in het fijnmazige hooinet is hij zo handig :)) ) en daarna gaat ie rustig wat aan het graszaadhooi knabbelen en rond lopen scharrelen.
Mooi is dat he, dat lichte op z'n koppie! Hij kan heel ontdeugend zijn en kijken, het is echt een boefje, maar hij heeft evengoed altijd zo'n lieve zachte blik in zijn oogjes :+:

Wat betreft dat meer geven denk ik wel dat dat kan, ze verbruiken natuurlijk ook meer energie nu. Hoewel ik moet zeggen dat Tryggur met bijvoorbeeld veel regen hongeriger is dan nu met de kou.
Ik ben nu gestopt met het hooi weken en hij krijgt een halve kilo extra graszaadhooi (2 kilo gewoon hooi en 6,5/7 kilo graszaadhooi totaal per 24 uur) maar dan houdt ie nog wel wat over :j

En voor je handen, ik doe dunne handschoentjes aan, en daaroverheen van die rubberen huishoudhandschoenen om mee te poetsen (van die lelijke gele :)) ) dat houdt de wind en water enzo tegen. En het scheelt dat je dan niet van die superdikke handschoenen aan hoeft te doen zodat je ook nog iets beet kan pakken :P En je hebt ook van die 'zakjes' met een soort chemisch vloeistofje er in en een ijzeren rondje, en die kun je klikken en dan warmt ie langzaam op, is ongeveer een half uurtje warm, daarna kun je ze koken en worden ze weer zacht dan kun je ze weer opnieuw gebruiken.

lolclub: Hoe bedoel je wat meer gaan doen? :o Ik ben het wandelen wel al aan het opbouwen met hoelang we achter elkaar lopen :j Alleen in het donker doe ik dat niet meer, van de week geprobeerd met een lamp en toen zag ie allemaal spoken en stuiterde hij alle kanten op en dat vind ik dan zelf toch ook niet zo handig in het donker :o In de bak hebben we wel licht maar die is nog niet klaar :n Probleem was dat we de hele tijd op het zand moesten wachten voor de kokos er in kon. Nu is het zand er dus wel en ook verspreid door de bak (en inmiddels stuift het meeste er alweer uit, heel zonde := ) maar de kokos moet eerst in het water en weken, en dan moeten we het met z'n allen uitpluizen en door de bak verspreiden oid, weet niet precies hoe dat moet straks. Alleen om het te laten weken moet het eerst ophouden met vriezen (staan wel al grote viskisten op het erf waar die pakken in passen, super handig! stalgenoot met een vriend die op de kotter vaart ) dus tot die tijd kan de bak niet afgemaakt worden helaas.
Kan hem nu ook niet uit het land halen ben ik bang omdat de kraan die het zand in de bak heeft gedaan allemaal sporen heeft gemaakt, ik loop daar zelf al moeilijk over dus dat probeer ik maar niet met Tryggur (moeten door een ander weiland en door de bak voor we bij de stal kunnen komen) . Wandelen doen we op het weiland, dat is aardig vlak en door het hoge gras dempt dat ook wel wat heb ik het idee :j

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:57

Ik doe altijd wollen handschoenen aan met van die vingers die eruit zijn. Als ik dus bezig ben doe ik het flapje eraf, dan kan ik alles gewoon pakken. Alleen wel vervelend want het hooi blijft eraan hangen. Muts op en dikke jas aan en dan merk je niks van de kou :D

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:00

Jaaa van die handschoenen zijn echt super handig! :D Ik heb ook een paar, alleen bij die ene is dat flapje een beetje los gegaan, moet nog eens op zoek naar een paar nieuwe :j
Maar mijn oplossing nu met de poetshandschoenen vind ik ook wel handig, vooral ook met het ijs uit de waterbak halen enzo dat het meteen waterdicht is :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:00

paars schreef:
met dit weer bewegen ze veel meer.

Uitzondering daar gelaten hoor. Die van mij beweeg echt niet meer dan nodig. :+

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:07

Leuke foto's allemaal, mooi om te zien dat ze zo goed tegen de kou kunnen.
@Lolclub: Binnenbak is te klein om te rijden, normaal is het al krap en kun je er net een heel rustig drafje maken, maar op dit moment is het echt te krap.Heb geprobeerd om haar los een beetje te laten draven maar dan gaat ze uit haar stekker en ook daar vind ik het te klein voor...
Gisteravond heeft iemand de deur wel open gekregen maar mij (en anderen) lukte het weer niet, echt balen!Als het gaat dooien, ze zeggen het weekend, dan wordt er iets aan gedaan als het goed is.
Luus gaat goed, maar meer dan buitenritjes hebben we nog niet gedaan, en daar ben ik overgens dik tevreden mee want dat is toch wat we leuk vinden.

Hoef Luus, links voor, afgelopen vrijdag bij de smid geweest, rare positie maar te stoffig om mn toestel op de grond te zetten, vandaar maar één foto...
Afbeelding

Luus lieve snoet
Afbeelding

Zo koud is het hier, bevroren Ijsselmeer,
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GTMON3CA-D.jpg

Andere kant van de dijk, bevroren meertje,
http://www.mijnalbum.nl/Foto-S6TVEGMY-D.jpg

(edit: wééér smid met een T, komt vast omdat Jan hier in de buurt woont :+)
Laatst bijgewerkt door lucyknol op 02-12-10 21:36, in het totaal 2 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:09

Wat doen jullie normaal met die binnenbak? Wel heel fijn met dit weer iig :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:10

Wendy15 schreef:
Jaaa van die handschoenen zijn echt super handig! :D Ik heb ook een paar, alleen bij die ene is dat flapje een beetje los gegaan, moet nog eens op zoek naar een paar nieuwe :j
Maar mijn oplossing nu met de poetshandschoenen vind ik ook wel handig, vooral ook met het ijs uit de waterbak halen enzo dat het meteen waterdicht is :)

Die zakjes heb ik...hot ice ofzo...Laatst twee in mijn zakken gedaan,en als ik dan op mijn hurken zit drollen te rapen is het zelfs lekker warm!
Maar zodra ik mijn handen uit mijn zakken heb sterven ze af...zal eens kijken naar die halve vingers wantjes!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:13

Wat fijn zo'n binnenbak waar ze lekker in kunnen rondscharrelen!! :D

Geerke, kun je niet iets te ruime handschoenen nemen en dan die zakjes op de bovenkant van je hand zeg maar in je handschoenen doen? :)

Je hebt trouwens ook van die warme voeten creme oid (weet niet precies, zelf geen ervaring mee, maar kwam het tegen in een topic op bokt :P ) en misschien kun je dat ook wel op je handen smeren? :))

En als je er echt heel veel last van hebt kun je misschien eens kijken naar verwarmde handschoenen
http://www.demenner.nl/index.php?cPath=23_56

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:20

@COJK
wat een vooruitgang inene, super hoor... ze loopt er alweer kittig over
en wat heeft Amber toch een mooie kleur, ik droomde vroeger dat ik ook zo'n pony had ;)

@DD
Is Boon nog steeds zo stijf ?

@Geerke
Nog bedankt voor het ontvangen en doorgeven van mijn rooksignalen ;)

Over je vraag om meer te gaan voeren nu:
Ik geef zelf niet meer (ruw) voer als toen het niet vroor, Hittie staat ook binnen s'nachts en daarbij ook onder dek,
wij hebben buitenluiken dus het is in de stal ook gewoon koud, toch heb ik niet het idee dat ze behoefte heeft aan meer eten omdat het zo koud is.
Het enige wat ze extra krijgt is een hand Safe&Sound nadat ze gereden is, maar dat is meer voor de verwennerij als dat ze het nodig heeft :o

@Wendy
Wat ik bedoel is dat als een pony in staat is om vlot over onregelmatige harde grond te lopen dat dat het teken is dat zijn voeten geen (of nauwelijks) nog pijn doen, wat ik dus bedoel is dat je best alweer wat langer met hem kan gaan lopen of zelfs de training voor het kar-mak maken weer kunt gaan oppakken ;) , bijkomend voordeel is dat je de doorbloeding nog verder bevorderd.
Hoe zien zijn hoeven er verder uit nu ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:26

Lekker beginnen met lange lijnen dan Wendy, kun je het beleren en wandelen combineren. Dat deed ik met Grietje ook toen we weer mochten wandelen.

Ik vind Amber nu iets minder mooi, in de zomer is ze donkerder en dat vind ik persoonlijk mooier. Maar ach, het gaat uiteindelijk toch vooral om de inhoud natuurlijk.

Mss dat zondag de paardenweegschaal langs komt. Even kijken of ik met de pony's veilig door de wei kan komen. Moet lukken als ik het stroomdraadje weghaal. Ben toch wel benieuwd hoeveel ze nu echt wegen en wat er precies af zou moeten.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:30

Voor de kleinere pony's is de bak groot genoeg voor stap en draf. Luus zou i.p ook kunnen maar omdat het aan de krappe kant is moet je veel korte wendingen rijden en dat wil ik nu niet.
Bak wordt gebruikt om te oefenen naast je pony (v.d etc.), op je pony,een beetje rond te stappen/klein drafje, om los te gooien in "noodgevallen" (heel slecht weer, kreupel paard etc.)
Het is heel klein maar ik ben blij dat het er is met weer zoals dit.
We hebben hier ook twee buitenbakken en een longeerbak, maar die zijn nu keihard en alleen geschikt om paardjes buiten te zetten.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:38

@lucyknol
De hoef ziet er goed uit, ben je nu op 1/3 ongeveer en gaat rechtsvoor net zo goed ?
Liggen er nog steeds equi-libriums met zool onder ?

Lucy is flink afgevallen he ?, het is al een hele andere pony als dat ik me kan herinneren van je eerste foto's ;)

Ondanks dat jullie niet echt kunt rijden in de binnen paddock had ik hem hier wel graag erbij willen hebben,
gelukkig kunnen we de molen nog steeds goed houden en de rijbaan is goed genoeg om rustig in te rijden, maar met dat weer van gister haak ik af hoor ;) .

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:49

lucyknol schreef:

hahaha... nou ben ik heel benieuwd waar jij woont en waar Lucy staat,
ik woonde vroeger in hetzelfde dorp als waar Jan Smit ook woont
enne...nee, ik kan niet zingen !

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:50

Jep, rechtsvoor gaat net zo goed, nog steeds equi-libriums met zool en pasta.
In het echt zitten we eerder op 1/2 dan op 1/3. Luus heeft wat sokken en kroonrand zit een heel stuk onder de haren.
Ik vond de oude ijzers wel erg gesleten op de midden/achterkant terwijl het voor de hoefbevangenheid het meeste op de voorkant gesleten was, zal dit nog veranderen?
lolclub schreef:
lucyknol schreef:

hahaha... nou ben ik heel benieuwd waar jij woont en waar Lucy staat,
ik woonde vroeger in hetzelfde dorp als waar Jan Smit ook woont
enne...nee, ik kan niet zingen !

Ben een Troeter en Luus staat in Zuiderwoude...

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:55

Voeten zien er naar mijn idee wel goed uit :j Alleen nu met de harde ondergrond zijn er een paar hoekjes afgebroken alleen ze zijn nog niet lang genoeg om echt te bekappen verder. Twijfel een beetje wat ik daarmee moet, misschien dat ik de hoefsmid toch even vraag ernaar te kijken als hij volgende week op het eiland is. :) Ben het wandelen idd al wat aan het opbouwen, maar nog wel echt heel rustig, zal toch eens kijken hoe het gaat als we nog wat meer gaan opbouwen :j Heb natuurlijk al 2 keer eerder opgebouwd naar 3 kwartier wandelen en dan kreeg ie weer een terugval dus durfde niet goed meer :o Maar hij is nu al best een lange tijd 'stabiel' natuurlijk :j Lange lijnen had ik bedacht om dat weer te gaan doen als we rond de 3 kwartier/uur wandelen zitten? Als we daar beide wat meer ervaring mee krijgen is dat natuurlijk ook een mooie manier om hem alvast weer wat soepeler te krijgen en wat spieren te laten opbouwen. Nu durf ik dat nog niet, er achter gaan lopen sturen, omdat we nog niet zo lang achter elkaar wandelen en hij best wel fris is, af en toe krijgt ie het in z'n bol en dan schiet ie ff weg of maakt wat bokkesprongen, ik hou wel vast :P Maar met een bit in als ik er achter loop vindt ik dat nog niet een fijn idee ook omdat het nog niet goed bevestigd was voor de hb, wil niet dat hij met beleren een nare ervaring krijgt.

Wat fijn dat het gelukt is om de paardenweegschaal te laten komen, ben benieuwd hoor :)

Bedenk me net dat ik helemaal ben vergeten om te bellen voor dat weeglint! :oo

Misschien kun je in het binnenbakje ook wat vrijheidsdresuur doen idd, of werk aan de lange teugel om haar lekker los en sterk te maken? :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:57

@lolclub : ja ze loopt nog steeds stijf achter. Maar vanavond had ze 3 warme hoeven en eentje was nog koud. Ook van mijn oude muts waren ze nu allemaal wat warmer. Dus ik zal wel spoken zien.
Op mijn ' longeercirkel' kon ik goed verschil zien als ze op het harde zand liep of over het besneeuwde gras met blad, op het harde ging duidelijk moeilijker.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:10

lucyknol schreef:
Jep, rechtsvoor gaat net zo goed, nog steeds equi-libriums met zool en pasta.
In het echt zitten we eerder op 1/2 dan op 1/3. Luus heeft wat sokken en kroonrand zit een heel stuk onder de haren.
Ik vond de oude ijzers wel erg gesleten op de midden/achterkant terwijl het voor de hoefbevangenheid het meeste op de voorkant gesleten was, zal dit nog veranderen?

Ik vermoed dat Luus nog niet over de toon rolt en dr hoeven nog plat neer zet.
Naarmate de afgroei verder vordert en de neuzen minder naar voren toe gaan uitsteken zou dit wel beter/anders moeten worden.
Rolt Luus op zachte grond wel over de toon en wat zegt je smid ervan ?

lucyknol schreef:
Ben een Troeter en Luus staat in Zuiderwoude...

Ah, dat is maar een dorp verderop, als je Katwoude tenminste niet meerekend ;) ...
ben binnenkort weer in de buurt dus, mijn familie woont daar nog steeds namenlijk.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:03

Hey, hallo, woon in een stad hoor :D
Ben je daar geboren en getogen,zo ja wat ben je dan een eind verderop gaan wonen zeg, niet echt gebruikelijk ;)

Wat betreft de hoeven, de smiD zei dat dat nog wel gaat verbeteren maar dat ze waarschijnlijk deze ijzers nodig zal blijven hebben. Moet ook zeggen dat naar mate haar hoeven langer werden het afrollen volgens mij ook moeilijker ging.

Goede actie trouwens, met die reiger, mijn ouders hebben er een jaar of wat geleden gered, die had een pijl in zijn lijf, als je googled op reiger en pijl dan kun je bij afbeeldingen een foto van hem zien, echt naar...(om het maar niet over de idioot te hebben die dat gedaan heeft)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:05

Bahbah, toch nog sneeuw hier :7 Heeft vannacht gesneeuwd en vanmorgen was het supermistig, dit was om half 9 toen ik naar Tryggur ging
Afbeelding
Je kan hem bijna niet eens zien :))
Heb evengoed even met hem gewandeld op het weiland door de sneeuw, ging prima gelukkig, hij was zooo lief :+:
Sneeuw valt ook weer gewoon uit z'n hoefjes, maar kijk wel elke keer als ik er ben even of het niet teveel blijft plakken.

En nu sneeuwt het weer en net echt best hard := Tryggur heeft ook een dekentje, net als Isabella! :))
Afbeelding
Afbeelding

Ook heeft ie een beetje lippenstift opgedaan :)) (hij staat altijd heerlijk op zijn F4F te smakken :P )
Afbeelding

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:48

Zo, dat is ook een aardig pakkie sneeuw bij jullie Wendy15!
Wel grappig als ik je Tryggur zo zie staan dan denk ik heerlijk voor hem, terwijl ik van de week stond te twijffelen of ik Luus nou wel of niet een deken om moest doen en die staat in een (hele koude) stal.
Heb het trouwens niet gedaan hoor!

@Wendy15, weet jij waar ik wat meer info kan vinden over dat 'lang teugelen' heb hier geen ervaring mee maar wat ik zo zag lijkt het me wel wat om te doen in ons mini binnenbakje....
(Heb hier op Bokt al gezocht maar kom er niet echt verder mee)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:55

Ja heeft hier behoorlijk gesneeuwd := Tryggur vindt het fijn buiten nu :j Die vind dit veel prettiger dan regen ofzo.

Ik heb zelf ook nog geen ervaring met lange teugelen hoor (alleen lange lijnen toen we begonnen met beleren voor de kar) maar Tryggur z'n osteopaat vertelde dat lange teugelen op de klassieke dressuur manier een hele mooie manier is straks om hem weer wat sterker en soepeler te maken en lijkt mij ook wel wat :j Edit: had links toegevoegd, maar zie net dat die inmiddels niet meer werken helaas..

En je kunt ook op bokt eens in dit forum kijken, daar staan vaak ook hele leuke dingen :j
[GVL] Grondwerk, Vrijheidsdressuur en Longeren

Ik heb zelf ook nog het boek en de dvd van Richard Hinrichs en nog wat andere boeken over grondwerk/werk aan de hand/vrijheidsdressuur.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 17:07

Okeey, ga ik van het weekend nog wel even zoeken, maar bedankt vast!
Ga nu Sinterklaasie vieren met familie, gezellig!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 18:10

Wendy15 schreef:
En nu sneeuwt het weer en net echt best hard := Tryggur heeft ook een dekentje, net als Isabella! :))

Haha, ja hij heeft ook een mooi dekentje op. Wat heeft Tryggur overigens een mooie bos manen zeg !! Super.

Bij Isa was vanochtend de sneeuw aan de vacht vastgevroren, dus ik had merendeels een witte pony vandaag (want de zon scheen niet hard genoeg om het te laten ontdooien):

Afbeelding

Dus het ziet er hier ondanks dat het droog bleef, toch nog altijd erg winters uit.

Isa maakt ook nog eens leuke sporen in de sneeuw ... een 'buitenstaander' zal zich vast afvragen welk ongelukkig kind hier gelopen heeft met de ronde klompvoetjes :D

Afbeelding

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 18:17

Mooi he, ik vind het ook echt prachtig :+:
Als ie galoppeert wappert het ook zo stoer om hem heen :))
Afbeelding

Ghihi, Isa wordt nog écht een appaloosa als de sneeuw er niet meer vanaf wil _O-

Die sporen zijn wel echt geweldig :D :)) Je zou bijna gaan zitten wachten tot er mensen langskomen om te zien wat die ervan denken _O-

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:14

Leuke foto's weer :D Op de eerste zag ik na jou zin pas dat dat vlekje je paard was :P

Vandaag had Amber de boel op stelten gezet. Ik moest met het hooi door de stroomdraden dus die had ik op de grond gelegd. Normaal volgen ze, want ze weten dat ze dan eten krijgen. Helemaal niet meer aan die draad gedacht tot ik Amber op straat zag lopen. Ik denk die vang ik wel even snel. Maar daar had madam geen zin in. Peerde hem naar de buurpaardjes, ging daar in de wei rondcrossen. Daarna schoot ze een andere wei in die aan de rijbak grenst. Toen haar in de bak gejaagd en toen kon ik haar pakken. Mafkees :')