[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zamero

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:41

En dat is het belangrijkste, ik vind het super van je dat je zo aan je paard hebt gedacht OK dan!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 22:23

Ireentjuh schreef:
Ik overweeg ook om mijn haf op spatbeslag te laten zetten.. al is het maar om te proberen!
Ze staat nu blootvoets achter en heeft heel erg de neiging om op de buitenkanten te lopen, waardoor haar voeten aan de buitenkant harder slijten en ze in een stand komt te staan die je niet wilt hebben bij een paard met spat.
Mijn hoefsmid heeft mij geleerd hoe ik zelf die stand kan voorkomen door eens in de 3/4 weken licht bij te veilen, maar om haar echt goed binnendoor te zetten zal ze op ijzers moeten denk ik.

De paarden die ik ken met spatbeslag staan wel met beide achterbenen op hetzelfde beslag volgensmij.. zou bij mijn haf ook gebeuren, maar die heeft ook aan beide benen spat.

Mijn paard heeft linksachter (uitgeharde) spat en heeft lang ( te lang)op spatbeslag gestaan met dat been, rechtsachter gewoon ijzer eronder. Uiteindelijk staat hij nu ijzerloos( sinds bijna twee jaar), eerst nog wel binnendoor gezet door de smid, gewoon met bekappen, nu mag hij sinds een tijdje zijn voorkeurshouding "afslijten, maar je ziet dat hij dan toch iets binnendoor blijft staan met zijn linkerachterbeen.
Het spatbeslag heeft hem lange tijd zeer goed geholpen, ik denk dat het voor Evita ook wel wat kan zijn, Irene! Overleg even met onze hoefsmid wat hij ervan vindt, hij heeft er ervaring mee!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 22:30

pollewops schreef:
Jennyxx, heb nog nooit een paard gezien met alleen achter ijzers.

Warenko heeft met de overgang naar ijzerloos eerst alleen achterijzers gekregen, om zo de overgang van spatbeslag naar ijzerloos te bereiden. Hij werd dan binnendoor bekapt, maar géén wigje ertussen, gewoon ijzer eronder. Ging heel goed en zag er maf uit, want je ziet het niet vaak, maar het kan wel.

En inderdaad, per dag bekijken wat je paard aankan, hoe loopt hij, wat wil hij, hoe ging het gisteren, wat zegt dat over morgen....zo doe ik het ook, vooral in de wintertijd is hij stijf, en met de overgang naar het weideseizoen. Och, hij is 21 jaar, maar wel pittig!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 22:30

Oh, Ireen, je moet Evita maar eens met Warenko laten praten, hij is ervaringsdeskundige!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 09:51

He Jet, ik ga het inderdaad nog even overleggen met Onno en de veearts op de kliniek over het spatbeslag.. Met Onno heb ik het al eens gehad over beslag met een wigje, toen we nog dachten dat de problemen uit haar knie kwamen (volgensmij is dat ongeveer hetzelfde principe als spatbeslag, in elk geval zou ze dan ook meer binnendoor gezet worden). Dat hebben we uiteindelijk niet gedaan, omdat de belasting die daardoor op de pezen en andere gewrichten kan komen ook niet altijd goed is en Evita wel een peesblessure heeft gehad in het verleden.

Nog even naar aanleiding van je PB'je, misschien weet iemand hier of de resultaten van Tildren bij oudere paarden even positief zijn als bij jongere paarden (waar het onderzoek waarschijnlijk bij gedaan is)? Evita is 21 jaar, verder nog wel goed van conditie, en ik zit nog erg in twijfel of ik aanstaande donderdag als ik weer terug moet naar de kliniek toch meteen een tildren infuus laat geven.

Ik werd trouwens gisteravond gebeld door mijn verzorgster dat Evita behoorlijk kreupel haar stal uit was gekomen, heel vreemd, want 's ochtends heb ik geen gekke dingen gezien en daarna is ze het land op gegaan. Ik ga zo even bij haar kijken. Ach gut

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 20:15

ik heb een groot deel van dit topic doorgelezen en ik had even een vraagje. Jullie hebben het over de botaanmaak en -afbraak variant. Kunnen jullie precies dit verschil uitleggen (in grote lijnen snap ik het wel, maar ik wil het graag iets preciezer weten). Dank!

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:33

Jetta, las ik nou ook dat jou paardje met 1 been op spatbeslag heeft gestaan. Als dat zo is dan heb ik een vraagje voor je. Had jou paardje ook zo last van z'n broekspieren.

Mijn pony is net weer beslagen maar gaat eind mei toch maar blootvoets naar het land. Ben zo als al eerder gemeld niet echt tevreden over de resultaten. Nou lees ik vaak dat je met alleen bekappen ook een hoop kan doen. Zoals binnendoor zetten enzo. Kan iemand me misschien eens uitleggen wat daar nou precies mee bedoeld wordt. Het is me al eens eerder uitgelegd, maar de term is niet lekker blijven hangen Bloos .

Ireentjuh, hopenlijk is het niets ernstigs en heeft ze zich alleen wat verstapt of niet lekker gelegen.

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:11

Jennyxx schreef:
Heureka schreef:
Sorry, maar ik MOET ook gewoon even mijn nieuws kwijt. Na de constatering van spat begin november 2006 is mijn paard vandaag 'genezen' verklaard. De Tildren heeft zijn werk gedaan.
Rijden is het devies, ik mag zelfs aan een startkaart gaan denken!
Nooit durven hopen dat het zo goed zou komen met mijn meisje...

Gefeliciteerd Pling Go jij! Go jij!

Vraagje: op basis waarvan is jou paardje 'genezen' verklaard? Twister heeft sinds oktober 2006 spat. Hij loopt weliswaar helemaal rad al een tijdje, maar zelf zou ik hem nog niet 'genezen' verklaren. Hij mag namelijk nog niet met zijn vriendje op de wei, omdat het spelen zijn been zou kunnen overbelasten. Pas als dat mag en goed gaat, is mijn paard denk ik 'genezen'. Alhoewel ik niet weet of hij misschien nu al genezen is en misschien nu al helemaal niet kreupel gaat lopen na het spelen met mijn andere paard. Ik durf het nog niet te proberen. De veearts zegt dat het over een half jaar mag en evt als het niet anders kan over 3 maanden. Vandaag kwamen ze elkaar even tegen en ze gingen meteen knuffelen. Best zielig dat ze niet samen mogen staan..

We zijn weer terug gegaan naar de kliniek. Daar eerst op de zachte ondergrond en toen op het harde op de volte. En daar bleef ze goed. Toen nog een foto van het spronggewricht laten maken, en die zag er zo goed uit dat d.a. met een big smile mij aankeek en feliciteerde! Je begrijpt dat ik een nog grote smile had Haha!
Ik vroeg nog of ik nu nog iets speciaals moest doen, spatbeslag of zo. NEE, paard is toch goed, was zijn commentaar. Rijden en over een week of 3 bellen met zijn vriendin die fysio en d.a. is. Dan gaan we kijken naar de bespiering in de bovenlijn en evt. wat rijtechnische oefeningen.
Helaas is de kliniek niet om de hoek, maar ik heb die 50 min. er naar toe er graag voor over...

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:15

Pytje schreef:
ik heb een groot deel van dit topic doorgelezen en ik had even een vraagje. Jullie hebben het over de botaanmaak en -afbraak variant. Kunnen jullie precies dit verschil uitleggen (in grote lijnen snap ik het wel, maar ik wil het graag iets preciezer weten). Dank!

Het is meer kraakbeen afbraak en botaanmaak. En dat wildgroei van dat bot veroorzaakt nogal scherpe randjes die de kreupelheid kunnen veroorzaken omdat dat (logisch) pijn doet.
Hoe Tildren precies werkt met het zorgen voor versnellen wat het aan elkaar groeien van het bot, en zorgen dat de scherpe randjes verdwijnen weet ik niet precies.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:25

pollewops schreef:
Ireentjuh, hopenlijk is het niets ernstigs en heeft ze zich alleen wat verstapt of niet lekker gelegen.

Ik hoop ook dat het daardoor gekomen is.. De volgende dag liep ze alweer beter gelukkig. M'n verzorgster dacht dat het haar voorbeen was, wat wel apart is.. ze kwam heel erg strompelend haar stal uit, dus in eerste instantie denk ik dat ze iets doms heeft gedaan op het land.

Wat ook zou kunnen (en wat ik dus echt niet hoop) is dat het kwam doordat ze op dat moment meer dan 24 uur geen pijnstiller had gehad. Ze loopt nu bijna 3 weken op pijnstillers, op dit moment nog maar 1 zakje (bute) per dag. Morgenochtend krijgt ze haar laatste pijnstiller, want ik moet donderdag weer naar de kliniek en dan willen ze haar zonder pijnstillers zien lopen. Dan zal ik wel zien of dit de oorzaak is..

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 08:31

Heureka, je schrijft dat het spronggewricht er goed uitzag. Betekent dat dat het gewricht helemaal vergroeit is? Ben erg benieuwd. Als dat zo is zal ik toch nog eens zo'n Tildrenkuur overwegen.

Ireetjuh, hopenlijk valt het allemaal mee. Wel spannend hoor, succes donderdag.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:43

Pollewops, je hebt PB!

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:20

pollewops schreef:
Heureka, je schrijft dat het spronggewricht er goed uitzag. Betekent dat dat het gewricht helemaal vergroeit is? Ben erg benieuwd. Als dat zo is zal ik toch nog eens zo'n Tildrenkuur overwegen.

Gewricht was inderdaad vergroeit. Echt wonderbaarlijk dat het zo snel kan. En echt, het is heerlijk rijden met een paard dat happy is. Ze heeft weer haar schwung en veer terug Vingers aflikken

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:52

Wat een super bericht Pling Had jouw paardje eigenlijk de botwoekerende of de botoplossende vorm van spat? En toen het in november 2006 ontdekt werd, waren toen de gewrichtsspleten al aangetast?

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:31

Het kraakbeen was al weg en er zaten scherpe botwoekeringen aan de randen van het gewrichtje...
Kraakbeen komt niet meer terug, maar de scherpe randen zijn weg en gewrichtje is aan elkaar gegroeid.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 17:25

Wow dat is dan wel snel gegaan zeg. Hopenlijk heb ik straks ook zoveel geluk. Wat voor kuur heeft jou paard gekregen, alles in 1 keer of verdeeld over een aantal dagen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 19:53

Nou, dat is inderdaad een heel fijn bericht heureka!! OK dan!

Ik ben donderdag weer terug geweest naar de kliniek met Evita. Ze loopt zeker nog niet goed, maar de veearts was wel tevreden Lachen Haar ruglijn ziet er beter uit en ze liep wel beter op het harde. De veearts (ook osteopaat) heeft haar rug gemobiliseerd.. Het knakte flink allemaal, en daarna liep ze ineens nagenoeg zuiver.. ik was er echt verbaasd over!
Haar rugprobleem ligt dus toch duidelijk meer op de voorgrond dan de spat. Daarom hebben we besloten het tildren infuus (nog) niet te doen en gaan we eerst met haar rug aan de slag.
Ze krijgt wel speciaal beslag, waarbij ze wat beter binnendoor kan afrollen. Niet met een wig, maar ik begreep dat ze haar ijzers iets willen afronden aan de binnenkant. Volgensmij is dat het principe dat ze ook op de website van hoofcare beschrijven bij spatbeslag.

Verder moet ik haar op deze manier blijven trainen (aan de longe/lange lijnen/voor de wagen), ga ik oefeningen doen en krijgt ze een ander supplement met o.a. duivelsklauw en glucosamine. De veearts klonk gelukkig wel positief! Lachen

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:27

Dat is fijn nieuws om te horen Ireentje Knipoog

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 23:47

Afbeelding

Kon het niet laten... Flair met spat rechtsachter (vergroeit + op tijd gestopt door tildren)

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:24

Wow, wat een onwijs leuke pony Tong uitsteken .

Ireentjuh, dat is goed nieuws. Hopenlijk zit je nu in een stijgende lijn.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:26

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:15

pollewops schreef:
Wow dat is dan wel snel gegaan zeg. Hopenlijk heb ik straks ook zoveel geluk. Wat voor kuur heeft jou paard gekregen, alles in 1 keer of verdeeld over een aantal dagen.

Alles in 1x, met 5 flessen oplossing zijn alle ampullen uit het doosje naar binnen gegaan. Toen 6 weken rust (alleen een beetje stappen op het harde aan het halster, de laatste 3 weken niet meer omdat het een beetje gevaarlijk werd).

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 09:23

Even een update van Twister. Hij loopt nog steeds helemaal goed Go jij! Go jij! Ik vraag me af wanneer hij 'genezen' is. Hij loopt nu 2,5 maand niet meer kreupel, ook niet met rijden op de kleine cirkel en na rare bokkensprongen, draaien en steigeren enzo. Hij staat momenteel dag en nacht (alleen, naast de wei van zijn vriendje) op de wei. Van de veearts mag hij eigenlijk pas in oktober bij zijn weidemaatje op de wei, omdat hij 'te veel' met hem speelt. Dus Twister is eigenlijk pas in oktober 'genezen'. Als ik problemen met de weilanden zou krijgen, dan mocht hij eventueel in juli bij zijn vriendje. Dus dat ga ik sowieso doen.

Maar nu vraag ik mij af of Twister niet al 'genezen' is? Want als hij al die tijd al goed loopt, wat is er dan nog mis in zijn spronggewricht? Of wat kan er dan nog mis gaan? De ontsteking is blijkbaar nu weg. Zou die nog terug kunnen komen? Maar kan dat niet bij ieder paard met spat? Blijkbaar is er ook geen botgroei of heeft hij er in ieder geval geen last van. Ik denk dat het bij die 'schiefel' aan de buitenkant van zijn sprong gebleven is. Twister is erg aan het puberen en voelt zich veel gelukkiger bij zijn weidemaatje. Mijn andere pony kan hem ook beter opvoeden dan ik. Dus eigenlijk zet ik ze soms stiekem al een paar uurtje bij elkaar Bloos Wat denken jullie er van??

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 07:50

Voordat dit topic misschien gesloten wordt, nog een laatste vraagje met hopelijk wat meer reactie Nagelbijten / Gniffelen Geven jullie in de zomer, als de paarden op de wei staan, maar 1x per dag de suplementen (zoals glucosamine ed) tegen spat. Ik geef het nu nog trouw 2x per dag, maar eigenlijk hoef ik zomers maar 1x per dag naar stal. Ik durf het nog niet aan om te gaan minderen. Doen jullie dat al wel?

En ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het jullie paarden gaat, bv met Jessie?

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 08:48

Jennyxx, mijn pony gaat aanstaande vrijdag naar het land. Lekker 2 maandjes met een stalgenootje genieten van het gras en hopenlijk van goed weer. In die periode gaat ze van haar ijzers af, dus ook geen spatbeslag meer. En omdat ik niet elke dag meer langs ga geef ik haar in die periode ook geen supplementen meer. Laat het even helemaal aan de natuur over. En na die 2 maanden zie ik wel weer hoe ze terug komt. Hopenlijk doet het haar goed. Ik geef trouwens ook glucosamine, maar nu ook maar 1 x per dag.