[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:11

Bedankt voor de reacties :)
Ik ben veel aan het googelen geweest.. en soms is er toch wel onduidelijkheid..
Maar ik heb het idee dat Spirit zijn bekken ook anders draait als normaal.. ok is de laatste tijd zijn rug wat gevoeliger..
Maar dat kunnen dus ook oorzaken zijn? En niet alleen symptomen?
Merken jullie trouwens dat jullie paarden pijn hebben? Bij Spirit merk ik dit totaal niet.. bokken vliegen springen en hij gaat maar door..

enniee

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:16

bokken vliegen en springen is voor mij (onder het rijden) een teken van pijn.. In de wei is dit natuurlijk anders!

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:28

enniee schreef:
bokken vliegen en springen is voor mij (onder het rijden) een teken van pijn.. In de wei is dit natuurlijk anders!

Het is in de wei :) verder doe ik hem nu even 10 min longeren om de grootste energie eruit te krijgen.. Verder staat hij in de wei :)
De DA zegt ook dat niets tot nauwelijks pijn heeft..

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:30

Ik merk bij Verina geen tekenen van pijn, wel staat ze vaak met haar spatbeen op rust als ze gewoon in de bak staat..

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:33

Dat doet Spirit idd ook! Verder loopt hij gewoon goed en ruim enz.. Maar in de overgangen van stap naar draf en draf naar stap is het onregelmatig!
Komt dit bij jou ook bekend voor?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:35

Ik herken het niet direct nee. Het is niet dat ik het merk als ik de overgang maak.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:37

enniee schreef:
Ik herken het niet direct nee. Het is niet dat ik het merk als ik de overgang maak.

Onder het zadel is het ook bijna niet hoor maar vooral aan de longeerlijn bijv :)
Wel een fijn Topic dit trouwens +:)+

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:12

Misschien is de overgang aan de longeerlijn niet actief genoeg waardoor het onregelmatig wordt?

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:32

Ik merk het tijdens de overgang stap-draf wel maar andersom nooit. Dan zet hij zijn spatbeen altijd gelijk heel goed ver onder. Wel is het zo dat hij aan de longeerlijn graag lui mag zijn, dus als ie dan niet actief draaft, zie je wel verschil in ruimte.
Bij hem merk ik het trouwens wel als ie pijn heeft of last heeft van zijn lijf, hij geeft dat heel goed aan. Zwiepen van de staart, protesteren met aandraven, dat soort dingen. Dat is onder het zadel dan. In de wei gaat ie op z'n mindere dagen altijd als een sukkeltje van je weg, maar als ie goed in z'n vel zit... Wil er nog al eens ontploffinsgevaar zijn := Gelukkig heeft ie eigenlijk bijna geen slechte dagen meer!
@kaat: ja dat kunnen zeker oorzaken zijn. :j Onze dierenarts gaf als voorbeeld (nav Vario dan) dit: Ga zelf eens met een extreem holle rug staan en kantel je bekken naar voren en probeer dan eens te lopen. Je rug krijgt dan als het ware een knik onderin. Dat voel je zo onwijs goed in je knieën als je dan gaat lopen! En dan je er bij voorstellen dat er nog iemand op je rug gaat zitten.. Dan krijg je overmatig slijtage en druk op de gewrichten met, bij Vario dan dus, spat als gevolg.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:34

Hmm goed dat ik dat weet!!! Even met de DA overleggen of ik weer een osteo of chiropractor of iets moet laten komen!
Ja het zou best kunnen dat spirit niet actief genoeg is op het moment van de overgangen! Ik zal er eens goed op gaan letten!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:45

Bedankt voor jullie reacties! Ik vind het zelf moeilijk om te zeggen wat de oorzaak is en wat het gevolg bij Bangi, ik heb hem bij aankoop (de dag dat hij 3jr werd) klinisch laten keuren.. toen kwam hij alle buigproeven goed door en was er klinisch niets wat op beenproblemen leek.. (daarvoor moet je 'm ook rontgelogisch laten keuren, maar dat is altijd achteraf, en het heeft ook makkelijk in de periode erna kunnen ontstaan, dus garantie geeft het nooit)

Ben eigenlijk echt met 'm begonnen toen die 4 was, en dan nog niet echt zware arbeid, veel buitenrijden (recht toe recht aan) 1x in de week een halfuurtje les en we hadden vlak voor de artrose ondekt werd net ons eerste kruisje gesprongen. Dus zware belasting was er nog niet.

Had er een keer gewoon ter controle een osteo/fysio/chyro (tevens DA en accupuncturist) bij laten komen, en die vond geen blokkades of andere problemen. Vervolgens is er artrose geconstateerd, ging hij aan de supplementen en de gewrichten zijn ingespoten, verder had hij ook last van zomereczeem en darmwater (stevige mest, maar altijd darmwater wat mee kwam bij scheten, laten onderzoeken niets gevonden). Toen nog een keer problemen gehad met een verkeerde tandarts die een wolfskies heeft getrokken zonder verdoving wat tot een fikse ontsteking en kreupelheid (kwam door de pijn in de mond) heeft geleden. Daarna nog een keer osteo, blokkade links in de halsspier, liet de man aan mij voelen en ik kon het inderdaad voelen, behandeld met accupuntuur, en hij was gelijk weer losser in de hals. Ook een stijfheid bij het achterbeen (bleek later het spatbeen te zijn) toen spat geconstateerd, daarna geconstateerd dat het zadel niet (meer) pastte. (aangemeten door erkende zadelmaker, maar blijkbaar toch compleet fout). Dus het is zoveel achtereen in een vrij korte periode, dat het moeilijk is om te zeggen wat nou de oorzaak is en wat het gevolg ;(
Ik had zelf het idee dat hij ook last had van zijn rug, soms voel je gewoon dat iets zo is, en zijn er bepaalde singalen maar dat is compleet mijn eigen constatering en niet door een prof bevestigd. Hij gaf ook geen reactie toen zijn rug/ruggengraat van buitenaf werd gecontroleerd.

Dus ik weet het zelf ook even niet meer allemaal, als ik miljonair was ging hij bij 3 verschillende DA op de foto en werd hij nog eens helemaal van binnen en buiten 10x onderzocht maar dat gaat helaas niet..

Denk dat ik het beste maar eens zn benen en rug op de foto kan zetten door een andere dierenarts, heb ik een second opinion en dan kan ik zien hoe het allemaal gevorderd is in vergelijking met een jaar terug..

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:58

:(:) Jij hebt dus ook al zo'n zorgenkindje! Vario rolt ook van het een in het ander. En tja, de oorzaak... Lastig iets, kan zijn dat het zadel wellicht al langer niet goed gelegen heeft waardoor hij zijn rug verkeerd is gaan gebruiken wat weer invloed heeft op de belasting van z'n benen. Kan ook zijn door trauma van buitenaf voordat hij bij jou kwam. Discussie is en blijft of spat erfelijk is, maar zou ook nog een optie kunnen zijn.. Vario hebben we ook alleen klinisch laten keuren, hij kwam er zo door, maar bij hem ben ik er eigenlijk wel zeker van dat de spat er toen al heeft moeten zitten, gezien het feit hij een maand bij ons was en toen kreupel raakte..
Dat jouwes niet reageerde op de rug toen het van buitenaf werd bekeken wil niet zeggen dat hij er geen last van heeft/had. Mijn andere paardje reageerde eigenlijk ook niet bijzonder toen er naar z'n rug gekeken werd. Toch was zijn rug een, en ik citeer, een dramarug. Hij gebruikte 'm helemaal verkeerd, bij hem heb ik dus echt gewoon geluk dat hij er verder niets aan over gehouden heeft.
Ik zou in jouw geval ook gaan voor een second opinion :j Ik weet niet waar je vandaan moet komen, maar ik zelf zweer bij de kliniek De Vallei, bij dierenarts Gertjan den Heijer :))

Edit: Als je je de eerste foto's nog hebt, zou ik die wel mee nemen! Dan heb je mooi vergelijkingsmateriaal!
Laatst bijgewerkt door Maggie_Eddy op 24-07-11 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:01

Dat is nou toevallig! Bij de Vallei is hij destijds klinisch gekeurd door Gertjan haha! Vond het inderdaad een fijne man, maar het is voor mij zeker 2 uur rijden met de trailer. Dus dat is geen optie helaas.. Moet nu eerst even zorgen dat ik weer een baan heb. (Paard heeft gelukkig voorlopig nog wel vrede met hele dagen gras eten geloof ik :+ ) en dan kan ik 'm eens op de foto laten zetten..

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:14

Haha, dat is zeker toeval! Ja, ik vind het echt een ontzettend fijne man! Legt fijn uit en is gewoon eerlijk. Ik begrijp dat je hem niet als osteo/chiro hebt gehad? Ik denk overigens, met de ervaringen die ik dan heb met Gertjan, dat je paardje toen nog geen spat had, hij voelde bij het paard van m'n vriendin zelfs een oude peesblessure!
Da's wel jammer dat het zo ver weg is idd!
En het leed dat een baan zoeken heet, ik kan je de hand schudden :') Zoveel dat er wordt aangeboden, maar er zit overal wel weer een 'maar' aan :=
Ach en paardlief, grasmaaien vinden ze meestal niet erg :')

L_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 00:23

Vorige week liep mijn paardje enorm kreupel.. naar de DA geweest en blijkt dat ze spat heeft... :-(

hij raadde mij aan om er een speciaal spatbeslag onder te laten zetten.
Hij schreef een ASYMETRIX ijzer voor..

nu heeft de smid naar zijn eigen DA gebeld omdat hij een eigen gecreëerd spatbeslag heeft.. dus geen asymetrix...
Ik zal er morgen eens een foto van nemen.. Hij heeft er langs de buitenkant en klein stukje aan de binnenkant een stukje onder gelast met gevolg dat ze naar binnen/voor kantelt met haar hoef..

wat voor ijzers hebben jullie? iemand daar ervaring mee...?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:05

na 3 jaar lang tobben, kliniek in kliniek uit, veel werk, weinig werk, totale rust, verkocht en terug gekocht, weer een kliniek in en eindelijk iets tastbaars voor zijn jarenlange onregelmatigheden/kreupelheden...
Spec is rad!!
helemaal, geen pasje dat ik twijfel, hij draait niet meer in de spronggewrichten, niets geen gekkigheid meer.
en ow wat gaat het kriebelen om er dan weer op te gaan zitten...

@L-N: wat betreft de ijzers die jij beschrijft: spatpaarden staan graag met hun achterhand hoger.
ze gaan vaak op een heuveltje staan of maken een walletje van het stro in hun box.
de ijzers die jouw smid nu onder heeft geslagen, geeft dus ook hoop verlichting nu, maar je moet wel op letten dat de hoeven niet gaan vervormen, er is nu natuurlijk een andere drukverdeling.

L_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:28

Dank je! ik zal erop letten!

zijn er mensen die foto's hebben van hun spatbeslag?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:45

Mijn paard heeft niet op spatbeslag gestaan, maar is wel binnendoor bekapt en word dat nu nog.

Pfff, was gister even een klein drama hier, Spec zat zo lekker in z'n velletje dat ik besloot om hem weer eens met een slofje te longeren.
Super braaf, lekker meewerken en je zag zijn rugspieren gewoon omhoog komen....
Totdat meneer klaar was, en blijkbaar een daas onder z'n manen had, hij gaat krabben met jawel, zijn rechter achterbeen, blijft in de slof haken en raakt flink in paniek.
Godzijdank braken gelijk beide bakstukken dus hij heeft geen schade in zijn mond, maar hij stond nog steeds met zijn been in de slof en bleef maar trekken en achteruit lopen.
Na wat voor mij minuten duurde, maar in werkelijkheid enkele seconden waren, stond hij stil en kon ik hem bevrijden.
M'n hart zat in m'n keel en ik zag alle mooie momenten voorbij schieten in m'n hoofd...
Hij heeft "gelukkig" alleen een schaaf-/brandwond in zijn kkotholte, en is uiteraard wel kreupel nu.
Dus nu maar behandelen met groene leem(kogel en pees ivm vocht) en calendulanzalf voor op de wond.
Doe ik dus ook niet meer, even longeren met een bijzet...

L_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:22

oh nee.. lijkt me idd zo akelig... kan je ook echt niets doen op dat moment he...
hopelijk komt het snel weer in orde met je paardje!!

Hoe bedoel je met binnendoor gekapt?

Ik heb een foto gemaakt van mijn beslag:

Afbeelding

wat vinden jullie?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:17

Binnendoor is volgens mij de binnenkant wat korter en de buitenkant wat langer zodat de hakken wat meer naar elkaar toe draaien.
Spat paarden hebben de neiging om de hakken naar buiten te draaien met het lopen, maar hierdoor heb je weer meer kans op slijtage in de overige gewrichten.
Jouw smid heeft je paard buiten hoger gezet dan binnen, dit is volgens mij de duitse manier van spat-beslag.

Mijn paardje heeft gelukkig maar 1 dag met een warm/dik been gelopen nav het longeer-akkefietje.
Mijn moeder maakt me telkens gek met het "ziek kijken" van Special, dan is hij weer te dun, dan is hij weer te dof, dan loopt ie volgens haar stokkreupel(terwijl vóór dat de diagnose spat werd gesteld, zij nooit een kreupele pas zag).
Vandaag moest de tandarts komen, en gelukkig hoefde Special nog niet gedaan te worden, over een half jaar pas schatte de tandarts.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:04

Ik ben weer terug uit Frankrijk, heb ik dat hier wel gemeld dat ik op vakantie ging? :)

Fijn dat Special weer goed loopt svdijk!! Dat is altijd schrikken zeg!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:56

nee, had je niet gemeld :D
fijne vakantie gehad?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:58

Ja was super leuk! :) zaten vlakbij spanje dus even naar het FC Barcelona stadion geweest :D

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:02

L_N dat beslag ken ik nog niet! wel interresant.
Ennie fijn dat je een goede vakantie heb gehad!
Ik heb weer even een update over mijn paard!
Daarstrak is de hoefsmid geweest die hem al een tijd niet heeft zien lopen en die zag toch heel duidelijk verschil.. Buigt sprong veel beter!
Ook gaat hij weer beter afrollen en zijn been onder de massa zetten :D
De 25ste komt de DA weer foto's maken om te kijken of er veranderingen zijn en of we met beslag kunnen gaan beginnen!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:03

Goed nieuws dus! Super! :D