Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Als het om levende wezens gaat (onszelf of paarden) dan is het vrij logisch dat je er zelf zoveel mogelijk van af wilt weten voordat je er iemand mee aan het werk laat gaan.
Hippotha schreef:Lijkt mij wel. De hoeven slijten wel, maar juist omdat het paard goed op zijn voeten is gezet, slijten deze op de goede (natuurlijke) manier.
Wordt het paard verkeerd weggezet, dan gaat hij daar ook naar lopen, met alle schadelijke gevolgen van dien.
En wat nog erger is...mensen die iedere week de hoeven vijlen!!!
Dan hebben de hoeven nooit de kans om hun natuurlijke vorm/slijtage te laten "zien" en staat het dier constant verkeerd op zijn hoeven.
En de hoeven van mijn paard zien er na 8 weken nog goed uit hoor! Juist omdat ze goed volgens de voetas bekapt worden, ontstaan er geen scheuren etc..., omdat de voet goed belast wordt.
Hippotha schreef:arno8 schreef:Ik zie mijn bekapper als een kundig iemand. Zij geeft mij aanwijzingen, laat zien hoe en waarom ik een hoef op een bepaalde manier bij moet houden en ja, het kan voorkomen dat ze zegt: Oh, deze is ietwat scheef, voortaan opletten bij deze.
Is dat erg? Tja, ik heb het liever goed natuurlijk. Maar is het erger dan een hoef die maar 1 keer in de 8 weken wordt bekapt en die aan het einde van die 8 weken al aan alle kanten aan het flaren is? Dat lijkt me niet.
En de hoeven van mijn paard zien er na 8 weken nog goed uit hoor! Juist omdat ze goed volgens de voetas bekapt worden, ontstaan er geen scheuren etc..., omdat de voet goed belast wordt.
fransje23 schreef:arno8 schreef:Als je het nou zo ziet: een NB'er probeert niet de hoef in een bepaalde vorm te vijlen, maar probeert slijtage zoals die in de natuurlijke omgeving van het paard plaats vindt na te bootsen zodat de hoef zich daar op aanpast en op die manier een goede vorm krijgt.
Maar je probeert dan evengoed een hoef geforceerd, al slijtage nabootsend, in een bepaald model te krijgen? Volgens jou is dat zoals de hoef eruit zou zien in de natuurlijke omgeving. Maar wie zegt dat de hoef van jouw paard zich daar zo zou ontwikkelen? Jouw paard heeft waarschijnlijk een heel andere beenstand en gangen. De hoef past zich daar op aan.
Jovarna schreef:@oestinja: Ik heb hoefschoenen die de hoefballen niet omsluiten en kunnen ook niet schuren. Ook zijn deze niet zo duur zoals jij aangeeftt
poppekontje schreef:Het valt me wel op dat er op dit topic eigenlijk maar een paard NB'ers de discussie aangaan.
En dat er meer niet-NB'ers zijn in dit topic.
Mag ik hieruit concluderen dat de groep NB'ers eigenlijk een klein groepje is en dat de traditionelen behoorlijk in de meerderheid zijn?
Ik denk dat niet iedereen zin heeft in discussies die toch telkens weer op hetzelfde uitdraaien. Ik niet in ieder geval.
Dat zegt toch al genoeg.
Ik respecteer ieders keuze en ga er van uit dat ieder met zijn paard doet wat hij of zij denkt dat goed voor zijn paard is.
Mooi, ik ook.
Maar ik vraag me serieus af waarom dit selecte groepje NB'ers geen respect kan opbrengen voor de traditionele hoefsmidgangers (nieuw woord)
Ieder mag zijn mening geven en ik vind het eigenlijk erg onbeleefd van de NB'ers om er steeds maar weer tegen in te gaan.
Ik heb het idee dat alleen de meer "gedreven" NB'ers in dit soort topics reageren. Ik vind daar op zich niks mis mee, maar persoonlijk houd ik me liever met mijn eigen paard bezig. Verder dan een advies links en rechts ga ik dan ook niet.
Ik zou zeggen dat we elkaar weer over een jaar of 5 spreken..
Kijken wat er dan van de hoeven van beide partijen over is.
Zeker doen. Ik heb in de hoeven van mijn paard in ieder geval het volste vertrouwen.
farrier schreef:Naam van de nb bekapper (volgens de verhalen: AANHCP opgeleid) is mij bekend en doorgegeven aan dierenbescherming. ivm bedreigingen zal ik deze niet op bokt bekend maken.
fransje23 schreef:Maar je probeert dan evengoed een hoef geforceerd, al slijtage nabootsend, in een bepaald model te krijgen? Volgens jou is dat zoals de hoef eruit zou zien in de natuurlijke omgeving. Maar wie zegt dat de hoef van jouw paard zich daar zo zou ontwikkelen? Jouw paard heeft waarschijnlijk een heel andere beenstand en gangen. De hoef past zich daar op aan.
opala schreef:Promptertje: Ik vraag mij af of je mijn voorlaatste post gelezen hebt
promptertje schreef:ik heb een aantal "verplichte" boeken thuis in de kast staan)
Arabesk schreef:Geen enkel paard in het wild heeft hoge hielen, dus de hoge hielen van paarden in NL is gewoon het gevolg van te weinig bekappen aan de achterkant.
Citaat:Strasser heeft een model ontwikkeld om aan de hand van de hoek van de hoefwand met de grond vast te stellen hoe het hoefbeen zich bevind t.o.v. de grond.
Citaat:De stand van gewrichten veranderen die door verkeerd bekappen is ontstaan weer terugveranderen naar hun goeie stand lijkt me een goed idee!
Citaat:Je loopt zelf toch ook liever op platte schoenen dan op naaldhakken? Je hebt eventjes last van korte spieren in je kuit, maar dat trekt vanzelf weer weg.
Arabesk schreef:De stand van gewrichten veranderen die door verkeerd bekappen is ontstaan weer terugveranderen naar hun goeie stand lijkt me een goed idee!