ikke schreef:merrieveulen schreef:op zich kán het wel, maar dan moet ik er genoegen mee nemen dat hij op de paden hier ronduit kreupel is, en op het asfalt kunnen we dan in een korte, gevoelige stap, tot we bij een grasstuk komen, waar hij dan weer normaal kan stappen.
Principes zijn voor idealisten.
Het is goed om kritisch te kijken naar je eigen handelen, maar ook naar de grenzen van je paard in kombinatie met je eigen wensen. Het is je PLICHT naar het paard toe om ervoor te zorgen dat hij naar redelijkheid het gevraagde werk kan doen. Als dat met iets simpels als een ijzertje (of andersoortige hoefbescherming) op te lossen is, dan doe je dat dus. Dat is gewoon praktisch en alle spannende verhalen ten spijt, correct aangebrachte bescherming heeft weinig invloed op de voet.
en ík heb me dertig jaar terug gerealiseerd dat ík alleen voor mezelf verantwoord paarden kon houden wanneer ik hen paardgerichte leefomstandigheden kon bieden. Ik heb gekozen voor het NIET houden van paarden tot ik dit kon realiseren. Onbeslagen hoeven zijn voor mij een afgeleide en geen doel. Dit werkt echter wel omgekeerd. Als ik mijn paarden zou moeten beslaan zou ik de omstandigheden veranderen.
Helaas Ikke heeft beslag wel degelijk nadelig effect op de hoef. Dat ze ook compenseren voor de nog veel desastreuze gevolgen van stalhouding is wat anders. Idem voetbescherming bij overgebruik.
In de niet-ideale werkelijkeheid van suboptimaal paardhouden is voetbescherming veelal gewenst, zelfs beslag niet zelden een noodzakelijke compensatie voor niet-paardgericht management.
Wanneer je schrijft over verantwoordelijkheid naar het paard kom je op een lastig ethisch gebied. Dan wordt paardgericht houden een groetre verantwoordelijkheid dan voetbescherming.
Ík heb paarden omdát ik ze niet hoef te beslaan
hc

maar kennelijk niet voor paddocks.
en waar die ijzers voor nodig hebben weet ik ook niet.
. Twee weken geleden durfde zo'n griet me te vragen of ik mijn paard ook ga laten beslaan. Ze merkte duidelijk aan mijn ietwat felle reactie, dat ik daar absoluut niet aan ga beginnen. Ik snap niet dat je 'zomaar' wat bij je paard doet, omdat het 'erbij' hoort (volgens hen dan). Ik ben allergisch voor mensen die zich nergens van bewust willen zijn, maar de grote meute maar volgen. Ik bedank daar heel hartelijk voor en mijn paard is me er heel dankbaar voor. Hij heeft die opsmuk helemaal niet nodig en zijn hoeven zijn gezond en sterk, net als zijn algehele gezondheid in mentaal en fyziek opzicht.