De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 23:01

Nadya schreef:
chevax schreef:
Mijn tb-er hoeft dat ook niet te doen. Maar... als je het hier zo leest, zijn er wel erg veel (nb-)paarden die problemen bij de smid hebben en een bijzondere behandeling nodig hebben. Praat je dan ook niet deels over opvoedproblemen? (en voor iedereen weer gaat steigeren, er zullen best paarden zijn die een traumatische ervaring hebben, maar zoveel als er hier worden aangehaald...)

Opvoedproblemen? Die van mij was een jonkie en nog amper bekapt. Mag ik dan wat geduld en rust eisen? Daarbij was die eerste TBer een onbehouwen, stugge vent, die na een verkeerde pas al wilde rammen en die tweede TBer liep altijd te stressen en te klagen, waarbij zijn rusteloosheid op mijn paard overging (die van mij is zeer sfeergevoelig namelijk Clown ). En maar zeuren dat 'ie niet stil kan staan. Aan wie ligt het dan?
Mijn NBer neemt van tevoren altijd even tijd bij mijn paard en straalt een enorme rust uit. Dat werkt als een speer, Sam staat stil en laat zich bekappen. Hij blijft wel een paard die vreemden uittest, hoor, maar daar gaat mijn NBer heel goed en consequent mee om, zonder te slaan.
Dat, gecombineerd met het feit, dat zijn hoeven nu gezonder zijn dan ooit tevoren, zegt mij dat dit de juiste manier voor ons is. Lachen

En denk jij dat dat echt aan TB ligt??
Of misschien toch meer aan het karakter van die mensen??

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 23:02

idd griebels. Mijn smid is de kalmheid zelve (en dat is nodig bij mijn paard Knipoog ) Genoeg hoefsmeden die hebben afgehaakt(ja, hij is een echt monster) maar hij is echt geduldig, en zegt geen woord tot hij klaar is, werkt met volste concentratie.Heeeeel correcte man

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 23:07

Daarom.. er zijn indd veel hoefsmeden van de oude stempel. Beetje van die boeren zeg maar...
Nou die hoef ik ook niet. Ik heb van de 4 hoefsmeden die ik gehad heb (veranderd door andere dingen zoals verhuizing etc) geen een gehad die oneerlijk tegen mijn paarden was

je hebt overal goede en slechte, bij TB en ook bij NB...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 09:52

Mijn paard wordt ook niet geschopt of geslagen door mijn TB hoefsmid! En ik denk ook dat het misschien soms ook wel een beetje met de opvoeding van het paard te maken heeft, en SOMS ook met de opvoeding van je hoefsmid Haha! Hoe vaak gebeurt het niet dat met jonge paarden niet wordt geoefend om voetjes te geven? En dan mag de hoefsmid het maar even oplossen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 10:29

griebels schreef:
Nadya schreef:
Opvoedproblemen? Die van mij was een jonkie en nog amper bekapt. Mag ik dan wat geduld en rust eisen? Daarbij was die eerste TBer een onbehouwen, stugge vent, die na een verkeerde pas al wilde rammen en die tweede TBer liep altijd te stressen en te klagen, waarbij zijn rusteloosheid op mijn paard overging (die van mij is zeer sfeergevoelig namelijk Clown ). En maar zeuren dat 'ie niet stil kan staan. Aan wie ligt het dan?
Mijn NBer neemt van tevoren altijd even tijd bij mijn paard en straalt een enorme rust uit. Dat werkt als een speer, Sam staat stil en laat zich bekappen. Hij blijft wel een paard die vreemden uittest, hoor, maar daar gaat mijn NBer heel goed en consequent mee om, zonder te slaan.
Dat, gecombineerd met het feit, dat zijn hoeven nu gezonder zijn dan ooit tevoren, zegt mij dat dit de juiste manier voor ons is. Lachen

En denk jij dat dat echt aan TB ligt??
Of misschien toch meer aan het karakter van die mensen??

Mijn beide hoefsmeden waren helemaal niet van de oude stempel, maar nog redelijk jonge mensen.
Ik zeg ook niet dat alle TBers zo zijn, maar IK heb er niet bepaald fijne ervaringen mee. Sinds ik overgegaan ben op NB zijn mijn paard's hoeven gezonder dan ooit EN daarbij vind ik mijn NBer geweldig omgaan met paarden (vrijwel al mijn vriendinnen met paard hebben hem inmiddels). Haha!
Dus ik zeg niet dat het aan TB ligt, maar wel dat mijn ervaring nu een stuk fijner is, dus voor mij nooit meer een TBer. Lachen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:32

Dus... als je slechte ervaringen hebt met een TB-er, schrijf je alle TB-ers af. Als iemand hetzelfde zegt over NB-ers, wordt er direct geroepen dat je niet op één persoon mag oordelen, dat er nauwelijks slechte NB-ers zijn, etc.
Wáár gaat dit nu nog over? Het wordt steeds meer op de man gespeeld en steeds minder over de methode. Want als je de laatste pagina's samenvat, kom je tot het volgende:
- TB-ers zijn mensen met opleiding maar negen van de tien keer zijn zij erg slecht voor paarden, slaan en schoppen ze paarden, hebben ze geen geduld, slaan maar ijzers onder zonder dat dat nodig is en hebben totaal geen notie van hoe een paardenbeen werkt
- NB-ers daarentegen zijn dan misschien wel minder opgeleid, maar hebben enorm veel feeling voor paarden, voelen alles beter aan, hebben meer geduld, leggen alles uit, kortom, helemaal super.

Wees nu eens realistisch en durf nu eens te zeggen dat de methode niet zaligmakend is, maar de persoon die hem ten uitvoer brengt, of dit nu NB, TB of de rest van het alfabet is. Zoals ik het nu lees, is het voor een paar mensen al overtuigend genoeg als iemand zegt "ik ben NB-bekapper". Dan mis je dus alle vorm van objectiviteit en ben je in mijn ogen toch echt op het verkeerde pad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:44

@Chevax: als je er nu eens van uit gaat dat het geen wellus-nietus hoeft te zijn en dat ook niemand gelijk heeft of hoeft te hebben, en dat we hier 'slechts' ervaringen uitwisselen en daar misschien ook nog wat van opsteken, dat maakt het discussiëren al een stuk leuker. Knipoog

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:47

@JoviBan; ik ben in dit topic zelf al genoeg "afgemaakt" omdat ik mijn ervaringen en mijn mening probeerde te delen. Ik ga er ook zeker niet vanuit dat iemand (en dan bedoel je waarschijnlijk ik dus in dit geval) gelijk moet hebben of krijgen, maar dan moet dat naar twee kanten werken. En als je per definitie vóór NB bent omdat het nu eenmaal NB heet, dan ben je toch verkeerd bezig.

Respect en begrip werkt twee kanten op. Als iemand reageert, hoeft er niet te worden gezegd dat de manier van discusseren niet meer leuk is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:01

Chevax, als mensen een fijne TBer hebben, vind ik het prima. Ik heb bij mijn eigen paarden geen goede ervaringen gehad en dat is jammer. Ik liet ze trouwens alleen bekappen, ijzers wilde ik sowieso niet (was ook totaal niet nodig).
Ik ben overgegaan op NB, vanwege de theorie erachter die ik erg boeiend vind, maar ook vanwege de (holistische) benadering van mijn paard. Dat miste ik ben de gemiddelde TBer. Vergeet niet dat ik bij mijn verzorpaarden ook diverse TBers heb meegemaakt. Maar dat waren mijn eigen paarden niet. Ik kijk graag iets verder en heb me ook goed verdiept in de problemen die je bij NB wel eens hoort. Ik bekap dus ook niet zelf, maar heb een betrouwbaar en kundig NBer gevonden.

Ik heb het hier over mijn eigen ervaringen en mijn eigen idee erover. Dat anderen dan gaan roepen over onopgevoede paarden, omdat ik slechte ervaringen heb gehad, ja, daar kan ik ook moeilijk over gaan doen. Zowel Sam als mijn Shetlander zijn jonkies. Is het zo raar dat ik dan vind dat er minstens met respect en geduld met die paarden omgegaan wordt? En is het dan niet vreemd dat ik zie dat zo'n paard totaal anders reageert dan bij onrustige of ruwe mensen? Nogmaals, als jullie wel goede ervaringen hebben met TB, prima, echt! Maar ik heb definitief voor NB gekozen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:04

Nog een kleine toevoeging: het gaat mij er niet over dat ik gelijk wil hebben, maar ik verwonder me er gewoon zo over dat er zoveel in hokjes wordt gedacht. Ik houd mijn paarden op een bepaalde manier en er zullen veel overeenkomsten zijn met mensen die hun paarden volledig natuurlijk houden, maar ook veel tegenstellingen. En zo ook wat betreft bekappen/beslaan; als een paard geen ijzers nog heeft prima. En als het die rin kwestie dat wel nodig heeft, ook prima, dan doen we dat. Maar ik kan me zo verbazen over mensen die koste wat het kost zeggen dat je alléén goed bezig bent als je natuurlijk bekapt. Er zijn toch altijd meerdere opties? En die opties verschillen toch van paard tot paard?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:06

Nadya schreef:
Ik heb het hier over mijn eigen ervaringen en mijn eigen idee erover. Dat anderen dan gaan roepen over onopgevoede paarden, omdat ik slechte ervaringen heb gehad, ja, daar kan ik ook moeilijk over gaan doen. Zowel Sam als mijn Shetlander zijn jonkies. Is het zo raar dat ik dan vind dat er minstens met respect en geduld met die paarden omgegaan wordt? En is het dan niet vreemd dat ik zie dat zo'n paard totaal anders reageert dan bij onrustige of ruwe mensen? Nogmaals, als jullie wel goede ervaringen hebben met TB, prima, echt! Maar ik heb definitief voor NB gekozen.

Ik had het in het algemeen er over dat er wel veel mensen zijn die zeggen dat hun paard een probleem hebben met een smid en dat ik dat opvallend vond. Daarachter had ik trouwens ook tussen haakjes gezet dat dat niet generaliseren was bedoeld.
Ik vind het goed dat jij die keuze hebt gemaakt, wie ben ik om me daarmee te bemoeien. Alleen, en dat is dan míjn ervaring, werkt het andersom in veel gevallen niet zo.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:11

chevax schreef:
Dus... als je slechte ervaringen hebt met een TB-er, schrijf je alle TB-ers af. Als iemand hetzelfde zegt over NB-ers, wordt er direct geroepen dat je niet op één persoon mag oordelen, dat er nauwelijks slechte NB-ers zijn, etc.
Wáár gaat dit nu nog over?

Zoals ik het nu lees, is het voor een paar mensen al overtuigend genoeg als iemand zegt "ik ben NB-bekapper". Dan mis je dus alle vorm van objectiviteit en ben je in mijn ogen toch echt op het verkeerde pad.

Sorry hoor, Chevax, maar ik denk dat je toch echt wat beter moet lezen wat ik zeg. Mag ik alle TBers in mijn geval niet afschrijven, omdat ik toevallig een fijne NBer gevonden heb? Dat maak ik zelf uit, hoor, en niemand anders. Mij hoor je ook niet zeggen dat er geen slechte NBers zijn trouwens, want die zijn er absoluut. En dat geldt ook voor TBers. Mijn vroegere TBers bekapten prima, alleen bleef mijn paard brokkelhoeven houden. En ze gingen niet zo netjes met mijn paarden om en dat wil ik niet hebben. Dat is mijn goed recht, lijkt me. Dat zou jij toch ook doen?

Als iemand tegen mij roept dat 'ie NBer is, is hij voor mij echt niet meteen overtuigend genoeg om mijn paard te mogen bekappen. Hoe KOM je daar bij??? Wie is hier nou negatief? Ik heb een zeer kundig NBer, die zijn prestaties al behoorlijk bewezen heeft. Denk je nou echt dat ik jan en alleman aan mijn paard laat zitten? Nou, dan ken je me niet (dat doe je natuurlijk ook niet Haha! ), maar geloof me dat ik erg kritisch ben, hoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:12

chevax schreef:
Ik had het in het algemeen er over dat er wel veel mensen zijn die zeggen dat hun paard een probleem hebben met een smid en dat ik dat opvallend vond. Daarachter had ik trouwens ook tussen haakjes gezet dat dat niet generaliseren was bedoeld.
Ik vind het goed dat jij die keuze hebt gemaakt, wie ben ik om me daarmee te bemoeien. Alleen, en dat is dan míjn ervaring, werkt het andersom in veel gevallen niet zo.

Ok, dit had ik nog niet gelezen......
Degenen die ik in mijn omgeving ken die NBen, hebben meestal dezelfde bekapper als die ik heb, dus ik ken weinig negatieve verhalen. Die lees ik hier vooral op bokt, heel eerlijk gezegd. Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:17

chevax schreef:
Nog een kleine toevoeging: het gaat mij er niet over dat ik gelijk wil hebben, maar ik verwonder me er gewoon zo over dat er zoveel in hokjes wordt gedacht. Ik houd mijn paarden op een bepaalde manier en er zullen veel overeenkomsten zijn met mensen die hun paarden volledig natuurlijk houden, maar ook veel tegenstellingen. En zo ook wat betreft bekappen/beslaan; als een paard geen ijzers nog heeft prima. En als het die rin kwestie dat wel nodig heeft, ook prima, dan doen we dat. Maar ik kan me zo verbazen over mensen die koste wat het kost zeggen dat je alléén goed bezig bent als je natuurlijk bekapt. Er zijn toch altijd meerdere opties? En die opties verschillen toch van paard tot paard?

Ik vind ook dat je naar het paard en bijvoorbeeld het werk van dit betreffende paard moet kijken, hoor.
Ik heb het bij mijzelf ook echt alleen over mijn eigen situatie. Mijn paard staat het hele jaar door buiten, is nog oningereden, maar ook als hij over een paar maanden wel ingereden is, hoeft hij geen ijzers.
Ik ben zelf niet zo overtuigd van het gebruik van ijzers, maar als mensen het wel willen of vinden, moeten ze dat helemaal zelf weten. Ik kan alleen maar zeggen hier, dat ik wel erg positief ben over het natuurlijk bekappen van mijn eigen paard. Maar ik laat dus ook geen dagjescursus NBer aan die hoeven zitten, maar een kundig persoon, die zich al jarenlang bezig houdt met paarden en in de VS een goede opleiding gehad heeft.

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:20

Ik heb me hier al regelmatig over verbaasd. Dat mensen zelf aan de hoeven van hun viervoeter gaan zitten kan er bij mij echt niet in. Laat dit aan de vakmensen over. Wat ben ik blij voor degene die het verhaal heeft geschreven dat het allemaal nog goed gekomen, en dat ze er zo'n goed verslag van heeft bijgehouden. Vreselijk wat het dier heeft moeten doorstaan omdat wij (mensen) ergens van overtuigd zijn. Maar gelukkig was deze eigenaar uiteindelijk weer helder van geest. Pling Er worden al paarden worden beslagen sinds ..... de middeleeuwen. Ik moet hier echt niets van hebben dat natuurlijk bekappen, over het algemeen mensen die er geen verstand van hebben die lekker aan de hoeven vijlen en snijden. Brr niks voor mij.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:21

Maar stel je nu voor dat je paard "iets" aan zijn benen/voeten begint te mankeren en je haalt je DA er bij. Die zegt na uitgebreid onderzoek dat je paard waarschijnlijk het beste gebaat is bij (orthopedische) ijzers. Wat doe je dan? Want je NB-er zal dan waarschijnlijk zeggen dat ijzers niet nodig zijn? En dit is geen aanvallende vraag, ik ben daar echt benieuwd naar.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:23

chevax schreef:
Maar stel je nu voor dat je paard "iets" aan zijn benen/voeten begint te mankeren en je haalt je DA er bij. Die zegt na uitgebreid onderzoek dat je paard waarschijnlijk het beste gebaat is bij (orthopedische) ijzers. Wat doe je dan? Want je NB-er zal dan waarschijnlijk zeggen dat ijzers niet nodig zijn? En dit is geen aanvallende vraag, ik ben daar echt benieuwd naar.

Het eerste wat ik zou doen, second opion aanvragen. Daarna met mijn smid bellen, vervolgens op internet gaan zoeken naar verschillende meningen er over...

En als dan nog blijkt dat ijzers het beste is, gaat hij op ijzers.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:32

chevax schreef:

Ik hoor van iedereen dat Sam's hoeven er zo mooi uitzien, hoor, dus ik verwacht geen problemen voorlopig. Mijn DA staat ook open voor NB trouwens. Als mijn paard echt iets zou krijgen, vraag ik ook een second opinion (is sowieso altijd verstandig), neem contact op met mijn NBer en ga alle informatie zoeken die ik kan vinden (net als Visconti).

Als er geen andere mogelijkheid is, krijgt 'ie ijzers.

Vergeet niet dat mijn paard voorheen brokkelhoeven had en nu niet meer. Ze zijn hard en mooi en ik zie dat hij er beter op loopt, minder gevoelig. Dus ik acht de kans dat hij ooit ijzers zal moeten niet zo groot. Lachen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:34

Je weet nooit wat er gebeurt.
Maar voor iedereen denkt dat ik vind dat ieder paard op ijzers moet, dat is niet zo. Van mijn vijf paarden heeft er slechts één ijzers omdat dat een medische noodzaak is.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:36

Als je je dierenarts al niet kan vertrouwen, wie dan nog wel? Verhalen op internet? Dan zijn er altijd wel verhalen te vinden die jouw visie ondersteunen of de verhalen van jouw dierenarts tegenspreken. Als ik mijn dierenarts z'n oordeel niet vertrouw zou ik een andere dierenarts zoeken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:38

Je weet nooit wat er gebeurt, nee, dat is zo.

Het kan ook zijn dat mijn paard om de een of andere reden ooit op stal moet staan voor lange tijd, terwijl hij een echt buitenpaard is, die je op stal doodongelukkig maakt. Ik hoop vooral dat dat nooit zal gebeuren, lijkt me vreselijk voor hem. Maar dat geldt voor zoveel dingen; je hoopt gewoon dat je paard gezond blijft en het is aan mij als eigenaar om hem een zo'n fijn mogelijk leven te geven, zodat hij een zo'n goed mogelijke weerstand heeft. Verder moet je het maar afwachten natuurlijk.......

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:41

Mijn ene paard heeft tot haar elfde levensjaar nooit ijzers onder gehad, altijd brokkelhoeven, altijd gevoelig op kinderkopjes enzo (onregelmatige harde bodens). Geen hoefkatrolontsteking, geen bevangenheid. En sinds ze op ijzers staat wel goede voeten, nooit meer pijnlijk op het harde en ze is nu 17! Daarom zeg ik ook steeds; bekijk het per individu en plaats niet alles in hokjes, niets is zaligmakend..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:43

Kymalin schreef:
Als je je dierenarts al niet kan vertrouwen, wie dan nog wel? Verhalen op internet? Dan zijn er altijd wel verhalen te vinden die jouw visie ondersteunen of de verhalen van jouw dierenarts tegenspreken. Als ik mijn dierenarts z'n oordeel niet vertrouw zou ik een andere dierenarts zoeken.

Ik heb gelukkig een hele fijne DA die ik zeker vertrouw, maar in ernstige gevallen kan een second opinion echt geen kwaad. Toevallig heb ik een vriendin die dat vorige week met haar paard heeft gedaan en daar kwam iets heel anders uit. Toch fijn dat ze verder heeft gekeken, omdat ze het niet vertrouwde en het probleem nu nog beter aangepakt kan worden.

Ook artsen zijn mensen die wel eens fouten maken. En ik denk dat het nooit kwaad kan om op internet of op andere manieren meer info te zoeken over het probleem wat jouw paard getroffen heeft. Dat doe ik ook als iemand om mij heen ziek is geworden of ik zelf iets heb. Noem het maar eigenwijs, mag best, maar ik ben zelf iemand die erg geinteresseerd is in gezondheid, het holisme e.d., dus ik wil altijd zoveel mogelijk informatie vergaren. Lijkt mij niets mis mee.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:47

Is ook niks mis mee,maar het komt nu net over dat als de dierenarts zegt dat je paard (eventueel tijdelijk?) ijzers onder moet, bepaalde mensen vinden dat je dan eerst maar eens een second opinion moet doen en internet moet raadplegen. Dan klinkt het net alsof ijzers dierenmishandeling is of een soort laatste redmiddel, dat gaat me dus echt te ver....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:51

Kymalin schreef:
Is ook niks mis mee,maar het komt nu net over dat als de dierenarts zegt dat je paard (eventueel tijdelijk?) ijzers onder moet, bepaalde mensen vinden dat je dan eerst maar eens een second opinion moet doen en internet moet raadplegen. Dan klinkt het net alsof ijzers dierenmishandeling is of een soort laatste redmiddel, dat gaat me dus echt te ver....

Ik vind het ook te ver gaan dat veel mensen op bokt NB zo afkraken, terwijl mijn paard en ik er wel hele goede ervaringen mee hebben. En zo heeft ieder zijn mening meestal gebaseerd op zijn of haar ervaring. Lachen