[discussie] Hoefijzers

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:17

Esperanza schreef:
Wendy schreef:
Bij kunststof is het wel belangrijk dat je een hoefsmid treft die dit vaker doet. Ze worden namelijk wat anders aangebracht dan een standaard hoefijzer Lachen


Tja, wendy ik weet het. Pff ben nog opzoek naar een goede smid. Mijn paard is omdat hij verreden is ook nog eens stijf en verkrampt dus voeten lang optillen gaat nog niet zo eenvoudig. Dat maakt voor hem de ervaringen met de smit niet positief. Dus dat, plus de wens voor kunststof, is misschien iets te veel gevraagd voor nu..

Neem eens contact op met Ellemieke Franssen, die "doet" easywalkers en is supergeduldig voor het paard. ( www.hoofcomplete.com )

Anoniem

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:18

ShannaY schreef:
Mijn paard staat alleen op voorijzers, omdat hij voor gewoonweg niet zonder kan.
En ja, alles kan, maar hij heeft een keer 1 dag zonder gestaan, toen ik hem uit stal haalde viel hij op de grond en wilde hij niet meer opstaan.

Kun je nagaan hoe slecht de hoeven er aan toe waren/zijn dankzij de ijzers.

ShannaY schreef:
Ik kan hem wel laten wennen, maar waarom zou ik? Moet ik hem dan een gehele tijd pijn laten lijden omdat ik zonder ijzers wil?

Nee hoor. Je kunt je verdiepen in de hoef, zorgen voor een goede/juiste en regelmatige bekapping en wanneer hij desondanks gevoelig is, kun je hoefschoenen nemen.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:25

ShannaY schreef:
Mijn paard staat alleen op voorijzers, omdat hij voor gewoonweg niet zonder kan.
En ja, alles kan, maar hij heeft een keer 1 dag zonder gestaan, toen ik hem uit stal haalde viel hij op de grond en wilde hij niet meer opstaan. Ik kan hem wel laten wennen, maar waarom zou ik? Moet ik hem dan een gehele tijd pijn laten lijden omdat ik zonder ijzers wil?


Kan gewoonweg niet zonder. Je hoort het zo vaak. Kennelijk maakt het beslag de hoef totaal ongeschikt om nog normaal te kunnen functioneren. Vandaar mijn boodschap in mijn onderschrift.

Laat wanneer mogelijk beslag achterwege of maak er zo kort mogelijk gebruik van.

Voorkomen is beter dan niet meer kunnen genezen

Anoniem

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:28

Het ene paard is nu eenmaal gevoeliger op de hoeven dan een ander. Evenals een mens meer last heeft van zijn voeten dan een ander mens. Waarom vergeten mensen toch elke keer weer dat een dier ook een individu is, en ook verschilt?

Ik ga mijn paard niet pijn laten lijden omdat ik in het hokje natuurlijk paardschap wil horen. Onzin. Ik heb 4 hoefsmeden gehad, en alle 4 hebben ze gezegd dat de ijzers er onder moesten blijven, waarom een paard onnodig pijn doen? Als hij nieuwe ijzers krijgt, en het duurd iets te langs, krijgt hij al direct pijn, en hij is geen aansteller, in tegendeel!

Ik heb me er prima in verdiept, maar ik zie het nut er niet van in mijn paard pijn te moeten lijden om in een hokje geplaatst te kunnen worden van "Goede paardeneigenaar".
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-08-06 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:29

opala schreef:

Laat wanneer mogelijk beslag achterwege of maak er zo kort mogelijk gebruik van.

Voorkomen is beter dan niet meer kunnen genezen


Heb je helemaal gelijk in hoor, daarom heeft hij achter ook geen ijzers, omdat hij die simpelweg niet nodig heeft. Voor wel. Had hij die niet nodig had hij die ook niet gehad.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:18

Algemeen: Welke hoef is gezonder denk je. Een hoef welke zonder ijzer kan of een hoef welke niet zonder ijzer kan?

mylittlejoy

Berichten: 3297
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:18

Luckystory schreef:
Nee, ik had het niet speciaal op jou. Op stal waar mijn paard vroeger stond loopt zowat 40% van de paarden met siliconen zooltjes tussen ijzer en hoef. Deze paarden werden bekapt door verschillende hoefsmeden. Op de vraag waarom dit gedaan werd, was het antwoord altijd: "als schokdemping".
Ik vind het gewoon opvallend.


Nee, daar ben ik het met je eens. Ik bedoel, als je er zolen tussen gaat gooien omdat je vind dat je ijzers anders teveel schokken teweeg brengen, ben je in mijn opinie verkeerd bezig. Als er zolen onder gaan, is het altijd voor schokdemping, net zoals bij een gelpad. Maar dat is niet bij elk paard met ijzers nodig (maar dan voeren we de discussie nog een stapje verder... Clown )

Bij onze stal zijn er denk ik een stuk of vijf, zes die met zolen lopen (van de 70), maar deze hebben allemaal een medische achtergrond. Nou moet ik wel zeggen dat wij echt strontmazzel hebben met onze smid, dat is echt een toppertje. Toen hij bij mijn paard de ijzers eronder zette, heeft hij eerst een kwartier gekeken naar hoe mijn paard bewoog. Echt super, maar ik dwaal af.

Citaat:
Ik ga hier niet met onderzoeken ofzo beginnen dwepen. (want daar weet ik niks over) Maar als je gewoon even nadenk is het toch logisch?
Denk aan al die sportlui die met air-nikes op een speciale geveerde atletiekpiste lopen, die doen dat ook niet voor niets? Ze proberen alleen hun gewrichten te sparen door de als het op schokabsorptie (en dus ook bijhorende trillingen) aankomt hun gewrichten niet te zwaar te belasten. Laat die zelfde atleten trainen en hardlopen op gewoon asfalt, en ik durf er om te wedden dat de slijtage voor de gewrichten aanzienlijk groter wordt. (En ik weet dat je een mens niet met een paard mag vergelijken, maar het woord "hoef" heb ik hier niet uitgesproken, en schokabsorptie in gewrichten werkt overal hetzelfde, onafhankelijk de diersoort)
Mensen doen er dus zelf alles aan om de belasting voor hun eigen gewrichten zo minimaal te houden door een groot deel van de schok te laten absorberen door allerlei hulpmiddelen en zo hun eigen gewrichten te ontzien. En met onze paarden doen we net het tegenovergestelde? En zeggen we er nog bij, z'n gewrichten vangen de extra belasting wel op. Gestoord Sorry gaat er bij mij niet in.


Maar kijk is naar die marathonlopers, die lopen volgens mij op het asfalt (of de straten moeten tegenwoordig van atletiekpistemateriaal gemaakt worden). En ik denk ook dat als je paard continu op het asfalt loopt ipv op een zachtere bodem, de gewrichten meer belast worden. Maar dat heeft weinig te maken met of je er wel of geen ijzer onder zet, toch?

Volgens mij moeten we de gewrichten (van elk dier) niet helemaal onderschatten hoor. Het zijn het paard zijn natuurlijke schokdempers, ze zijn gemaakt om schokken op te vangen. Dat wil niet zeggen dat je dus maar op keiharde bodems door kan blijven crossen zonder dat dit enig effect heeft, maar ik denk wel dat ze een stootje kunnen hebben.

Citaat:
En dan heb ik nog enkele bedenkingen over trillingen,
Heb je je nooit afgevraagd waarom veel paarden met hoefijzers liever niet op treinsporen lopen, en dat dit voor onbeslagen paarden meestal geen enkel probleem vormt?


Nou, ijzers of geen ijzers, mijn paard loopt niet over een treinspoor! Clown En dat heeft niet met de trillingen te maken... Haha!

Citaat:
De reden hiervoor moet niet gezocht worden in onwil van het paard, maar wel in de trillingen van de treinen (kilometers verderop) die door de rails worden doorgegeven aan het paardenbeen. Een hoefijzer versterkt dit en dit geeft voor een beslagen paard een ongemakkelijk gevoel. Nu zijn de trillingen die van een trein afkomen natuurlijk vrij extreem, maar ik denk dat je dit in mindere mate wel kan doortrekken naar andere dingen (bv, een voorbijrijdende vrachtwagen, wegenwerken en zelfs gewoon een verbijlopend persoon veroorzaakt trillingen, en niet te vergeten de impact zelf van het paard telkens hij een been verzet...) Of dit heel schadelijk is, dat is natuurlijk de vraag (omdat het hier over minimale hoeveelheden gaat) maar waarom dan het risico nemen en het been misschien nog extra gaan belasten?


Ik denk dat dit komt omdat ijzer op ijzer (als het hetzelfde metaal is) makkelijker trilling doorgeeft, dus wellicht dat de trilling daardoor groter zou kunnen zijn (als ik mij nog enigzins de natuurkundelessen kan herinneren). Zoals je zegt worden de trillingen doorgegeven door de rails, dus ook een paard zonder ijzers zal al heftige trillingen van de trein doorkrijgen. Als je kijkt naar een vrachtwagen op de weg, geeft dat al veel minder trillingen, omdat het asfalt dat absorbeert. De trillingen die al overkomen op het paard, zullen niet erg zwaar zijn en ook weinig verschil geven tussen wel of geen ijzer.

Citaat:
Je zei ook dat de dikte van het ijzer de trilling tegengaat. Dat een dunner ijzer meer trillingen veroorzaakt wil ik best geloven, echter dit helemaal uitsluiten kan je nooit. Het zal bij een beslagen hoef altijd meer zijn dan bij een onbeslagen hoef. En dan vraag ik mij weeral af, waarom het risico nemen?

Nee, uitsluiten kan nooit. Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar zoals ik al eerder aangaf, heeft mijn paard een medische reden om op ijzers met zolen te staan. Zonder die dingen is de schok van het lopen te groot op haar gewrichten, maar met ijzers heeft ze nergens last van. Dat vind ik dan de minimale extra trilling (die meteen in de zool wordt geabsorbeerd) meer dan waard.


Citaat:
Bij mijn eigen (onbeslagen) paard is overgings enkele weken geleden vastgesteld dat ze ernstige spat en artrose heeft. (Dit is waarschijnlijk het resultaat van een oude blessure waardoor het gewricht beschadigd is) Tuurlijk begon die DA meteen over speciaal beslag, binnendoor zetten etc...
Toch stel ik mij hier ernstige vragen bij. Misschien dat dit nu inderdaad haar gewricht wat kan ontlasten en dat ze weer "bruikbaar" is, maar volgens mij gaat dit op de lange termijn het degeneratieproces alleen maar versnellen. Ik wil gewoon elke mogelijke extra belasting uitsluiten, en voor mij zijn ijzers zeker een extra belasting voor de gewrichten. Daarom komt er ook geen ijzer onder.


Dan heb je mazzel, die van mij begon meteen over afmaken... Tong uitsteken Dat is een beslissing die je voor jezelf moet maken. Het enige dat ik kan zeggen dat speciaal beslag voor mijn artrose paard de oplossing bleek te zijn (tezamen met supplementen om ook op de langere termijn alles goed te houden), maar dit kan voor jouw paard natuurlijk totaal anders zijn. Een ding is zeker: je zal iets moeten doen met je paard om de schokken op te vangen, want als ze doorloopt zoals ze nu doet, zal ze zeker sneller achteruit gaan. Maar of dit voor jouw paard NB is, of easywalker of ijzer, dat zal je zelf moeten ondervinden.

Mocht je op zoek zijn naar supplementen, moet je maar een seintje geven. Wellicht dat ik je kan helpen.
Laatst bijgewerkt door mylittlejoy op 22-08-06 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Berichten: 3297
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:22

opala schreef:
Algemeen: Welke hoef is gezonder denk je. Een hoef welke zonder ijzer kan of een hoef welke niet zonder ijzer kan?


In de meeste gevallen (niet alle problemen zitten namelijk in de hoef): een hoef die zonder ijzer kan.

Maar wat moeten mensen dan met paarden die dus hoeven/benen hebben die niet zonder ijzers kunnen? Met als voorbeeld maar weer even mijn eigen paard met artrose? Gewoon ijzers eronderuit halen omdat dat "gezonder" is?

Anoniem

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:24

opala schreef:
Algemeen: Welke hoef is gezonder denk je. Een hoef welke zonder ijzer kan of een hoef welke niet zonder ijzer kan?


En hoef zonder ijzer. Maar wat je daarmee zeggen? Dat ik mijn paard dan maar een jaar lang stil moet zetten, omdat ik dan wel goed bezig ben en met ijzers niet?

Zweverig gedoe Slapen

Anoniem

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:24

mylittlejoy schreef:
Volgens mij moeten we de gewrichten (van elk dier) niet helemaal onderschatten hoor. Het zijn het paard zijn natuurlijke schokdempers, ze zijn gemaakt om schokken op te vangen. Dat wil niet zeggen dat je dus maar op keiharde bodems door kan blijven crossen zonder dat dit enig effect heeft, maar ik denk wel dat ze een stootje kunnen hebben.

De hoeven zijn de belangrijke schokdempers van een paard. Wanneer je er ijzers onder slaat, wordt deze schokdemping dus afgenomen en worden de te verwerken schokken in de benen sterker.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:32

opala schreef:
Laat wanneer mogelijk beslag achterwege of maak er zo kort mogelijk gebruik van.


Ik quote gedeeltelijk mijn voorgaand bericht.

Voor jullie is het kennelijk al te laat Clown , dus richt ik mij op paardeneigenaren waarvan de paarden nog ijzerloos zijn.

Theoretisch kan ik mij de meerwaarde van een ijzer bij artrose niet voorstellen.

Anoniem

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:37

ShannaY schreef:
opala schreef:
Algemeen: Welke hoef is gezonder denk je. Een hoef welke zonder ijzer kan of een hoef welke niet zonder ijzer kan?


En hoef zonder ijzer. Maar wat je daarmee zeggen? Dat ik mijn paard dan maar een jaar lang stil moet zetten, omdat ik dan wel goed bezig ben en met ijzers niet?

Zweverig gedoe Slapen

Dat het voor jou een ver-van-je-bed-show is, maakt het nog niet zweverig.
Het is voor ieder voor zich de vraag wat je wilt voor je paard. Sterke en gezonde hoeven zonder ijzers, of hoeven die voortdurend verdoofd moeten zijn en bij elkaar gehouden moeten worden met ijzers.

En wat versta je onder 'je paard stil zetten'? Zoals je wellicht weet, is het stil zetten van een paard funest voor z'n hoeven (en voor z'n algehele welzijn), dus dat stil zetten is geen optie, jùist niet en jùist veel bewegen. Tenzij je bedoelt dat deelnemen aan wedstrijden voor jou belangrijker is dan het herstellen van de hoeven van je paard?

mylittlejoy

Berichten: 3297
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:42

Jovarna schreef:
De hoeven zijn de belangrijke schokdempers van een paard. Wanneer je er ijzers onder slaat, wordt deze schokdemping dus afgenomen en worden de te verwerken schokken in de benen sterker.


En alle hoefloze dieren hebben geen schokdemping in hun lichaam? Dat doen de gewrichten volgens mij. Maar dat maakt nu even verder niet uit.

Als de hoeven de schokdempers zouden zijn, waarom kunnen ze dan de zogenaamde schokken die het ijzer zou veroorzaken niet dempen? Als ik een stukje ijzer onder mijn nike airs zou plaatsen (onder de bal van je voet), zou mijn nike nog steeds de schokken absorberen, waarom zou dat bij een paard dan anders zijn?

mylittlejoy

Berichten: 3297
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:45

opala schreef:
Theoretisch kan ik mij de meerwaarde van een ijzer bij artrose niet voorstellen.


De mijne staat op breakoverbeslag met zolen. Het ijzer is aan de voor en zijkant rond afgevijld, zodat er erg weinig druk nodig is om de hoef goed te laten afrollen, minder zelfs dan wanneer ze zonder zou staan.

Daarbij absorberen de siliconen vrijwel alle schokken, zodat de belasting op de gewrichten drastich wordt verminderd en mijn paard dus weer goed loopt.

Dat is voor mijn paard de meerwaarde van een ijzer.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:11

mylittlejoy schreef:
De mijne staat op breakoverbeslag met zolen. Het ijzer is aan de voor en zijkant rond afgevijld, zodat er erg weinig druk nodig is om de hoef goed te laten afrollen, minder zelfs dan wanneer ze zonder zou staan.

Daarbij absorberen de siliconen vrijwel alle schokken, zodat de belasting op de gewrichten drastich wordt verminderd en mijn paard dus weer goed loopt.

Dat is voor mijn paard de meerwaarde van een ijzer.


Ik ben nog steeds niet onder de indruk. Een hoef wat nog sneller dan normaal kan afrollen, kan daardoor ook voor overbelasting van de rest van het lichaam zorgen. De hoefwand kan je zelf ook rondvijlen. Is er druk nodig voor afrollen? De hoefwand op zich lijkt mij in het kader van schokdemping ook nog steeds flexibeler dan ijzer met daarop siliconen.

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:15

opala je moet niet alles zwart wit zien....er is ook nog een stukje grijs Clown

edit eurosport is dressuur op tv (aachen) voor de liefhebbers Tong uitsteken

mariekie
Berichten: 5174
Geregistreerd: 10-02-04

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:38

opala schreef:
mylittlejoy schreef:
De mijne staat op breakoverbeslag met zolen. Het ijzer is aan de voor en zijkant rond afgevijld, zodat er erg weinig druk nodig is om de hoef goed te laten afrollen, minder zelfs dan wanneer ze zonder zou staan.

Daarbij absorberen de siliconen vrijwel alle schokken, zodat de belasting op de gewrichten drastich wordt verminderd en mijn paard dus weer goed loopt.

Dat is voor mijn paard de meerwaarde van een ijzer.


Ik ben nog steeds niet onder de indruk. Een hoef wat nog sneller dan normaal kan afrollen, kan daardoor ook voor overbelasting van de rest van het lichaam zorgen. De hoefwand kan je zelf ook rondvijlen. Is er druk nodig voor afrollen? De hoefwand op zich lijkt mij in het kader van schokdemping ook nog steeds flexibeler dan ijzer met daarop siliconen.


Kan je niet gewoon accepteren dat er mensen zijn die hoefijzers nemen voor hun paard? Clown

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:39

Ik probeer alleen maar voor mijzelf ook van allerlei dingen op een rijtje te krijgen als het mag Clown

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:40

mariekie schreef:
Kan je niet gewoon accepteren dat er mensen zijn die hoefijzers nemen voor hun paard? Clown


Of ik het wil of niet heb ik het te accepteren Zij zijn groot en ik is klein!

mariekie
Berichten: 5174
Geregistreerd: 10-02-04

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:41

Okee begrijp ik Haha!

Dacht dat je heel nederland ijzerloos wil hebben Knipoog
Sorry Ach gut

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:42

Ik ben zelf ook benieuwd waarom mijn paard ooit in de toekomst op ijzers gezet zou moeten worden.

Anoniem

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:44

Jovarna schreef:
Tenzij je bedoelt dat deelnemen aan wedstrijden voor jou belangrijker is dan het herstellen van de hoeven van je paard?


Ja, ontzettend, daarom loop ik ook al 8 maanden naast mijn paard omdat hij een peesblessure heeft en nog maar slagingspercentage van 50 tot 70% heeft.
Denk asjeblieft even na voordat je domme dingen gaat zeggen.

Ik wordt helemaal hondsdol van dat zogenaamde natuurlijke paardenstijl. Als je het goed wilt doen, zet je paard dan op de heide, zoals ze van oorsprong leefden en kijk er niet naar om. Dán ben je pas goed bezig. Tegen die tijd kun je mensen proberen te overtuigen van jou zogenaamde goede manier van natuurlijk paardhouden, maar zorg dan eerst dat je dat zelf volledig doet, en niet kleine stukjes. Accepteer dan gewoon dat een paard niet zonder ijzers kan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-08-06 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory
Berichten: 3471
Geregistreerd: 13-12-05

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:45

mylittlejoy schreef:
Maar kijk is naar die marathonlopers, die lopen volgens mij op het asfalt (of de straten moeten tegenwoordig van atletiekpistemateriaal gemaakt worden). En ik denk ook dat als je paard continu op het asfalt loopt ipv op een zachtere bodem, de gewrichten meer belast worden. Maar dat heeft weinig te maken met of je er wel of geen ijzer onder zet, toch?

Volgens mij moeten we de gewrichten (van elk dier) niet helemaal onderschatten hoor. Het zijn het paard zijn natuurlijke schokdempers, ze zijn gemaakt om schokken op te vangen. Dat wil niet zeggen dat je dus maar op keiharde bodems door kan blijven crossen zonder dat dit enig effect heeft, maar ik denk wel dat ze een stootje kunnen hebben.



Maar die marathonlopers lopen wel op air-nikes Lachen

Tuurlijk kan het gewricht van een paard wel wat hebben, en het hoeft niet persé desastreus af te lopen met alle hoefijzer-paarden. Maar je zou maar net de eigenaar zijn van een paard wiens gewrichten er niet tegen kunnen.
(En aangezien dat mijn paard met haken en ogen aan elkaar hangt, ga ik er sowieso maar van uit dat dit het geval is. Knipoog Bespaart mij veel miserie)




mylittlejoy schreef:
Ik denk dat dit komt omdat ijzer op ijzer (als het hetzelfde metaal is) makkelijker trilling doorgeeft, dus wellicht dat de trilling daardoor groter zou kunnen zijn (als ik mij nog enigzins de natuurkundelessen kan herinneren). Zoals je zegt worden de trillingen doorgegeven door de rails, dus ook een paard zonder ijzers zal al heftige trillingen van de trein doorkrijgen. Als je kijkt naar een vrachtwagen op de weg, geeft dat al veel minder trillingen, omdat het asfalt dat absorbeert. De trillingen die al overkomen op het paard, zullen niet erg zwaar zijn en ook weinig verschil geven tussen wel of geen ijzer.


Nee je mist m'n punt, Het gaat erom dat een paard met hoefijzers dit wel voelt in z'n benen ( en dus in de regel ook lastiger doet bij een overweg.) En een paard zonder hoefijzers voelt dit (zo goed als ) niet in z'n benen.
Er is dus zeker wel een verschil.

mylittlejoy schreef:
Nee, uitsluiten kan nooit. Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar zoals ik al eerder aangaf, heeft mijn paard een medische reden om op ijzers met zolen te staan. Zonder die dingen is de schok van het lopen te groot op haar gewrichten, maar met ijzers heeft ze nergens last van. Dat vind ik dan de minimale extra trilling (die meteen in de zool wordt geabsorbeerd) meer dan waard.


Ja, met er zooltjes tussen te doen. Zal dit wel geminimaliseerd worden. Daarin moet ik je gelijk geven. Maar er zijn zoveel paarden zonder zooltjes. Voor die dieren gaat dit dus niet op.
En wat jij eigenlijk doet bij jou paard is om een probleem op te lossen (=artrose) een nieuw probleem creëeren. (namelijk de extra schok op de gewrichten door het ijzer) En om dit probleem weer op te lossen, gaan dan de zooltjes ertussen. Er is over nagedacht Knipoog maar ik vind dit persoonlijk nogal omslachtig. (En dan zijn er nog de mogelijke bijkomende problemen die hier al door anderen zijn aangehaald)
Is het dan niet beter om de hoef en de beweging van het paard zelf te optimaliseren, ipv terug te grijpen naar al die hulpmiddelen?


mylittlejoy schreef:
Dan heb je mazzel, die van mij begon meteen over afmaken... Tong uitsteken Dat is een beslissing die je voor jezelf moet maken. Het enige dat ik kan zeggen dat speciaal beslag voor mijn artrose paard de oplossing bleek te zijn (tezamen met supplementen om ook op de langere termijn alles goed te houden), maar dit kan voor jouw paard natuurlijk totaal anders zijn. Een ding is zeker: je zal iets moeten doen met je paard om de schokken op te vangen, want als ze doorloopt zoals ze nu doet, zal ze zeker sneller achteruit gaan. Maar of dit voor jouw paard NB is, of easywalker of ijzer, dat zal je zelf moeten ondervinden.

Mocht je op zoek zijn naar supplementen, moet je maar een seintje geven. Wellicht dat ik je kan helpen.



Het afmaken gedeelte van het gesprek (evenals het opereren gedeelte) waren we al gepasseerd toen ie begon over speciaal beslag. Knipoog
Wat supplementen betreft heb ik al wel wat op het oog, maar je mag me altijd laten weten wat jij gebruikt, extra info is nooit verloren. Lachen

Ik weet dat ik iets zal moeten ondernemen, want haar vooruitzichten zijn allesbehalve goed.
En soms zijn hoefijzers inderdaad heel verleidelijk. Bloos Maar ik weet evengoed dat die het probleem alleen maar verbergen. En dat er structureel niets verandert, de degeneratie gaat gewoon door.
En persoonlijk voel ik meer voor een oplossing, die iets kan veranderen aan de oorzaken van het probleem, ipv symptoombestrijding. Spijtig genoeg blijkt dit voor mijn paard niet zo vanzelfsprekend. (Ze is nogal een speciaal geval) Maar toch ben ik overal info aan het inwinnen en hopelijk kom ik dan wel in de nabije toekomst tot een actieplan. Haha! Maar ik weet wel al dat hoefijzers daar geen deel van zullen uitmaken. (zo wanhopig ben ik nog niet Clown )

Anoniem

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:51

mylittlejoy schreef:
En alle hoefloze dieren hebben geen schokdemping in hun lichaam? Dat doen de gewrichten volgens mij. Maar dat maakt nu even verder niet uit.

Hoefloze dieren hebben weer andere voeten die de schokken dempen. Denk bijv. aan de kussentjes van honden en katten.
Noem mij een dier dat voeten heeft dat geen schokken dempt en puur en alleen met hun lichaam (botten en spieren) schokken opvangen?
mylittlejoy schreef:
Als de hoeven de schokdempers zouden zijn, waarom kunnen ze dan de zogenaamde schokken die het ijzer zou veroorzaken niet dempen? Als ik een stukje ijzer onder mijn nike airs zou plaatsen (onder de bal van je voet), zou mijn nike nog steeds de schokken absorberen, waarom zou dat bij een paard dan anders zijn?

Dit laatste zie je toch echt verkeerd. Je zou de proef onder de som kunnen nemen door werkelijk een stuk ijzer onder je nike vast te zetten en daarmee te gaan (hard)lopen. Voel dan het verschil eens. Pling

Anoniem

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:55

ShannaY schreef:
Jovarna schreef:
Tenzij je bedoelt dat deelnemen aan wedstrijden voor jou belangrijker is dan het herstellen van de hoeven van je paard?


Ja, ontzettend, daarom loop ik ook al 8 maanden naast mijn paard omdat hij een peesblessure heeft en nog maar slagingspercentage van 50 tot 70% heeft.
Denk asjeblieft even na voordat je domme dingen gaat zeggen.

Het was een vraag... Zie het vraagteken achter de zin.

ShannaY schreef:
Ik wordt helemaal hondsdol van dat zogenaamde natuurlijke paardenstijl. Als je het goed wilt doen, zet je paard dan op de heide, zoals ze van oorsprong leefden en kijk er niet naar om. Dán ben je pas goed bezig. Tegen die tijd kun je mensen proberen te overtuigen van jou zogenaamde goede manier van natuurlijk paardhouden, maar zorg dan eerst dat je dat zelf volledig doet, en niet kleine stukjes. Accepteer dan gewoon dat een paard niet zonder ijzers kan.

Als dat in jouw beleving "goed" is (paard op de hei zetten en er niet naar omkijken), verschillen we ook daarin van mening. Verder voegt deze opmerking van jou weinig toe aan de discussie over wel/geen hoefijzers.