Naam Natuurlijk bekappen misleidend?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Naam Natuurlijk bekappen misleidend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:58

aerdenhout1 schreef:
Jullie zeveren maar lekker door...ik haak af! Discusie zonder eind ben ik bang.

Ja ik ook.

We zijn het eens.

Haha!

Mooi kan ik weer wat nuttigs gaan doen, ipv achter dat blauwe schermpje hangen. Pling Cool

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:00

Ik zit helemaal niet te zeveren trouwens. Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:01

Dat dat nog eens mag gebeuren Arabesk..aerdenhout1 en Arabesk die het met elkaar eens zijn! Haha! Haha!
Laatste bericht!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:06

Arabesk schreef:
De foto's zijn van vóór onze relatie, daarom herken ik ze niet Koe

Het paard in kwestie ken ik wel. Een paard dat keer op keer op keer hoefbevangen raakte. Het paard is daarna naar Arno gegaan in Brabant waar hij toen woonde.

Hij heeft het paard bekapt, meerdere malen en het paard is toen bij hem niet meer hoefbevangen geweest. Hij beschrijft ook verderop in het topic waarom de hoeven zo zijn bekapt zoals ze eruit zien op de foto. En ook waarom hij de straal heeft bijgewerkt.

Dus berg je strop maar weer op, het paard leeft en is niet in de worst belandt dankzij NB, jammer he.

Volgende voorbeeld graag van ernstig mishandelde paarden die voorstrompelen op hun voeten. Sigaar

Dan geef je in ieder geval toch toe dat het van je partner hebt. Da's stap een. Zelfreflectie is een groot goed. Ach gut

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:10

Opala, als ik iets naar Esther schrijf is dat uit interesse omdat ik over bepaalde dingen geen bal weet.
Dus zou je willen ophouden met je suggestieve psychosomatische gezwam want het slaat dus nergens op; heb hier nl wat geleerd van Dani en dat kan ik van jou niet zeggen. Boos!

Als ik jou iets vraag ben je een gedupeerde en als ik iemand iets vraag die wel bereid is om me iets te leren ga je zitten zieken. Koe

Fijne zuip avond. Slapen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:21

nou, het is er weer lekker vriendelijk opgeworden de laatste bladzijdes Rolleyes

volgens mij is eigenlijk iedereen het wel met elkaar eens Pling
een goede smid/bekapper is goud waard en laat het paard optimaal bewegen zonder pijn

verder zijn er waardeloze TB en waardeloze NB en is het triest dat je als paardeneigenaar en leek notabene de goede van de slechte moet weten te schiften Boos!

en ik ken uit beide richtingen rampgevallen
gewone smeden die er niks van bakken, zelfs met een papier op zak en NB 's die er ook een zooitje van maken

één ding moeten we namelijk niet vergeten
je moet er oog voor hebben , aanleg voor hebben en kracht voor hebben om een paard netjes te bekappen
verder moet je ook nog het lef hebben om scheuren eruit te snijden én het allerbelangrijkste
om in te zien dat je je moet bijscholen om zeker te weten dat je de beste methode gebruikt voor het betreffende paard
want wat 5 jaar geleden als de oplossing werd gezien voor een probleem kan nu inmiddels achterhaald zijn

het lijkt me helemaal niet verkeerd als mensen iedere week kritisch naar de hoeven van hun paard kijken en er een vijl over halen
zo voorkom je scheurtjes en leer je gelijk je paard veel beter kennen
je ziet bijvoorbeeld hoe de hoef slijt en dus hoe hij loopt en waarschijnlijk gaat degene dan ook heel anders naar zijn paard kijken
maar heb je het oog er niet voor, de aanleg niet, laat dan het echte werk door een vakman doen

verder vraag ik me af of je voor dat bijvijlen zo'n dure cursus moet gaan volgen
volgens mij kan je eigen smid je dat ook best uitleggen

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:35

suleilitha schreef:
Heb je de foto's gezien van het resultaat wat een NBer heeft gebakken van levende paardenvoeten Lancome?

Ja helaas wel, maar doelde nu alleen op de naam en of die misleidend is. Ik denk echt dat er onder zowel de NB als de TB klunsen zitten. Hoe de verhouding daarin is weet ik niet, maar er zullen ook vast goede NB'ers zijn als ook TB'ers. Ik heb helaas ook prutswerk onder de TB'ers gezien.

Voor de duidelijkheid, mijn paard wordt TB door een goede smid, een NB'er komt er niet aan bij mijn paard omdat ik er niet van overtuigd ben. Iedereen moet zelf weten wat hij doet, maar zoals ik eerder al zei, zolang het paard er maar gelukkig van wordt en blijft.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:43

volgens mij is eigenlijk iedereen het wel met elkaar eens
een goede smid/bekapper is goud waard en laat het paard optimaal bewegen zonder pijn

Spatter dat is ook zo, we willen allemaal dat het dier zo goed mogelijk functioneert zonder pijn.
Kennelijk zijn er dus meer wegen die naar Rome lijden. Haha!

MaaR tb of nb: bekappen leer je niet in 1 dag, mijn idee. Clown

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:00

detour schreef:
Opala, als ik iets naar Esther schrijf is dat uit interesse omdat ik over bepaalde dingen geen bal weet.
Dus zou je willen ophouden met je suggestieve psychosomatische gezwam want het slaat dus nergens op; heb hier nl wat geleerd van Dani en dat kan ik van jou niet zeggen. Boos!

Als ik jou iets vraag ben je een gedupeerde en als ik iemand iets vraag die wel bereid is om me iets te leren ga je zitten zieken. Koe

Fijne zuip avond. Slapen

Haha! Heb je al wat op?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:09

spatter schreef:
nou, het is er weer lekker vriendelijk opgeworden de laatste bladzijdes Rolleyes

volgens mij is eigenlijk iedereen het wel met elkaar eens Pling

verder zijn er waardeloze TB en waardeloze NB en is het triest dat je als paardeneigenaar en leek notabene de goede van de slechte moet weten te schiften Boos!

en ik ken uit beide richtingen rampgevallen
gewone smeden die er niks van bakken, zelfs met een papier op zak en NB 's die er ook een zooitje van maken

één ding moeten we namelijk niet vergeten
je moet er oog voor hebben , aanleg voor hebben en kracht voor hebben om een paard netjes te bekappen
verder moet je ook nog het lef hebben om scheuren eruit te snijden én het allerbelangrijkste
om in te zien dat je je moet bijscholen om zeker te weten dat je de beste methode gebruikt voor het betreffende paard
want wat 5 jaar geleden als de oplossing werd gezien voor een probleem kan nu inmiddels achterhaald zijn

het lijkt me helemaal niet verkeerd als mensen iedere week kritisch naar de hoeven van hun paard kijken en er een vijl over halen
zo voorkom je scheurtjes en leer je gelijk je paard veel beter kennen
je ziet bijvoorbeeld hoe de hoef slijt en dus hoe hij loopt en waarschijnlijk gaat degene dan ook heel anders naar zijn paard kijken
maar heb je het oog er niet voor, de aanleg niet, laat dan het echte werk door een vakman doen

verder vraag ik me af of je voor dat bijvijlen zo'n dure cursus moet gaan volgen
volgens mij kan je eigen smid je dat ook best uitleggen

Scheuren uitsnijden .... wanneer je frequent zelf bekapt, komt het nooit zo ver dat ze moeten worden uitgesneden.

En met alleen de hoefwand wat vijlen, krijg je geen oog en geen aanleg voor de totale bekapping.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:15

Waarom moet je toch zo nodig de 'totale bekapping' zelf doen?

Om even een parallel te trekken: hoeveel van de dames hier zouden graag hun haar laten knippen door een doe-het-zelver na een eendagscursus? Je laat zo iemand misschien de puntjes doen maar niet je hele kapsel. En er is niemand die loopt te roepen dat iedereen zelf kapper kan worden.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:21

KiWiKo schreef:
Afbeelding

deze............ dit is het resultaat van 2 jaar natuurlijk bekappen....... totdat het dier helemaal niet meer liep en er een rijksgediplomeerde hoefsmid zich samen met een va zich erover hebben gebogen, nadat de eigenaar helemaal met de handen in het haar zat.........

peerd is uiteindelijk na dik een jaar sleutelen, niet goed uit de narcose gekomen 2 weken geleden en alsnog afgespoten

Dit is dus niet het resultaat van twee jaar natuurlijk bekappen, maar van verwaarlozing met een grote V.

Dat jij dat in je nabijheid laat gebeuren om ..... een fotoserie ervan te schieten Boos!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:21

Elke hoef kan toch scheuren, ookal is het net geheel bekapt? heb dat nl wel eens mee gemaakt, dus waarom niet bij elk paard?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:23

Klara16 schreef:
Waarom moet je toch zo nodig de 'totale bekapping' zelf doen?

Om even een parallel te trekken: hoeveel van de dames hier zouden graag hun haar laten knippen door een doe-het-zelver na een eendagscursus? Je laat zo iemand misschien de puntjes doen maar niet je hele kapsel. En er is niemand die loopt te roepen dat iedereen zelf kapper kan worden.

Ik moet niks, ik doe het vrijwillig.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:23

opala schreef:
Scheuren uitsnijden .... wanneer je frequent zelf bekapt, komt het nooit zo ver dat ze moeten worden uitgesneden.

En met alleen de hoefwand wat vijlen, krijg je geen oog en geen aanleg voor de totale bekapping.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:24

mmmmm.. hoe weet je dat zo zeker?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:35

KiWiKo schreef:
(de vrouw in kwestie had niet zoveel verstand van paarden, en liet zich makkelijk om de tuin leiden..... helaas!)

Zo te lezen erg beïnvloedbaar, behalve door jou, maar ja dan had je niet die drie topics kunnen openen. Hoezo wil iedereen het beste voor het paard.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:38

opala je weet duidelijk niet waar over je praat
een scheur kan ook ontstaan door bijvoorbeeld een wondje aan de kroonrand
, door een schimmelinfectie, door een hoefzweer die ergens naar buiten komt
maar ook door een kwetsuur bij bijvoorbeeld het paard laden op de trailer

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:49

Daarom, op dat laatste doelde ik ook, daarom had ik zo mijn twijfels.. Knipoog

Hey fijne avond hier, ga in vrede en hou het positief, fijne avond! Pling

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:01

spatter schreef:
opala je weet duidelijk niet waar over je praat
een scheur kan ook ontstaan door bijvoorbeeld een wondje aan de kroonrand
, door een schimmelinfectie, door een hoefzweer die ergens naar buiten komt
maar ook door een kwetsuur bij bijvoorbeeld het paard laden op de trailer

Nee ik ken wel stukjes hoefwand welke soms van de wand afvouwen, die stukjes krijg ik er met mijn blote handen af.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:04

detour schreef:
Hoe groter het verschil hoe meer ingrijpen de afgeleide is.

Bloos

Huertecilla, kunt u zich nader verklaren in NL wat ook voor gewone mensen begrijpelijk is? De rest kan ik redelijk volgen, bedankt.

Hoe meer de leefomstandigheden afwijken van de natuurlijke hoe meer je aan de hoeven zal moeten doen; hoe minder natuurlijk een paard leeft, hoe meer je moet compenseren voor wat anders de natuurlijke leefomstandigheden zouden vormen.

Lees verder anders op mijn site onder ´paardenpsychologie´, kopje ´rijpaard houden´ en dan de live-link ´op deze bladzijde´.

Heeft allemaal níets met Spanje versus NL van doen. Er is in NL echter doorgaans meer te compenseren omdat de bodem meestal minder geschikt is en ruimte op de bon.

hc

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:15

detour schreef:
Hey fijne avond hier, ga in vrede en hou het positief, fijne avond! Pling

Jij ook fijne avond Doei!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:56

KiWiKo schreef:
Afbeelding

deze............ dit is het resultaat van 2 jaar natuurlijk bekappen....... totdat het dier helemaal niet meer liep en er een rijksgediplomeerde hoefsmid zich samen met een va zich erover hebben gebogen, nadat de eigenaar helemaal met de handen in het haar zat.........

peerd is uiteindelijk na dik een jaar sleutelen, niet goed uit de narcose gekomen 2 weken geleden en alsnog afgespoten

Dit plaatje laat mij bijvoorbeeld helemaal niet los.

Wanneer mijn paard een soortgelijke hoef zou hebben, zou ik haar direct uit haar lijden verlossen.

De eigenaar moet verboden worden ooit nog een paard te houden.

Haar omgeving moet ook doof en blind geweest zijn, dat het zo ver heeft kunnen komen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:58

Die dame heeft waarschijnlijk de hele tijd gedacht dat ze goed bezig was. Dit soort rampen is meestal het gevolg van de onzalige combinatie van onkunde en misplaatst zelfvertrouwen.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 22:00

maar goed,zijn we nu inmiddels al uit over het vraagstuk:natuurlijk bekappen,is de de naam misleidend???