[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 10:34

Nee, hoefschoenen hebben dan ook geen zin.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:55

Dat is niet helemaal juist. Ik heb mijn hoefschoenen ook samen met ijzers aan gehad. Mijn pony had toen ijzers zonder zooltjes (smid geloofde daar niet in) en ik heb speciale hoefschoenen voor hem gekocht met een gelzool er in om de zool te beschermen en zachter te laten lopen. Dat hielp zeker. Ook met de kou en de sneeuw was het een uitkomst.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:00

Mag ik vragen welke hoefschoenen dat zijn Nado?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:06

http://www.softrideboots.com/lame-horse ... y-help.asp

Ik heb ze toen uit de US gehaald, maar misschien is er inmiddels wel een plek in NL om ze te kopen. Niet goedkoop, maar voor mij was het het waard. Inmiddels gebruik ik ze niet meer omdat mijn huidige smid wel zooltjes gebruikt en daar dan een zachte gelvulling in doet.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:34

Die zien er goed uit. Je verkoopt die van jou niet toevallig? :P
Moeten hoefschoenen eigenlijk rondom vanwege het hoogte verschil? of kan ook alleen voor?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:50

Ik heb ze alleen voor gehad. Ik durf ze denk ik nog niet te verkopen ;) Maar waarschijnlijk is de maat ook niet goed, mijn pony is maar 1,18m :P

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 12:15

In principe is het natuurlijk niet de bedoeling dat je Softrides ( of andere merken) gebruikt met ijzers. De hoefschoen is bedoelt als vervanging van ijzers.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:47

JP, ken jij déze schoenen zelf ? Soms moet je niet altijd het laatste woord willen hebben...

Deze schoenen zijn oorspronkelijk ontworpen voor vervoer over lange afstanden en zijn specifiek wél geschikt om te gebruiken samen met ijzers.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:10

Ik haalde vanochtend mijn pony uit het land, en toen liep hij niet helemaal lekker.
Hij loopt niet kreupel, maar wel op 'eieren'.
Zijn hoeven zijn niet warm, en ik voel geen hartslag in zijn kootholte.
Zijn hals is wel iets opgezet, maar hij is niet keihard.
Kan hij dan toch wel hoefbevangen zijn?
De vorige keer dat hij bevangen was, waren zijn hoeven wel warm, en voelde je wel hartslag.
Toen liep hij wel slechter, maar kan het zijn dat hij nu dan minder bevangen is waardoor zijn hoeven niet warm zijn o.i.d?
Ik heb overigens het verhaal al naar mijn hoefsmid gestuurd, maar hij moet nog reageren.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:00

ja, dit kan zeker hoefbevangenheid zijn. Alleen dat je er dan eerder bij bent. Als ik jou was zou ik de dierenarts bellen ipv de hoefsmid afwachten. Met medicijnen kun je zorgen dat het niet erger wordt. Als je het echt niet zeker weet en je pony loopt nog wel gewoon, aan 't werk zetten en van 't gras af.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:33

Ik heb hem vanochtend meteen van het gras afgehaald en ik geef nu aspirinepoeder. Dus hij is al meteen aan de medicijnen gegaan.
(Dit is op eerder aanraden van de hoefsmid, als zijn hals opgezet was raadde hij aan om hem meteen van het gras af te halen en aspirinepoeder te geven.)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 00:07

Nado schreef:
JP, ken jij déze schoenen zelf ? Soms moet je niet altijd het laatste woord willen hebben...

Deze schoenen zijn oorspronkelijk ontworpen voor vervoer over lange afstanden en zijn specifiek wél geschikt om te gebruiken samen met ijzers.

Het is geen kwestie van het laatste woord willen hebben ( althans niet wat mij betreft, voor jou is dat kennelijk anders) - ik zie op de site van Softrides nergens dat het ook aanbevolen wordt voor hoeven met ijzers, althans niet bij de schoenen die bestemd zijn voor HB paarden. De logica van zowel ijzers als schoenen ontgaat me, maar hey, het heeft bij jou gewerkt dus mij hoor je er verder niet over.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 07:49

In het filmpje op de site wordt het juist wel gezegd dat de schoenen prima zijn te gebruiken voor paarden met ijzers. De schoenen zijn inmiddels via hoefschoenenwinkel.nl in nl te krijgen. De zooltjes kan ik echter via die site niet vinden. Ik heb ze toen ook uit Amerika laten komen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 08:28

Owwwww... heb nu wat verder gekeken dan mijn neus lang is .. en zie dat ze inderdaad mét ijzers gebruikt kunnen worden :o
Er kan echter niet mee gereden worden - dat is waarschijnlijk ook de basis van dit misverstand.

Anyway - ik heb hier een paar Easyboots staan die ik niet meer gebruik - als iemand belangstelling heeft?

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:15

Pony is dus toch licht hoefbevangen.
Balen, maar gelukkig valt het mee! Ik ben er gelukkig vroeg bij.
Nu staat meneer dus niet op het land, en krijgt alleen hooi waar niks in zit.
Ik vind het fijner om zijn medicijnen door een handje voer te geven, maar wat kan ik daar voor gebruiken?
Zemelen kan eventueel, maar dat eet hij slecht..
Waar zit nog meer weinig in?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:36

Ik gebruik spillers happyhoof om supplementen doorheen te mengen.
Dat wordt hier goed gegeten.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:13

Ik geef 'm z'n magnesiumchelaat met zemelen met wat appelazijn, dan vindt ie 't wel lekker :-). Is een tip die ik hier ook gelezen heb.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:09

Hoe geef je de zemelen, sas? Vaak vinden ze het te droog en dat is lastig eten, als je het goed nat maakt gaat het al makkelijker en is het ook fijner te verteren.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:24

Ik maak de zemelen goes nat (soort papje). In het begin at hij het wel, maar uiteindelijk moest ik hem met de hamd voeren om hem het te laten eten. Daarna ben ik muesli gaan voeren dus misschien dat hij het nu wel weer eet..

Die appelazijn is dat niet schadelijk voor de hoefbevangenheid? Koop je dat gewoon in een supermarkt?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:39

Zemelen zijn toch koolhydraten? Is dat wel goed voor een bevangen pony. Kun je dan niet beter mengen met grasbrok of zoiets?

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 06:45

Ik dacht juist dat in zemelen niks zit, en dat het vooral dus echt buikvulling is?

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 06:49

Dyonne schreef:
Ik gebruik spillers happyhoof om supplementen doorheen te mengen.
Dat wordt hier goed gegeten.

Dit ken ik niet, maar heb even op internet gekeken en dat ziet er ook goed uit! Is dat een beetje makkelijk te verkrijgen? Waar is het te koop?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 07:26

Voor zover ik weet is appelazijn niet schadelijk, 't stinkt alleen wel. M'n pony vindt 't lekker 't is een overheersende geur :-) dus medicijnen en magnesiumchelaat ruikt ie niet meer. Je kan 't gewoon kopen in de supermarkt.

Natuurlijk zit er wel iets in zemelen, maar dit is verwaarloosbaar. Het is vooral vulling. Zo veel hoef je nu ook weer niet te gebruiken, ik gebruik nu 3 handjes.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 07:27

Nee, alleen te koop bij Zeldenrust in Driebruggen.
Maar er is ook Dodson and Horrel ofzo en dan Safe en Sound.
Dat heb ik nu ook een zak. Is op meer plekken verkrijgbaar.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:15

als je een beetje 'pap' wilt maken, kun je produkten van Agrobs kopen (ik bestel ze via René Wielens in Haaksbergen).
Oa wiesenflakes (gehakselde grasbrok; valt makkelijk uit elkaar als je het wat vochtig maakt), of waar de pony's echt gek op zijn, de alpengrün mash ... een granen- en suikervrije slobber (van kruiden en grashaksel). Is speciaal ontwikkeld voor paarden met stofwisselingsproblemen.
Moet erbij zeggen dat het spul niet goedkoop is (30 euro voor 15 kg, incl. verzendkosten).