Natuurlijk hoefbekappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Natuurlijk hoefbekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:27

opala schreef:
Huertecilla schreef:
Dat brengt ons dan weer terug on topic want NB is één methode van hoefonderhoud met een vrij nauw blikveld omtrent het ideaalmodel hoef.
Missiedrang vanuit een hogere moraal staat dan wederom een bredere blik in de weg.
- Aangezien hoedonderhoud een afgeleide is van de hoeven en
- de hoeven een afgeleide zijn van de leefomstandigheden en
- de leefomstandigeheden door de eigenaar bepaald worden
= de rol van de NB-er zéér beperkt als dienstverlener aan paardhouders.

Vérreweg de meeste paarden in NL leven onder andere omstandigheden dan die welke het model wat nb hanteert vormen = die paarden moeten naar een ander model bekapt worden = geen nb Pling

hc

henny_w schreef:
Nee ik zou me rotschamen als mijn paarden zulke hoeven hadden. Kan me ook absoluut niet voorstellen dat het functioneel is.
Ik zie op jouw foto's veelal gevulde en platte zolen en erg ondergeschoven hielen. Kan daar geen herkenning van de wilde hoeven in zien. Ik geloof ook niet dat dat komt door het gedeeltelijk opstallen van je paard.
Lijkt me voor mijn paarden die veel op kiezel en ander steenmateriaal lopen ook geen pretje.
Dan zie ik toch vele malen liever de concave hoeven hier !!!
Jaloers ??? Nee dus, maak je vooral geen zorgen.

Opala ik maakte die opmerking over wilde hoeven omdat JIJ volgens mij eerder benoemde NB te bekappen of zoveel mogelijk te willen nastreven.
Als jij die natuurlijke kant zo graag wilt dan is er nog heel wat te verbeteren aan de hoeven.
Zowel qua NB als zelfs TB methode kan ik er geen herkenning in zien.

Maar goed jij vond ze toch functioneel? Dus mag ik aannemen dat jouw paard in alle gangen probleemloos over alle bodems gaat zonder gevoeligheid? En daar doen we het toch voor Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:54

henny_w schreef:
Opala ik maakte die opmerking over wilde hoeven omdat JIJ volgens mij eerder benoemde NB te bekappen of zoveel mogelijk te willen nastreven.
Als jij die natuurlijke kant zo graag wilt dan is er nog heel wat te verbeteren aan de hoeven.
Zowel qua NB als zelfs TB methode kan ik er geen herkenning in zien.

Maar goed jij vond ze toch functioneel? Dus mag ik aannemen dat jouw paard in alle gangen probleemloos over alle bodems gaat zonder gevoeligheid? En daar doen we het toch voor Knipoog

Ik bekap mijn paard niet om een methode te dienen, ik bekap mijn paard om mijn paard te dienen. Wanneer hier beweerd wordt dat de NB- en TB-methode (waar ik geen weet van heb, dat was toentertijd voorbehouden aan de smid) qua uitvoering hetzelfde is, dan concludeer ik vanuit mijn eigen ervaring dat de frequentie het verschil maakt in het lopen van mijn paard. Wat heb ik aan een natuurlijk uitziende hoef wanneer ze er niet normaal overweg mee kan? Niks!!!

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:39

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:00

opala schreef:
Wat heb ik aan een natuurlijk uitziende hoef wanneer ze er niet normaal overweg mee kan? Niks!!!

Helemaal met je eens Opala.
En daar komt het toch ook min of meer op neer in verschillende bekaptopics op Bokt.

We zitten in Nederland met nederlandse bodem, waarom moeten wij perse een amerikaans mustangmodel
nastreven ?

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:36

Omdat ook op de nederlandse bodem een paard mooier afrolt met deze rol en niet te vergeten tikt hij zichzelf eens aan dan heb je niet gelijk een lelijke snijwond.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:39

Het is wel gokken met de gezondheid van je paard als je zelf bekapt na een simpele cursus

Ik vind degene die een dagcursus aanraden om te leren hoe je je eigen paard kan bekappen echt raar.

Dan ga je mensen dus aansporen om een cursus te doen en hun eigen paard te bekappen terwijl je nooit in een dag of zelf in een week genoeg kan leren om voldoende stand van zaken te krijgne om zelf te kunnen bekappen.

Ik heb een cursus van een paar maanden gevolgd en ook ik weet nog steeds niet voldoende om zelf te kunnen bekappen. Ik heb een hoop geleerd en heb er dan ook echt wat aan gehad maar ben geen smid en kan dus niet mn eigen of paarden van iemand anders bekappen.

Er komt zoveel bij kijken, dat kan je simpelweg niet in een dag of een week of een maand leren.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:40

henny_w schreef:
We zitten in Nederland met nederlandse bodem, waarom moeten wij perse een amerikaans mustangmodel
nastreven ?

Er kan wel naar gestreefd worden, maar uiteindelijk bepaalt het paard zelf in hoeverre dat gebeurt en of dat wel gebeurt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:43

LADPR schreef:
Het is wel gokken met de gezondheid van je paard als je zelf bekapt na een simpele cursus

Ik vind degene die een dagcursus aanraden om te leren hoe je je eigen paard kan bekappen echt raar.

Dan ga je mensen dus aansporen om een cursus te doen en hun eigen paard te bekappen terwijl je nooit in een dag of zelf in een week genoeg kan leren om voldoende stand van zaken te krijgne om zelf te kunnen bekappen.

Ik heb een cursus van een paar maanden gevolgd en ook ik weet nog steeds niet voldoende om zelf te kunnen bekappen. Ik heb een hoop geleerd en heb er dan ook echt wat aan gehad maar ben geen smid en kan dus niet mn eigen of paarden van iemand anders bekappen.

Er komt zoveel bij kijken, dat kan je simpelweg niet in een dag of een week of een maand leren.

Met zo'n instelling zul je inderdaad nooit verder komen dat het uitkrabben van de hoeven van je paard. Geen probleem.

Maar zonder enige ervaring het dan even vertellen hoe het anderen zal vergaan, is nogal voorbarig Clown

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:46

Dat heeft niks met instelling te maken dat heeft te maken met weten waar je staat en zelf kennis. Ik heb genoeg paarden bekapt op cursus maar dat is heel wat anders dan het zelf moeten doen en aan alle aspecten denken die er bij komen te kijken.

Hoeven krabben doe ik al nooit dus dat scheelt.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:52

Ik ben zelf zeker nog van plan om een cursus te gaan doen, idd die van 1 dag ja.
Ben van mening dat als je je paard regelmatig door een bekwaam iemand laat controleren dat je best wat zelf kunt doen
Ik rasp nu regelmatig Jap zijn hoeven netjes, rond haal de oonevenheden weg zeg maar en sinds kort snij ik ook de steunsel een beetje weg als ik ze te lang vindt worden.
Mijn bekapper vindt dat ik het keurig doe en Jap loopt super.
Met een kniptang zul je mij niet aan het werk zien, daar waag ik me nog niet aan.
Ik denk als je dat soort dingen wilt gaan doen je meer kennis van zaken moet hebben.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:59

LADPR schreef:
Dat heeft niks met instelling te maken dat heeft te maken met weten waar je staat en zelf kennis. Ik heb genoeg paarden bekapt op cursus maar dat is heel wat anders dan het zelf moeten doen en aan alle aspecten denken die er bij komen te kijken.

Hoeven krabben doe ik al nooit dus dat scheelt.

Juist door zelf je eigen paard te bekappen, het laatste wat je moedwillig pijn zou willen doen, krijg je inzicht in wat er gebeurt met die hoeven. Wat jij denkt niet te kunnen, kan een ander wel.

Zolang je tevreden bent met het werk van je hoefsmid, zou ik ook geen noodzaak inzien om het zelf te doen. Ik was hiermee tevreden, maar nu ben ik meer dan tevreden.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:00

Lady1969 schreef:
Ik ben zelf zeker nog van plan om een cursus te gaan doen, idd die van 1 dag ja.
Ben van mening dat als je je paard regelmatig door een bekwaam iemand laat controleren dat je best wat zelf kunt doen
Ik rasp nu regelmatig Jap zijn hoeven netjes, rond haal de oonevenheden weg zeg maar en sinds kort snij ik ook de steunsel een beetje weg als ik ze te lang vindt worden.
Met een kniptang zul je mij niet aan het werk zien, daar waag ik me nog niet aan.
Ik denk als je dat soort dingen wilt gaan doen je meer kennis van zaken moet hebben.

Mijn paard is mijn controlemiddel daar kan geen persoon tegenop.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:02

Inzicht over bekappen hoef je niet te leren op je eigen paard met alle risico's wat dat met zich mee brengt dat kan ook op een opleiding leren.

Een ander denkt dat dus te kunnen. Op een 1dags cursus kan jij nooit alle aspecten van het bekappen leren. Je denkt dan dus te kunnen bekappen dat is heel wat anders dan ook daadwerkelijk weten waar je mee bezig bent

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:21

LADPR schreef:
Inzicht over bekappen hoef je niet te leren op je eigen paard met alle risico's wat dat met zich mee brengt dat kan ook op een opleiding leren.

Een ander denkt dat dus te kunnen. Op een 1dags cursus kan jij nooit alle aspecten van het bekappen leren. Je denkt dan dus te kunnen bekappen dat is heel wat anders dan ook daadwerkelijk weten waar je mee bezig bent

Je leert de basisbeginselen van het bekappen, zelf bekappen leer je naar verloop van tijd. Je eigen paard wordt je leermeester.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:23

LADPR schreef:

Nee dat denk ik niet.

Ik denk dat ik na de cursus beter in staat zal zijn om tussendoor mijn paardje zelf wat bij te werken, meer niet!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:24

Opala: Ben ik dan de enige die dat niet zo slim vind. Dus als je het verkloot en je paard is kreupel dan zegt dat voor jou dus dat je het de volgende keer dus anders moet doen.

Lady: Bijwerken is wat anders, beetje bijvijlen kan iedereen wel alleen ik vind dat nooit nodig en onzin

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:00

LADPR schreef:
Opala: Ben ik dan de enige die dat niet zo slim vind. Dus als je het verkloot en je paard is kreupel dan zegt dat voor jou dus dat je het de volgende keer dus anders moet doen.

Nee jij bent niet de enige die dat vindt. Ik heb het inderdaad verkloot wanneer mijn paard nadat ik haar hoeven heb bijgewerkt onregelmatig of zelfs kreupel zou lopen. Zo heb ik geleerd dat je beslist het hoekje hoefwand/steunsel intact moet laten vooral aan straalzijde. Wanneer ze weerkerend/blijvend onregelmatig zou lopen, zou ik direct mijn bekapmethode aan de wilgen hangen. Het gaat nog steeds naar volle tevredenheid, mijn motivatie om door te gaan.

Edit: Met mijn bekapmethode bedoel ik de NB-methode toegepast op een niet heel jaar rond natuurlijk gehuisvest paard.
Laatst bijgewerkt door opala op 21-09-08 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:04

Lady1969 schreef:

Yep, je paard regelmatig door een bekwaam iemand laten controleren, zeker in het begin is heel verstandig.
Je weet hopelijk wel dat je op de cursus ook niet met een kniptang leert werken maar alleen het vijlwerk en een renetmes hanteren Knipoog

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:07

Lady1969 schreef:
Omdat ook op de nederlandse bodem een paard mooier afrolt met deze rol en niet te vergeten tikt hij zichzelf eens aan dan heb je niet gelijk een lelijke snijwond.

Dat ben ik met je eens, echter ik heb jaren terug een jonge traditionele hoefsmid gehad die nog maar net van de opleiding kwam.
Hij maakte ook de mustangrol omdat hij vond dat het afrollen mooier ging en er minder snel barstjes in de hoefranden kwamen.

Daar hoef je dus niet specifiek voor Natuurlijk te Bekappen.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:12

Da's hartstikke mooi, want als ik zie hoeveel er nog zijn die een hoef "scherp" laten waarna je vaak na een week of wat alweer brokketjes krijgt.....echt jammer hoor want het hoeft niet.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:13

opala schreef:
henny_w schreef:
nastreven ?

Er kan wel naar gestreefd worden, maar uiteindelijk bepaalt het paard zelf in hoeverre dat gebeurt en of dat wel gebeurt.

Waarom dan specifiek streven naar het Amerikaans model en bijv. niet een hoefmodel van het europese continent?
Het verschil tussen de hoeven van een Andalusier die in de vrijheid leeft en een Camarquepony in de natuur is al behoorlijk groot.
De hoeven van mijn 3 jaar lang in de Deense natuur opgegroeide fjord zagen er na een jaar in Nederland ook heel anders uit. Simpel omdat de bodem zo anders was.
Toch leven ze allemaal in Europa.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:25

henny_w schreef:
Waarom dan specifiek streven naar het Amerikaans model en bijv. niet een hoefmodel van het europese continent?
Het verschil tussen de hoeven van een Andalusier die in de vrijheid leeft en een Camarquepony in de natuur is al behoorlijk groot.
De hoeven van mijn 3 jaar lang in de Deense natuur opgegroeide fjord zagen er na een jaar in Nederland ook heel anders uit. Simpel omdat de bodem zo anders was.
Toch leven ze allemaal in Europa.

Maar zoals HC al eerder wist te melden, is NL geen natuurlijk leefgebied van een paard, dus zou een Europees model ons ook niet kunnen helpen, welke bodem is gelijkwaardig aan die in NL. Het model van een wild paard dient slechts als voorbeeld hoe een hoef eruit kan zien wanneer het paard zelf het terrein kan verkiezen in algehele vrijheid en zelfs dat is aan grenzen gebonden.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:40

opala schreef:
Maar zoals HC al eerder wist te melden, is NL geen natuurlijk leefgebied van een paard, dus zou een Europees model ons ook niet kunnen helpen, welke bodem is gelijkwaardig aan die in NL. Het model van een wild paard dient slechts als voorbeeld hoe een hoef eruit kan zien wanneer het paard zelf het terrein kan verkiezen in algehele vrijheid en zelfs dat is aan grenzen gebonden.

Nee, we zouden dus zelfs helemaal geen paarden mogen houden, zelfs in vele landen ter wereld niet als we perse de mening van HC willen volgen.
Om jouw woorden te herhalen:
Als het model van een wild paard slechts als voorbeeld dient, dan hoort daar ook geen ruiter op.

Tsja, laten er hier nou -tig paarden lopen.
Handig om dan per individu te kijken hoe de hoef zich 'zet' op je eigen terrein met de eigen leefomstandigheden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:39

henny_w schreef:
Als het model van een wild paard slechts als voorbeeld dient, dan hoort daar ook geen ruiter op.

Pling

De belasting van de hoeven van een rijpaard is onder het ruitergewicht en doordat die het stuurt waar het zelf niet zou lopen in een tempo wat het ook niet zelf kiest héél anders dan pakweg 5-8 km per dag eetlopend.

hc

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:46

henny_w schreef:
Nee, we zouden dus zelfs helemaal geen paarden mogen houden, zelfs in vele landen ter wereld niet als we perse de mening van HC willen volgen.
Om jouw woorden te herhalen:

Tsja, laten er hier nou -tig paarden lopen.
Handig om dan per individu te kijken hoe de hoef zich 'zet' op je eigen terrein met de eigen leefomstandigheden.

Een paard is niet met ruiter en al op de rug geboren Haha! . We dwingen het paard in een onnatuurlijke situatie voor ons plezier. Het uiterlijk van de hoef is niet terreingebonden/leefomstandighedengebonden, het is altijd paardeigengebonden. Elk paard is uniek.