[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 15:51

Ik heb trouwens weer dikke winst gehaald met mijn haffie!! Lachen
Ben zo blij, nu heeft ze vakantie, en wachten tot v. nassau langskomt, om te bekappen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:40

Mijn kneusje loopt sinds gister zonder ijzers (heeft ook verbeend hoefkraakbeen, is 1x bevangen geweest en heeft er een week of 8 geleden weer tegen aan gezeten). Gewoon proberen of het zo lukt of niet.

Vandaag liep ze iig fijn, dus we wachten het lekker af van de week.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:58

Ik zou de ijzers er nooit meer af durven halen.
Was dat op advies van de veearts Dennis?
Ik ben zo bang dat ze dan weer door het hoefbeen komen..

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:41

Goed topic is dit!!

Ik heb een vraag, en hoop dat jullie mij hier antwoord op kunnen geven: Wat is de precieze werking van magnesium, en waarom helpt het zo goed bij hoefbevangenheid??

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:17

Je zou de site van paard natuurlijk kunnen bekijken. Daar staat het een en ander uitgelegd. Bij mijn shet heeft het iig goed geholpen

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:07

ja op de site van paardnatuurlijk staat het goed uitgelegd, bovendien kan het geen schade aanrichten bij je paard als je het een korte periode op proef gebruik dus je kunt het altijd proberen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 00:23

Nee klopt, ik heb dat nog nagevraagd bij mijn dierenarts

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:47

Okee, bedankt! Ik ga dat eens even nalezen!

Dionn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:58

We dachten dat mijn shetlander ook hoefbevangen was, maar het kan toch niet zo zijn dat hij dan ook met een been kreupel loopt? Want het verschilt heel erg per dag hoe het gaat, de ene dag loopt hij goed en dan op de volgende dag gaat het weer helemaal niet goed. We hebben de dierenarts er ook vaak bijgehaald maar die snapt het ook niet helemaal. Heeft iemand een idee wat die kan zijn?
Alvast bedankt!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:20

een hoefbevangen paard hoeft niet kreupel te lopen, stijf of iets in die richting zegt al genoeg (ik weet niet precies hoe ik dat moet omschrijven want ik heb er inmiddels ervaring mee jammer genoeg) maar hij hoeft niet persee echt kreupel te lopen.

Dionn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:25

fancylover schreef:
een hoefbevangen paard hoeft niet kreupel te lopen, stijf of iets in die richting zegt al genoeg (ik weet niet precies hoe ik dat moet omschrijven want ik heb er inmiddels ervaring mee jammer genoeg) maar hij hoeft niet persee echt kreupel te lopen.

Ja dat klopt maar het kan dan toch niet te zien zijn aan een been?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:27

hoe bedoel je? ik snap het ff niet Knipoog

Dionn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:39

fancylover schreef:
hoe bedoel je? ik snap het ff niet Knipoog

Haha okee zal het even precies uitleggen Knipoog
Hoefbevangenheid kan je inderdaad herkennen aan dat je pony stijf ofzo loopt en dat hij op een bepaald manier staat en loopt, maar de ene dat loopt mijn shetlander echt zoals je pony vaak loopt als hij hoefbevangen is en de andere dag echt kreupel met zijn rechtervoorbeen. En dan weer loopt hij opeens weer goed. Voorbeeld: Hij liep 2 weken geleden heel erg stijf enzo als je dan met hem ging wandelen ging het later wel weer wat beter wat je wel vaker merkt als ze ene beetje stijf zijn. Hij had ook medicijnen enzo het ging dus later weer beter. Dus wij weer heel rustig eerst woensdag met hem aan het werk, toen zaterdag weer half uurtje rustig aan en zondag was het weer mis Ik weet nu ook niet meer zo goed wat ik moet doen.

Groetjes!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:41

wat voor medicijnen kreeg hij? het is wel duidelijk dat het hoefbevangenheid is, dat kan namelijk ook met de dag erg verschillen dat zag ik bij mijn pony namelijk ook!

Dionn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:43

fancylover schreef:
wat voor medicijnen kreeg hij? het is wel duidelijk dat het hoefbevangenheid is, dat kan namelijk ook met de dag erg verschillen dat zag ik bij mijn pony namelijk ook!

Hij krijgt Ascal, Metacam en Vetranquil.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:50

Heb je de smid er al bijgehad? Bij mij kon de da het ook niet goed zien, ze reageerde wel engszins op de tikproef maar niet echt duidelijk. De hoefsmid kon het toen constateren doordat de witte lijn was verbreed

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:57

Mijn pony is vermoedelijk ook bevangen. Hij liep ook ineens kreupel aan 1 been, en leek wat gevoelig op 1 achterbeen. Eerst dacht ik aan een zoolzweer, maar dat zou ie dan aan 2 benen moeten hebben. Omdat hij behoorlijk te dik is, en op geen enkele manier afvalt, denk ik dat hij een magnesiumtekort heeft, en daardoor bevangen is geraakt. Ik ga vanaf vandaag beginnen met magnesium voeren, in de hoop dat dat resultaat heeft. Nu koel ik zijn been 2 keer per dag en krijgt hij niks anders te eten als water en hooi. Moet zeggen dat hij al weer beter loopt, dus ik denk dat we er op tijd bij waren.

Dionn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:28

capopjekop schreef:
Heb je de smid er al bijgehad? Bij mij kon de da het ook niet goed zien, ze reageerde wel engszins op de tikproef maar niet echt duidelijk. De hoefsmid kon het toen constateren doordat de witte lijn was verbreed

Ja de smid is er al bijgeweest hij was degene die echt constateerde dat hij hoefbevangen was, maar dat hadden we zelf ookal een beetje gezien.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:45

misschien dat je ook met magnesium kunt beginnen? je kunt het immers altijd proberen Ja

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:38

Ga niet zelf experimenteren met een bevangenheid.
Wil je zekerheid, laat dan bloed afnemen en oa de leverwaarden en vrije vetzuren, alsmede op ontstekingen en spierwaarden checken.
Verder kunnen rontgenfoto's ook veel duidelijkheid geven.

De pijnstillers die je geeft (Metacam) zijn leverbelastend. Als blijkt dat je paard een slechte lever heeft, kun je dit dus beter niet geven.

Succes ermee.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:10

Ik neem aan dat ze die medicijnen die ze opnoemt via de da heeft verkregen. Magnesium kan voor korte duur geen kwaad, heb iknog nagevraagd aan mijn da

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:37

Geven jullie altijd meteen pijnstillers bij hoefbevangenheid, of kijken jullie het ook een paar dagen aan? Mijn pony liep wel behoorlijk kreupel, maar heb hem geen pijnstillers gegeven. Ben namelijk bang dat hij de zere hoef dan nog meer gaat belasten, waardoor het probleem alleen maar toeneemt. Mijn pony had overigens vanaf vandaag pijnstillers gekregen, als het niet beter zou gaan, maar hij loopt gelukkig een stuk gemakkelijker!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 19:49

Als mijn pony weer een aanval krijgt, bel ik zo snel mogelijk de da. Dan krijgt ze van hem een spuit en eventueel nog een vervolgspuit. hij rond dan de tenen goed af. Verder krijgt ze geen medicijnen. Als grietje nu weer een aanval krijgt, wil ik haar laten testen op resitentie, want na die kuur liep ze echt goed

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:09

capopjekop schreef:
Als mijn pony weer een aanval krijgt, bel ik zo snel mogelijk de da. Dan krijgt ze van hem een spuit en eventueel nog een vervolgspuit. hij rond dan de tenen goed af. Verder krijgt ze geen medicijnen. Als grietje nu weer een aanval krijgt, wil ik haar laten testen op resitentie, want na die kuur liep ze echt goed

Bedoel je dan de magnesiumkuur?
Ik verwacht daar ook echt veel van. Mn pony heeft alle typische kenmerken van een magnesiumtekort, dus hoop zo veel op te kunnen lossen.

Sportstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:02

Hallo,

Nog niet zo lang geleden ben ik bij een seminar over veulens geweest. Hier sprak buiten een aantal wel gerespecteerde dierenartsen ook een voedings deskundigen van Pavo. Die was uitgenodigd door Leenderd-jan Hofland om bij hem op de kliniek wat te vertellen over de invloed van voer op veulens. Een van de onderwerpen die aan bod kwam was hoefbevangenheid. Hij vertelde dat uit een onlangs gepubliceerd onderzoek hoefbevangenheid niet plaatsvind door een hoog eiwit gehalte maar door een soort suiker in het gras, wat vaak ontstaat na een hevige regenbui en in een warme periode. Het is dus ook te adviseren om je paard na een hevige regen bui die dag niet op het land te zetten. Voor meer informatie bel je gewoon even naar hofland. 0172-613798