[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:50

Jee, balen Janouk Ach gut .@Cleotinka; ik zou als ik jou was ook eens kijken naar nog een shetje erbij. Als dat niet kan is er misschien iemand bij jou in de buurt die een shetje heeft die er even kan lopen als je gaat buitenrijden!?

Thun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:46

janouk schreef:
Kymalin schreef:
Dat doe ik niet, als ik slaap, dan slaap ik ook echt! Dan kan er een bom ontploffen maar ik ga het niet merken.

Pling Pling de stallen grenzen aan mijn slaapkamer. Ik hoor werkelijk alles. Janouk had een steen in haar voerbak. Maar na een paar nachten heb ik die vervangen door een leren bal. Want ze maakte me gek met haar nachtelijke orkest Clown

Mijn osteopaat/DA heeft een nieuwe supplement ontwikkeld in brokvorm met vitamine E en magnesium, dat ze heel gemakkelijk schijnen te eten. Ik heb de site pas gisterenavond gekregen en nog niet gelezen. Maar als de brok goed opgegeten wordt, is het gemakkelijker dat het magnesium chelaat in poedervorm, want dat krijg ik er niet in.

En aangezien jullie altijd nieuwsgierig zijn naar nieuwe links Haha!
http://www.equilin.nl/

Ik heb net op de site gekeken die je gelinkt hebt, maar ik kan niks bestellen, kan nergens op klikken zeg maar.
Maar heb je zelf goeie ervaringen met het supplement, ik heb een proefpakketje magnesium chelaat maar dit kost
erg veel moeite. Hoop dat het wat is...hoor het graag!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:19

He, wat balen van Image zeg! Verder geen problemen ontstaan door het uittrappen, hoef nog heel en zo ?

Ik heb geweldig nieuws Go jij! Go jij!
Durinn is op cursus (ik ook, maar slaap thuis, hij daar in een prikwei), dus Nado en Kollur, de oude vrienden stonden weer even met z'n 2tjes. Ik heb het hek naar het grote land even open gegooid en Nado ging samen met Kollur vol gas, in galop en later in uitgestrekte draf het land in. Daarna natuurlijk neus in het gras, maar hij is uit zichzelf nog een aantal keer gaan draven. En nog slechts heeeeel licht onregelmatig Haha! Haha! Haha! En toen ze eraf gingen, 10 minuten later, draaft ie gerust de plaat over, geen spoortje pijn. Sinds begin februari heeft hij niet meer zo goed gelopen, mensen, wat ben ik blij!!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 00:08

Wat fijn Nado!!! Vooral omdat hij ook gewoon over de plaat draafde! Komt vast helemaal goed!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 06:15

@ Nado Pling helemaal goed dat je paardje nu zo goed loopt. Top.

Image haar hoef ziet er redelijk uit en ze loopt niet gevoelig in het zand. Donderdag krijgt ze weer speciaal beslag, dus duim duim duim dat de hoef zich goed houdt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:31

Wat goed dat nado beter loopt!wat verkeerd beslag kan doen.....
Jammer dat image haar wedstrijd moet missen,was eigelijk een beetje een debuut na een vreselijke periode ,niet dan?
Ik hoop ook dat de hoef zich goed houd,wees maar blij met de zachte bodem in nederland,hier liggen stenen(al raap ik ze op,waar komen ze vandaan..???)en is de grond keihard.....maar wel mooi weer,ik zou jullie bodem wel willen hebben hier,en jullie een beetje zon misschien?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 10:38

Ruilen ?!
Het regent hier al dagen en de grond is nu erg drassig en de hoeven zitten vol modderklonten. Dat levert toch een beetje meer gevoeligheid op bij de mijne.

Fijn dat Nado het zo goed doet op dit moment. Wat beslag inderdaad niet kan doen. Zowel bij Nado als Image. Nado blij dat het eraf is, Image niet blij omdat het juist eraf is. Hopelijk houdt de hoef zich goed tot donderdag. Ik duim met je mee.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:23

Balen dat jullie wedstrijd niet door kan gaan Janouk, hopelijk gaat het snel weer beter!

Wat een goed nieuws van Nado Lachen Houden zo!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:52

ik las ergens dat vocht het grootste probleem is van white-line disease,schimmels doen het inderdaad goed in een vochtige omgeving.
Hier is het gelukkig droog,dus pablo's gat kan lekker drogen.
Maar ik dacht aan isabella's scheur....ik zal duimen dat het een keer droog word bij jullie,meer dan wachten kan je ook niet doen....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:33

geerke schreef:
Maar ik dacht aan isabella's scheur....

Ja daar denk ik bijna continu aan Bloos
Schoonhouden heeft nu zo weinig zin op dit moment. Ze heeft hele klonten modder om de onderkant van de hoef zitten.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:03

Vraagje.. wat is nu een geschikte 'dikmaker' voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:06

Balen van het ijzer van Image.

Nado: geweldig dat je paardje weer zo goed loopt.

Isapaardje: wanneer komt jouw hoefsmid?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:49

Yellowfish schreef:
Vraagje.. wat is nu een geschikte 'dikmaker' voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid?

tja,daar zijn de meningen over verdeeld....die van mij krijgt geweekte suikerbietpulp,en dat gaat goed,en dan te bedenken dat hij niet een moeilijke eter is maar wel moeilijk te voeren,omdat hij slecht reageert op alles eigenlijk....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:50

romeorowan schreef:
Isapaardje: wanneer komt jouw hoefsmid?

Als hij eens in de buurt is (woont zo'n 120 km bij mij vandaan Verdrietig )

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:06

geerke schreef:
Yellowfish schreef:

tja,daar zijn de meningen over verdeeld....die van mij krijgt geweekte suikerbietpulp,en dat gaat goed,en dan te bedenken dat hij niet een moeilijke eter is maar wel moeilijk te voeren,omdat hij slecht reageert op alles eigenlijk....

Bietenpulp is inderdaad een goede optie. Verder zou je olie kunnen proberen. Dat bevat wel veel energie, maar is geen zetmeel/suiker. Wel rustig aan opvoeren en niet overdrijven. Knipoog

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:17

Seniores Priores van Subli schijnt ook goed te zijn voor paarden die wat moeten aankomen maar gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.
Mijn ervaring ermee is dat ze het ook lekker vinden. Het moet alleen 6 uur wellen.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:31

Bedankt!

@ WesseLady ; maar olie is toch geen dikmaker? ben geen grote fan van olie..

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:56

Olie is energie. Energie die niet wordt gebruikt wordt opgeslagen als vet, dus een dikmaker. Knipoog Olie kan heel goed werken, mits het in kleine mate gegeven wordt, en niet te lang achter elkaar. En het is geschikt bij bevangenheid, als een van de weinige dingen. Maar heb je negatieve ervaringen met olie, dat je er geen fan van bent?

Verder zou je een deel van het hooi kunnen vervangen door iets rijker hooi, of indien mogelijk wat weidegang geven. Maar dat is allemaal afhankelijk van wat je paardje aan kan. De echte dikmaker (mais) is helaas niet geschikt.

Edit, geef je eigenlijk al onbeperkt hooi?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:56

Ja, onbeperkt hooi Lachen overigens is ze op dit moment nog niet te dun, en dat wil ik ook graag voorkomen. Ze is de afgelopen tijd (sinds ze licht bevangen is geraakt, wat inmiddels 'over' is) wel afgevallen ; ze was aan de dikke kant, nu heeft ze het perfecte lijntje, maar meer moet er niet vanaf (met haar gebit is overigens niets aan de hand).

En wat betreft olie ; net wat je zelf zegt, in kleine mate en niet te lang.. van olie kunnen ze ook weer krampen krijgen, of bij te grote hoeveelheid de darmwand 'afsluiten' waardoor stoffen niet meer goed worden opgenomen.. daarom Ja

Maar, het klinkt alsof je er goede ervaring mee hebt; wat voor olie geef je?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:04

Het grootste probleem is het doorstromen van olie naar de blinde en dikke darm. Daar verstoort het de werking van de micro-organismen. Maar dan moet je wel behoorlijk wat gaan voeren, voor dat gebeurt. In feite is een paard een goede vetverteerder, maar aan alles is een grens natuurlijk. Knipoog

Ik heb er idd wel goede ervaringen mee. Ja Mijn paard is snel te dun, dat is prima op te lossen door soms wat olie bij te geven. Ik doe meestal gewoon zonnebloemolie of lijnzaadolie. Je kan ook de olie van de paardendrogist geven, die precies is afgestemd op de omega vetzuur behoefte. Die is alleen wel prijzig. Knipoog Ik geef meestal maar 1 tot 2 eetlepels per dag, gedurende een paar weken.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:08

Bedankt! Ik ga de tip zeker onthouden Lachen mochten er meer mensen tips hebben van dikmakers voor hoefbevangenheid-gevoeligen, hoor ik het graag !

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:59

Bel anders eens met Rene Wielens, heb ik vorig jaar ook gedaan. toen noemde hij een aantal merken die veilig waren voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Weet helaas zelf die namen niet meer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:07

Yellowfish schreef:
Bedankt! Ik ga de tip zeker onthouden Lachen mochten er meer mensen tips hebben van dikmakers voor hoefbevangenheid-gevoeligen, hoor ik het graag !

heel even off-topic....ik ben heeeel blij dat het goed met je gaat!!!!!
nu je pony nog,maar dat komt vast wel goed!!!!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:03

[GVL-ITP]Saros en Aurora lange lijnen op straat

Even wat foto's spammen hierzo Lachen We zijn vandaag weer eens gaan wandelen, en Aurora heeft ook aan de lange teugel meegelopen OK dan!
Ze kan nu zelfs weer draven over de harde weg.

Nog een vraagje, haar schoenen zitten best los nu, daardoor gaan ze ook een beetje scheef zitten. Ze lijkt er niet echt last van te hebben, en ik durf ze eigenlijk niet uit te doen op straat. Heeft iemand nog een idee hoe ik ze beter kan laten passen?

cleotinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:15

Kymalin schreef:
Jee, balen Janouk Ach gut .@Cleotinka; ik zou als ik jou was ook eens kijken naar nog een shetje erbij. Als dat niet kan is er misschien iemand bij jou in de buurt die een shetje heeft die er even kan lopen als je gaat buitenrijden!?

Een shetje erbij zal moeilijk worden en in de buurt zijn helaas geen kleine pony's om even gezelschap te zijn tijdens het rijden,ik weet het nog niet, wegdoen vind ik ook moeilijk (voor mezelf dan)voor shetje zelf misschien beter naar waar ze altijd gezelschap heeft pfff
groetjes anja