Nadya schreef:chevax schreef:Mijn tb-er hoeft dat ook niet te doen. Maar... als je het hier zo leest, zijn er wel erg veel (nb-)paarden die problemen bij de smid hebben en een bijzondere behandeling nodig hebben. Praat je dan ook niet deels over opvoedproblemen? (en voor iedereen weer gaat steigeren, er zullen best paarden zijn die een traumatische ervaring hebben, maar zoveel als er hier worden aangehaald...)
Opvoedproblemen? Die van mij was een jonkie en nog amper bekapt. Mag ik dan wat geduld en rust eisen? Daarbij was die eerste TBer een onbehouwen, stugge vent, die na een verkeerde pas al wilde rammen en die tweede TBer liep altijd te stressen en te klagen, waarbij zijn rusteloosheid op mijn paard overging (die van mij is zeer sfeergevoelig namelijk). En maar zeuren dat 'ie niet stil kan staan. Aan wie ligt het dan?
Mijn NBer neemt van tevoren altijd even tijd bij mijn paard en straalt een enorme rust uit. Dat werkt als een speer, Sam staat stil en laat zich bekappen. Hij blijft wel een paard die vreemden uittest, hoor, maar daar gaat mijn NBer heel goed en consequent mee om, zonder te slaan.
Dat, gecombineerd met het feit, dat zijn hoeven nu gezonder zijn dan ooit tevoren, zegt mij dat dit de juiste manier voor ons is.
En denk jij dat dat echt aan TB ligt??
Of misschien toch meer aan het karakter van die mensen??