Natuurlijk bekappen ??????????????????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

briandylan

Re: Natuurlijk bekappen ??????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:10

Adrian51 schreef:
@Briandylan..jij schreef:

"Je vergeet trouwens ook nog dat we er regelmatig opstappen.Maar ja aangezien bijna iedereen het doet inclusief de NB aanhangers hoor je daar niemand over.En een paard word toch ook niet met een ruiter op zijn rug geboren toch?

Ik heb al zo vaak aangegeven waar ik tegen ben , maar hier dan nogmaals voor de mensen die niet het hele topic volgen

De stand word veranderd (staat duidelijk op diverse site's en zie dit in de praktijk)
De zool draagt mee en daar loopt hij op.
Het paard loopt niet meer op de draagrand.
en het laten meedragen van de straal."

Het feit dat we paarden gebruiken en berijden, wil nog niet zeggen dat je een paard zijn natuurlijke verzorging en hoefbekapping moet onthouden...dom mens !

-Hij krijgt zijn natuurlijke stand terug..die jullie hebben verziekt !
-Een paard in de natuur loopt op zijn zool en straal, die afslijt en niet wordt bekapt door jullie !
-Een paard heeft geen draagrand maar een hoefwand die jullie opzettelijk lang laten..
-Daar is een straal voor dommie, de natuurlijke schokbreker !! Denk jij dat je de Schepper/Natuur moet corrigeren? Droom maar lekker door....

Ik zet jou op mijn lijstje onder hoofdstuk..Opgegeven domme hoefsmeden..gefeliciteerd !
Dit zegt al meer over jou dan over mij.Oei ik heb nu dus een gevoelig snaartje geraakt.Liever een domme smid(knap als je over iemand oordeelt voor je iemand kent of zijn werk) dan iemand die de voeten van zijn paard verklooit door er zelf aan te klooien en niet weet wat er gaande is.Het is zelf erg dom zoals jij je paard door heb laten lopen zonder eerder in te grijpen.En het nu maar goed banketstaaf voor wat je fout deed en nog steeds doet. Haha! Haha!.
Laatst bijgewerkt door briandylan op 14-12-06 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:15

dollemina schreef:
Ik zag van de week dan Nederlandse wilde paarden (prewalski) naar Engeland zijn geexporteerd.
Zij lopen daar in een natuurgebied en er werd bij verteld dat deze paarden zichzelf moeten zien te bedruipen.
Ook zei men dat deze paarden niet bekapt enz. hoefde te worden omdat ze wild zijn en de hoeven dus anders groeien o.i.d.
Hoe is dit te verklaren?
De paarden van de NB-ers onder ons lopen ook 24 uur per dag buiten en toch moet men deze elke week bijvijlen.
Is het dan toch zo dat de wilde paarden inderdaad een andere manier van hoefopbouw hebben?
Waar zit dan het bewijs dat onze paarden beter af zijn met natuurlijk gehouden worden en zeker natuurlijk bekapt dienen te worden.
Mijn insziens zijn onze paarden te ver doorgefokt (ook de koudbloeds) om een vergelijking te kunnen maken met de wilde paarden. Onze paarden hebben altijd de mens nodig.

Ik stel deze vraag heel serieus en hoop een serieus antwoord hierop te krijgen.

Hoe de paarden tegenwoordig zijn vergeten de mensen ook en ook dat ze een last moeten dragen.Het veel laten lopen is goed voor de doorbloeding in de hoef(hoefmechanisme) en dus ook voor de conditie van de hoeven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:28

die last is maar 10% van hun eigen gewicht en zit gemiddeld maar één uur op de rug van het paard. Zou dit ene uurtje met 10% gewichtsvermeerdering er nu echt voor zorgen dat ze ijzers nodig hebben, zoals vaak beweerd wordt?

Mits je de natuurlijke situatie zo goed mogelijk benaderd, is ijzerloos mogelijk. Tenzij het hoefbeen gebroken is oid.

Oja er stond laatst een verhaal in de krant van twee jonge mensen die op pad zijn met hun trekpaard voor een woonwagen, dat paard loopt ijzerloos en wordt strasser bekapt. Als ze denken dat het nodig is, krijgt het paard hoefschoenenaan.

Ze worden erg moe onderweg om telkens maar weer te moeten verdedigen dat een paard wél zonder ijzers over straat kan.

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:36

Domme vragen bestaan niet..domme antwoorden wel ! Ik heb geen gevoelige snaar, maar heb een hekel aan domme mensen die proberen hun eigen domheid op anderen te projecteren...omdat ze wegens gebrek aan kennis geen normaal antwoord kunnen geven...ja je staat op het goede lijstje !!
HG.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:36

Arabesk schreef:
die last is maar 10% van hun eigen gewicht en zit gemiddeld maar één uur op de rug van het paard. Zou dit ene uurtje met 10% gewichtsvermeerdering er nu echt voor zorgen dat ze ijzers nodig hebben, zoals vaak beweerd wordt?

Mits je de natuurlijke situatie zo goed mogelijk benaderd, is ijzerloos mogelijk. Tenzij het hoefbeen gebroken is oid.

Oja er stond laatst een verhaal in de krant van twee jonge mensen die op pad zijn met hun trekpaard voor een woonwagen, dat paard loopt ijzerloos en wordt strasser bekapt. Als ze denken dat het nodig is, krijgt het paard hoefschoenenaan.

Ze worden erg moe onderweg om telkens maar weer te moeten verdedigen dat een paard wél zonder ijzers over straat kan.
ik heb nooit beweerd dat een paard op ijzers moet omdat hij een last draagt.Die theorie is achter haalt.Echter zullen sommige paarden er wel baat bij hebben.B.v bij hoefkatrol onstekingen of spat kan een aangepast ijzers een hoop verlichten.-Dit krijg je met NB niet voor elkaar.En het is echt niet zo dat als nederland massaal aan het NB gaat dat die afwijkingen zich niet meer voor doen hoor.

Maar je weet zelf dat wel of niet ijzers niet het enige verschil is tussen hoefsmeden en NBérs.
Laatst bijgewerkt door briandylan op 14-12-06 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:38

Adrian51 schreef:
Domme vragen bestaan niet..domme antwoorden wel ! Ik heb geen gevoelige snaar, maar heb een hekel aan domme mensen die proberen hun eigen domheid op anderen te projecteren...omdat ze wegens gebrek aan kennis geen normaal antwoord kunnen geven...ja je staat op het goede lijstje !!
HG.

Uit alles blijkt wel dat ik veeeeeeeeeel meer kennis bezit dan jij.
Dus ik dat geval join the club. Ach gut

Maar ga weer met mensen praten die een verstand bezitten en daar hoor jij niet bij.

Geef je mening maar dwing die niet op.Je vroeg zelf waar ik tegen was sukkel.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:53

Arabesk schreef:
Je hóeft ze niet bij te vijlen....

Klopt ... je moet ze AFvijlen Haha! Haha! Haha!

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:55

Adrian51: jij zegt een paar keer expliciet dat je paard nu (dus sinds hij nb bekapt wordt) ook natuurlijker gehouden wordt, dus 24/7 buiten staat. Dus mag ik aannemen dat in de tijd dat hij zo op die ijzers stond hij niet zo gehouden werd? Kan dat niet een oorzaak zijn van zijn beroerde hoeven?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:59

Juist bij hoefkatrol kan NB een goede oplossing zijn!

Er is een hele goeie site over, alleen kan ik die hier niet neerzetten, want dan krijg ik weer een OW ofzo.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 01:02

Ow's ja, daar dreigen ze blijkbaar wel eens mee.
Heb wel geen flauw idee wat dat eigenlijk is, maar blijkbaar iets waar ik schrik van moet hebben Clown Verward

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 01:13

Dames en heren als jullie elkaar zo te woord staan omdat jullie een meningsverschil hebben,draagt dat niet echt bij tot een constructieve discussie,bovendien vallen jullie geregeld in herhaling.
Kom met onderbouwde feiten, misschien dat iemand er nog wat van opsteekt... Vork

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 01:19

@ Briandylan(leuke kereltjes trouwens)

Nee JIJ begon te antwoorden op een vraag die ik aan een ander stelde. JIJ dacht te weten waar hij op doelde. Jij denkt de wijsheid van onnatuurlijk handelen in pacht te hebben. JIJ hebt een link op je site van een idioot. JIJ denkt de Schepping te moeten corrigeren, JIJ denkt dat je alles over hoeven weet en de NB- er niet..en dat noemt mij een sukkel? Sukkel maar lekker door. PUNT !

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 01:24

Adrian51 schreef:

Nee JIJ begon te antwoorden op een vraag die ik aan een ander stelde. JIJ dacht te weten waar hij op doelde. Jij denkt de wijsheid van onnatuurlijk handelen in pacht te hebben. JIJ hebt een link op je site van een idioot. JIJ denkt de Schepping te moeten corrigeren, JIJ denkt dat je alles over hoeven weet en de NB- er niet..en dat noemt mij een sukkel? Sukkel maar lekker door. PUNT !

Mijn zus heeft klanten die niet aan NB denken omdat deze goed op hun hoeven staan..
de reden dat NB werkt is omdat mensen hun paarden uit de boxs halen waardoor een
paard meer beweegt en daardoor doorbloed de hoef beter en word de conditie beter.
kunnen onze paarden Niet vergelijken met wilde paarden die hebben
we niet...
.we hebben lang geleden de natuur al verKloot met de paarden te lopen kruisen
waardoor we zwakkere paarden over gehouden hebben.
Dus hou toch op zeg en dat we onze paarden zo vrij mogelijk houden is mooi meegenomen.

jij mag aan mij lijstje *de sukkel die denkt dat hij alles beter weet
jij bent de zwakste schakel Clown
Laatst bijgewerkt door pink_unicorn op 14-12-06 01:26, in het totaal 1 keer bewerkt

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 01:25

Adrian51 schreef:

oja vergeet wat punt

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 01:27

Craignethan schreef:
Adrian51: jij zegt een paar keer expliciet dat je paard nu (dus sinds hij nb bekapt wordt) ook natuurlijker gehouden wordt, dus 24/7 buiten staat. Dus mag ik aannemen dat in de tijd dat hij zo op die ijzers stond hij niet zo gehouden werd? Kan dat niet een oorzaak zijn van zijn beroerde hoeven?

wil niet voor adrian51 praten..
maar ik ben er van overtuigd en ik weet zeker dat dit voor 80% van de paarden
het geval is...ze worden ineens anders gehouden.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 01:34

Arabesk schreef:
Je hóeft ze niet bij te vijlen.... maar dan krijg je dat de hoeven te lang worden en dan op een gegeven moment stukjes afbreken tot de juiste lengte weer is bereikt. Maar ik denk dat in Engeland de bodem ruw genoeg is om de voeten voldoende af te laten slijten.

In de documentaire werd er letterlijk gezegd dat wilde paarden nooit bekapt hoefde te worden omdat het dus wilde paarden zijn. Er werd zeker niets gezegd dat deze paarden door de bodem geen bekapping nodig hadden. Wilde paarden hebben nooit hoefverzorging nodig.
De paarden staan overigens in een park aan de stad gelegen en dus niet ergens ver in de natuur.

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 02:48

dollemina schreef:
Arabesk schreef:
Je hóeft ze niet bij te vijlen.... maar dan krijg je dat de hoeven te lang worden en dan op een gegeven moment stukjes afbreken tot de juiste lengte weer is bereikt. Maar ik denk dat in Engeland de bodem ruw genoeg is om de voeten voldoende af te laten slijten.

In de documentaire werd er letterlijk gezegd dat wilde paarden nooit bekapt hoefde te worden omdat het dus wilde paarden zijn. Er werd zeker niets gezegd dat deze paarden door de bodem geen bekapping nodig hadden. Wilde paarden hebben nooit hoefverzorging nodig.
De paarden staan overigens in een park aan de stad gelegen en dus niet ergens ver in de natuur.

ja dus heel ander soort hoef en soort van stofwisseling van het paard en toch
blijven wij onze huis-tuin n keuken paarden vergelijken met deze paarden

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 06:00

Tjonge jonge....
En dan lees ik , ook in deze draad , dat WIJ op HN mensen op stang jagen als ze daar wat schrijven zouden als het mis gegaan is ???
Nee....deze lijn is een mooi voorbeeld hoe het discussiëren zou moeten gaan. ?
Hier wordt je vriendelijk en niet persoonsgericht beantwoord ?
Ik heb op dit forum voor minder een waarschuwing gekregen... zijn ze tolleranter geworden hier of zijn de mods met vakantie ?

Zo...heb me dus ook maar weer eens even gemeld hier.
Na berichten over een bepaald anti NB persoon die onder verschillende namen hier de boel wat op loopt te stoken was ik toch wel wat nieuwschierig.

Oww....voor de mensen die me niet kennen....ik ben een van de ergste van HN.
Ik geef de banketstaverigste antwoorden en druk mensen fijntjes met de feiten op hun neus , ben heel erg opdringerig en een heel naar persoon want ik schrijf belerend .... althans....dat is wat men over mij schrijft.
Mensen worden bij voorbaat na hun eerste bericht al gewaarschuwd voor mij.
Goed oppassen dus voor mij hoor ! Ik bijt misschien wel door je scherm heen.

Al wat ik graag wil echter... is dat mensen eens na gaan denken over diverse zaken die we met ons paard uithalen en eigenlijk als heel normaal vinden.
Het nadenken over het waarom we doen wat we doen....en hoe het beter zou kunnen.
DAT is wat IK graag zou willen.
Ik verplicht niemand iets (gaat ook wat lastig via een forum he ? ) en een eigen keus heeft iedereen.

Zo...nu jullie me allemaal een beetje kennen terug naar deze draad:
Na het lezen van veel uhhhh "inteligente en inhoudelijke meldingen" hier het volgende:

Het niet melden van problemen wat overigens niet eens via het HN forum hoeft hoor want je kan altijd contact opnemen met degene waar je de cursus hebt gevolgd voor hulp !!!!! , het niet melden dus.... is naar mijn mening het domste wat je kan doen.
Dan bedoel ik niet eens vanwegen het ijzertje dat er dan misschien onder komt.
Het zou wel eens kunnen zijn dat bijv. de cursus aangepast moet worden, omdat er zaken zijn die misschien niet duidelijk genoeg uitgelegd worden of waar te weinig aandacht aan gegeven wordt.

Dit zou niet alleen jezelf....maar ook toekomstige andere helpen.
Prive mail naar je cursusleider wordt NIET op het forum besproken, dus ook geen reden om dat niet te doen.

Waarom gebeurd dat niet massaal ?
Want als ik de berichten in deze draad moet geloven lopen er heel wat pijnlijke mislukkingen rond , of eigenlijk niet meer dankzij de hoefsmid en het ijzer.
We zouden dom zijn niet op tegenvallers te reageren en te helpen.
Als het toch onzin is wat we schrijven zou de site geen jarenlang bestaansrecht hebben, zouden niet zoveel mensen met succes verhalen komen, zouden de eigenaars van dat forum al aangeklaagt zijn enz.enz.

Waarom zie ik op een site als deze ook geen massa's berichten van NB cursisten die het niet lukt om hun paard blootvoets te laten lopen ?
Want hier zijn toch hulptroepen in de vorm van anti NB'ers zat dacht ik zo ?

Het lijkt me een uitstekend idee om hier eens een draad te beginnen.
Een draad waarin alle NB cursisten die slechte ervaring hebben met NB bekappen hun verhaal schrijven.
Uiteraard ook wat ze exact gedaan hebben , zoals bijvoorbeeld de randvoorwaardes als beweging en voeding.
Uitleg waarom het niet goed ging, hoelang ze bezig zijn geweest, of ze de cursus hebben gevolgd en zo niet.... jaja.... wie het paard dan wel heeft bekapt en op welke manier !
Want ook daar zijn we natuurlijk reuze nieuwschierig naar en kan er zo misschien pijnlijke ellende voor anderen paarden voorkomen worden.

Laat er maar een een draadje maken met zijn/haar persoonlijk tegenvallende ervaring.....
Uiteraard wel alleen door oud cursisten van HN , want die behoren de gehele stof te kennen en weten wat er op de cursus is verteld en wat er daarvan niet op de site staat !
Mensen die een beetje lezen op de site en dan denken het ook wel te kunnen zijn nmm. dom bezig en dat kan je de mensen van HN of de inhoud van NB ook niet verwijten als het dan mis gaat.

Ik wacht nieuwschierig de massa berichten in die lijn af en verdwijn weer in de leesmode.
Geen angst hoor.... IK zal niet reageren in die draad als dat niet gewenst is.
Wel wil ik de moderators verzoeken eens te letten in die draad op gelijke IP nummers van de schrijvers.
Dit om te voorkomen dat een en dezelfde persoon onder tig namen tig verschillende berichtjes gaat zitten verzinnen, want er schijnt er hier een veel vrije tijd te hebben.

Een andere mogelijkheid is om mij prive een mail te sturen met je naam als je schrijft.... dan kunnen we dat ook controleren .
Ik mail niet terug dus geen vragen stellen en graag een duidelijke titel aan je mail hangen anders verdwijnt i meteen bij de spam.

Zie je...we zijn niet zo erg hoor....en willen graag helpen bij problemen, daarbij gaat het MIJN eigenlijk alleen maar om de pijnloze paarden !

Nick

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:26

briandylan schreef:
Ik heb al zo vaak aangegeven waar ik tegen ben , maar hier dan nogmaals voor de mensen die niet het hele topic volgen

De stand word veranderd (staat duidelijk op diverse site's en zie dit in de praktijk)
De zool draagt mee en daar loopt hij op.
Het paard loopt niet meer op de draagrand.
en het laten meedragen van de straal.

Als dit rijtje representatief is voor TB en het werk van alle hoefsmeden, ja dan heb je helemaal gelijk. Dan zijn er inderdaad geen overeenkomsten tussen TB en NB.

Ik zal je even bijpraten.
In diverse topics (ook hier) is dikwijls gebleken dat niet-NB-ers c.q. TB-ers, de NB-ers lieten weten dat er echt niet zulke grote verschillen (hoeven te) zijn tussen TB en NB. En dit zijn niet-TB-ers c.q. NB-ers ook wel gaan zien. Er zijn namelijk best goede hoefsmeden die op een goede manier bekappen. En blijkt dat ook niet-NB-ers zelf hun hoeven (kunnen) onderhouden door deze regelmatig bij te werken. En blijkt dat in NB ook veel nuances zijn, omdat per paard bekeken wordt hoe te bekappen.

Maar met dit rijtje haal jij alles weer onderuit, bevestig je de vooroordelen en hou je de scheidslijn behoorlijk in stand. En dan heb je in jouw beleving inderdaad helemaal gelijk. Dan heeft discussiëren ook geen zin (zoals dat tot nu toe best zinvol is geweest) en gaat het om wellus-nietus en elkaars methode slecht vinden en afkraken.

Verder:
briandylan schreef:
Adrian51 schreef:
HG.

Uit alles blijkt wel dat ik veeeeeeeeeel meer kennis bezit dan jij.

Blijkbaar niet. Er is veel kennis onder de NB-ers die jij behoorlijk onderschat.
Ter info voor o.a. jou zijn er een paar pagina's terug door mij tekeningen uit een wetenschappelijk boek geplaatst. Hierbij nogmaals:

JoviBan schreef:
Een tipje van de sluier; ken je deze plaatjes al? (Horse conformation - equine research)

Stand van het kootbeen en de hoef:
Het kootbeen en de hoefwand moeten naar de grond hellen in dezelfde hoek als de hoek van de schouder. Dit is nodig om het voorbeen te helpen schokken op te vangen.
De hoek van het achter kootbeen is normaal gesproken 49 - 56 graden.

Hier zie je de stand van het kootbeen en de hoef ten opzichte van de schouder (deze lopen dus als het ware parallel):
Afbeelding

In dit topic werd deze tekening door jou geplaatst:
Afbeelding
met daarbij de volgende opmerking:
De rode lijn geeft de rechte lijn aan die wij hoefsmeden bedoelen. En de blauwe lijn is de lijn die de NB evenwijdig willen zien aan de grond. En je kan je dus voorstellen dat dat dus betekend dat het hoefbeen en de bovenliggende beenderen niet meer in een rechte lijn lopen maar naar achteren is gebroken.

En dan nu een gedetailleerde tekening van het kootbeen en de hoef:
Afbeelding
Hierop zie je dat het paard bij de juiste hielstand (niet te hoog en niet te laag) goed in die hoek van circa 54 graden staat. Ook zie je dat het bij deze hielstand vrijwel onmogelijk is om de hielen dermate laag te zetten dat de voetas gaat breken. Deze hielen zijn al 'laag' (goed dus).

Een iets uitgebreidere tekening:
Afbeelding
Hier zie je hoe de stand is van het kroonbeen en het kootbeen ten opzichte van het hoefbeen. Je kunt je voorstellen wat er met het hoefgewricht, het straalbeentje en met de stand van het kroonbeen en kootbeen gebeurt wanneer de hielen van het paard te hoog zijn.

Daarna is ook deze illustratie geplaatst:
Afbeelding

Briandylan, blijkbaar doet 't je allemaal niks. En ben je in principe tegen NB en blijf je dat ook.

Ter afsluiting ter info nog twee sites die zeker het lezen en bekijken waard zijn:
Pete Ramey:
http://www.hoofrehab.com/rehabilitations1.htm
en van een hoefsmederij:
http://hoefsmidschellingerhout.nl/kk_200001.html

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:34

@JoviBan: Hoe komt het dat het lijkt alsof het hoefbeen op het plaatje met de rood/blauwe lijntjes voorover staat, en op alle andere plaatjes niet?

@NickAltena: Ik volg je echt helemaaaaaal niet Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:37

@Cer: Het plaatje met de rood/blauwe lijntjes is gemaakt en geplaatst door briandylan, dus daar kan ik niks over zeggen, behalve dan dat het geen correct plaatje is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:42

Ik heb ook al begrepen dat er wat TB smeden zijn die helemaal niet zo afwijkend zijn van NB, dus waarom er nu zo moeilijk over gedaan wordt?

Die rontgenopnames op de Ramey site zijn handig Ja

EdithHartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:24

Omdat er jammer genoeg nog steeds hoefsmeden zijn (spreek uit ervaring) die een ijzerloos paard bekappen alsof er ijzers onder gaan. Het lijkt wel of ze niet verder kunnen denken. En dan krijg je onvermijdelijk problemen, vooral wanneer je niet heel veel over straat gaat rijden om de hoef de kans te geven af te slijten naar een meer evenredig dragende hoef (idd met zool en straal).
En als je daar dan over klaagt, wordt je geadviseerd om je paard dan toch maar op ijzers te zetten en vooral niet "van die boekjes" te lezen.

Voordat ik weer allerlei hoefsmeden over me heen krijg, dit is mjin ervaring met mijn eerste hoefsmid waarover alle anderen die bij hem klant zijn wel tevreden waren.

Groetjes Edith

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:45

Er wordt wel vaker heel negatief gedaan over 'mensen die ineens allemaal paardnatuurlijk gaan lezen en ineens zonder ijzers willen'

Alsof ze een verstandsverbijstering hebben gekregen ofzo Zij zijn groot en ik is klein!. Terwijl het gewoon zoooo logisch is:

Paarden hebben ijzers nodig, omdat ze tegennatuurlijk gehouden worden en daarom zwakke hoeven hebben.

Keer het om, houd je paard zo natuurlijk mogelijk (veel beweging en slijtage aan de hoeven) en je zult een veel gezonder paard hebben en zonder hoefijzers kunnen.

Even heel kort samengevat.

Strasser werkt vanuit datzelfde principe, alleen legt zij zich meer toe op de zieke hoef die verpest is door ijzers. Haar manier van bekappen, kan je beter zien als medisch bekappen.

EdithHartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:46

Iedere zichzelf en zijn stiel respecterende smid zou de toegenomen interesse van veel paardeneigenaren in het fenomeen hoef moeten toejuichen en mee moeten gaan in het feit dat steeds minder mensen klakkeloos aannemen wat een ander zegt en aangeven het liever anders te willen. De omslag naar een andere, meer paardgerichte manier van paardenhouden is toch niet meer te stoppen, en dat is maar goed ook.
Dat sommigen daar mordicus op tegen zijn en alles categorisch afwijzen wat die richting op neigt zijn de laatste stuiptrekkingen van een steeds kleiner wordende groep paardenhouders die hun eigen gemak zwaarder laten wegen dan het lichamelijke en mentale welzijn van hun paard. Zij gaan steeds harder schreeuwen om hun gelijk te halen.

Ik woon naast een paardenpension en verderop in de straat is er nog een. De realiteit is dat de paarden in boxen staan omdat dat makkelijker is met uitmesten, veel paarden in deze tijd van het jaar 24 uur de box niet uitkomen, veel paarden met min of meer verwaarloosde hoeven staan, eigenaren niet elke dag komen en soms maar even komen kijken en koffieleuten of ze tien minuten gaan rondjagen in de bak en dat was het weer voor vandaag. Ik schat zelf in dat deze groep representatief is voor het gros van de mensen die een paard in pensionstalling hebben staan. Ik weet niet hoe de verdeling in Nederland is met paarden die op particulier terrein gehouden worden en paarden die in pensionstallingen staan maar dat het om een flinke groep gaat is zeker.