Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:54

Ik ben geen allesweter, verre van dat, dat is 'm nu juist. Er is maar weinig waar ik veel van weet. Ik ben echt niet naar die cursus gegaan met in mijn achterhoofd van dat doe ik even. Ik ging er juist heen om de hoefwanden een beetje in toom te kunnen houden tussen de bezoeken van de hoefsmid door, nogmaals mijn paard is deels stalpaard, dus bij voorbaat al uitgesloten van dat het zou kunnen werken. Ik heb een lange tijd getwijfeld aan mijn kunnen, maar elke keer dat ik mijn paard onder het zadel nam, werd dat weggenomen. Waarom zou het bij mij en mijn paard wel werken. Ze heeft zeker geen "gezonde" achterhoeven vanwege de speling in haar benen. En ... elke stalperiode is ook een aanslag op de gezondheid van de hoef van buitenaf bekeken. Toch kan zij het hele jaar door er goed mee overweg. Vandaar mijn enthousiasme, ik kan het werkelijk iedereen aanbevelen. Wil je het niet, ook prima.

Er wordt hier door het merendeel van de posters beweert dat het op voorhand niet werkt. Tja ... dan zal het never nooit werken.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:58

Er wordt overigens niet gepretendeerd dat je in één dag alles volledig zelf kunt, dat is een misvatting die al meerdere malen is weerlegd maar dat wordt steeds genegeerd.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:00

Ik vind het onzinnig, dat wil zeggen, schoenmaker houd je bij je leest. Het voorbeeld van die kapper was ook een goeie! Vooral ook omdat ik net naar de kapper ben geweest.
Het is en blijft een vak apart!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:03

suleilitha schreef:
Opala, ik lees dat je paard verkorte passen maakte over asfalt, kan ik daaruit concluderen dat jij denkt dat NB daartegen de remedie was? Verder over het strijken, dat kan een TB ook verhelpen, hier zit m de kneep niet in denk ik zo.
Waar ik op uit ben is het zelfde als Kymalin en dat is dat er wordt gepretendeerd dat men na 1 dag dode hoeven bekappen, een goeie bekapper zou zijn, zoals dat wordt beweerd.

Ik denk niet alleen dat NB de reden is geweest voor het ruimer lopen op asfalt, ik heb dat geconstateerd en het blijkt een structurele positieve verandering te worden.
Dat strijken, dat had een TB kunnen verhelpen, wanneer de tussenperiodes korter waren geweest dan ik voor normaal achtte.
Eén dag cursus kan een begin zijn voor het opdoen van veel zelfstudie.
Wanneer je zo eigenwijs bent te denken een bijdrage te kunnen leveren aan het welzijn van je paard door de hoefverzorging op je te nemen, wil je als geen ander meer weten over hoefverzorging.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:05

Ik denk wel dat er een punt is gemaakt toen iemand (weet zo snel niet wie) schreef dat er weinig verschil is tussen goed NB en goed TB bekappen. De hoeven zien er imo dan redelijk gelijk uit.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:49

Yinari schreef:
Er wordt overigens niet gepretendeerd dat je in één dag alles volledig zelf kunt, dat is een misvatting die al meerdere malen is weerlegd maar dat wordt steeds genegeerd.

Ehmmm... heb je naar de titel van dit topic gekeken, en dan de openingspost? Knipoog

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:51

Zoals je het schrijft ben je er in ieder geval op een verantwoorde wijze mee bezig.

opala schreef:
Er wordt hier door het merendeel van de posters beweert dat het op voorhand niet werkt. Tja ... dan zal het never nooit werken.

Dat zal ik niet beweren, maar er zijn er ook genoeg die beweren dat de TB er alleen maar ijzers onder willen meppen, da's net zo'n groot vooroordeel.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:57

Kymalin schreef:
Yinari schreef:

Ehmmm... heb je naar de titel van dit topic gekeken, en dan de openingspost? Knipoog

Ja, heb ik Lachen. Maar het ging net (dacht ik toch) over de cursus bij paard natuurlijk in Odoornerveen en daar ging mijn reactie dan ook over, sorry als ik het mis had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:00

Natuurlijk zijn er heus mensen die er op een verantwoorde manier mee bezig zijn en er de tijd voor nemen om kennis te vergaren.
Dan nog even inhakend op het feit dat er wordt gedacht dat NB niet veel verschilt van TB, maar zoals NB hier door een paar mensen wordt gepredikt en dan heb ik het over het structureel laag zetten van de hielen, waardoor in veel gevallen de voetas finaal breekt, dan is dat toch wel een heel groot verschil. Een TB kijkt in alle gevallen niet alleen naar de hoef maar naar het hele paard wat op die hoeven moet lopen en dat mis ik hier in een groot aantal posts van de voorstanders...
En het is inderdaad een groot vooroordeel dat bij TB er altijd naar ijzers wordt gegrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:02

suleilitha schreef:
en dan heb ik het over het structureel laag zetten van de hielen, waardoor

Hou hier nu eens over op joh. Of lees wat beter. Er is allang aangegeven dat dit niet standaard en niet structureel gebeurt.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:03

Maar ook een groot vooroordeel dat NB'ers alle paarden hetzelfde willen zetten, dat is pertinent NIET waar. En ik had het over een goede NB'er versus een goed TB'er. Niet elke willekeurige stuntelaar dus.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:05

Yinari schreef:
Ja, heb ik Lachen. Maar het ging net (dacht ik toch) over de cursus bij paard natuurlijk in Odoornerveen en daar ging mijn reactie dan ook over, sorry als ik het mis had.

Je hoeft geen sorry te zeggen hoor Ach gut . Het loopt ook allemaal een beetje door elkaar heen nu, PN en dit topic Haha! .

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:06

Is goed hoor, het werd een beetje verwarrend Knipoog

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:09

@Joviban; als je haar quote, qoute het dan ook even in de context van de zin waarin ze het zegt, dan is het namelijk al een heel ander verhaal! Knipoog
suleilitha schreef:
Natuurlijk zijn er heus mensen die er op een verantwoorde manier mee bezig zijn en er de tijd voor nemen om kennis te vergaren.
Dan nog even inhakend op het feit dat er wordt gedacht dat NB niet veel verschilt van TB, maar zoals NB hier door een paar mensen wordt gepredikt en dan heb ik het over het structureel laag zetten van de hielen, waardoor in veel gevallen de voetas finaal breekt, dan is dat toch wel een heel groot verschil. Een TB kijkt in alle gevallen niet alleen naar de hoef maar naar het hele paard wat op die hoeven moet lopen en dat mis ik hier in een groot aantal posts van de voorstanders...
En het is inderdaad een groot vooroordeel dat bij TB er altijd naar ijzers wordt gegrepen.

Ze zegt dat door een PAAR mensen dat wordt beweerd, niet door alle nb'ers Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:11

Bedankt dat je het licht even aan hebt gedaan, Kymalin!!!!!!!!

Kymalin

Yinari schreef:
Is goed hoor, het werd een beetje verwarrend Knipoog

Tja, je ziet zo langzamerhand door de hoeven het paard niet meer Clown

Kymalin

suleilitha schreef:
Bedankt dat je het licht even aan hebt gedaan, Kymalin!!!!!!!!

Misschien leest het dan wat makkelijker Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:16

Ik kop er nog even eentje in!!! Tegenwoordig is het in bepaalde NB-kringen erg "in" om met je paard over asfalt en andere verhardingen te galopperen. Voor mij is dat vloeken in de kerk, net als voor menig dierenarts. Er wordt gewoon gesteld dat het goed is, niet eens dat men dénkt dat het goed is, maar zoooo overtuigend gesteld dat het goed voor je paard is. Het is ook in meerdere topics hier op dit forum te lezen.
En nergens zie ik staan: "Don't try this at home".
Gevolg: straks zie je horden kinderen die hun ponies al galopperend over allerlei verharde wegen finaal naar de Filistijnen jakkeren, ach het stond op Bokt toch?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:18

Ja, dat is ook zo jammer, dat men dat niet iets genuanceerder brengt. Want met de nodige voorbereiding en training is galopperen op het asfalt echt niet erg.
Maar ongetraind dus wel.... en da's inderdaad niet de bedoeling. Dat is de pest van mensen die niet verder lezen dan hun neus lang is, al kun je dat kinderen moeilijk kwalijk nemen natuurlijk.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:19

Tja, en dan ook nog beweren dat er geen splintertje van de hoef af is! Nou, gefeliciteerd, maar wat gebeurt er met de pezen en gewrichten van een belast dier dat moet galloperen over het asfalt? Oh ja Pling ... even vergeten..... het gaat alleen maar om het simpele onderdeel de hoeven, de rest van het paard telt niet mee Gestoord

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:21

Galop over het asfalt hoeft voor de pezen geen problemen op te leveren, echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:25

Kymalin schreef:
Ze zegt dat door een PAAR mensen dat wordt beweerd, niet door alle nb'ers Pling

Dan kun je ook vast de uitspraak "NB-ers vinden dat ALLE hoefsmeden naar ijzers grijpen" wel even nuanceren. Want ook dat is nergens gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:25

Nee, een paard heeft alleen maar hoeven, kogels, banden, pezen, de hele rattaplan kan afgeschaft worden.
Een paard kan van dergelijke excessen hoefbevangen raken, hoefkatrolontsteking oplopen, artrose, ga zo maar door, maar dat schijnt men niet te kennen/onderkennen.

Wat me nog het meest stoort is dat dit allemaal wordt beweerd door mensen die een cursusje hebben gedaan, in de meeste gevallen de cursus ontvingen van iemand die ook geen diploma's had in deze richting, en al deze cursisten gaan zelf ook vrolijk weer cursussen geven. Hetzij bitloos rijden, hetzij bekappen, ga zo maar door.
Iemand die paardrijles geeft, dient hiervoor een instructeursopleiding te volgen, alwaar men wordt onderwezen in, nu zijn we er weer, o.a. de anatomie van het paard. De leerling die tenslotte leraar wil worden gaat studeren, praktijklessen krijgen, stage lopen en mag zich na een tijd instructeur noemen en les geven.
Binnen het hele NH gebeuren kan iedereen zonder certificaten, zonder echt een gedegen opleiding, zelf les geven. Een wildgroei van hier tot Shanghai en helaas is er tot op heden nog geen instantie die er op toekijkt. En wie is in dit hele verhaal het grootste slachtoffer?? Juist ja, het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:26

Kymalin schreef:
Tja, en dan ook nog beweren dat er geen splintertje van de hoef af is! Nou, gefeliciteerd, maar wat gebeurt er met de pezen en gewrichten van een belast dier dat moet galloperen over het asfalt? Oh ja Pling ... even vergeten..... het gaat alleen maar om het simpele onderdeel de hoeven, de rest van het paard telt niet mee Gestoord

Waarom zou dat volgens jou zo funest zijn? Heeft de natuur een foutje gemaakt dan?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:27

Ja dat snap ik ook niet helemaal (uitleg graag) Haha!