En daar gaan we weer. Hoefbevangenheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Re: En daar gaan we weer. (Hoefbevangenheid dankzij nat. bekappe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 14:37

oosterhoff schreef:
Yinnar schreef:
Nou Babeth eindelijk even de tijd op je vraag te beantwoorden.
Door omstandigheden niet eerder in de gelegenheid geweest.

Ik denk dat als je goed gelezen had dat je vraag inmiddels wel beantwoord was.
Waarom lossen ijzers hoefproblemen niet op.
Antwoord: omdat hoefmechnisme wat weer resulteert in een goede doorbloeding van de hoeven van essentieel belang zijn bij hoefproblemen.
Zoals inmiddels wel door en door besproken belemmeren ijzers dat grotendeels.
En hoefmechanisme en een goede doorbloeding en niet te vergeten beweging zijn de sleutelwoorden voor in dit geval Milka.
Dit wordt nu dus niet optimaal aangeboden door het slaan van een ijzer met nog wel een zooltje eronder.

Is het zo goed onderbouwd? Anders hoor ik het wel.

Wat ik zou schrijven is:
Zoals al vaker is besproken kunnen de ijzers dit grotendeels belemmeren.
Het is gewoonweg niet voor elk paard hetzelfde verhaal. en de uitwerking van de ijzers op het hoefmechanisme is ook weer voor elk paard verschillend.

Ik begrijp heel goed dat het niet voor elk paard werkt. Maar er zijn zoveel paarden die dankzij ijzers er weer bovenop zijn gekomen.
Mijn paard loopt nu weer als een kievit. Gisteren in het weiland ging ze de eerste 5 minuten lekker galopperen omdat ze weer kán galopperen. En daar ben ik erg blij mee. Voor ons werkt het wel. Over 10 weken zien we wel verder. Knipoog

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:50

oosterhoff schreef:
Yinnar schreef:
Nou Babeth eindelijk even de tijd op je vraag te beantwoorden.
Door omstandigheden niet eerder in de gelegenheid geweest.

Ik denk dat als je goed gelezen had dat je vraag inmiddels wel beantwoord was.
Waarom lossen ijzers hoefproblemen niet op.
Antwoord: omdat hoefmechnisme wat weer resulteert in een goede doorbloeding van de hoeven van essentieel belang zijn bij hoefproblemen.
Zoals inmiddels wel door en door besproken belemmeren ijzers dat grotendeels.
En hoefmechanisme en een goede doorbloeding en niet te vergeten beweging zijn de sleutelwoorden voor in dit geval Milka.
Dit wordt nu dus niet optimaal aangeboden door het slaan van een ijzer met nog wel een zooltje eronder.

Is het zo goed onderbouwd? Anders hoor ik het wel.

Wat ik zou schrijven is:
Het is gewoonweg niet voor elk paard hetzelfde verhaal. en de uitwerking van de ijzers op het hoefmechanisme is ook weer voor elk paard verschillend.

Ik schrijf het zoals ik vind dat ik het moet schrijven. Dat jij daar anders over denkt is jouw goed recht maar ga me nou niet vertellen hoe ik iets moet formuleren. Dat doe ik bij jou ook niet. Jij bent van mening dat wat ik schrijf niet geldt voor alle paarden. Ik ben er van overtuigd van wel. Ijzers zijn en blijven symptoombestrijding of ze er nou wel of niet goed zijn onder geslagen. Jij hebt ervaringen waarbij ijzers prima voldoen. Ik heb die niet dus vandaar dat ik jouw mening niet deel en jij uiteraard de mijne niet. Maar dat is niet erg want we mogen onze eigen mening hebben en uitdragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:56

Babeth schreef:
Ik begrijp heel goed dat het niet voor elk paard werkt. Maar er zijn zoveel paarden die dankzij ijzers er weer bovenop zijn gekomen.

Dat kan niet. Een ijzer is geen geneesmiddel of supplement oid. Een ijzer geneest niet. Het zorgt voor symptoombestrijding. Alles wat er met de hoef aan de hand was, en zichtbaar werd zonder ijzer, is er mèt ijzer nog steeds aan de hand. Alleen komt het niet of minder tot uiting.

Fijn dat je paard weer galoppeert, maar de oorzaken zijn hiermee nog steeds niet weggenomen.

ps: Je zou een holistische DA overwegen; gaat dat nog door?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:02

Yinnar schreef:
oosterhoff schreef:

Wat ik zou schrijven is:

Ik schrijf het zoals ik vind dat ik het moet schrijven. Dat jij daar anders over denkt is jouw goed recht maar ga me nou niet vertellen hoe ik iets moet formuleren. Dat doe ik bij jou ook niet. Jij bent van mening dat wat ik schrijf niet geldt voor alle paarden. Ik ben er van overtuigd van wel. Ijzers zijn en blijven symptoombestrijding of ze er nou wel of niet goed zijn onder geslagen. Jij hebt ervaringen waarbij ijzers prima voldoen. Ik heb die niet dus vandaar dat ik jouw mening niet deel en jij uiteraard de mijne niet. Maar dat is niet erg want we mogen onze eigen mening hebben en uitdragen.

Ik schrijf toch ook niet:
Wat jij had moeten schrijven:.....................

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:03

Babeth schreef:
Mijn paard loopt nu weer als een kievit. Gisteren in het weiland ging ze de eerste 5 minuten lekker galopperen omdat ze weer kán galopperen. En daar ben ik erg blij mee.

Even een vraagje:
Heeft ze pijnstillers?
Want beweging bij eventuele hoefbevangenheid is goed, maar galop is niet goed
Uitgaande van het idee van de hoefsmid en jou dat hij mogelijk, maar niet zeker, hoefbevangenheid heeft, hebben jullie er een ijzer onger geslagen, ook om kanteling te voorkomen.
Stel nou dat je paardje wel hoefbevangen is, dan zou volgens de theorie van traditioneel behandelen deze kanteling juist extra doorzetten door zo'n plotselinge heftige belasting van het hoefbeen.

(mijn eigen idee erachter is ook nog dat de hoef mogelijk ' verdoofd' is door het ijzer waardoor ze niet goed pijn voelt)
Laatst bijgewerkt door Nic op 19-03-07 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:05

oosterhoff schreef:
oosterhoff schreef:

Wat ik zou schrijven is:

Ik schrijf toch ook niet:
Wat jij had moeten schrijven:.....................[/quote]

Het suggereert het in ieder geval wel.....................

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:08

Nicolletje schreef:
Babeth schreef:

(mijn eigen idee erachter is ook nog dat de hoef mogelijk ' verdoofd' is door het ijzer waardoor ze niet goed pijn voelt)

En daarmee sla je de spijker op de kop. Dat mogelijk had je mogen weglaten hoor!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:15

Ja dan ben je dus eigenlijk uiteindelijk verder van huis, Yinnar Nagelbijten / Gniffelen

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:40

Nicolletje schreef:
Ja dan ben je dus eigenlijk uiteindelijk verder van huis, Yinnar Nagelbijten / Gniffelen

Sorry, ben niet zo scherp vandaag. Ik begrijp je opmerking niet helemaal Bloos!
Heb wel een idee maar ben niet helemaal zeker. Verward
Zwaar weekend gehad. Haha!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:43

Nou door ijzers eronder slaan raakt ze verdoofd, gaat ze vandaag in galop door de wei, dat zou kunnen betekenen bij hoefbevangenheid: verdere kanteling van het hoefbeen ipv. stoppen van de kanteling.

Dus ben je door de verdoofdheid door de ijzers misschien verder af van genezing dan ooit.

Zoiets?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:58

Nicolletje schreef:
Nou door ijzers eronder slaan raakt ze verdoofd, gaat ze vandaag in galop door de wei, dat zou kunnen betekenen bij hoefbevangenheid: verdere kanteling van het hoefbeen ipv. stoppen van de kanteling.

Dus ben je door de verdoofdheid door de ijzers misschien verder af van genezing dan ooit.

Zoiets?

Precies! (had ik je toch goed begrepen)
Dat proberen we Babeth nu al een tijdje duidelijk te maken. Vandaar ook de vraag hoe Milka straks loopt als de ijzers eraf zijn. En dan niet de eerste dag maar een paar dagen later als de zogenaamde "verdoving" is uitgewerkt.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 16:12

Nicolletje schreef:
Babeth schreef:
Mijn paard loopt nu weer als een kievit. Gisteren in het weiland ging ze de eerste 5 minuten lekker galopperen omdat ze weer kán galopperen. En daar ben ik erg blij mee.

Even een vraagje:
Heeft ze pijnstillers?
Uitgaande van het idee van de hoefsmid en jou dat hij mogelijk, maar niet zeker, hoefbevangenheid heeft, hebben jullie er een ijzer onger geslagen, ook om kanteling te voorkomen.
Stel nou dat je paardje wel hoefbevangen is, dan zou volgens de theorie van traditioneel behandelen deze kanteling juist extra doorzetten door zo'n plotselinge heftige belasting van het hoefbeen.

Nee ze heeft geen pijnstillers.
De ijzers zijn eronder geslagen om ervoor te zorgen dat de toon verlicht wordt. Hij heeft de ijzers zo bevestigt, dat de toon verlicht wordt.
Beweging is inderdaad goed. Galopperen deed ze zelf. Ze stond zelf in het weiland en ging uit eigen initiatief galopperen. Dat kan ik niet tegen gaan, dat doet ze zelf. Als ik er niet ben, kan ze ook galopperen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:42

Babeth schreef:
Babeth schreef:

Even een vraagje:
Heeft ze pijnstillers?

Nee ze heeft geen pijnstillers.
De ijzers zijn eronder geslagen om ervoor te zorgen dat de toon verlicht wordt. Hij heeft de ijzers zo bevestigt, dat de toon verlicht wordt.
Beweging is inderdaad goed. Galopperen deed ze zelf. Ze stond zelf in het weiland en ging uit eigen initiatief galopperen. Dat kan ik niet tegen gaan, dat doet ze zelf. Als ik er niet ben, kan ze ook galopperen.[/quote]

Nou Babeth je verhaal wordt steeds warriger voor mij. Je loopt nu al een tijdje te verkondigen dat de ijzers eronder zijn geslagen voor het geval Milka hoefbevangen mocht zijn. En nu verkondig je weer dat ze eronder zijn geslagen om de toon te verlichten. Begrijp je nu dat er mensen zijn die jouw verhaal in twijfel trekken? Ik heb overigens jouw verhaal van het weekend besproken met een hoefsmid en die beweerde dat het onmogelijk is dat een paard waarvan de verzenen te laag zijn bekapt op zijn toon kan lopen. Er klopt dus iets niet in het hele verhaal. Ik ben benieuwd waar jij denkt dat de toon zit. Misschien heb jij een andere definitie van de toon. Ik ben ook benieuwd hoe de ijzers eronder geslagen zijn. Dit zou betekenen dat er een opzetje bij de toon is gemaakt waardoor Milka meer op de verzenen steunt. Dan pas ontlast ze de toon namelijk. Nou dan ben je in principe weer terug bij af. De hielen waren volgens jou al te laag door verkeerde bekapping dus als het is zoals je schrijft is de situatie nog hetzelfde als voor het speciale beslag.
De betreffend smid wist mij te vertellen dat hij nooit een ijzer eronder geslagen zou hebben als hij het vermoeden had dat het paard hoefbevangen zou zijn. Integendeel!
Kan je eens uitleggen hoe het beslag er dan onder geslagen is?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 16:44

De ijzers zijn er inderdaad ondergeslagen voor het geval ze hoefbevangen is. En daarom heeft hij ervoor gezorgt dat de toon (de voorkant van de hoef) verlicht wordt, zodat ze zonder pijn kan lopen.
Ik zal van de week even foto's maken zodra ik de camera terug heb. Dat klaart misschien een hoop op.

bluebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:48

Ik hoop echt van harte dat je paardje weer opknapt maar dat ze hoefbevangen zou zijn geraakt door natuurlijke bekapping is voor mij echt dikke zever! Haha!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:05

Babeth schreef:
De ijzers zijn er inderdaad ondergeslagen voor het geval ze hoefbevangen is. En daarom heeft hij ervoor gezorgt dat de toon (de voorkant van de hoef) verlicht wordt, zodat ze zonder pijn kan lopen.
Ik zal van de week even foto's maken zodra ik de camera terug heb. Dat klaart misschien een hoop op.

Ik ben erg benieuwd naar de foto's.
Je bent het, neem ik aan, toch wel met me eens dat een paard met te lage verzenen onmogelijk op zijn toon kan landen?
Als de achterzijde lager is dan de voorzijde zal er zeker met het lopen op de achterzijde geland worden.
Misschien waren achteraf gezien die verzenen toch niet zo laag.
Maar de foto's zullen dat uitwijzen. Eindelijk een stukje duidelijkheid. Is ook makkelijker praten als je een beeld van het geheel hebt.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 17:07

Ja ik snap best dat je denkt dat ze niet op de toon kon landen, maar ze liep echt op haar toon. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen. Ze zette eerst de punt van de toon op de grond en toen pas de hiel. Ondanks ze zo laag staat op haar hielen. Maar het is toch echt mogelijk, ik heb het zelf gezien, de hoefsmid ook en de DA ook. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:08

Ik stel voor dat je zo snel mogelijk foto's van de hoeven plaatst. Ben erg benieuwd! Knipoog

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 17:08

Ik zal ze zo snel mogelijk plaatsen. Knipoog

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:44

Yinnar schreef:
De betreffend smid wist mij te vertellen dat hij nooit een ijzer eronder geslagen zou hebben als hij het vermoeden had dat het paard hoefbevangen zou zijn. Integendeel!
Kan je eens uitleggen hoe het beslag er dan onder geslagen is?

Yinnar, had hij ook een reden, waarom geen ijzer?
Volgens sommige hoefsmeden moet er binnen 24u een ijzer onder om de schade te beperken.

Ik vraag me alleen af, welke behandelmethode jouw hoefsmid zou hebben gekozen, mits het een traditionele is.
De manier van natuurlijk bekappen ken ik namelijk al.
Van Nassau geeft (grappig genoeg) als oplossing ook een bekap-methode mee die lijkt op natuurlijk bekappen: http://www.hoofcare.nl/map_voor_lezinge ... mages.html

Yinnar schreef:
Ik ben ook benieuwd hoe de ijzers eronder geslagen zijn. Dit zou betekenen dat er een opzetje bij de toon is gemaakt waardoor Milka meer op de verzenen steunt. Dan pas ontlast ze de toon namelijk.

Volgens van Nassau is dit idd soms de methode:
Afbeelding
Het ijzer wordt ruim en lang gelegd zonder teen of zijlippen, zodat de voet optimaal kan werken.
De teenhoornwand en de hoornzool liggen geheel vrij en worden tevens beschermd tegen de bodemdruk.(Je kunt tussen het ijzer en voet door kijken.)
Er is een grote rolling in het teengedeelte. De stand en voetas kunnen beter worden hersteld.

Dit beslag voldoet aan de volgende eisen:
er wordt druk gelegd op de achterste hoefhelft, de zool wordt geheel ontlast, de plaats waar het hoefbeen de zool raakt wordt geheel beschermd tegen bodemdruk, en de hoornwand kan indien nodig zonder probleem worden verwijderd.

Ieder hoefbevangen paard is anders en verdient een andere oplossing. Altijd moet ervoor gezorgd worden dat het teengedeelte onder de zool zo min mogelijk wordt belast omdat daar de pijn het grootst is.
Bron: http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/Fra ... enheid.htm

De verschijnselen van hoefbevangenheid kloppen niet, met de toon (=teen) landing die ze eerder had, dat niet nee.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 20:49

Nocolletje: Dit is dus precies wat de Tber bij Milka heeft gedaan.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:57

Babeth schreef:
Mijn paard loopt nu weer als een kievit. Gisteren in het weiland ging ze de eerste 5 minuten lekker galopperen omdat ze weer kán galopperen.

tja ... dat ik had ik destijds bij mijn pony ook. Kreupel toen ze op de ijzers ging. Daarna liep ze als een tierelier. Ik laat na 6 maanden de ijzers weer verwijderen en ze was weer even kreupel als toen ze erop ging ...

Maar lostte ik nu met die ijzers een probleem op? Of deed ik aan symptoombestrijding?

Advies dierenarts was overigens ... nooit meer zonder hoefijzers laten lopen.

Nu loopt ze onbeslagen voor de kar op de weg te draven. Gelukkig was ik (ooit) eigenwijs Clown

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 21:00

Isapaardje schreef:
Babeth schreef:
Mijn paard loopt nu weer als een kievit. Gisteren in het weiland ging ze de eerste 5 minuten lekker galopperen omdat ze weer kán galopperen.

tja ... dat ik had ik destijds bij mijn pony ook. Kreupel toen ze op de ijzers ging. Daarna liep ze als een tierelier. Ik laat na 6 maanden de ijzers weer verwijderen en ze was weer even kreupel als toen ze erop ging ...

Maar lostte ik nu met die ijzers een probleem op? Of deed ik aan symptoombestrijding?

Advies dierenarts was overigens ... nooit meer zonder hoefijzers laten lopen.

Nu loopt ze onbeslagen voor de kar op de weg te draven. Gelukkig was ik (ooit) eigenwijs Clown

Maar wat voor jou paard geldt, geld niet voor de mijne. Haha!
We zien het wel na 10 weken.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:31

Ik zie dat hier en daar gezegd wordt dat beweging goed is voor een hoefbevangen paard. Niets is minder waar, doordat het hoefbeen los kan raken kan elke beweging teveel funest zijn. Het woord galop krijg ik dan ook kippenvel van in dit geval.....Het klinkt zielig, maar als je paard echt acuut hoefbevangen is geraakt dan moet je het dier stilzetten, alleen goed hooi (geen kuil) voeren en goede medicijnen geven zoals pijnstillers, ontstekingsremmers en bloedverdunners. Absoluut geen krachtvoer en rijk gras gaan voeren. Koud afspuiten bevordert de bloedsomloop in de hoef en verdooft de pijn in de hoef wat ook prettig is voor je dier. Speciaal beslag ben ik persoonlijk niet voor, alleen in de zeer lichte gevallen van hoefbevangenheid, eerst laten genezen en na enkele weken behandeling een rontgen laten maken van het stadium waarin de hoef verkeert. Bij acute hoefbevangenheid kan je pas foto's maken wanneer je beestje beter begint te lopen, anders kan zelfs het vervoeren zeer slecht zijn.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:54

Babeth schreef:
Maar wat voor jou paard geldt, geld niet voor de mijne. Haha!
We zien het wel na 10 weken.

Ik hoop uiteraard voor jou ook dat hij na 10 weken wel goed loopt. Daar doe je het toch allemaal voor?

Beweging bij hoefbevangenheid is juist wel goed omdat de haarvaatjes in de hoef verstopt zitten, en juist met beweging breng je de bloedcirculatie op gang. Maar te veel beweging (als galop e.d.) is inderdaad weer niet geweldig. Mij is verteld dat een stevige zandbodem, of wat soppige weide, in ieder geval iets waar de hoef steun heeft, het beste is als bodem.
Evenals dat om die reden pijnstillers dubieus zijn (geen pijn is rennen).

Ikzelf heb wel pijnstillers gegeven overigens in die periode. Maar als het ging werken, ging ze inderdaad meestal wel wat draven ... dus tja ...

Wat is wijsheid he. Volg je gevoel zou ik overigens ook nog willen toevoegen Tong uitsteken