Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:01

Tancreda4

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:07

Kun je nog wat doen bij een paard dat flink gevoelig is door te kort bekappen? Ik laat haar momenteel gewoon in het land lopen omdat het harde pijnlijk is (staat 24/7 buiten).

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:11

nombrado schreef:
een dagcurses?
nou, daarmee leer je niet de paardehoef te bekappen of enigszins iets van het beenwerk, stand been, hoefstanden, opbouw, e.d niet
dat hoort een opleiding te zijn van een paar jaar, met de daarbij behorende stage bij gediplomeerde hoefsmeden.

Je kan een dagcursus doen om te leren hoe je de hoeven van je eigen paarden zelf bij kan houden, niet ter vervanging van een goed professioneel bekapper.
Zou mijn paard probleem hoeven hebben dan zou ik dit niet zelf doen idd, maar bij gezonde hoeven kan je prima zelf de 'natuurlijke slijtage' bijhouden, en het van tijd tot tijd laten controleren door een professional.

nombrado schreef:
het paard loopt op zool en hoefwand, waarom zit de hoefwand er anders?
het gewicht is verdeeld over de hele voet
niet alleen de stralen, hielen of iets dergelijks.

De hoefwand dient ter bescherming van het binnenste gedeelte van de hoef, niet als draagvlak.
Net als wanneer jij continue druk zou uitoefenen op je nagels, dan gaat dat ook pijn doen, want daar zijn ze niet voor.
Het draagvlak zijn de buitenste rand van de zool, de straal en de hielen. (bij gezonde hoeven dan)

nombrado schreef:
je hoort te kijken naar het complete paard, de schouderlijn, beenstand, enz..dat leer je echt niet in een dagcursusje
nee, ik heb mijn neus nu eenmaal gestoten aan een NB bekapper, die uitvoerde wat hij geleerd had, en met een katskreupel paard bleef zitten die overvulde pezen kreeg, kort liep, zijn voorbeen en achterbeen niet meer op tijd wegkreeg, door de verkeerde druk rotstraal problemen kreeg, wat ie in zijn 10 jaar nog nooit heeft gehad bij de TB.
De NB bekapper, wist het verschil niet eens tussen een hoefzweer en rotstraal.
leuk zon cursus.

Dan heb jij het jammer genoeg niet getroffen en geen goede bekapper gehad...

nombrado schreef:
Bijsnijden van de stralen is zeker wèl nodig, om te checken voor enig infectie in de straal
mijn paarden staan zomers buiten, snachts binnen, en swinters veelal binnen en even eruit.
ze staan dus meer in de stal, in mest...., heerlijk voor bacterien en schimmels, dat zal je bij een paard in de natuur niet zien.

Daarom worden wel de losse flapjes weggehaald.
De straal wordt ook wel eens wat bijgesneden, wanneer de straalgroeven te nauw worden zodat het vuil er niet vanzelf uit kan, of idd bij rotstraal.
Alleen kan je dat soort dingen beter overlaten aan een professional, dat leer je idd niet op zo'n cursus.
In principe wordt er in een gezonde en goed gevormde straal niet gesneden.

nombrado schreef:
Ik heb niets tegen paarden blootvoets, mits het gaat.
ik heb regelmatig gevraagd of er paarden in de GP lopen nu, die natuurlijk bekapt worden.
daar heb ik nooit antwoord op gehad.
als je zo nu en dan een buitenritje doet, en voor de lol een beetje dressuurd, kan het prima
maar als je te maken hebt met dressuurmatig rijden tot aan GP niveau? Is mijn ervaring het niet verstandig dit met NB bekappen te doen.
paard kan zich niet ontspannen en in balans bewegen als de hielen weg zijn (bij mijn paarden)
ze krijgen een overvulling in de pezen (door verkeerde stand) en gaan struikelen omdat ze het voorbeen niet tijdig weg kunnen zetten.
Er zullen ongetwijfeld tussen de NB ook mensen zitten met verstand van de voetas e.d
echter, als een gediplomeerd hoefsmid , zich aanmeld bij een curses Natuurlijk bekappen en niet wordt toegelaten???? zegt dit mij al genoeg :(

Nogmaals; je hebt het blijkbaar niet getroffen met de persoon die bij jou je paarden natuurlijk heeft proberen te bekappen.
Erg jammer, want deze prutsers verpesten het voor de bekappers die wel goed bezig zijn en er wel verstand hebben...

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:24

Tancreda4 schreef:
Kun je nog wat doen bij een paard dat flink gevoelig is door te kort bekappen? Ik laat haar momenteel gewoon in het land lopen omdat het harde pijnlijk is (staat 24/7 buiten).

Doe je dan goed toch?
Wel lekker nog wat in beweging houden door met haar te gaan stappen (in het land).
Zou ik tenminste doen. ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:08

Als je paard niet 24/7 buiten loopt en beweegt op harde ondergronden, alleen in de bak rijd, en veel op stal. Dan slijten de hoeven niet zoals in de natuur zou gebeuren.
daarbij is mijn ervaring, dat dan de teen sneller groeit dan de hiel.
wat dan dus de voet uit verhouding trekt.
zou het paard 30 tot 60 km per dag afleggen, dan kan er pas sprake zijn van een natuurlijke slijtage en vermoedelijk geen hoefsmid meer nodig (als de hoeve gezond zijn)
Het bijhouden zelf, doe ik al jaren, maar het bekappen is mij te zwaar. Want er moet echt wat van de teen af 1x in de zoveel tijd.
Ik heb de grootste heibel gehad met de Natural balance bekapper, omdat ik meteen al zag, dat het paard zo niet kon lopen en blessures zou oplopen.
zelfs diegene die een opleiding geeft aangeschreven, verzocht mij zelf de curses te doen.
maar er wordt in die stroming NIET naar de voetas en de beenstand gekeken, dus dan houd het voor mij op.
geen 1 voet is hetzelfde, bij mensen ook niet...
ik denk dat ik na 33 jaar ervaring met paarden, genoeg weet of een paard wel of niet goed beweegt, en wat wel of niet een goede manier van bekappen is.
Noodgedwongen moest ik op zoek naar een andere hoefsmid, mijn "oude"vertrouwde, die al 10 jaar mijn paarden deed, kon niet meer komen. Ik heb er hier in de buurt, 4 uitgeprobeerd, waaronder TS met opleiding (waar er ook 2 van hebben zitten prutsen) en 1 N balance. Die echt van mij NOOIT meer aan de voeten van een paard mag komen zonder een gedegen opleiding.
Gelukkig heb ik er nu 1 gevonden, die precies begrijpt wat ik bedoel, en hoe ik de paarden op de voeten wil.
en net als ik, hij houd rekening met de schouder, beenstanden en voetas
precies zoals het hoort.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:09

ik vraag me af, of de natuurlijk bekappers rekening houden met de stand van het been oa aan de voorzijde, tov de hoef?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:44

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:13

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:02

Ijzers is hier een wezenlijk probleem, geen goede hoefsmeden (vrijwel geen hoefsmeden überhaupt). Ik mag en kan wel beslaan, maar doe het niet. Te weinig ervaring voor (alleen op de opleiding) en de materialen er niet voor.

Hoefschoenen erg slechte ervaringen mee, die gebruik ik dus ook echt niet om welke reden dan ook. In de weide loopt ze super, is wel erg rotsig en erg ongelijk. De grind paden probeer ik sowieso zoveel mogelijk te vermijden, maar zal dat nu sowieso doen. Kan het overigens niet dat ze moeten wennen? In feite loopt ze pas sinds een week of 2 op de stenen. :)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:21

nombrado schreef:
Lijkt me niet handig
bitloos en ijzerloos op de evenementen waar deze paarden in nederland worden ingezet
erg druk en paarden zullen beschermd moeten worden tegen idd glas en allerlei andere dingen
als het paard door glas katskreupel is geworden en je staat in een massa ruziende mensen, hoe moet je dan weg?
je kan america niet vergelijken met een land als nederland!

De bereden politie van Houston (want daar gaat het om) doet dezelfde dingen als onze bereden politie! Het kan gewoon. Bij extreme omstandigheden worden hoefschoenen gebruikt. Aantal pagina's terug in dit topic staan wat linkjes met het hele verhaal.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:02

klik klak :+
http://www.youtube.com/watch?v=ikRgek8grro
met ijzers

hier nog een leuke :D
http://www.youtube.com/watch?v=XMIBtznqUWc&NR=1
je kan zien, dat de politie in houston (kben er wel eens geweest en zowiezo treed de politie daar wel wat hardhandiger op dan de softe manier van nederland) wat resoluter optreed dan in nederland. En de massa's mensen niet zo extreem zijn als de manier zoals bij ons in amsterdam en alle bierflessen en glazen stuk op de wegen.
aan het einde wel grappig, valt een agent van zijn paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:05

Quir schreef:
Ijzers is hier een wezenlijk probleem, geen goede hoefsmeden (vrijwel geen hoefsmeden überhaupt). Ik mag en kan wel beslaan, maar doe het niet. Te weinig ervaring voor (alleen op de opleiding) en de materialen er niet voor.

)

ik neem aan dat dit in zweden is?
misschien kan je daarmee contact opnemen?

http://www.youtube.com/user/SwedishHoofSchool

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:19

nombrado schreef:
klik klak :+
http://www.youtube.com/watch?v=ikRgek8grro
met ijzers

hier nog een leuke :D
http://www.youtube.com/watch?v=XMIBtznqUWc&NR=1
je kan zien, dat de politie in houston (kben er wel eens geweest en zowiezo treed de politie daar wel wat hardhandiger op dan de softe manier van nederland) wat resoluter optreed dan in nederland. En de massa's mensen niet zo extreem zijn als de manier zoals bij ons in amsterdam en alle bierflessen en glazen stuk op de wegen.
aan het einde wel grappig, valt een agent van zijn paard.

Eerste filmpje is uit 2006 en de 2e uit 2008.

Niet echt relevant op wat de Houston police nu doet. Misschien is bitloos en ijzerloos wel een probeersel van 2011.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:44

Cowgirl schreef:

Niet echt relevant op wat de Houston police nu doet. Misschien is bitloos en ijzerloos wel een probeersel van 2011.

ben je er wel eens geweest? Houston?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 00:30

nombrado schreef:

Ik heel vaak.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:08

Ik ook.
Maar wel jaaaren terug.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:35

nombrado schreef:
Cowgirl schreef:

Nee helaas niet, mijn tripje ging toen niet door. Maar vertel. Ik vind alles intressant.

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:28

Hallo, Ik kom ook weer binnen vallen. :)
Op blz 167 zie je de vorrige keer dat ik foto's heb gemaakt. Eigenlijk zou vandaag de smid weer komen, maar die was "kreupel" en kon dus geen paarden bekappen. Volgende week komt hij weer, en dan wordt mijn paard ook gedaan, en vraag ik meteen uitleg over het zelf bijvijlen.

RV
Afbeelding
Afbeelding

LV
Afbeelding
Afbeelding

RA
Afbeelding
Afbeelding

LA
Afbeelding
Afbeelding

Stand voor: (hier kan je goed zien dat ze scheef afslijt, en flairs heeft naar binnen,)Afbeelding

Stand achter:
Afbeelding

Ik vind zelf bij alle foto's de wittelijn wel erg slordig bij mijn paard. Licht dit altijd aan de voeding? Kan het ook door de wisseling van droog naar nat weer komen?

Nog een fototje van dat mijn paard zelf aan geeft wanneer haar hoeven toch écht te lang worden:
Afbeelding
Afbeelding
(dat brokkelige, had dat allemaal kunnen worden voorkomen door het zelf bij vijlen?)
Steunsels zijn trouwens te lang, maar ik had er niet op gerekend dat ze smid vandaag niet kon.
En hoe kom ik af van die eeuwige flaires? :')

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:49

DiekeC schreef:
(dat brokkelige, had dat allemaal kunnen worden voorkomen door het zelf bij vijlen?)

Ja. :)

Citaat:
Steunsels zijn trouwens te lang, maar ik had er niet op gerekend dat ze smid vandaag niet kon.

Over de flares had ik je eerder gepost geloof ik?
Maar ook die zullen verdwijnen als de hoeven regelmatiger bijgehouden worden.

Ik vind dit een aanrader: http://www.paardnatuurlijk.nl/webwinkel/cursushoef.htm

elise_whynot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:52

de hoefsmid bij ons op stal doet nooit wat wij willen :(

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:45

elise_whynot schreef:

Mischien tijd voor een andere smid? :P

Anders kan je een keer foto's maken van de hoeven van je paard, en kunnen de deskundige mensen (niet ik dus) hierover oordelen, of je smid wel goed werk levert. Ik zelf zou altijd graag een smid willen die goed met mij mee denkt en antwoord geeft op mijn vragen, en uitlegt waarom hij op die manier bekapt. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:02

die flares zijn niet doordat het paard scheef afslijt, maar doordat de wand te lang is en of de witte lijn uitgerekt is aan die kant. Het enige wat daar tegen helpt is het (zelf) regelmatig bijhouden van de hoeven zodat de want gelijk blijft met de zool. Zie tip dani.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:38

elise_whynot schreef:

En wat willen jullie dan precies? :+

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:49

Ik wil zelf de hoeven bij gaan veilen (alleen bijhouden dus), maar vind die hoefblokken allemaal zo duur. Zijn er mensen die iets anders gebruiken, zoja wat?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:51

DiekeC schreef:

http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/kwartier.htm

kwartierboogjes maken op de plek van de flaires