Kan ieder paard zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Kan ieder paard zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:30

ikke schreef:
merrieveulen schreef:
op zich kán het wel, maar dan moet ik er genoegen mee nemen dat hij op de paden hier ronduit kreupel is, en op het asfalt kunnen we dan in een korte, gevoelige stap, tot we bij een grasstuk komen, waar hij dan weer normaal kan stappen.

Principes zijn voor idealisten.
Het is goed om kritisch te kijken naar je eigen handelen, maar ook naar de grenzen van je paard in kombinatie met je eigen wensen. Het is je PLICHT naar het paard toe om ervoor te zorgen dat hij naar redelijkheid het gevraagde werk kan doen. Als dat met iets simpels als een ijzertje (of andersoortige hoefbescherming) op te lossen is, dan doe je dat dus. Dat is gewoon praktisch en alle spannende verhalen ten spijt, correct aangebrachte bescherming heeft weinig invloed op de voet.

en ík heb me dertig jaar terug gerealiseerd dat ík alleen voor mezelf verantwoord paarden kon houden wanneer ik hen paardgerichte leefomstandigheden kon bieden. Ik heb gekozen voor het NIET houden van paarden tot ik dit kon realiseren. Onbeslagen hoeven zijn voor mij een afgeleide en geen doel. Dit werkt echter wel omgekeerd. Als ik mijn paarden zou moeten beslaan zou ik de omstandigheden veranderen.

Helaas Ikke heeft beslag wel degelijk nadelig effect op de hoef. Dat ze ook compenseren voor de nog veel desastreuze gevolgen van stalhouding is wat anders. Idem voetbescherming bij overgebruik.
In de niet-ideale werkelijkeheid van suboptimaal paardhouden is voetbescherming veelal gewenst, zelfs beslag niet zelden een noodzakelijke compensatie voor niet-paardgericht management.

Wanneer je schrijft over verantwoordelijkheid naar het paard kom je op een lastig ethisch gebied. Dan wordt paardgericht houden een groetre verantwoordelijkheid dan voetbescherming.
Ík heb paarden omdát ik ze niet hoef te beslaan Knipoog

hc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:17

Huertecilla schreef:
en ík heb me dertig jaar terug gerealiseerd dat ík alleen voor mezelf verantwoord paarden kon houden wanneer ik hen paardgerichte leefomstandigheden kon bieden. Ik heb gekozen voor het NIET houden van paarden tot ik dit kon realiseren. Onbeslagen hoeven zijn voor mij een afgeleide en geen doel. Dit werkt echter wel omgekeerd. Als ik mijn paarden zou moeten beslaan zou ik de omstandigheden veranderen.

Helaas heeft lang niet iedereen voldoende verstrekkende invloed op de wijze waarop men het paard kan houden. Het blijft een consessie tussen wensen en mogelijkheden. Het is hier NL, weet je wel, daar zijn de mogelijkheden vaak beperkt.
Als we in NL alleen maar paarden zouden hebben als we de "ideale" omstandigheden hadden (definieer die eens!), dan hadden we misschien 4000 paarden, ipv 400.000 paarden..........
Huertecilla schreef:
Helaas Ikke heeft beslag wel degelijk nadelig effect op de hoef. Dat ze ook compenseren voor de nog veel desastreuze gevolgen van stalhouding is wat anders. Idem voetbescherming bij overgebruik.
In de niet-ideale werkelijkeheid van suboptimaal paardhouden is voetbescherming veelal gewenst, zelfs beslag niet zelden een noodzakelijke compensatie voor niet-paardgericht management.

Wanneer je schrijft over verantwoordelijkheid naar het paard kom je op een lastig ethisch gebied. Dan wordt paardgericht houden een groetre verantwoordelijkheid dan voetbescherming.
Ík heb paarden omdát ik ze niet hoef te beslaan Knipoog

hc

Dan kunnen we in NL wel ophouden met paarden houden. Dit land is daarvoor te klein.

Waar het feitelijk om gaat, en dat weet jij dondersgoed, is dat bepaalde elementen eens moeten ophouden met suggereren dat afwijken van hun standaard bijna grenst aan dierenmishandeling.
En wat de invloed van ijzers op het paard is, is ondergeschikt aan de voordelen. Maakt het uit of een paard met ijzers 30 wordt en zonder ijzers 35?? Wat is het verschil??
Als het allemaal werkelijk zo dramatisch is als sommigen ons hier willen doen geloven, dan hadden we geen 400.000 paarden in NL.

Ik zal het je sterker vertellen: het overgrote deel van problemen met paarden in NL is terug te voeren op het slecht c.q. onverantwoord rijden van paarden. Vooral in de hand gewerkt door plaatjes-jagende ruiters en dito instructie. DAAR zit het probleem, die hoefbescherming is slechts de punt achter de zin.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:36

ik hoop niet dat er nu gesuggereerd wordt dat ik mijn paard maar weg moet doen naar een natuurgebied, mijn liefste paard dat ik al ken vanaf dat hij twee uur oud was, die ik alles heb geleerd en hij mij, waarmee ik vanaf mijn 13e samen ben opgegroeid. dat zou ik erg pijnlijk vinden, omwille van zoiets onbeduidends als het besluit tot een ijzer.

mijn paard loopt 24/7 in een groep, is hier op stal gelukkig en heeft nog nooit zo goed in zijn vel gezeten als sinds we hierheen verhuisd zijn. tot vier jaar terug kon hij ook in galop over puinpaden, maar hij is toen (zoals ik overigens al schreef) veel te kort bekapt, alle zool is toen bijna weggehaald, en sindsdien is het niet meer helemaal goed gekomen. als ik hem aan de hand ophaal kruipt hij van graspol naar graspol, ik moet nu van de smid uitstappen over de berm tot ik bij glad asfalt ben, en zelfs dat wil hij liever niet. hij doet het omdat ik het van hem vraag, met korte stijve pasjes.

natuurlijk kan ik ervoor kiezen om nog eens vier jaar te blijven aanmodderen, of gewoon niet meer buitenrijden, ondanks dat mijn paard er zo van geniet. ik ga hem dat niet ontzeggen omdat ik een hekel heb aan ijzers, en ik ga hem ook niet dwingen om pijnlijk over de steentjes te lopen omdat ik een hekel heb aan ijzers. ik vertrouw mijn smid, die met helpt en advies geeft, en waarvan we nu eerst een zoolhardend middeltje hebben gekregen. werkt dit niet, dan krijgt Faram gewoon een schoentje, ik hoop voor tijdelijk, zodat zijn zool onbelast bij kan groeien en kan herstellen. goed, de kwaliteit van nieuwe zool zal minder zijn dan als hij gewoon op steentjes loopt, maar na vier jaar van proberen is het mooi geweest. wellicht groeit de zool dan dik genoeg aan, zodat de gevoeligheid weg is en we het écht goed op kunnen bouwen zonder ijzers. dat kan ik niet voorspellen, en dat wil ik ook niet. ik wil dat mijn paard pijnvrij met me mee op pad kan, zoals hij dat graag doet.

verantwoordelijkheid naar je paard toe? HC je zou eens moeten weten wat ik allemaal voor ze doe, geld, tijd, moeite... alles wat ik heb is voor hen, mijn paarden zijn mijn alles en ik zie het als mijn taak om ze te geven wat ze nodig hebben. je post komt op mij dan ook heel naar over, alsof ik niet paardgericht bezig ben, met mijn eigenbelang bezig ben en mijn paarden maar aanpas aan wat ik wil. je concludeert en oordeelt zonder de achterliggende feiten te kennen, en het is mooi dat jouw paarden alles zonder ijzers kunnen, maar het is imo duidelijk dat Faram's hoeven niet zomaar herstellen, vier jaar is lang voor iets wat bij een ander paard misschien een jaar geduurd zou hebben. hij heeft een beetje hulp nodig, en als dat met het spuitspul is, prima, en als het met een ijzertje is, ook prima.

het gaat mij om het páárd, niet om mijn principes om maar vooral geen ijzer te gebruiken. van krampachtig vasthouden aan idealen worden we niet beter, dat moge duidelijk zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:37

ikke schreef:
Dan kunnen we in NL wel ophouden met paarden houden. Dit land is daarvoor te klein.

Píng! Op die zeg 4.000 na dan.

Iedereen begrijpt dat je zonder zeewateraquarium geen zeepaardjes kan houden. Wat is dan toch het probleem met lándpaardjes?
Het antwoord is menselijk egoïsme.

Verder heb ik GEEN kritiek op individuen die andere keuzes maken. IK koos voor het niet houden van paarden tot ik dat paardgericht kon. Ik heb gedaan, doe, wat ik roep en heb ALLE recht van spreken mbt mijn eigen mening en die is dat paardrijden een zware verantwoordelijkheid voor paardgericht houden oplegt. Heb je geen landpaardjes-terrarium, dan kun je geen landpaardjes houden.
´Niet kunnen´ is een non-excuus want simpel een prioriteitskwestie, een kwestie van keuzes. Waarschijnlijk lange termijnkeuzes, maar toch keuzes en nee, voor 4000.000 paardgericht gehouden paarden is in NL geen ruimte. Dat is geen excuus. Alleen een alibi voor een egoïstische keuze. Ik ontken verder geenszins dat mijn beslissing om paard te rijden egoïstisch is. Zie mijn site www.huertecilla.net

hc

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:30

HC, je drukt het onderwerp nu in een andere richting. het gaat hier over ijzers, niet over 'terraria', want wat dat betreft voel ik me zeker niet aangesproken, met de enorme lap land waar mijn dieren en die van anderen en de groep lopen.

het gaat in dit topic niet om de omgéving, maar om het wel of niet van ijzers. en ik denk dat mijn paard niet ineens in een andere wei of andere groep gaat als hij wel ijzertjes krijgt. ik begrijp dan ook echt niet wat je verhaal hiermee te maken heeft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:56

merrieveulen schreef:
HC, je drukt het onderwerp nu in een andere richting.

Je blaft tegen de verkeerde boom. Íkke begon over de ethiek.

De ts begint, zoals al vaak gesteld, met een vraag zonder parameters. Voeg je ethiek als factor toe, dan verandert het aantal ´juiste´ antwoorden.

Het punt wat ik maak is dat in NL de meeste paarden niet zonder ijzers kunnen door een voor de hoeven te groot compromis met de paardgerichte kriteria.
Trek je als eigenaar de ethische consequenties daaruit, dan kan jouw paard waarschijnlijk wél zonder ijzers.
Het verschil is een set keuzes door de houder.

hc

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:35

Nee niet ieder paard kan zonder ijzers. Zo ook mijn paard niet.
Ze heeft van veulen af aan zonder ijzers gelopen maar op ten duur kreeg ze spleten scheuren en noem maar op. ( ze werd elke 2 maanden netjes bekapt) Ze hoefde maar een steentje in der hoef te hebben en ja hoor weer een scheur van beneden tot boven . Dus sinds kort staat ze voor op de ijzers en ze heeft nu hele nette voetjes

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:38

hej
mijn paard kan ook absoluut niet zonder voorijzers. Als ze die niet heeft loopt ze kreupel(als ze dan al loopt) Ze is daar te gevoelig en kan er niet tegen..ook in het zand niet. Vandaar dat mijn paard altijd ijzers heeft voor..in zomerseizoen met buitenwedstrijden heeft ze ook achter

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:39

Mijn paard kan ook zeker niet zonder ijzers, hoeven zijn van slechte kwaliteit...

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:41

antitaxandri schreef:
Mijn paard kan ook zeker niet zonder ijzers, hoeven zijn van slechte kwaliteit...

Oei dat zou ik niet zo vast besloten zeggen hier Haha! Ach gut

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:43

Want???

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 21:44

antitaxandri schreef:
Want???

Kom je wel achter Knipoog en daar hebben ze soms ook nog eens gelijk in.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 21:50

Huertecilla schreef:
merrieveulen schreef:
HC, je drukt het onderwerp nu in een andere richting.

Je blaft tegen de verkeerde boom. Íkke begon over de ethiek.

De ts begint, zoals al vaak gesteld, met een vraag zonder parameters. Voeg je ethiek als factor toe, dan verandert het aantal ´juiste´ antwoorden.

Het punt wat ik maak is dat in NL de meeste paarden niet zonder ijzers kunnen door een voor de hoeven te groot compromis met de paardgerichte kriteria.Trek je als eigenaar de ethische consequenties daaruit, dan kan jouw paard waarschijnlijk wél zonder ijzers.
Het verschil is een set keuzes door de houder.

hc

nonsens. mijn paard kon príma overweg met datgene wat ik van hem wilde, op de weg, puinpaden, úren achtereen, meerdere malen per week. tot de smid zijn halve zool wegsneed, wat na vier jaar nog steeds niet goed is gekomen. mijn paard kan dus prima zonder ijzers in principe, maar die zool heeft hulp nodig. op dit moment kan hij niet zonder die hulp over de paden lopen zonder pijn, buitenrijden doen we al tijden niet meer.
ik kan hem natuurlijk ook op de wei laten, en zijn gehinnik als ik eraan kom negeren, of lekker wandelen in de wei! nee HC, mijn paard is er zo één die graag bereden wil worden, hij kan er echt om zeuren zoals je ze niet vaak ziet, hij vindt het nog leuker dan ikzelf. hij is het gewend, het is onderdeel van zijn leven, en hij doet het graag. echter, alleen maar in de bak lopen is voor hem onvoldoende, en ik ga hem het buitenrijden en buiten wandelen niet ontzeggen omdat het 'ethisch gezien onjuist is om de ijzers als compromis te gebruiken om toch 'mijn zin door te drijven', of wat voor dure woorden je er ook voor hebben mag.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:55

Huertecilla schreef:
ikke schreef:

Píng! Op die zeg 4.000 na dan.

Dus dan moeten we maar 396.000 paarden gaan afmaken, of zo? Alsof dat paardgericht is. De paarden zijn er, de omstandigheden in NL hebben hun beperkingen en mensen zullen er keuzes moeten maken wat voor hun EN HUN PAARD optimaal is. Dat zal in sommige gevallen dus ook ijzers betekenen.
HC, je hebt een keuze gemaakt om in Spanje te gaan wonen en daar lokale paarden te kopen met goede hoeven (nou ja, eentje min of meer uitgezonderd). Daardoor heb je ook de mogelijkheid om het zo te doen. Maar stel nou dat een merrie van jou een veulen krijgt wat door één of andere reden zachte hoeven heeft, dus gewoon genetisch bepaald, een mutatie of iets dat van ver weg generaties boven komt drijven, dan is je keuze dus beperkt tot het wellicht zelfs kreupel in de wei laten lopen, in ieder geval nooit belast aan het werk zetten òf afmaken. Veel mensen zullen beide opties niet willen, zeker niet als het verder een prachtig paardje is geworden met een dito karakter.
In zo'n geval heb ik voor mezelf de vraag: "wie ben ik, dat ik dit prachtige individu een mooie levensinvulling onthoudt alleen maar door te weigeren beslag eronder te laten leggen?" Bij mij is het antwoord dan simpel, (goedgelegd) beslag is in mijn optiek dan te verkiezen boven de slager. Ik heb genoeg paarden gezien die zeer gebaat waren bij beslag om die optie volledig buiten te smijten.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:57

Tja het is wel een onderwerp waar de meningen flink verdeeld liggen.
Ik heb een fries van 6 jaar, en die heeft vreselijke goede voeten, en heeft ooit 1x op ijzers gestaan. Die ene keer was een noodsituatie (dacht ik) en achteraf gebleken was het ook helemaal niet nodig. Hij heeft zulke harde voeten dat er geen nagel in te slaan is, ze gingen allemaal krom. Komt misschien omdat ik altijd met hem buiten heb gelopen van veulen af aan. Ik rijd hem dan ook zonder beenbescherming. Met ijzers lopen ze ook de benen kapot ben ik van mening. Ik ben in ieder geval zover dat mijn paard echt nooit meer op ijzers komt te staan.
Wat mij wel erg opvalt is dat als een paard ingereden word hij direct op ijzers gezet word ????? Dat begrijp ik helemaal niet. En van de meeste dressuurruiters zien de paarden nooit meer dan de binnen of buitenbak. Waarom dan ijzers ?? Het lijkt wel of het niet stoer is om je paard gewoon lekker op blote voeten te houden tegenwoordig.

Maar dat is mijn mening natuurlijk. Bloos

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:58

HC je begint al aardig op Hempfling te lijken. Ik ben met je eens dat er teveel paarden zijn in NL, er worden er teveel gefokt.

Maar het paardgericht houden is wel degelijk genoeg ruimte voor. Het eindeloos uitgekauwde argument dat er in de randstad geen plaats is, is onzin. Op die plekken is vaak wel ruimte voor een longeercirkel, 2 buitenbakken en een ruime rijhal Verward maar kennelijk niet voor paddocks.

We wonen hier dan wel op een zompige bodem, maar het is niet zo heel erg moeilijk om dat aan te passen, ecorooster, uitloopje betegelen etc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:00

moos24 schreef:
Wat mij wel erg opvalt is dat als een paard ingereden word hij direct op ijzers gezet word ????? Dat begrijp ik helemaal niet. En van de meeste dressuurruiters zien de paarden nooit meer dan de binnen of buitenbak. Waarom dan ijzers ?? Het lijkt wel of het niet stoer is om je paard gewoon lekker op blote voeten te houden tegenwoordig.

of erger nog, nog voordat het paard ingereden word hup ijzer eronder. Of mensen die 'erover denken buiten te gaan rijden', voor het denken alleen al moeten er echt ijzers onder... meestal gaan ze toch niet, het overgrote deel van de paardenbezitters zijn bak-rijders Clown en waar die ijzers voor nodig hebben weet ik ook niet.

Citaat:
Maar dat is mijn mening natuurlijk. Bloos

niet alleen je mening, maar een heldere visie op de feiten die er zijn

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:05

Kan een paard zonder ijzers, ja of nee?

Tuurlijk kan ieder paard zonder ijzers, of het goed voor het paard is is een ander verhaal, heel anders.

Want dan kan het dus niet Knipoog.

LisaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:14

In de natuur loopt elk paard zonder ijzers.
Maar doordat er nu met paarden over verharde wegen wordt gereden etc. slijten hoeven snel af en kan niet elk paard zonder ijzer (niet elk paard heeft zulke sterke hoeven)
Maar dat zou je ook kunnen oplossen door bijvoorbeeld hoefschoenen te gebruiken of idd natuurlijk bekappen, dan blijven de hoeven toch wel een stuk beter. Maar er zijn toch nog paarden die de hoeven erg afslijten.
Dus het verschilt per paard, sommige hebben betere hoeven dan anders, maar in principe moet elk paard zonder ijzers kunnen, lijkt mij.
Al zijn er toch een hoop mensen die er al gelijk ijzers onder slaan zonder dat ze weten of het eigenlijk ook zonder kan!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:20

Toen ik mijn merrie een jaar of wat aan het rijden was bleek ze op buitenritten niet uit de voeten te kunnen. Struikelen, kort lopen en geen plezier.
Ik heb haar laten beslaan.

Afgelopen 7 jaar heeft ze op ijzers gestaan. Tot mijn 2e zwangerschap, toen heb ik haar er weer vanaf gehaald en laten dekken. Ze heeft 3 (!) maanden gevoelig gelopen (in de wei en op stal) daarna kon ze in de wei (24/7 voor driekwart van het jaar), op glad asfalt en in los zand (paddock) goed uit de voeten (letterlijk Haha! ). In plaats van platvoeten werden de verzenen weer mooi sterk en groeiden de voeten steeds mooier uit.
Mijn hoop groeide dat ik nu wel zonder ijzers buiten zou kunnen rijden.

Helaas, na 2 jaar ijzerloos, heeft ze afgelopen week toch weer ijzers gekregen. Met 2x per week een uur rijden werd ze gewoon kreupel, een te dunne zool. En let op, zij draagt dus wel degelijk met haar zool en straal!!
Zijzelf is helemaal happy met haar schoenen, maar ik vind het jammer.
Ik kan dit paard dus best ijzerloos houden, mits ik haar niet rijd. Maar helaas, ik heb haar niet als grasmaaier gekocht, alhoewel ze dat de afgelopen 2 jaar wel is geweest.

Ter vergelijk: ik heb een 2e paard dat onder precies dezelfde omstandigheden wordt gehouden als bovenstaand paard. Die heeft zulke knalharde hoeven dat er nooit een ijzer onder hoeft en als je regelmatig met hem op harde bodem rijd is bekappen ook niet nodig, zo recht slijt hij af.

Omdat ik 2 van zulke verschillende paarden heb qua hoef, die verder al bijna 10 jaar onder precies dezelfde omstandigheden worden gehouden betwijfel ik of een hoef "maakbaar" is. Het is mij in ieder geval niet gelukt de afgelopen 2 jaar en de circa 1,5 jaar die het (in)rijden heeft geduurd.
Haar dochter is van een hengst die goede hoeven vererft en ik hoop echt dat dat is gelukt. Ik kan het echter pas zeker weten als ik ook met haar buiten ga rijden.

depaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:28

randie schreef:
Mijn paard kan ook niet zonder. Toen ik hem kocht had hij er 4 onder. Ik heb ze eronderuit gehaald omdat hij nog niet verkeersmak was en ik voorlopig niet van plan was om te starten. Na een half jaar zonder ijzers gelopen te hebben kwamen er problemen om de hoek kijken. Mijn paard liep kort / onregelmatig en ging in de staak. Ik ben toen bij 3 klinieken geweest en die hebben hem helemaal binnestebuiten gekeerd maar niets gevonden.

Ten einde raad ben ik naar een fyiso gegaan met hem. Die zei gelijk ijzers er terug onder. Hij was anders gaan lopen om zijn voeten te ontlasten en kreeg daarbij last van zijn schouders nek en andere spieren. Zijn voeten waren na een half jaar nog onwijs gevoelig. Hij heeft toen eerst op zooltjes gelopen, toen op balkijzers en nu ongeveer 2.5 / 3 jaar later loopt hij pas weer op normale ijzers. En die blijven er dus de rest van zijn leven er onder zitten Ach gut.

ik spring ook dus heb ze ook wel nodig maar dat terzijde
Dus NEE niet ieder paard kan op blote voeten rondlopen Knipoog. En over NB heb ik al hele verschillende verhalen gehoord, zowel positief als negatief dus ik denk dat dat ook niet op gaat voor iedereen.

zoiets heb ik ook meegemaakt en nb vind ik helemaal niks ik vind het nog steeds een vak in een weekend kan je dat niet leren

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:04

corlien72 schreef:
nb vind ik helemaal niks ik vind het nog steeds een vak in een weekend kan je dat niet leren

Of je ´het´ in een weekeinde kan leren is een heel ander punt.
Ik heb aan PN/HN gevraagd mij van de ledenlijst te wissen omdat ik niet geassocieerd wil kunnen worden met de harde kern van ´gelovigen´ daar.
Beiden staan echte LOS van waar de initiatiefnemers zelf voor staan. Zij schrijven op kun kursusinfo ook duidelijk dat het alleen een dhz-kursus voor het bijhouden van normale hoeven is!
Het nb betreft echter alleen één manier waarop onbeslagen hoeven onderhouden kunnen worden en het nb staat LOS van óf een bepaald individueel paard onder díe specifieke omstandigheden wel/niet onbeslagen kan functioneren met binnen de kaders van die omstandigheden ´optimaal´ welzijn.

hc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:16

LisaW schreef:
In de natuur loopt elk paard zonder ijzers.
Maar doordat er nu met paarden over verharde wegen wordt gereden etc. slijten hoeven snel af en kan niet elk paard zonder ijzer (niet elk paard heeft zulke sterke hoeven)

hoe snel denk je dat hoeven slijten van paardjes die in rotsachtige gebieden leven?

het is eerder manier van houden hier, die er voor zorgt dat de hoeven zodanig zwak worden dat ze gaan slijten. De hoef past zich aan aan de ondergrond waarop ie staat. Als dat stro is, kan het zijn dat je dan overmatige slijtage krijgt op harde ondergrond.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:25

corlien72 schreef:
zoiets heb ik ook meegemaakt en nb vind ik helemaal niks ik vind het nog steeds een vak in een weekend kan je dat niet leren

Mijn paard wordt anders natuurlijk bekapt door iemand die de opleiding in Amerika gedaan heeft. Dat is geen weekendje, hoor, en ik doe zelf vrijwel niets aan zijn hoeven (ik heb er ook geen opleiding/cursus in gevolgd).
Jammer dat sommige mensen alles rondom NB altijd maar over 1 kam scheren. Mijn paard heeft in elk geval prima hoefjes en loopt prima over asfalt e.d. Tong uitsteken
Ik wil geen ijzers onder zijn hoeven en gelukkig is het ook absoluut niet nodig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:31

moos24 schreef:

Ja, die ken ik ook helaas Slapen . Twee weken geleden durfde zo'n griet me te vragen of ik mijn paard ook ga laten beslaan. Ze merkte duidelijk aan mijn ietwat felle reactie, dat ik daar absoluut niet aan ga beginnen. Ik snap niet dat je 'zomaar' wat bij je paard doet, omdat het 'erbij' hoort (volgens hen dan). Ik ben allergisch voor mensen die zich nergens van bewust willen zijn, maar de grote meute maar volgen. Ik bedank daar heel hartelijk voor en mijn paard is me er heel dankbaar voor. Hij heeft die opsmuk helemaal niet nodig en zijn hoeven zijn gezond en sterk, net als zijn algehele gezondheid in mentaal en fyziek opzicht.