Ik ben veel aan het googelen geweest.. en soms is er toch wel onduidelijkheid..
Maar ik heb het idee dat Spirit zijn bekken ook anders draait als normaal.. ok is de laatste tijd zijn rug wat gevoeliger..
Maar dat kunnen dus ook oorzaken zijn? En niet alleen symptomen?
Merken jullie trouwens dat jullie paarden pijn hebben? Bij Spirit merk ik dit totaal niet.. bokken vliegen springen en hij gaat maar door..
Gelukkig heeft ie eigenlijk bijna geen slechte dagen meer!
Onze dierenarts gaf als voorbeeld (nav Vario dan) dit: Ga zelf eens met een extreem holle rug staan en kantel je bekken naar voren en probeer dan eens te lopen. Je rug krijgt dan als het ware een knik onderin. Dat voel je zo onwijs goed in je knieën als je dan gaat lopen! En dan je er bij voorstellen dat er nog iemand op je rug gaat zitten.. Dan krijg je overmatig slijtage en druk op de gewrichten met, bij Vario dan dus, spat als gevolg.
Jij hebt dus ook al zo'n zorgenkindje! Vario rolt ook van het een in het ander. En tja, de oorzaak... Lastig iets, kan zijn dat het zadel wellicht al langer niet goed gelegen heeft waardoor hij zijn rug verkeerd is gaan gebruiken wat weer invloed heeft op de belasting van z'n benen. Kan ook zijn door trauma van buitenaf voordat hij bij jou kwam. Discussie is en blijft of spat erfelijk is, maar zou ook nog een optie kunnen zijn.. Vario hebben we ook alleen klinisch laten keuren, hij kwam er zo door, maar bij hem ben ik er eigenlijk wel zeker van dat de spat er toen al heeft moeten zitten, gezien het feit hij een maand bij ons was en toen kreupel raakte.. 
) en dan kan ik 'm eens op de foto laten zetten..
Zoveel dat er wordt aangeboden, maar er zit overal wel weer een 'maar' aan