[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dancer

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:22

Nee, dat is moeilijk te zeggen. Achteraf gezien heeft hij het altijd gehad. Misschien in de hengstenwei achterover gevallen maar het blijft gissen

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:08

Cleo_ schreef:
Wat vervelend Dancer, en wat jong nog! Nog maar 6 jaar en nu al volledig afgekeurd.
Hoe zie jij de vooruitzichten van een dier als deze?
Sterkte ermee!

Beauty_xxx
Waar is de vitamine E voor?

Vitamine E +selenium is voor de spieren te zuiveren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:01

Wat sneu Dancer van zo'n jong paard

Mag ik meelezen? Ik heb een tijdje terug een merrie gekocht, ze is nu 17 maar al behoorlijk stijf en achter week gekoot. Ik heb haar nu een stuk beter op gewicht dus wil haar wat gedoseerde beweging gaan geven om te kijken of ze wat soepeler kan. Maar wel ondersteunen met een supplement
Ik heb eigenlijk alleen ervaring met primeval gelatinaat en cortaflex

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:53

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:07

Begrijp ik goed dat je vraag eigenlijk meer is of beslag kan helpen ivm artrose in SI gewricht ? Of bedoel je echt specifiek kunststof-ijzers ?
Ik zou me kunnen voorstellen dat kunststof ijzers meer dempen, maar dat voordeel is misschien meer voor de hoeven ?? Geen idee.

Heb je al eens gelezen over back on track ( of ceratex of fedimax) ? Deze fabrikanten hebben oa ook een deken die je over de rug kan leggen. Deze producten bevatten materiaal dat er voor zorgt dat warmte terug gekaatst wordt naar het lichaam ( soort infra rood effect ). Heel simpel uitgelegd hoor.
Misschien wel fijn voor je paard ivm SI gewricht ????

Toevallig hier mensen die Bot gebruiken ivm artrose ?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:11

Het gaat vooral om ervaring van anderen met kunststof beslag in combinatie met artrose op het si gewricht.

Hij heeft jaren blootsvoets gelopen, maar nu slijten de hoeven gewoon erg hard en scheef en daar heeft hij last van (loopt op eieren) en ik ben bang dat verandering het erger maakt, dus twijfel wat wijsheid is nu te doen.

Mijn hoefsmid is goed thuis in kunststof beslag (genageld, niet gelijmd) en gaf de suggestie dat eens te proberen, maar ik ben voorzichtig met hem en zou het dus fijn vinden eerst ervaring van anderen te horen.

Back on track ken ik al, dank voor de tip.
Gaat mij nu eerst even om de hoeven die afslijten, als hij niet kan bewegen van de pijn in zijn voeten gaat hij zeker achteruit, dus moet er iets mee.

De artrose komt trouwens niet van ouderdom, maar door een val in zijn verleden (voordat hij van mij was).

Bot zegt mij niks, wat is dat?
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 19-03-15 16:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:13

beauty_xxx schreef:
Hallo :)
Ik meld mij hier even aan :3

Ik ben vorige week foto's gaan laten trekken van mijn merrie haar rug.. omdat de osteo een vermoeden had van KS .. dit was dus geen KS maar artrose op de rug ..

Rontgenfoto's ,echografie inwendig en uitwendig hebben dit bevestigd ..

Nu heeft ze hiervoor een.inspuiting gekregen..

Nu is mijn vraag zijn er hier nog mensen die een paard hebben met artrose op de rug ?

vele groetjes

Ja hier een paard met artrose in de rug.
Ook ingespoten.
Tijd op joint comp gehad ging super nu even sinds kleine maand op ander supplement wat een stalgenoot ook heeft om te kijken of ik nog wat verschil zie.
(equine america cortavet) Hij is nu 22 jaar.
En 4 kant op ijzers omdat we regelmatig buitenrijden en zooltjes voor.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:15

Bot = Back on track ;)

Misschien break over beslag achter wat voor je paard ? Zodat zijn hoeven niet scheef afslijten , maar hij wel zijn hoeven zo kan afrollen als hij zelf wil.

Linnie, hoe bevalt de cortavet ? Zie je verschil ?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:18

Gek genoeg slijten de voorhoeven zo scheef af en niet de achterhoeven. Denk dat hij behoorlijk op de voorhand is als ik hem niet rijd. Gaan regelmatig buiten wandelen en denk dat het dan vooral erg slijt.

Break over beslag doet mijn smid niet dan zou ik een ander moeten zoeken en zou niet weten wie.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:26

Vorige week dacht ik wow die loopt er overheen.
Gelijk een vlotte stap met buitenrijden, had het tempo er gelijk er goed in maar dinsdag vond ik hem stijf in het begin met rijden. Echt het stijve van artorse en ouder paard samen. Rustig alles op zijn eigen tempo laten doen en paar keer lange teugel gegeven. Na 2e galopje kwam hij losser.
En de dag ervoor op maandag had ik gewandeld aan de hand met Lorenz buiten een rondje.

Gisteren niet gereden dagje weg geweest met me zusje en vanavond wokken met me werk.
Dus vrijdag weer kijken.
Hij loopt gewoon buiten in de weide.
Ik zal het echt op langere termijn even moeten bekijken.
Vind het erg moeilijk.

Vind het ook erg moeilijk om te beslissen wanneer stop je met rijden?

Helaas vorige week is mijn bijrijpaard ingeslapen.
Die deed ik naast Lorenz nog 2x in de week.
met buitenrijden had hij een mistap, drama en dierenarts er gelijk bij en bleek nu achteraf gebroken kootbeen was het dacht ik. Heb nog wel een rontgenfoto als je interessant vind.
Hoe zo een paard met heel veel pijn ondanks dat hij bute kreeg toch zo vrolijk bleef en bleef eten en stond wel op 3 benen maar toch. Onbegrijpelijk.
Als je foto's kijkt van die dag (afscheidsfoto's gemaakt toen de dierenarts de foto's aan het ontwikkelen was) en je weet niet dat hij op 3 benen stond ....zie je gewoon een vrolijk paard.
Ik ben daar erg van geschrokken.

Maar zet je een paard met artrose weg zo de wei op en niet meer rijden....ja wordt hij natuurlijk alleen maar stijver.
Wanneer stop je met rijden? Moeilijk, moeilijk.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:30

Oa smeden van hoofcare.nl kunnen break over beslag toepassen. Maar misschien is een ijzer met veel opzet ook al goed voor je paard.

Linnie, aaah :(:) liep hij al langer rond dan met dat been ? of kwam het door die misstap ?

Jammer dat Lorenz nog soms zo stijf is. Maar bewegen is altijd goed natuurlijk. Alhoewel bij artrose in de rug , rijden soms misschien minder fijn is ? Ik weet niet. Heb je al eens over homeopathie nagedacht ? Voor beginstijfheid b.v. is vaak rhus tox. wel een goed middel.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:38

Het is vooral begin stijfheid voor de rest loopt Lorenz goed en regelmatig.
Nee homeopathie heb ik mij nooit in verdiept.
Zal eens googlen op rhus tox.

Nee hij was super goed in zijn doen zaterdag reden we buiten.
Hij was al 25 jaar en we hadden al eens 1x eerder gehad dat hij coordinatie even kwijt was, wat vreemd deed.
Daarna niet meer gehad.
Tot die zaterdag. Eigenaresse gebeld en de dierenarts erbij en verband erom heen gedaan.
met pijnstilling de trailer op gekregen en op stal foto's gemaakt.
Schroevendraaier breuk noemde ze het ook wel.
Zijn voorhoef van goede been zag je ook een kras op dus waarschijnlijk met ene hoef langs andere gegaan en ging heel snel allemaal. Verder was hij nog zo goed en zag er super uit :(
Lorenz was daar een oudje bij. Zo zie je maar je weet nooit wat er allemaal gebeurd.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:48

Rhus tox werkt geweldig bij mijn paard. Heb wel een zeer hoge potentie gebruikt die alleen via een homeopaat te krijgen is.
Ze doet het er echt super op.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 01:19

Mons rij ik nu
een half jaar niet meer (nog wel wandelingen aan de hand en stapritjes zonder zadel). Maar hij heeft wel 24 u weidegang en hij is actiever dan voorheen. Dus voor mij een bevestiging dat ik m echt een plezier doe door niet meer te rijden. Hij staat met 2 andere (een 5 jarige en mijn veulen van 8 maanden). En hij is heel de dag aan het spelen. Ik denk dat hij met rijden steeds net te ver ging. Mons is namelijk echt een harde werker die werkelijk alles voor me zou doen. Bikkelhard voor zichzelf en gaat door alles (volgens mij zou een gebroken been m niet eens tegen kunnen houden).

Dus ik moet hem tegen zichzelf beschermen zeg maar. Rijden mis ik wel maar hij is het meer dan waard.

Verder heb ik voor hem hoefschoenen van Marquis. Werken echt super omdat ik regelmatig over fietspaden wandel met m. En ik de wei kan hij gewoon lekker met blote voeten lopen.

Ook las ik over back on track. Dikke aanrader. Ik heb de "stalbeschermers" van dat materiaal. Ze bevatten magnetische deeltjes wat zwelling en pijn helpt. En Mons vind ze heerlijk! Hij krijgt ze om met droog koud weer om hem net dat beetje te helpen. Hij heeft het niet op dingen om z'n benen maar de beschermers van back on track, daar blijft hij rustig voor staan zodat ik ze kan omdoen.

Verder geef ik m nog glucosamine en arti plus. Hij heeft misschien eens in de 2-3 maanden een slechte dag en dan krijgt hij zwaardere pijnstillers. Die heb ik altijd op voorraad maar gelukkig hoef ik het bijna niet te geven. Het blijft lastig, maar als ik een filmpje kijk van afgelopen winter, weet ik dat hij gelukkig is op deze manier.
http://youtu.be/5bnu4HMmjY0

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:07

mystery1980 schreef:
Het gaat vooral om ervaring van anderen met kunststof beslag in combinatie met artrose op het si gewricht.

Hij heeft jaren blootsvoets gelopen, maar nu slijten de hoeven gewoon erg hard en scheef en daar heeft hij last van (loopt op eieren) en ik ben bang dat verandering het erger maakt, dus twijfel wat wijsheid is nu te doen.

Mijn hoefsmid is goed thuis in kunststof beslag (genageld, niet gelijmd) en gaf de suggestie dat eens te proberen, maar ik ben voorzichtig met hem en zou het dus fijn vinden eerst ervaring van anderen te horen.

Back on track ken ik al, dank voor de tip.
Gaat mij nu eerst even om de hoeven die afslijten, als hij niet kan bewegen van de pijn in zijn voeten gaat hij zeker achteruit, dus moet er iets mee.

De artrose komt trouwens niet van ouderdom, maar door een val in zijn verleden (voordat hij van mij was).

Bot zegt mij niks, wat is dat?

Het mindere van kunststof beslag is dat de voet niet kan "glijden"

Wellicht idd break over beslag een uitkomst.

Hier ook goede ervaringen met back on track

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:25

Wat fijn dat er meerdere mensen goede ervaringen hebben met de back on track producten ! Wat zien/merken jullie dan aan verschillen ? en hoe lang achter elkaar gebruik je het desbetreffende product ? Zomaar een uurtje of echt dag en nacht ? En dan de deken of de stalbeschermers ? Of nog andere producten ook ?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:08

Stalgenoot heeft weleens springschoenen gehad met magneten erin. Weet niet of dat ook back op track is. Haar paard heeft hoef katrol ontsteking. Had het alleen in de wei om. Volgens mij merkte ze geen verschil.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:12

Met magneten is weer wat anders, dacht ik. BOT zijn keramische vezels die de warmte terugkaatsen naar het lichaam.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:19

annelieke92 schreef:
Rhus tox werkt geweldig bij mijn paard. Heb wel een zeer hoge potentie gebruikt die alleen via een homeopaat te krijgen is.

Welke homeopaat had jij dan?
En wat is hoog?
Of kan ik verschillende mailen of bellen voor rhus tox.
Zitten er ook nadelen aan rhus tox?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:25

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:36

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:38

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:46

Nog even voor andere bokkers ook, Mazzeltje en Leetje zijn allebei homeopaat voor dieren. Dus als je daar iets mee zou willen doen dan kan je hun een pb sturen. Dat vinden ze vast niet erg.
Niet zomaar met rhus beginnen in ieder geval, de juiste potentie en hoeveelheid druppels of korrels is wel van belang.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:20

Ja ik heb ze beide gesproken.
En inderdaad naast Rhus zijn er nog andere middelen die misschien wel beter werken.

In april komt er eerst nog een osteopaat en wil het nieuwe supplement afwachten.
En kan daarna als het nodig is nog een homeopaat laten komen.
Maar wil alles eerst stapje voor stapje even laten doen.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:49

linnie050 schreef:
annelieke92 schreef:

Welke homeopaat had jij dan?
En wat is hoog?
Of kan ik verschillende mailen of bellen voor rhus tox.
Zitten er ook nadelen aan rhus tox?

Een kennis van mij maar die is officieel geen dieren homeopaat. Een hoge potentie is een potentie die heel erg verdunt is en daarom meer inwerkt (klinkt onlogisch ik weet het).
Volgens mij heeft ze potentie C200 terwijl je tot 30-50 zelf kan kopen van vsm