Cytek ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bart6699

Re: Cytek ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:53

Citaat:
Jawel, maar de cyteks die we hier kennen zijn zoals ze zijn en de cyteks uit Australië (onze natural balance) zijn gewoon aan te passen, net als een "klassiek" ijzer. Deze ijzers zijn ook gewoon "wanddragend", alleen de voorkant is teruggelegd. Ze worden ook niet verder naar achter genageld (als het goed is!!) dan normale ijzers, waardoor het hoefmechanisme niet meer beïnvloed wordt dan bij een "klassiek" ijzer.

De cytek ijzers die je op de australische website heb gezien, zijn de cytek ijzers uit het begin van de ontwikkeling.
Zo rond 1995 was dat
Later zijn de cytek ijzers ontworpen die we nu kennen.
Het heden daagse cytek ijzer werkt volgens het "breakover" princiepe, net als Natural balance, Equelibrium, classic roll over en Breakover beslag.
Uit onderzoek is gebleken, dat het ideale afrol punt van een hoef net voor de punt van het hoefbeen ligt en dat zie je terug in de nieuwe moderne ontwikkelde hoefijzers.
Het Equilibrium is ontwikkeld door mustad i.s.m. de universiteit van Utrecht en Maaike van Heel.

wat het Cytek verschild van andere "rocking toe" hoefijzers is dat dit beslag de hele zool ondersteund en niet alleen maar de hoefwand zoals gewoon hoefbeslag.
Als de wand gaat groeien dan wordt er "druk" opgebouwd in de kroonrand en wordt de doorbloeding van de kroonrand verstoord.
Hierdoor zal de hoorngroei verminderen en zal de hoef minder snel groeien.
De theorie achter Cytek is dat de hoefwand niet zoveel gewicht draagt als bij traditioneel beslag en dat daarom er minder druk in de kroonrand wordt opgebouwd.
Hierdoor "vervormd" de hoefschoen minder, omdat de hoorngroei over de gehele kroonrand gelijkmatig kan uitgroeien en daardoor zou de hoefschoen minder vervormen.

Bij Cytek (en elk ander nieuw produkt) moet niet de fout gemaakt worden, dat het gezien gaat worden als de perfecte oplossing voor hoefproblemen.
Er zullen paarden zijn die heel goed met Cytek geholpen zijn, maar andere paarden kunnen beter op traditioneel beslag of een andere vorm van beslag lopen.
De "paardenwereld" is heel erg gebaseerd op traditie en er wordt met argus ogen bekeken een nieuw produkt op de markt komt.
Toen vijf jaar geleden het Natural Balance beslag op de markt kwam, werd het ook niet serieus genomen en nu is het beslag geaccepteerd.

Voor hoefsmeden is het een produkt erbij en ze kunnen de klant een keuze bieden, wat " het beste" bij het paard zou passen.
Daarom is het belangrijk om niet te roepen dat het "niets" is, maar verdiep je eerst in de materie.
We leven in een tijd dat alles veranderd en dat alles onderzocht wordt en dit geldt ook voor hoefverzorging.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:56

[quote="bart6699"]
Hierdoor "vervormd" de hoefschoen minder, omdat de hoorngroei over de gehele kroonrand gelijkmatig kan uitgroeien en daardoor zou de hoefschoen minder vervormen.[quote]

Beetje jammer alleen dat tijdens het beslaan met deze ijzers dat al gedaan wordt door de smid. Clown

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:19

*LOL* OK dan! ROFL

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:29

Needje schreef:
Weet je zeker dat er Cyteks onder zitten? Haha!

het staat groot op het ijzer dus ik neem aan van wel dan!
hij zal wel een perfecte pasvorm dan hebben wat ik al zij.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:11

bart6699 schreef:
De cytek ijzers die je op de australische website heb gezien, zijn de cytek ijzers uit het begin van de ontwikkeling.
Zo rond 1995 was dat
Later zijn de cytek ijzers ontworpen die we nu kennen.
Het heden daagse cytek ijzer werkt volgens het "breakover" princiepe, net als Natural balance, Equelibrium, classic roll over en Breakover beslag.
Uit onderzoek is gebleken, dat het ideale afrol punt van een hoef net voor de punt van het hoefbeen ligt en dat zie je terug in de nieuwe moderne ontwikkelde hoefijzers.
Het Equilibrium is ontwikkeld door mustad i.s.m. de universiteit van Utrecht en Maaike van Heel.

Het eerste equilibrium ijzer ligt hier al in de vriezer....

Nu is het wachten op het eerste cytek ijzer....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:49

Ik heb toch 1000x liever een Equilibrium ijzer als een Cytek. Bloos

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:44

Maar jij draagt ze zelf niet Haha! Ik denk dat het paard hierin de doorslag zou moeten geven Lachen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:46

Ik loop liever op schoenen die zijn aangepast naar mijn voeten als dat ik m'n tenen af moet zagen om in een schoen te komen. Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:48

Maar je knipt je nagels toch ook ipv een maatje schoen groter te nemen Clown

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:50

Mijn nagels kunnen volgens mij nog aardig groeien in mijn schoenen. Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:54

Haha!
Wat ik er mee bedoel te zeggen is dat je moet kijken naar hoe het per paard bevalt; voor de ene zal het wel werken en bij de andere niet.
Als het product 100% negatief zou uitvallen bij alle klanten dan was het allang van de markt verdwenen.

Ik ben geen voorstander maar ook geen tegenstander; ik ken het gewoon niet, dus houd een 'open mind'.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:00

Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, omdat ik mijn paard niet wil blootstellen aan het verminken van z'n voeten.
Ik zou m best zonder ijzers willen hebben, maar vanwege een sleepvoet gaat dat niet. En om m nou op 1 ijzer te zetten....
Maar zijn voeten worden iig eerst helemaal netjes gemaakt, en pas dan wordt er een ijzer onder gesmeden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 00:06

Ik heb er wel ervaring mee, ik ga niet bij voorbaad al dingen afkraken omdat ik van horen zeggen heb dat er iets niet goed is.
De eerste twee weken liep Anouar er ook goed mee, maar daarna kreeg hij hele dikke pezen en ging hij kort lopen.
Toen hij weer een 2 weken op kunststof stond waren z'n pezen weer hartstikke mooi dun. Gelukkig

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:32

Het is niet "van horen zeggen". Het is gewoon de info die er beschikbaar is bekijken. En als ik dan de foto's zie van kleine klompvoetjes en verhalen hoor van kreupele paarden trek ik mijn eigen conclusie. Iedereen mag dat voor zichzelf weten.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:47

ik heb niet alle reacties gelezen, word er namelijk heel erg boos door.
Des duivels.

Mijn vriend (stalgenootje) kon haar paard bijna naar de slacht brengen door die zogenaamde goede cytek ijzers.
Mijn tip, nooit maar dan ook NOOIT die dingen onder je paard laten slaan.
Het is pure dierenmishandeling.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:49

DubbelDun schreef:
Haha!
Wat ik er mee bedoel te zeggen is dat je moet kijken naar hoe het per paard bevalt; voor de ene zal het wel werken en bij de andere niet.
Als het product 100% negatief zou uitvallen bij alle klanten dan was het allang van de markt verdwenen.

Ik ben geen voorstander maar ook geen tegenstander; ik ken het gewoon niet, dus houd een 'open mind'.

Dat komt omdat er teveel mensen zijn die niet weten wat ze doen.
Mijn stalgenoot wist het ook niet, die dacht dat hij beter liep.
Totdat hij geen stap meer verzette van de pijn in zijn hele lichaam.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:06

Je bent als paardenbezitter eigenlijk verplicht om jezelf zodanig bij te scholen dat je zelf kunt beoordelen wat goed is voor een paard en wat niet.

Het probleem van de cyteks is, dat ze er nog niet zo lang zijn. Ze zijn dit jaar pas voor het eerst komen opzetten in NL. Voordat dan duidelijk is wat voor gevolgen cyteks hebben gaat nog wel even duren.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:44

@arabesk

Cytek bestaat al heel lang.

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:48

Needje schreef:
Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, omdat ik mijn paard niet wil blootstellen aan het verminken van z'n voeten.
Ik zou m best zonder ijzers willen hebben, maar vanwege een sleepvoet gaat dat niet. En om m nou op 1 ijzer te zetten....
Maar zijn voeten worden iig eerst helemaal netjes gemaakt, en pas dan wordt er een ijzer onder gesmeden.

als je er zelf geen persoonlijke ervaring mee heb vindt ik niet dat je er dan een duidelijk oordeel over kan trekken. ik denk dat deze ijzer per paard verschillend ligt. mijn paard loopt er super op en bij waar die vandaan komt lopen die paarden er allemaal echt prima op.

zack: wat ik wel jammer vind ik hoor veel van mensen dat hoefsmeden die cytek beslaan de helft nog in opleiding ervoor is. Ik denk dat je idd een groot probleem heb als die ijzers er verkeerd onder zitten.
Daarom heb ik gelukkig een smid die er flink ervaren mee is.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:50

Nogmaals, IK vind de beelden van de voeten die ik zie als er een Cytek onder zie verminking! Dus ik zal dta nooit uitproberen. Beetje onzinnig dat ik omdat ik ze zelf niet onder m'n paard heb gehad er geen oordeel over mag vellen?!
Daarbij komt dat mijn smid absoluut geen Cyteks wilt onder slaan. Ook dat zegt mij genoeg.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:44

Zack schreef:
ik heb niet alle reacties gelezen, word er namelijk heel erg boos door.
Des duivels.

Mijn vriend (stalgenootje) kon haar paard bijna naar de slacht brengen door die zogenaamde goede cytek ijzers.
Mijn tip, nooit maar dan ook NOOIT die dingen onder je paard laten slaan.
Het is pure dierenmishandeling.

hoi,
wil je even precies uitleggen hoe of wat? wat is er precies gebeurd, welke klachten kreeg het paard, hoe lang hebben ze er onder gezeten... etc..

dank je! :-D

ps hoop dat iedereen een leuke kerst heeft gehad.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:49

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:33

Wat denk jezelf? Clown

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:44

Zo bedoel ik het niet.

Daar kun je wellicht een makkelijkere discussie aangaan en heb je voorbeelden bij de hand.
Ik ben ook niet voor de cytecs...maar ik heb alle info van BOKT....misschien toch intressant om eens een dagje te gaan kijken en info ergens anders vandaan te halen.

Alleen heb ik er geen 125 euro voor over Duivel

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:16

Cowgirl schreef:
Zo bedoel ik het niet.

Daar kun je wellicht een makkelijkere discussie aangaan en heb je voorbeelden bij de hand.
Ik ben ook niet voor de cytecs...maar ik heb alle info van BOKT....misschien toch intressant om eens een dagje te gaan kijken en info ergens anders vandaan te halen.

Alleen heb ik er geen 125 euro voor over Duivel

Denk jij dat er met hen de discusiëren valt? Geloof je dat echt?
Zij zijn zo vreselijk overtuigd van hun eigen gelijk, bijna nog erger dan die bepaalde andere "NH"site, waar hier op Bokt door sommigen graag als een soort alwetende godheid naar wordt verwezen.