[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 09:18

Kan iemand vertellen wat het ongeveer kost om je pony met bloedzuigers te laten behandelen? Hij krijgt dinsdag zijn eerste equissage pulse behandeling, kijken of dat hem wat gaat helpen, hij is ook gewoon zo strak en gespannen in zijn lijf

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 09:53

BarbaraNova schreef:
Kan iemand vertellen wat het ongeveer kost om je pony met bloedzuigers te laten behandelen? Hij krijgt dinsdag zijn eerste equissage pulse behandeling, kijken of dat hem wat gaat helpen, hij is ook gewoon zo strak en gespannen in zijn lijf

In Duitsland betaal ik per bloedzuiger geloof 10 of 12 euro.
Dan nog voorrijkosten en behandelkosten.
Eergister 70 Euro kwijt geweest voor 3 bloedzuigers

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 10:00

Oke dank je, dan heb ik een beetje een idee....eerst die equissage maar eens proberen

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 10:06

hagelslag schreef:
Wij hebben 1.2 hectare.
We willen binnenkort een track maken ivm paddock Paradise aangezien layka nog altijd goed loopt.
Gister tijdens het wandelen Was ze echt extreem aan het lopen.
Ze was helemaal happy en liep goed rad.

Dus als we een track kunnen maken, en 4 veplaatsen zijn wij behoorlijk blij.
Gaat wel een klusje worden om dat bij te houden qua voeren en poepscheppen... Maar opzich is dat niet onmogelijk.
En dan kunnen ze beide weer samen staan. Voor mijn tinker is zo'n track met meer beweging en minder gras ook niet verkeerd

Klinkt heerlijk! Waar woon je?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 10:26

Ik zou 6000m2 heerlijk vinden. Mijn paarden komen toch niet op gras, in de toekomst komen er ook weer sobere rassen, dus ik zou er een mooie track van maken!

affy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:18

Mijn merrie loopt zonder pijnstilling nu op het zachte weer goed, harde is ze nog wel gevoelig. Maandag komt de dierenarts weer.

Ze is overigens wel heel happy en oogt pijn vrij, zodra ze los mag is ze alleen maar aan het rennen, bokken en steigeren.

Wat is jullie ervaring hier mee?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:23

Nou het is inderdaad ook mijn droom om ooit de paardjes aan huis te hebben....heb ze nu aan mijn werk, das ook al fijn haha

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:55

Ik zag iemand voorbij komen die een droom plek heeft kunnen kopen, gefeliciteerd! Heerlijk om je paarden aan huis te hebben straks!

Ik ben ook aan het kijken naar een behandeling met bloedzuigers. Ik heb nu een behandelaar gevonden die het wel ziet zitten om Tristan te behandelen terwijl hij ook bute krijgt maar er zijn ook behandelaren die dat juist niet zien zitten ivm met bloedverdunnend effect van de bute. Hoe staan jullie hierin? Ik heb zoiets van hoe eerder hij behandeld kan worden hoe beter het is maar ik wil natuurlijk ook niet dat Tristan te lang blijft nabloeden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:02

Stal_Fiore schreef:
hagelslag schreef:
Wij hebben 1.2 hectare.
We willen binnenkort een track maken ivm paddock Paradise aangezien layka nog altijd goed loopt.
Gister tijdens het wandelen Was ze echt extreem aan het lopen.
Ze was helemaal happy en liep goed rad.

Dus als we een track kunnen maken, en 4 veplaatsen zijn wij behoorlijk blij.
Gaat wel een klusje worden om dat bij te houden qua voeren en poepscheppen... Maar opzich is dat niet onmogelijk.
En dan kunnen ze beide weer samen staan. Voor mijn tinker is zo'n track met meer beweging en minder gras ook niet verkeerd

Klinkt heerlijk! Waar woon je?

Over de grens bij Bellingwolde.

@swift, ik heb er geen idee van hoe of wat ivm buut.
Misschien proberen de dag dat diegene komt minder of geen buut geven? En dan de dag erna eerst nog wel de "normale" portie?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:19

Ik wil zo vroeg in het proces eigenlijk nog niet met de buut gaan rommelen... Ik vermoed dat je met buut ook een spiegel opbouwt en als je dan een dag overslaat verstoor je dat weer. En ik vind het ook een beetje eng om de reguliere behandeling die redelijk goed aan lijkt te slaan op te schorten zo vroeg in het proces ik zou het heel naar vinden als hij weer zoveel pijn krijgt.
Ik denk dat ik het er wel op durf te gokken om het samen met de buut te doen maar ik ga nog wat meer research doen. Hij zou zondag al kunnen komen dus dat zou wel fijn zijn!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:29

Swift schreef:
Ik wil zo vroeg in het proces eigenlijk nog niet met de buut gaan rommelen... Ik vermoed dat je met buut ook een spiegel opbouwt en als je dan een dag overslaat verstoor je dat weer. En ik vind het ook een beetje eng om de reguliere behandeling die redelijk goed aan lijkt te slaan op te schorten zo vroeg in het proces ik zou het heel naar vinden als hij weer zoveel pijn krijgt.
Ik denk dat ik het er wel op durf te gokken om het samen met de buut te doen maar ik ga nog wat meer research doen. Hij zou zondag al kunnen komen dus dat zou wel fijn zijn!

Zeker ik snap dat je niet te veel wilt rommelen ermee.
Eventueel als die persoon ochtends komt dan een uurtje na de behandeling de buut geven? Of juist als hij later op de dag komt vroeger dan normaal geven?

Hier bloed ze ongeveer een uurtje na, maar het is niet dat het echt stroomt ofzo

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:35

Dat is wel een goed idee hagelslag! Ik zou de tijden waarop ik buut geef wel aan kunnen passen op de afspraak inderdaad, dat ga ik sowieso doen.

De behandelaar zei ook dat het meer eruit drupt en dat er het geen kwaad kan als het wat langer na blijft druppen. Het zijn maar kleine gaatjes uiteindelijk.

Ik zie op foto's dat de kroon randen geschoren zijn bij het gebruik van bloedzuigers, moest dat bij jouw paard ook?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:39

Ja de Kroon rand moet idd geschoren.
Ze houden van een glad babyhuidje.
Eerst met een normaal scheerapparaat eroverheen en daarna nog glad scheren met een mesje.
Het zijn idd maar kleine gaatjes.
En het nabloeden is een raar gezicht maar dat is niet erg.
In de spoiler een foto van nabloeden maar dan bloedzuigers ivm de pees aan laten zetten

Spoiler:
Afbeelding

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:51

Goed om te weten dat het echt helemaal glad geschoren moet zijn.

Het na bloeden lijkt bij jouw paard inderdaad vrij minimaal te zijn. Bedankt voor de foto, fijn om er zo een beetje een beeld van te kunnen vormen.
Bij Tristan zal het met de buut dan wel wat meer zijn maar op de hoeveelheid bloed die een paard heeft lijkt dat me alsnog verwaarloosbaar klein.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:58

Meestal doet het gladscheren de behandelaar zelf.
Maar even een plekje maken voortijd met een scheerapparaat is wel fijn.

Ik vind het trouwens top dat je het aandurft met bloedzuigers

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:11

Ik hoop dat de bloedzuigers bij Tristan net zo'n positief effect hebben als bij jouw paard! Ik vind het wel fascinerende hoe de natuur zoiets geregeld heeft en ik ben heel benieuwd wat het effect is bij Tristan.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:13

Swift schreef:
Ik hoop dat de bloedzuigers bij Tristan net zo'n positief effect hebben als bij jouw paard! Ik vind het wel fascinerende hoe de natuur zoiets geregeld heeft en ik ben heel benieuwd wat het effect is bij Tristan.

Het is ook best fascinerend.
Ik hoop voor je dat het ook goed helpt

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:33

Ik laat wel weten hoe het gegaan is zondag!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:57

Ik vind het ook echt een super interessant verhaal. Goede tip om de bute na de behandeling te geven.
Ik wist niet dat het vanwege het bloedverdunnende effect was. Ik dacht omdat het niet echt fijn is voor die bloedzuigers om bute te krijgen..

Ik slik zelf pijnstilling met bloedverdunners en ik bloedde echt als een gek toen ik me laatst met een broodmes sneed :+
Ook laat ik een tattoo weg laseren, was ook vergeten dat ik dan geen bloedverdunners mag, want het herstel is dan vele malen langer.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:07

Ik dacht eerst ook heel naïef dat de bute niet gezond was voor de bloedzuigers maar later bedacht ik dat die bloedzuigers vanuit hygiënische overwegingen natuurlijk maar voor eenmalig gebruik zijn...

Er worden ook nog steeds wel aderlatingen gedaan bij hoefbevangenheid dus dan lijkt de hoeveelheid bloed die hij wellicht extra verliest vanwege de bute mij geen onoverkomelijk risico. Het blijft altijd een beetje zoeken in dat soort dingen maar ik heb hier wel een goed gevoel bij maar vind het tegelijkertijd ook wel spannend. Ik verwacht/hoop dat de baten groot genoeg zijn om het, in mijn ogen, relatief kleine risico te verantwoorden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:13

Bloedzuigers worden inderdaad bij juist gebruik, of bij de juiste therapeut naderhand ingevroren(of andere optie om ze te doden).
Onze da haar reactie toen ze zag hoe goed layka opgeknapt was na 1 x bloedzuigers ivm hoefbevangen.
Oh nu vind ik de bloedzuigers die we hebben gebruikt erg zielig. Ik heb ze ingevroren. Eigenlijk hadden ze een heel fijn leven moeten hebben na hun prestatie.

Ik moest er toen zo hard om lachen. Vooral omdat ik weet dat ze maar 1x gebruikt mogen.

Aderlating is hier toen in de acute fase ook gebeurd. Mede omdat ze echt heel heel vrij recent bevangen was geraakt....
En eh ja tussen de 7 en 8 liter bloed hadden ze afgetapt en daarna met zoutoplossing opgevuld

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:21

Hahahaha misschien moeten we de bloedzuigers na hun goede bijdrage maar adopteren :')

Dat is nog een flinke hoeveelheid bloed die ze dan kunnen missen...

Ik ben nog het meest bang voor een infectie aan de wondjes... Ik hoop dat dat te voorkomen is met goede wondverzorging.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:24

Joh, je hoeft echt niks aan de wondjes te doen!
Je zet bloedzuigers aan ivm ontsteking, omdat het als 't goed is helpt.
Gewoon van de korst afblijven 't komt allemaal goed

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:28

Ik heb niks aan de wondjes gedaan daarna.

Ik heb nu 1 hectare (huur). Maar ik ben dolgelukkig met 6000m2
En heb nu ook een track rondom de weide. Ik ga volop tekenen, zo knetters veel zin aan.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:51

Oh kijk dan maak ik me alweer drukker dan nodig :o dan zal het vast goed komen.

Heerlijk die fase van plannen maken Marjo, het uitvoeren is soms wat minder -O- maar je kunt daarna optimaal genieten van al je harde werk al is er altijd wel iets dat anders/beter kan is mijn ervaring... Maar alsnog is het natuurlijk dik de moeite waard en enorm genieten als je je paardjes lekker bij huis hebt!