Hoefkatrolontsteking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laulau85

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:19

simodi schreef:
quote samantha5
Hoefkatrolontsteking ontstaat dus uit een verkeerd gebruik van de rug doordat de ruiter geen rekening houdt met de natuurlijke scheefheid van het paard,

Hier ben ik het dus echt niet mee eens. HKO kan ook onstaan door erfelijke factoren of door verkeerde voeding.

Ja maar het kan wel door verkeerd rijden komen! Veel op de voorhand rijden (zoals bij western gauw gebeurt, zie hierboven) bevordert het wel als je paard er al gevoelig voor is. Hoewel dat meer met de voorhand overbelasten heeft te maken dan met niet rechtrichten trouwens ....!

Ja maar in dat vorige stukje staat dat het daardoor ontstaat. Dat is nogal kort door de bocht.
Er zijn zoooo veel redenen waardoor HKO kan ontstaan. Van erfelijkheid (vroeger kwam het in NL niet voor is met de franse warmbloeden naar NL gekomen) , door verkeerde stand van de hoeven, verkeerde voeding, idd ook rijden en nog zoooveel meer.
Dan is het heel kort door de bocht om te zeggen dat het door verkeerd rijden komt. Nee het is EEN van de oorzaken...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:24

Achteraf weet ik dat mijn paard het al had voor dat hij was ingereden, dus van het rijden komt het niet.Maakt me ook niet zo veel uit nu waar het vandaan komt, ik wil hem gewoon weer op lappen.Zodat we binnenkort weer wat stukjes kunnen gaan stappen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:56

ik heb vroeger geleerd dat het voornamelijk bij springpaarden voorkomt,vanwege al dat gewicht iedere keer op de voorhoeven,en pezen ,heb ik het nou verkeerd???

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:22

Geerke springen is OOK funest. Dus het kan er zeker aan bijdragen. Maarja net als met dressuurpaarden of wat voor paarden dan ook.
De een krijgt het en de ander niet... beetje geluk of pech...

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:07

ik maak zegmaar geen korte wendingen, longeer hem zelden (1x in 2 jaar gedaan) + ik rij 4x per week in de bak en als het weer mee zit in het bos, alleen overdag staat ie alleen maar in de paddock, dus laat ik m iederedag ff los in de bak. zomers loopt ie lekker los in de wei.

Ik vind altijd wel leuk om te horen dat mensen zeggen, Ilse jou paard had toch iets? jaa zeg ik hoefkatrol! ooh dat kan je helemaal niet zien, hij loopt ook niet op de voorhand ofzo!

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:48

hier nog zo eentje Ilsje_ mijn merrie stond op 3 benen na de bevalling van haar veulen in april 2006. nadat ik in september van stal ben verhuisd kwamen de andere pension mensjes er pas achter dat ze iets had vlak voor ik wegging afgelopen juli. toen hoorden ze me praten over de kreupele meid, ze hadden nooit iets gemerkt of gezien aan haar terwijl ik ook weer was begonnen met voorzichtig rijden

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:05

geerke schreef:
ik heb vroeger geleerd dat het voornamelijk bij springpaarden voorkomt,vanwege al dat gewicht iedere keer op de voorhoeven,en pezen ,heb ik het nou verkeerd???

het gaat met name om de manier waarop er tegenwoordig gesprongen wordt. Paarden hebben een lage voorwaartse snelheid en komen daardoor op de toon neer. Toonlanden werkt HKO in de hand op den duur.

Veel dressuurpaarden (vooral met ijzers) zijn toonlanders. Bovendien zijn veel bochten en een zachte (mulle) ondergrond echt funest voor de pezen. Paarden zijn niet gemaakt om in een krappe ruimte van 20 x 40 rondjes te draaien. Ze zijn ontworpen om lange afstanden rechtuit te lopen.

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 02:12

Ik ben het eens met arabesk, ik denk dat hoefkatrol ontsteking voornamelijk door het rijden wordt veroorzaakt.
Te jong onder het zadel, te belastend werk, en verkeerde training (mulle ondergrond).
Ook te laat bekappen is erg slecht voor de benen van een paard. Omdat de pezen een klap krijgen als ze weer ''recht'' gezet worden..

Het schijnt dat hoefkatrol ook veroorzaakt kan worden door slechte voeding, maar hier kan ik me niet zoveel bij voorstellen.
Weet iemand hier het fijne van af ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:09

Ja zaranka dat klopt, een slechte voeding levert niet genoeg nutriënten voor de botopbouw en doorbloeding, dat kan ook tot HKO leiden, evenals een flinke wormbesmetting. Dit is helaas beiden bij mijn paard het geval geweest, daarnaast een hele slechte smid die mijn paard te ver achterover zette en daarmee ook de heel hoefas verbrak en een instructeur die langs de kant 'Goed zo!!!' stond te roepen toen mijn paard verzameld liep, helaas kwam ik er later pas achter dat t rondjes op de voorhand waren...

Nu met een goede smid, een goede instructeur, een goede kennis van mijn merrie, goed voedsel, veel beweging, een rustige training etc etc loopt ze weer 100% goed.

Het feit dat haar bot aangetast is, komt zeer waarschijnlijk voort uit de slechte voeding en mega wormbesmetting in haar jeugd, dat de symptomen naar voren kwamen is een gevolg van slecht bekappen en een slechte instructeur (heb lang gebaald dat ik niet beter wist, gelukkig heb ik haar goed gekregen, da's een hele troost!).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:39

Ik denk dat het gebrek aan bewegingsvrijheid een hele belangrijke rol speelt en niet zozeer de voeding.

Veel dressuurpaarden worden in een stal opgehokt en komen er voor een uurtje trainen uit.

En kijk ook eens naar de nieuwste inzichten mbt OCD. Niet erfelijk maar vooral de levensomstandigheden doen er toe. Veulens horen buiten, trouwens paarden ook .Clown

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:54

Ik rij ook western met mijn HKO fjord. Hij heeft gradatie 2 rechtsvoor en 3 tegen 4 aan linksvoor. Hij is 19 jaar en heeft er nooit kreupel op gelopen. Ik deed alle reining oefeningen met hem totdat ik wist dat hij HKO had. Dit is 4 jaar geleden. Daarna heeft hij nog 2 flinke blessures gehad (verdraaide kogel en verrekte kniebanden). Hierdoor hebben we 2 jaar gekwakkeld. Nu gaat het al weer 2,5 jaar goed. We doen nu ook weer voorzichtig wendingen om de achterhand en stops. Wel vanuit stap of draf. Het gaat eigenlijk weer steeds beter. Ik heb het idee hoe meer/ moeilijkere oefeningen ik doe hoe leuker hij het vind en daardoor voorwaartser wordt (hij is van nature lui) en hoe sterker zijn lichaam weer wordt en minder snel een blessure oploopt. Hij wordt nu 6 keer per week in de bak gereden. Als het weer beter is wordt er weer vaker buiten gereden. Hij gaat elke dag los en wordt nog aan de hand gestapt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:54

Ik heb geen gelegenheid mijn paard fatsoenlijk beweging te geven,dus gaat hij de wei op.Wie heeft ervaring met stal en wei, wat is nou beter? Het staan in de stal zou niet goed zijn heb ik gehoord,maar is dat per paard verschillend?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:02

overdag in de wei,s'nachts op stal,dat vind ik ideaal,maar dat is mijn mening.
Als je ze s'avonds binnenzet heb je er toch betere controle over,wondjes of als ze ziek zijn...
Ik ga s'avond ook altijd nog even kijken om 11 uur,poep weghalen,suikerklontje beetje hooi.
Maar bij mij staan ze aan huis,die mazzel heeft natuurlijk niet iedereen..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:03

Hij gaat in een plaats verderop de wei op dus snachts kan hij niet op stal helaas.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:09

hij kan toch wel schuilen hoop ik??hoe is het met je paard is hij wat dikker geworden?ik herinner me in ene dat hij ziek was geweest een tijdje terug of is het dat paard niet,spaans??

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:25

Hij is nog steeds niet dik genoeg helaas,wel heeft hij een dikke vacht gekregen die ook glimt maar ik krijg hem maar niet dikker.Als ik kom staat hij met zijn kont naar de staldeur,ik vind dat zo zielig.Ik kan hem ook geen beweging geven want ik kan nog niet op hem stappen.Dus heb ik besloten hem lekker op de wei te zetten, en ik hoop dat hij daar op knapt.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:07

Bij mijn fjord Niek is de HKO goed onder controle. Na maanden tobben loopt hij nu weer goed en voelt hij zich duidelijk beter.

Rijden doen we nog wel, maar wel minder. Springen en longeren zijn dingen die behoren tot het verleden. Wel wil ik in overleg met de dierenarts Niek medio mei meenemen op vakantie. Al is het maar een ritje van een half uur of een lekkere stapwandeling aan de hand.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:26

Ik spring en longeer ook niet meer.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:30

ja longeren hoe gaan jullie daarmee om?
mijn pony heeft een kleine 3.
en ik longeerde best vaak met pessoa..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:32

even een vraagje,dat veel springpaarden last hebben van hoefkatrol wist ik,maar nou sprak ik laatst iemand die western doet op hoog nivo(hier in frankrijk,weet niet of dat echt hoog is...)en zij vertelde dat veel western paarden ook last hebben van hoefkatrol.
Ik bedenk dan,zou het dan toch liggen aan wat wij met die paarden doen??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:35

marleen_usar schreef:
Hij is nog steeds niet dik genoeg helaas,wel heeft hij een dikke vacht gekregen die ook glimt maar ik krijg hem maar niet dikker.Als ik kom staat hij met zijn kont naar de staldeur,ik vind dat zo zielig.Ik kan hem ook geen beweging geven want ik kan nog niet op hem stappen.Dus heb ik besloten hem lekker op de wei te zetten, en ik hoop dat hij daar op knapt.

misschien als je hem een dek opdoet,dat hij lekker warm blijft,hoeft hij al die calorieen die hij eet niet te gebruiken om warm te blijven,en kan hij ze opslaan en zo wat dikker worden(en veel hooi natuurlijk..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:37

geerke schreef:
even een vraagje,dat veel springpaarden last hebben van hoefkatrol wist ik,maar nou sprak ik laatst iemand die [discipline] doet op hoog nivo(hier in frankrijk,weet niet of dat echt hoog is...)en zij vertelde dat veel [discipline] paarden ook last hebben van hoefkatrol.
Ik bedenk dan,zou het dan toch liggen aan wat wij met die paarden doen??

Ik ken een heleboel [discipline] paarden zónder HKO...lijkt me dus niet zo zeer aan de discipline te liggen, maar aan de manier van rijden. Teveel op de voorhand... En daarnaast voeding, huisvesting, ontworming, smid etc...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:37

ja natuurlijk ik geloof dat DE RUITER incl ikzelf wel degelijk aan de Hk problemen meewerken... en dus met springen en western en dressuur net zo goed kunnen teveel zijn voor het paardenbeen..maar komt meestal echt wel uit de ruiter maar heus dat niet alleen. er zijn zoveel factoren!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 20:38

mijn paard heeft vier hoefkatrollen. Die niet ontstoken zijn overigens. Mijn beide paarden worden western gereden. De ene is vier, de andere is al wat ouder en heeft nooit iets gehad aan de benen, op een kreupeltje wegens verstappen na.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:39

bij sommige komt het nooit naar buiten en hebben ook nooit last, maar bij andere helaas wel, zoals mijn pony. die er ook heel lang doorheen heeft gelopen maar dit is niet het einde hoor. dat hoeft HK echt niet te zijn.