Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:37

anne0mie, je schakeld toch niet voor niks een expert in?
Dan mag je wel verwachten dat ze hun werk goed doen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:07

Annemieke, heb je nu al een kundige smit voor het vervolgwerk?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:14

Ja die had ik al, maar op aanraden van de kliniek liet ik hem een paar keer corrigeren in Bodegraven Nagelbijten / Gniffelen dan zou de andere smid het daarna overnemen. Ik wil hem niet nog een keer door Wouter laten doen omdat ik zijn voeten zoals ze nu zijn echt om te huilen vind. Bah ik baal hier zo van als die tijd en geld die ik eraan heb besteed weer voor niets....

Iedereen die de dubbele lippen ziet begint echt te stijgeren Nagelbijten / Gniffelen Is het zo erg dan Verward Ook bij het beslag wat hij nu heeft (klapijzer). De smid zei dat dat was om hem beter te laten afrollen en hoeven beter konden groeien. Hij zei de 2e keer wel dat hij Omar hier op wou houden omdat dat beter voor hem was met afrollen. Nu kan hij volgens mij niet eens meer afrollen want struikeld over zijn eigen voeten Clown

Ik zal iig zorgen dat hij morgen niet weer op dubbele lippen komt!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:58

Vraag me af of je inderdaad van die kleine voetjes wat je noemde AnneOmie daadwerkelijk even snel in 3 maanden goed kan krijgen. Wil hiermee de foto's die je laat zien niet goed praten, maar ik weet ook niet wat het beoogde doel was van Wouter.

Waarom ik moeite heb van 'horen-zeggen' is dat dit vaak verkeerde praatjes in de wereld helpt. Om een voorbeeld te noemen, we denken dat pure granen natuurlijk is omdat het niet bewerkt is. Maar we gaan volledig buiten de realiteit dat pure granen niet natuurlijk is voor paarden. Wetenschappelijk onderzoek heeft het tegendeel bewezen (ook waarom er dus hoefbevangenheid en spierbevangenheid van kan ontstaan). Dus als iemand zegt dat dubbel lips slecht is, zonder te vertellen waarom en alleen omdat iemand het zegt, tja... dat zegt voor mij dus helemaal niets meer.

AnneOmie, pas om met omzetten op enkel lips. Je loopt het risico dat hij van ineens soepel afwikkelen over de teen, ineens als het ware tegen een teen aan komt te lopen. Zelfs een goede opzet kan dit niet altijd voorkomen (daarbij komt, sommige smeden hebben zo'n grote opzet dat de hoefwand aan de voorkant centimeters korter is geworden, dan snap ik het verschil niet meer met dubbel lips ijzer).

Die van mij wil ik bv een proberen zonder ijzers..

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:15

Eleonoor schreef:
Waarom ik moeite heb van 'horen-zeggen' is dat dit vaak verkeerde praatjes in de wereld helpt. Om een voorbeeld te noemen, we denken dat pure granen natuurlijk is omdat het niet bewerkt is. Maar we gaan volledig buiten de realiteit dat pure granen niet natuurlijk is voor paarden. Wetenschappelijk onderzoek heeft het tegendeel bewezen (ook waarom er dus hoefbevangenheid en spierbevangenheid van kan ontstaan). Dus als iemand zegt dat dubbel lips slecht is, zonder te vertellen waarom en alleen omdat iemand het zegt, tja... dat zegt voor mij dus helemaal niets meer.

HELEMAAL mee eens Eleonoor Knipoog

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:22

Ook argumenten, omdat ze het altijd al zo deden en daarom goed zijn, is ook onvoldoende voor mij. Zolang niet is aangetoont of iets wel of niet goed werkt en waarom heben dit soort bakerpraatjes voor mij geen enkele waarde. Dus als een opleiding die conservatief is iets zegt, zegt nog niets over de juistheid voor het paard. Denk maar weer even aan het verhaal van mijn granen..... hoeveel hoor je niet zeggen hoe goed het wel niet is... maar gewoon weigeren te leren van de feiten.

Helaas weet ik verder ook niet wat het beste is voor de paarden en zijn voeten. Denk ook dat 99% van de paardeneigenaren het niet weten en maar doen met de informatie die ze krijgen.

Alleen, kan het geen kwaad eens kritisch te kijken en luisteren naar deze informatie. En niet omdat iemand zegt hoe slecht het is, gelijk dat voor zoete koek aannemen zonder een discussie WAT is slecht en WAAROM. Want om even terug te komen op de foto's van AnneOmie, iedereen roept nu wel hoe slecht ze zijn, maar heeft iemand nog gezegd WAAROM ze slecht zijn? En dan wel even goed onderbouwen en niet omdat het slecht eruit ziet.

Zo heb ik ook nog moeite met of hiellanding nu wel of niet goed is. Zag ergens een argument staan dat hiel landing niet goed is voor de pezen/banden. Aangezien die optimaal gestrekt worden bij hiellandig dacht ik ook even dat dit niet optimaal is. Maar het doorveren van de kogel naar de bodem na landing bepaald denk ik nog meer de maximale rek in de pezen/banden. Of kan iemand me hierin helpen?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:25

Eleonoor schreef:
AnneOmie, pas om met omzetten op enkel lips. Je loopt het risico dat hij van ineens soepel afwikkelen over de teen, ineens als het ware tegen een teen aan komt te lopen.

Vergeet nog te vertellen waarom. Mijn paard is enige jaren geleden van een NB ijzer afgehaald (hij was een van de eerste in NL die eraf ging) en op enkel lips gezet. Hij kon die avond niet meer lopen van ellende. Van volledig makkelijk afrollen/wikkelen naar alle kanten, moest hij ineens over een teen rollen. Paar dagen rustig aan gedaan en toch weer gaan trainen. Dat was mijn grootste fout ooit in mijn leven. De ophangbanden hebben zo'n ongelovelijk klap gehad door de wijziging van afwikkeling van de voet dat die zwaar is beschadigd. Resultaat, einde sport carriere voor mijn paard door dit besluit.
De smid zal dat ook nooit meer doen, wist hij veel. Neem het hem ook niet kwalijk. Alleen hoop ik dat andere paarden niet hetzelfde overkomen als die van mij. Die dient nu als luxe cavia op het land.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:29

Die krijg je ook niet goed in 3 maanden, dat ging in totaal 6 maanden duren zei de smid. Maar neemt niet weg dat dit zoals hij er nu opstaat geen vooruitgang is

Ik zal het in mijn achterhoofd houden Eleonoor. Wat vreselijk van je paard zeg!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:56

Eleonoor schreef:
Zo heb ik ook nog moeite met of hiellanding nu wel of niet goed is. Zag ergens een argument staan dat hiel landing niet goed is voor de pezen/banden. Aangezien die optimaal gestrekt worden bij hiellandig dacht ik ook even dat dit niet optimaal is. Maar het doorveren van de kogel naar de bodem na landing bepaald denk ik nog meer de maximale rek in de pezen/banden. Of kan iemand me hierin helpen?

Volgens mij is een hiellanding niet goed omdat er dan teveel krachten vrij komen op een te klein oppervlak, idem een toonlanding. Wat we op de filmpjes ook kunnen zien is in alle gevallen de daadwerkelijke landing vlak, plat op de grond.

Zoals ik al aangaf heb ik te weinig kennis om diep inhoudelijk te oordelen over het beslag.

Elenoor: waarom heb je er destijds voorgekoze je paard op NB te zetten en waarom om hem er weer af te halen? Lachen

Over die granen zal je mij niet horen zeggen. Mijn paard staat op een hoofdzakelijk ruwvoer dieet Knipoog

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:02

Hij stond op NB ivm afwikkel problemen. Voordeel was ook dat hij met dit type beslag en theorie zijn voet vlak neerzet (je hoort het ook duidelijk). Nadeel is dat de wand wel eens problemen krijgt met ondersteuning van het type ijzer, met als risico losse hoefwand. De smid had het tijdig aan zien komen en wilde elk risico voorkomen. Hij kon ook niet weten toen wat voor effect het veranderen van ijzer was voor een paard. Op dit moment staat hij op klapijzer voor en achter bloot.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:15

Eleonoor schreef:
Alleen, kan het geen kwaad eens kritisch te kijken en luisteren naar deze informatie. En niet omdat iemand zegt hoe slecht het is, gelijk dat voor zoete koek aannemen zonder een discussie WAT is slecht en WAAROM. Want om even terug te komen op de foto's van AnneOmie, iedereen roept nu wel hoe slecht ze zijn, maar heeft iemand nog gezegd WAAROM ze slecht zijn? En dan wel even goed onderbouwen en niet omdat het slecht eruit ziet.

Nou nou nou... ik heb exact opgeschreven WAT er slecht aan het beslag van Omar is, WAAROM dit slecht is en HOE het slecht is.

In het geval van Omar is, mijns inziens, niet het afwikkelen een probleem, maar de ondergeschoven hielen en de platgedrukte hoefballen! Die platgedrukte delen zit vrij ver naar achteren.
Ik vermoed heel sterk dat de afrol wel OK is, maar dat het hoefje van Omar achteroverkantelt danwel te ver doorzakt tijdens het landen.
Vandaar de platgedrukte hoefballen.
Als een been/hoef te ver doorzakt/achterover kantelt... kan deze hoef nooit op tijd weg zijn voor de naderende achterhoeven. En daarom tikt Omar zichzelf aan.
Wellicht ook een verklaring voor de overvulde pezen?
Zou het hoefbeentje ook een achteroverkanteling kennen?
De lange buiger is immers aan het hoefbeentje bevestigd (hoefkatrol-gebied) en juist de lange buiger lijdt aan de door mij vermoede achteroverkanteling.

Hoe deze achteroverkanteling/doorzakking voorkomen?
Simpel... hielen goed bekappen en een ijzertje met goed garnituur. In 3 maanden heel makkelijk te bereiken.
Heeft niks te maken met wel of geen goede afrol... in het geval van Omar.

Het is onjuist om het paard van Eleonoor te vergelijken met Omar. We weten niet waarover Eleonoor schrijft, want we hebben er geen beeld(en) van.
Daarbij is hoefsmid-werk een ambacht, en brengt alleen de praktijk vooralsnog soelaas.
Om hoefsmid-werk nu gelijk te stellen aan wetenschappelijk onderzoek inzake voer, is een beetje appels met peren vergelijken.
Ik vind het echt enorm sneu voor het paardje van Eleonoor, maar persoonlijk Knipoog ik vind haar aangebrachte argumentatie een klein beetje zwak.
Maar ik geloof wel in Chinese geneeskunde! Cool

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:19

Haha! Blij dat je nog ergens in geloofd Knipoog

Nee joh, ik vergeleek die van mij ook niet qua stand met Omar. Vertelde alleen mijn ervaring wat kan gebeuren met plotselinge stand veranderingen. Was niet de bedoeling het technische verhaal 1op1 te vergelijken met elkaar.
Mijn excusses dat ik dan jou verhaal over het hoofd heb gezien....

Als jij zegt hiel goed bekappen, wat bedoel je daarmee dan?
En wat bedoel je met goed garnituur?

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:38

Ik lees zeer aandachtig mee!
Mijn paard is ook zeer deskundig verkeerd bekapt door dezelfde smid als van Anneomie.
Gelukkig heb ik haar nooit op Cytek gehad maar wel 2 1/2 jaar op kunststof.
Het rare is dat de eerste 2 jaar Jip echt prima op de Dynamix stond en de problemen pas dit jaar zijn begonnen.
Helaas staat Jip nu op gewone ijzers, want persoonlijk heb ik haar veel liever op kunststof, maar vind maar eens een goede smid die ook kunststof wil doen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:43

roosbananas schreef:
Afbeelding

Dit vind ik mooi garnituur. Garnituur begint zo'n beetje bij de laatste (een-na-laatste?) nagel
Hielen witte voetje zijn nog wat zwak: je ziet de verticale lijnen in de hoef nog a-symmetrisch (V-vorm) aan elkaar lopen (vergelijk verticale lijnen teen en verticale lijnen hiel, ffkes door de pigment heen kijken)
Wellicht hadden de takken ietjes langer kunnen zijn en meer eindigen onder/richting hoefballen... maar soms is het passen en meten ook gezien een vergroot risico tot aftrappen bij langere takken.

Goed hielen bekappen doe ik door verschillende zaken te bekijken: flaky material in de hielen + ontwikkeling/status steunen, vergelijking hoefballen LV en RV zijn 1 van de belangrijkste zaken die ik dan tracht te plaatsen c.q. beoordelen.
Beenstand ook wel, maar dat volgt secundair.

Afbeelding
Hier heb ik de hoef "schoongemaakt"; al het flaky material is verwijderd.
De hoefwand moet ik nog vlakvijlen aan de zool, voordat er een nieuw ijzertje onder getikt wordt.
Hoefwand hielen dienen op deze foto nog een stukje lager te worden gevijld.
De buitenste hiel is al bijbekapt, maar de binnenhiel durfde ik niet met het bekapmes te doen, die is wat "zwakker" en dat deed ik liever met de vijl.

Overigens, ik ben geen hoefsmid die er haar geld mee verdient hoor... voor alle duidelijkheid. Ik doe enkel mijn eigen paarden + paarden van vrienden (gratis).
Ik heb geen commercieel belang in mijn verhaaltjes. Ik erger me echter groen en geel aan slecht smeed- en bekapwerk!
Laatst bijgewerkt door SamCo op 16-10-08 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 19:48

scoxxx schreef:
Maar ik geloof wel in Chinese geneeskunde! Cool

Ik niet Clown

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:02

Ik vind dit een zeer interessant onderwerp. Aan de ene kant ben ik er verdrietig van dat Omar van Annemieke er zo slecht bij staat, aan de andere kant leer ik zo wel hoe het NIET moet Knipoog

Ik heb het vraagstuk van Omar bij mijn eigen smid neerlegd met goedkeuring van Annemieke Hij heeft de gebroeders Nassau als zijn leermeesters. Zodra ik er meer vanaf weet en het mag van Annemieke, kan ik een stukje van zijn visie op het verhaal hier neerzetten..

Voor nu ga ik teruglezen en kijken wat ik nog meer van dit topic kan leren, hopelijk vinden jullie het niet erg dat ik zomaar even binnen kom vallen Haha!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:10

Tallie_Ho schreef:
Ik heb het vraagstuk van Omar bij mijn eigen smid neerlegd met goedkeuring van Annemieke Hij heeft de gebroeders Nassau als zijn leermeesters. Zodra ik er meer vanaf weet en het mag van Annemieke, kan ik een stukje van zijn visie op het verhaal hier neerzetten..

Oh wat leuk wat leuk wat leuk!!!
Ik ben heel heel benieuwd! Kundige blikken zijn zoooooooooo welkom!
Go jij! Go jij!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:20

scoxxx schreef:
Tallie_Ho schreef:

Oh wat leuk wat leuk wat leuk!!!
Ik ben heel heel benieuwd! Kundige blikken zijn zoooooooooo welkom!
Go jij! Go jij!

Heb hem erover gebeld vanavond, het is natuurlijk bijzonder triest dat het gebeurd en nodig is overal informatie in te winnen. Ik kreeg vanmiddag echt de koude rillingen van de foto's en ik moet zeggen dat ik jouw commentaar zeer kundig over vind komen!!

Ik heb dus een smid die bij de van Nassau stal vandaan komt en ben er zeer tevreden over.. Hij wist mij te vertellen dat mijn paard op ijzers met dubbel lippen heeft gestaan, dit tewijl hij er al een goed jaar, anderhalf jaar vanaf was.. Het was na al die tijd nog zichtbaar dat dit schade heeft gebracht aan zijn hoeven.

Ik hecht ook heel veel waarde aan wat hij zegt, hij wordt natuurlijk nog steeds "bijgeschaafd" iedere maand Lachen

Oh ja, en Annemieke legt het zelf ook nog voor aan Rob van Nassau, dus dan zijn er 2 die er naar kijken Knipoog

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:33

Tallie_Ho schreef:
Ik heb dus een smid die bij de van Nassau stal vandaan komt en ben er zeer tevreden over.. Hij wist mij te vertellen dat mijn paard op ijzers met dubbel lippen heeft gestaan, dit tewijl hij er al een goed jaar, anderhalf jaar vanaf was.. Het was na al die tijd nog zichtbaar dat dit schade heeft gebracht aan zijn hoeven.

Ik hecht ook heel veel waarde aan wat hij zegt, hij wordt natuurlijk nog steeds "bijgeschaafd" iedere maand Lachen

Kei-jaloers op jouw hoefsmid zeg! Wat zou ik dolgraag iedere maand "bijgeschaafd" worden door de Van Nassautjes.
Maar ja, vrouwen die bekappen en beslaan???... haha... daar zien ze niks in. Maar dat is natuurlijk ook helemaal niks Knipoog
Ze hebben wel een beetje gelijk: fysiek-technisch trek ik meer dan 2 a 3 paarden per dag echt niet.

Tallie_Ho schreef:
Oh ja, en Annemieke legt het zelf ook nog voor aan Rob van Nassau, dus dan zijn er 2 die er naar kijken Knipoog

Helemaal perfect, gaaf!
De oorzaak natuurlijk niet (de arme Omar), maar wel de moeite die al deze hoefsmeden nemen tot het geven van antwoorden!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:41

Mijn hoefsmid weet dat ik vol vertouwen heb in zijn oordeel, daarnaas kan ik het gewoon super met hem vinden, dan wil hij natuurlijk altijd wel zijn mening over iets geven.

Buiten dat, als jij word gevraagd naar je mening omdat iemand deze belangrijk vind en het jouw vakgebied is, zit je al gauw op je praatstoel he Haha!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:01

scoxxx schreef:
AnneOmie schreef:
Nou ik vind het niet zo keileuk Haha! Nagelbijten / Gniffelen Ik lach er nu wel om maar kan er eigenlijk wel om janken... Ik heb nu al weer 2 weken niet kunnen rijden en had Wanroij willen starten... heb ik weer allemaal kunnen afblazen vanwege verkeerd beslag/bekappen Boos!

Verkeerde bewoording mijnerzijds inderdaad. Sorry Knipoog Bloos
Ik kan me je gemoedstoestand heel goed voorstellen.

Ik hoop zo voor je dat vrijdag je uitmuntend beslag brengt. En wat Russel schrijft is correct. Moet gewoon goed komen met Omar!!!

Trouwens... dubbele lippen op voorpootjes is erg fout, volgens Van Nassau:
De wanden worden opgeklemd en de hoornschoen gaat deformeren (een andere vorm aannemen).Hierdoor gaan de zijwanden stuk en de verzenen krijgen daardoor te veel druk die op zijn beurt weer lager worden. Het gevolg hiervan is dat de voet lange tenen krijgt

Okeeee, nu weet ik ook waarom mijn fjord zulke lange tenen had Knipoog En ik snap ook meteen waarom van Nassau ten destijds niet erg gelukkig was om te zien watvoor prutswerk er onder lag Knipoog

Ik ben 1x bij Ton van Nassau geweest in februari 2006 toen mijn paard artrose bleek te hebben.. Er zijn toen breakovers onder gelegd en na 4 dagen daarop liep hij als een zonnetje in uitgestrekte draf door de bak te spurten Haha! Hij was daarvoor al een dag of 14 kreupel geweest ( dachten eerst aan hoefkneuzing, maar omdat het niet beter werd ben ik naar kliniek Roosendaal geweest en is hij daar op de foto gezet )

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:48

we kunnen beter een nieuwe topic starten over ijzer met 2 lippen...

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:51

wel handig als een hoefsmid iedere maand wordt bijgeschaafd door nassau.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:04

Th0mas schreef:

Nee joh... topic over Kijk-en-Vergelijk-je-"eigen"-beslag/bekapwerk Haha!

Th0mas schreef:
wel handig als een hoefsmid iedere maand wordt bijgeschaafd door nassau.

Gaaf he! Zou je dat ook niet willen als je strakjes hoefsmid bent Thomas?
Lijkt me fantastisch (om zo kwaliteit te kunnen handhaven/waarborgen).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:15

scoxxx schreef:
Th0mas schreef:

Nee joh... topic over Kijk-en-Vergelijk-je-"eigen"-beslag/bekapwerk Haha!

Maakt de naam uit? Interessant is het in ieder geval wel Lachen

Ik zou nog veel meer voetjes willen zien. Met verschillende soorten beslag etc.

Sneu, voor Omar dat hij zo het lijdend voorwerp is geworden.