[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 12:54

Wendy, ik snap niet zo goed waarom de opmerkingen van jouw stalboer je zo raken. Je hebt toch heel goed je best gedaan voor je paardje, het is geen kritiek.. ik vind het juist heel positief dat iemand met je meedenkt en zich bezorgd toont. Als je van iemand hier een advies krijgt, neem je dat dan ook zo op? Nee toch!
Denk 's na over deze uitspraak:

"Nobody can make you feel inferior without your permission".

Arme reiger, goed gedaan Janouk! Die gaat het wel redden - zonder hulp was hij zeker doodgegaan +:)+

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:08

Ik denk dat het gewoon een opstapeling van ook wel kritieken en commentaar is. Hoe vaak ik nou al gehoord heb dat het zielig is dat hij niet op het gras staat, dat ik er over na moet denken of het zo wel een paardwaardig leven is en ga zo maar door. En idd, met de adviezen hier doe ik zeker wat :j maar dat wordt ook al heel anders gebracht. Heb hier om me heen al zoveel commentaar en kritiek en bemoeienissen gehad, en ik ben zelf al onzeker of ik het allemaal wel goed terwijl ik zo hard m'n best doe omdat ie ondanks de intensieve verzorging toch nog een aantal terugvallen heeft gehad. En steeds als ie dan een terugval oid had horen van 'ziejewel dat...'. Die grens van bemoeienissen is bij mij gewoon even bereikt :o En nu het al een tijdje goed gaat zonder terugvallen begin ik langzaam weer een beetje rust en hoop wat dat betreft te krijgen en alle spanning en zorgen en vermoeidheid van het laatste half jaar beginnen er nu een beetje uit te komen.

Isapaardje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:15

Doe je helemaal niets dan op dit moment met Tryggur?
Er is namelijk nog zoveel ander moois te beleven met je paard dan rijden, mennen en sleeën.
Zo net nog een heerlijke sneeuwwandeling in het bos gemaakt. Viel me op hoe zacht de bosgrond is. Hij lijkt helemaal niet bevroren, ondanks dat het vanochtend toch -7 was. Alleen op de weg was het glad en met hoefschoenen glijdt dat wel erg snel viel me op.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:18

Jawel, wandelen, knuffelen, borstelen, klein beetje clickertraining (laatst toch hier filmpje laten zien dat ie z'n jollybal pakt en bij me brengt? :P ) alleen doe nu even niks met de clicker, want kan niet clicker met handschoenen aan en zonder vriezen m'n vingers er af :') :))

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:34

Het is hier gelukkig alweer gestopt met sneeuwen, hopen dat het hierbij blijft :=

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:13

Hier sneeuwt het nog volop.
Isabella's achterwerk doet aan 'camouflage' :D

Afbeelding

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:14

:)) Isabella heeft echt een heel dekentje zeg!! <3

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:18

Ze heeft een prima schuilstalletje, maar daar gaat ze niet in staan ... ja om hooi te eten wat ik erin leg, maar daarna gaat ze liever buiten staan om zich te laten insneeuwen. Wel goed te zien hoe mooi de vacht isoleert (anders zou hij smelten op plekken waar het warmer was).
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JSKBWHMA.jpg

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:23

Ja mooi is dat he, die vacht zo. Houdt prima de warmte vast :j
Denk ook dat voor paarden kou en sneeuw fijner is dan steeds die regen :) Hoewel die bij een dikke vacht er ook niet eens doorheen komt. Zo mooi hoe de vacht dan van die puntjes vormt waar het zo afloopt, als je goed kijkt of voorzichtig zo'n puntje optilt zie je dan dat de ondervacht en huid gewoon droog is :j

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:33

Enige waar ik me wat zorgen om maak is een dunner worden plekje bij de rechtervoorhoef ter hoogte van de buitenste hoefbal/kroonrand door het dragen van de hoefschoenen. Ze heeft nu 24 uur per dag schoenen aan (wil het niet zonder proberen gezien de ervaringen vorig jaar).
Uiteraard kijk ik heel erg goed of de schoenen die ze aankrijgt goed zitten. Ook schone hoeven erin en ik wissel Cavallo en epic regelmatig af (ook om te laten drogen).
Ik zat er eerst over te denken het plekje met een soort pleister af te plakken, maar ben bang dat ik dan juist een drukking krijg op die plek. Denk zelf dat het beter is er even niets aan te doen, maar mocht toch iemand een tip hebben, dan hoor ik het graag uiteraard.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:54

Hier geen ervaring met hoefschoenen, ben wel wat aan het kijken om toch misschien ook een paar aan te schaffen, maar verbaas me er over hoe makkelijk hij toch nog over die hobbelige ondergrond scharrelt (scheelt wel dat het niet echt grote gaten en bulten zijn omdat ik nog wel zo goed als lukte heb geharkt). Die van Cavallo vindt ik er wel erg fijn uitzien, bevallen die goed in combinatie met de hb? Want heel veel soorten hebben toch een soort uitsteeksels er aan of dingen waarvan ik bang ben dat die kunnen afbreken/scherp worden en die vast heel fijn zijn om mee te rijden maar waarmee ik hem niet alleen zou durven laten.

Misschien een sok om de voetjes doen als het in de hoefschoen schuurt?
Of zo'n elastische bandage er omheen? Zoiets bedoel ik http://www.piafferuitersport.nl/prod_de ... 1888&mid=1
Moeilijk, zou het zo ook even niet weten wat je daar aan kan doen verder.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:08

Isapaardje schreef:
Ze heeft een prima schuilstalletje, maar daar gaat ze niet in staan ...

correctie: Isa IS haar eigen schuilstalletje :+ . Heerlijk!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:28

Goed van je reddingsactie Janouk, ik zou het beest niet eens die doek over de kop durven te gooien, dus ik vind het erg knap van je :D

Haha die isabella, heeft ze zo'n mooi schuilhok wil ze er niet in. Maar ja de sneeuw is natuurlijk stiekem ook best leuk. Verder idd een sok proberen? Verder zou ik het niet weten, ik denk dat het idd sneller gaat knellen dan.

Net Hans en Amber met graasmaskers in de wei gedaan. Hans ging even goed los, bokken en springen en showen dat hij deed :D Amber vond er niks aan, die ging snel weer naar haar verharde stukje toe. Grietje vond het maar niks dat ze niet mee mocht, dus ik had het stukje van haar open gezet, zodat ze op het hele stuk voor de stal kon scharrelen. Maar voor ik het wist was mevrouw over mijn gemaakte pad naar het hek geschuifeld. Daarna Hans het masker maar afgedaan en bij Griet omgedaan. Kon ze ook even wandelen en rollen. Dat vond ze wel lekker. Ze loopt redelijk nu, nog wel erg stijf, maar ja, wat wil je als je veel op stal staat.

Afbeelding
Amber vond het maar niks in de wei en al die sneeuw.

Afbeelding
Hans vond het wel leuk :D

En het stikt van de vogeltjes rond en in de stal, dus gezellig wat voer opgehangen.
Afbeelding

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:57

Je hebt zelfs hooinetjes voor de vogels ;-) !

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:16

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:49

Grietje loopt inderdaad helemaal niet onaardig. Ze zet wel haar voorbenen ver van zich af, maar verder kan me indenken dat je blij bent met dit resultaat. Staat ze nog op 1 zakje buut per dag of ben je dat aan het afbouwen?

Wat de sokken betreft ... ik heb zelfs speciale sokken voor in de Cavallo's. Maar ja die liggen dus 'ergens' en ik kan ze niet vinden :( ... Ja eentje ... gek genoeg is de andere spoorloos.
Maar zou morgen wel eens kunnen proberen of ik dan in ieder geval alvast haar rechtervoet met die sok kan inpakken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:18

Vandaag heb ik minder gegeven dan normaal, als ze het daar goed op blijft doen ga ik rustig aan verder afbouwen. Ben benieuwt of de sok gaat werken :)

Lekker Wendy, is het al dik genoeg? Hier durf ik het nog niet aan, was er bijna doorheen gezakt :')

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:35

Iemand bij de menvereniging hier die met dubbelspan shetten ment die doet ook altijd hoefschoentjes aan en die hebben er altijd sokken in aan :j Weet alleen zo even niet meer welk met hoefschoenen die hebben, zijn op maat gemaakte. Persoonlijk leken die me niet ideaal want afgelopen zomer was ik hindernisrechter bij de marathon van het mennen hier en toen was er wat blubber bij de start en finish en daar raakten ze zo'n schoen kwijt, bleef gewoon staan terwijl de pony verder liep :=

Hier is het ijs dik genoeg ja! :j Gister waren er al een paar mensen op geweest om te voelen maar toen waaide het nog superhard, vandaag bijna geen wind dus ik heb ook even een uurtje geschaatst met een vriendin net voor het donker nog. De sloten kun je nog niet op schaatsen, maar hier in de polder die grote vlakke stukken wel is echt een prachtige mega ijsbaan! En de kleine slootjes die de landjes met elkaar verbinden zeg maar zijn ook sterk genoeg :j Moet je niet blijven stilstaan want kraakt wel wat en zitten wel wat barstjes in, maar zolang je doorschaatst kun je daar ook overheen naar een volgend stuk :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:47

Op maat gemaakte schoenen zullen wel Smidjes zijn. Dat is iig de enige die ik weet dat op maat gemaakt worden.

Net Boon even rondjes laten lopen, ze liep niet lekker achter en later op stal had ze voor 2 koude voetjes en achter was beide een stuk warmer.
Ik zit ook te twijfelen of ik ze morgen overdag schoenen aan zal doen, maar ben bang dat ze uitgaan en ik het niet in de gaten heb.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 02-12-10 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:49

leuke foto's en filmpje komen er weer langs! :D
Als ik dat zie verklaar ik mijzelf voor gek dat ze met dekens op staan :o ...nou ja...shet niet.
Hier vanochtend ook sneeuw,was net terug met een flinke voorraad krullen,suikerbietpulp,kippenvoer,vogelvoer voor de wilde vogels enzo.
Ik word altijd lichtelijk nerveus wat betreft mijn dieren....er moet wel genoeg in huis zijn!
(zelf neem ik genoegen met een stukje oud brood of een bord macaroni)

LC...Fijn dat het gelukt is!Hoop dat je je bestanden er nog uit dat ding kunt peuteren!
Janouk...fijn dat de reiger gevangen is!Inderdaad die snavels zijn vrij indrukwekkend!

Isapaardje....mooie Isabella! <3 Ze hebben hier isolatie labels voor huizen...hang er bij haar maar een A aan! :D

Wendy...niet van aantrekken hoor!Hij legt het loodje niet...wat een uitdrukking ;) Zolang hij hooi overlaat heeft hij voldoende!
Dat zie ik bij pablo niet gebeuren hoor...geen spriet!
Tryggur heeft z'on leuk licht neusje en licht randje om zijn ogen <3

Zouden ze nu iets meer mogen eten door de kou?Ik heb de neiging om meer te gaan geven nu :o
Het is hier ook best koud,vannacht -5....maar gelukkig geen wind,dat scheelt!
Ik heb toch zulke koude handen s'ochtends...hoe doe jullie dat?
Heb ze zelfs nog met hun weidedekens op stal staan,alleen maar omdat ik dan morgen geen dekens hoef te wisselen...al die sluitingen....brrr...en dan slapen mijn handen ook nog,bah! :( (tunnel syndroom)

Elk nadeel heet zijn voordeel...Geerke heeft op het moment geen kriebels :D

Ohhh....ik wil ook schaatsen!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:02

Marco staat ook onder een dikke deken (met onderdeken in totaal bijna 500 grams)
in de stal vriest het bijna net zo hard als buiten en zo blijft hij heerlijk warm.
Vandaag heeft hij de hele dag op stal moeten staan i.v.m. gladheid, vind het toch wel spannend hoor als hij niets doet.. morgen maar weer even naar de binnenbak zodat we toch weer even kunnen bewegen.
Hij krijgt trouwens ook nog steeds druppels (podo comp) en magnesium, zou het kunnen dat hij daardoor zo goed blijft op dit moment?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:04

Isapaardje schreef:
Enige waar ik me wat zorgen om maak is een dunner worden plekje bij de rechtervoorhoef ter hoogte van de buitenste hoefbal/kroonrand door het dragen van de hoefschoenen. Ze heeft nu 24 uur per dag schoenen aan (wil het niet zonder proberen gezien de ervaringen vorig jaar).
Uiteraard kijk ik heel erg goed of de schoenen die ze aankrijgt goed zitten. Ook schone hoeven erin en ik wissel Cavallo en epic regelmatig af (ook om te laten drogen).
Ik zat er eerst over te denken het plekje met een soort pleister af te plakken, maar ben bang dat ik dan juist een drukking krijg op die plek. Denk zelf dat het beter is er even niets aan te doen, maar mocht toch iemand een tip hebben, dan hoor ik het graag uiteraard.

Compeed ;) , dat heb je ook in een knipbare versie zodat je de eigen maat kunt bepalen en kun je rustig laten zitten totdat het er zelf weer afvalt.
je kan het rechtstreeks op de huid plakken maar misschien wil het ook wel als je het in de schoen zelf plakt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:06

tijgerr91 schreef:
Wij hebben 2 welshjes waarvan er 1 altijd heel snel hoefbevangen is en een shettie die ook zeer gevoelig is!
Gelukkig weten we precies hoe we dit nu kunnen voorkomen en hebben de hoefsmid er regelmatig bij voor controle!

Dat is mooi,
als je dan hier ook even wilt vertellen hoe jullie het weten te voorkomen, misschien kunnen wij er nog wat van leren

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:07

Als ik die foto's zo zie met die laag sneeuw op haar rug, dan ben ik echt verbaasd! Super dat het zo goed isoleert, had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Shinouk is geschoren, dus ze moet wel een deken op!
Hier heeft het de hele dag bijna gesneeuwd en stond de thermometer op -8.... Gelukkig kon ze vandaag wel weer naar buiten, want er is 1 paddock waar de sneeuw meteen weer uit waait... De andere paarden konden lekker het land op!
Ik hoop dat de paardjes niet te veel last van hun voeten krijgen met dit koude weer! En dat ze zieke paardjes weer snel opknappen!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:28

Wendy15 schreef:
.. maar verbaas me er over hoe makkelijk hij toch nog over die hobbelige ondergrond scharrelt (scheelt wel dat het niet echt grote gaten en bulten zijn omdat ik nog wel zo goed als lukte heb geharkt).

Als Tryggur dat alweer kan, kun je best al wat meer met hem gaan doen hoor ;)
Is jullie buitenbak al bijna klaar ?