Ervaring met gebroken griffelbeentje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wednesday

Re: Ervaring met gebroken griffelbeentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:46

ja ik heb vorige keer foto's getrokken maar zit momenteel op mijn vakantiewerk! Maar zal ze vanavond of morgen thuis erop zetten!

Wat ik ook raar vond! Ik heb dus foto's laten trekken van zijn benen en ik heb die zelf niet gekregen? Is dit de normale gang van zaken?

Tallie: dus voor 2 benen en dan het hele proces?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:53

wednesday schreef:
ja ik heb vorige keer foto's getrokken maar zit momenteel op mijn vakantiewerk! Maar zal ze vanavond of morgen thuis erop zetten!

Wat ik ook raar vond! Ik heb dus foto's laten trekken van zijn benen en ik heb die zelf niet gekregen? Is dit de normale gang van zaken?

Tallie: dus voor 2 benen en dan het hele proces?

dat klopt mijn DA heeft de foto`s bij hem in het archief
maar mocht ik ze nodig hebben voor als ik naar een andere kliniek zou gaan dan krijg ik ze.

ik heb thuis de foto`s van mijn overleden paard, hij had Desmitis aan beide achterbenen.
en daarop zie je duidelijk hoe de pezen eraan toe waren
ook foto`s van z`n hoeven hij had overhoef.

ik heb de foto`s opgehaalt toen mijn paard afgemaakt was.

maar anders houd hij ze om te kunnen vergelijken,zoals hij nu ok bij mijn pony gedaan heeft.

maar als jij de foto`s echt wilt hebben ,dan moet hij ze geven jij hebt er ook zelf voor betaald.

op blz 3 staat een foto van haar benen van een tijdje terug Knipoog
Laatst bijgewerkt door mirgino op 20-07-07 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:54

ja maar hij had ze enkel op de computer. Dus dan heb ik zoiets van ja mail ze mij ook maar door!
Ik heb het nog niet gevraagd maar dat ga ik zeker doen!

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:55

nee wednesday...
1 achterbeen...
En dan het hele proces...

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:04

aha ja dat dacht ik al poeh dat is een heel bedrag

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:13

daar zit je zo op hoor...
Hangt er ook beetje vanaf hoe snel het been weer geneest na de operatie...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 17:00

Sizzle is geopereerd eergisteren. Ik heb het kunnen zien en dat vond ik reze interessant, vooral het neerleggen. Alles is goed gegaan en alhoewel ze in 1 nacht veranderd is in een zak botten is ze gezond, opgewekt en een klein tikkie beledigd.

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:31

Mijn paard heeft ook een gebroken griffelbeentje gehad ook aan haar achterbeen.. het is operatief verwidjers en ze heeft er niks aan overgehouden. Ze loopt super en heeft nergens last van.
succes

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:51

Ik heb mijn paardje weer thuis sinds gisteren.
Ik vroeg me af wat de meeste aan gehouden hebben voor schema om weer op te bouwen na een operatie. Ze staat nu al anderhalve week op boxrust maar heeft gisteren een niet zo rustige trailerrit gehad (verloor steeds de balans vanwege verslapte spieren) dus de komende dagen hou ik haar ook nog even op rust. Na het wekend wil ik gaan beginnen met stappen. Hoe hebben jullie dat opgebouwd?

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:38

heb je geen advies van je DA dan???

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:43

Niet echt iets van een schema of zo en dat wil ik ook niet. In principe kijk ik gewoon hoe het been reageert op stappen en pas het daar op aan. Maar ik ben gewoon benieuwd hoe anderen dat hebben opgewbouwd en hoe lang dat alles bij elkaar duurde. Dan krijg ik een beetje een idee of het bij mij dadelijk sneller of langzamer gaat.

heleen06Jarig

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 20:02

mijn paard heeft eerst nog drie weken volledig op boxrust gestaan nadat hij terugkwam van de operatie. Ik mocht pas na die drie weken weer gaan stappen. En dan eerst heel voorzichtig hele kleine stukjes.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:55

Verdrietig
Het ging al 4 weken heel goed, mooi dun been wondje was nagenoeg weg. Wordt het ineens afgelopen weekend weer dik. Zondag kwam er een botsplinter uit en nu is het vreselijk warm en gezwollen. Waarschijnlijk heeft ze flink tegen haar muur aangetrapt als reactie op een nieuw paard naast haar. Morgen maar weer een foto.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:55

Getsie, wat een pech zeg !!!
Dat is niet zo mooi hoor!! Zou ook zeker een foto maken om te kijken of er meer beschadigd is. Heel veel sterkte ermee!

jannekevdent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:40

heleen06 schreef:
mijn paard heeft eerst nog drie weken volledig op boxrust gestaan nadat hij terugkwam van de operatie. Ik mocht pas na die drie weken weer gaan stappen. En dan eerst heel voorzichtig hele kleine stukjes.

hallo, mijn paard Daya had op 1 april haar griffelbeentje gebroken Huilen . Na 3 maanden rust was het nog niet genezen en moest het toch operatief verwijderd worden Huilen . Had ik het maar direct laten doen.
Dit is 8 weken geleden. Ze heeft dus in totaal nu 5 maanden rust gehad. Na een strak stapschema van 4 weken, na de eerste vier weken boxrust, heb ik er vanmorgen voor de eerste keer erop gezeten. 's morgens is het been nog wel dik en daar maak ik me zorgen over. Wat zijn jullie ervaringen na een operatie?
Groetjes Janneke

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:47

Ik heb hetzelfde gedaan als jij janneke maar dan 1 maand later.
Ik zit nu op 5 weken stappen (na 3 weken boxrust) en het is opnieuw knetter dik. Waarschijnlijk komt het door een huidinfectie maar zolang het been nog warm is is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om er op te gaan zitten. Ik zet dagelijks een ministukje (2x een box) gras af ik naast ga zitten en waar ze ruim een uur in kan grazen. Daarnaast stap ik een halfuur op varierende ondergrond, soms aan het halster en soms bijgezet voor de buikspieren.

heleen06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 18:46

Bij mij heeft het ik denk wel een half jaar geduurd voordat het been weer helemaal dun was. Hij is in januari geopereerd en pas nu is het been weer helemaal dun. Wel is op de plek waar geopereerd is het griffelbeentje nog steeds een beetje onregelmatig. Dat kan ik de laatste maand pas voelen omdat het been daarvoor te dik was.

heleen06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 18:49

mijn paard had trouwens voor de operatie ook al stalbenen en daarom krijg hij appelazijn door het voer. Als ik dat niet geef en hij gaat 's nachts op stal (paard staat zomers 24/7 buiten), dan komt hij de volgende dag met enorm dikke benen naar buiten. Dat verdwijnt dan wel weer in de loop van de dag. Maar een aantal maanden na de operatie verdween het dus niet bij dat been. Nu dus gelukkig weer wel.

jannekevdent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:35

Sizzle schreef:
Ik heb hetzelfde gedaan als jij janneke maar dan 1 maand later.
Ik zit nu op 5 weken stappen (na 3 weken boxrust) en het is opnieuw knetter dik. Waarschijnlijk komt het door een huidinfectie maar zolang het been nog warm is is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om er op te gaan zitten. Ik zet dagelijks een ministukje (2x een box) gras af ik naast ga zitten en waar ze ruim een uur in kan grazen. Daarnaast stap ik een halfuur op varierende ondergrond, soms aan het halster en soms bijgezet voor de buikspieren.

Ow dus bij jouw paard is het been ook warm? dat is bij Daya niet. Alleen dik nadat ze snachts binnen heeft gestaan.

Van de dierenarts had ik een strak stapschema gehad vanaf week 5 2x 5 min stappen, week 6 2x 10 min en week 7 2x 15 min. en week 8 2x 15 minuten + draven aan de hand. en nu is het week 9 en mag ik erop langzaam aan. Het punt is, ze loopt nu niet kreupel en heeft dit trouwens nooit gedaan.
Anders was ik er natuurlijk nooit op gegaan! Wat ik veel belangrijker vind dan rijden is dat ze op de wei kan.
Ze heeft echt maanden op stal gestaan, vanaf 1 april, en inderdaad wat jij ook doet op een iniminie stukje wei en erbij blijven. Want mijn paard kan geen rust nemen, zelfs op een ministukje gaat ze rennen, waardoor ik weer in de stress schoot. nu na 9 weken en daarvoor ook al 3 maandan stalrust (wij hadden de hoop gekregen van de dierenarts dat het nog aan elkaar kon groeien) staat ze weer op een wat grotere wei voor 2 x een paar uur per dag. Af en toe rent ze en ik schiet nog steeds in de stress.

jannekevdent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:36

heleen06 schreef:
Bij mij heeft het ik denk wel een half jaar geduurd voordat het been weer helemaal dun was. Hij is in januari geopereerd en pas nu is het been weer helemaal dun. Wel is op de plek waar geopereerd is het griffelbeentje nog steeds een beetje onregelmatig. Dat kan ik de laatste maand pas voelen omdat het been daarvoor te dik was.

Begrijp ik dan goed dat het bij jouw paard wel een half jaar geduurd heeft voordat het weer dunner was? En heeft hij dan een half jaar onregelmatig gelopen? Wat een ellende joh.

heleen06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:39

ja het heeft een half jaar geduurd voordat het weer helemaal dun was. Maar hij heeft niet een half jaar onregelmatig gelopen. De dikheid heeft niet met onregelmatig lopen te maken.

jannekevdent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:42

heleen06 schreef:
ja het heeft een half jaar geduurd voordat het weer helemaal dun was. Maar hij heeft niet een half jaar onregelmatig gelopen. De dikheid heeft niet met onregelmatig lopen te maken.

nee, inderdaad. Want volgens mij loopt Daya goed. Maar ik blijf mezelf erop focussen, van zie ik nou iets of niet.

heleen06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:44

ja dat heb ik dus ook, elke keer weer kijken en het been voelen. Maar voel je bij jouw paard ook nog harde bultjes (van het griffelbeen) op de plek van de operatie?

jannekevdent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:51

heleen06 schreef:
ja dat heb ik dus ook, elke keer weer kijken en het been voelen. Maar voel je bij jouw paard ook nog harde bultjes (van het griffelbeen) op de plek van de operatie?

Ja, er zit een soort van schiffel, een hele dikke bult door de klap van het ongelukje, maar na de operatie had de dokter mij gebeld en gezegd dat ze die niet weg gehaald hebben en dat het in principe geen problemen bij het lopen moet veroorzaken.
En daaronder op de plek onderaan het sneetje, die trouwens heel netjes is genezen, voel ik ook een bobbeltje?
Maar wanneer had jij je paard weer op de wei gezet? En hoe weet je of het volledig is genezen?
Na het proberen met rust te laten genezen (wat dus niet was gelukt), kwam de dierenarts steeds foto's maken, maar nu was het het schema volgen en daarna langzaam opbouwen met rijden.

heleen06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:58

na ongeveer tien weken boxrust na de operatie was mijn paard het zat. Als we dan gingen stappen en kleine stukjes draven ging ie er bokkend vandoor. Op een gegeven moment liep hij ook nog onregelmatig. Waarom weet ik nog steeds niet. Hij deed heel lelijk als je de stal in kwam, terwijl hij normaal hartstikke lief is. Ik heb hem toen in de wei gezet. Gewoon in z'n eentje in een behoorlijk groot stuk wei. Ik had toen echt zoiets van ik zie wel wat er gebeurd. (niet zo slim eigenlijk) En er gebeurde helemaal niets. Hij ging gewoon gras eten. Zo ging hij iedere dag twee keer een half uurtje in de wei. Pas na twee weken ging hij rennen. Toen wilde hij naar zijn vriendjes toe. Daar hebben we hem toen maar bij ingezet. En na 1 baantje rennen was het klaar en gingen ze allemaal eten. Ik heb daarmee dus wel een beetje geluk gehad, want erg verstandig was het niet. Maar ben achteraf wel blij dat het zo gegaan is.