[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assebassie
Berichten: 1259
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:59

En ik hoop dat iedereen zijn ervaringen hier blijft neerzetten. Er is niet één weg die naar Rome (genezing) leidt, en elk paard/situatie is anders.
Je moet zelf afwegen wat voor jou en je paard kan werken en alle info is dan welkom.
Zelf heb ik heel veel aan alle info, er is zoveel kennis tegenwoordig over HB en sommige smeden/DA blijven teveel vasthouden aan oude methodes, dus alles is welkom.
Dus mensen blijf ajb posten want daar kunnen anderen wat aan hebben.
Zelf post ik niet zoveel, want voegt weinig toe, t gaat goed, staat nu 3 maanden op ijzers maar er gaat er één telkens af, dus morgen alles weer eraf, kijken hoe dat gaat, ze is fit en lijkt happy, wel bijna een jaar verder nu,.
Sterkte iedereen!!!

hwn
Berichten: 4803
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:15

Om terug te keren op dat medicijn in ontwikkeling: dit helpt dus bij insulineresistentie, maar is dit werkelijk de enige oorzaak van HB? Mijn smid heeft het vaak over "mechanisch bevangen" door slecht bekappen, hoefijzers... Pensionpaard hier bijvoorbeeld was bevangen door op hol te slaan op asfalt. In zo'n gevallen zal het medicijn niet helpen vermoed ik?

mysa

Berichten: 10620
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:47

Nee, bij mechanische bevangenheid niet. Maar dat is maar een klein item op de lijst van mogelijke oorzaken. Hier was ppid de oorzaak. Al is pony hoogstwaarschijnlijk ook I.R.Sinds de ppid-medicatie gaat ze fantastisch goed. Maar het is niet uit te sluiten dat ze vanwege de I.R. toch weer eens bevangen raakt. En dan is de wetenschap dat er een remedie aan zit te komen een geruststellende gedachte.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:50

Het ontstaan en de gevolgen van de hoefbevangenheid is inderdaad net zo divers als de, mogelijke !, opties om kans op herstel te creëren cq. te vergroten.
Is veel over te vinden op internet, bv. : https://www.paardenarts.nl/kennisbank/h ... j-paarden/

In verreweg de meeste gevallen is de veroorzaker een, om welke reden dan ook, verstoring in de stofwisseling waardoor er te snel te veel gifstoffen vrijkomen die een kettingreactie veroorzaken met uiteindelijk gevolg dat de lamellen tussen hoefbeen en hoefschoen beschadigd kunnen raken of zelfs afsterven/loslaten.
Om die reden dient er altijd zéér voorzichtig om gegaan te worden met detoxen/ontgiften van een dier; zeker als ze al niet fit zijn (vaak juist reden om te ontgiften ..) kan dat nét te veel vergen van het lichaam en juist nadelige effecten hebben.

Maar het zou inderdaad een geweldige doorbraak kunnen zijn als iig. en hoe dan ook de (gevolgen van) IR aan te pakken zouden zijn!

Daarnaast blijft natuurlijk de hulp van een goede hoefsmid/bekapper sowieso onontbeerlijk om het de dieren die al HB zijn zo comfortabel als mogelijk te maken op en met de pijnlijke voeten .. de combinatie van hulp in- en uitwendig kan de kans op een mogelijk herstel absoluut vergroten!

Nb., steeds vaker hoor ik over HB in combinatie met hoefzweren, zowel als ( mogelijke ..) veroorzaker HB alsook en vooral als gevolg van de HB, wel iets om goed in de gaten te houden!

BarbaraNova

Berichten: 4226
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:14

Dennis schreef:
barbaras schreef:
Sorry voor mijn brute binnenval aktie maar ik heb een vraagje.
Ik heb een shet die chronisch bevangen is als je het zo mag noemen. hij is heel gevoelig voor hb en is al erg vaak bevangen geweest. nu met streng dieet gaat het erg goed. Ik sta met hun op een groot erf waar je over moet met asfalt en veel losse steentjes. Zijn zool is erg gevoelig en dit is niet fijn natuurlijk. Erf is veel te groot om te vegen en er rijden dagelijks heel veel vrachtwagens (transportbedrijf) dus elke dag losse steentjes. Is een hoefschoen een oplossing hier voor? Mijn twijfel is door de vreemde vorm van de voet door het hb zijn. Hoop dat jullie ervaring hebben er mee


Schoenen kunnen hier in zeker ondersteunen.
Ik heb acuut bevangen pony's weer zien lopen op schoenen, ik heb chronisch bevangen pony's die het op het zachte wel deden ook op het harde weer goed zien worden (waardoor met een kleintje langs de weg wandelen, fietsen, mennen weer een stuk makkelijker word), ik heb pony's die extreem konden reageren op steentjes weer enthousiast over los grind zien lopen met schoenen.
Geen enkel paard is het zelfde, maar ik ben zeker pro-schoenen :j .

Voor gericht advies mag je mij altijd een PB'tje sturen.


Ik ga je zeker snel contacten maar hebben even wat hoge kosten gehad dus het wordt ws volgende maand. Het is niet zo dat hij op straat zelf slecht loopt, juist niet, daar loopt hij goed maar hier op t erf liggen altijd losse steentjes en dat is voor al mijn paardjes niet fijn maar zeker voor de shet niet. Net hetzelfde als wij op een blokje lego gaan staan. Daarna niet kreupel ofzo maar t is een flink obstakel.
Mag ik je misschien vragen of je fb hebt? ik zit nml niet zo vaak op bokt, zijn meer vlagen.
Las dat je ook bekapt? Maar denk dat je wat ver weg zit van Hellevoetsluis?

Alvast super bedankt,
Groetjes Barbara

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:40

@ assebassie: hier ook probleem gehad met 1 loslatend ijzer .. is eigenlijk ook wel weer logisch : verbrede, poreuze, witte lijn en/of holle wand maakt vastnagelen er niet makkelijker op.
Hier ook om, mede, die reden wel zonder ijzer geprobeerd maar pijn/ongemak werd in de loop van de dag dusdanig dat hij zelfs weer ging liggen.
Geeft niets, beter geprobeerd dan niet geweten .. de volgende dag dus direct weer op ijzers (zou daar bij duidelijk ongemak niet te lang mee wachten ivm. mogelijk triggeren HB )
~ Langere nagels voldoende op voorraad kan overigens wel zo handig zijn ;)

assebassie
Berichten: 1259
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 17:03

De smid is nog niet geweest dus ik ga eerst overleggen wat te doen, kijken wat hij zegt, maar ik ben eigenlijk weer een beetje klaar met die ijzers, bij haar gaat er zo vaak een af, vroeger ook al...ze is soms een beetje onstuimig :):)
Maar als het zonder niet gaat gaat ie er weer onder.

Tot nu toe loopt ze met één ijzer ook redelijk, alleen de draf, ja of dat nog goed komt, als je het niet weet zie je niks maar ik zie het wel, ze loopt niet zuiver.

De hoef is inmiddels wel behoorlijk afgebrokkeld, dus of dat nog lukt, hij zal het wel bekijken, best een goeie smid en hij zal wel lange nagels bij zich hebben, we gaan het zien.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:58

IJzers zijn hier helaas geen optie. Was een beetje mn laatste hoop. Het nagelen is veel te pijnlijk en de hoeven zijn eigenlijk te klein.

De wand slijt nu te snel waardoor ze op de zool loopt. Zo zuur. Hoefschoenen passen dus niet meer, dus ik zie mezelf min of meer genoodzaakt om nieuwe schoenen te kopen. Iets anders kan ik ook niet bedenken. -O-

jobamara
Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 02:01

Lijmen ipv nagelen misschien.
Kijk maar is bij bv Vettec.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 11:01

Heb me destijds, na het mislukken van ijzerloos herstel, ook in de mogelijkheid van lijmen verdiept omdat ook ik het dubbel vond om pijnlijke voeten het beslaan aan te doen.

Het lijmen werd me echter door diverse behandelaars afgeraden vanwege : A) de lange tijdsduur van het aanleggen/drogen. B) de beperking in het aanpassen aan de persoonlijke behoeftes van het paard. C) het moeilijke dan wel onmogelijke om plakijzers voortijdig weer te verwijderen als blijkt dat aanpassing aan hoef en/of ijzers nodig is of anderszins.

Maar ook nu weer : een ieder moet vooral zelf beslissen waar hij/zij voor gaat ..

@LinSa : ( sorry voor diegenen die zich hieraan zullen blijven ergeren, maar ik ga niemand de kans ontnemen óp een kans en ik laat keuzes graag aan betrokkenen zelf over .. )
Je zou contact op kunnen nemen met de van Nassau's voor overleg ( R.van Nassau, Ma. t/m Vr. 19:00-22:00 > 0165-512780 ...
~~ Neen, zij zijn niet zaligmakend of alwetend en ook zíj kunnen de plank misslaan or whatever, maar dat zij veel ervaring hebben met oa. en vooral hoefbevangen paarden kan niemand ontkennen! ~~

En anders misschien contact opnemen met bv. Dennis, alhier in dit topic aanwezig, om te overleggen over hoefschoen mogelijkheden?

assebassie
Berichten: 1259
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 20:06

Mijn smid vond het geen goed idee om de ijzers er nu al af te laten/halen, want ze liep op de zool en ging ook wat korter lopen, hij zag het gelijk.
Dus hij raadde dringend ze er voorlopig onder te laten, nou ja hij heeft meestal gelijk, dus die blijven er noodgedwongen onder (voorlopig hoop ik, zie ze liever zonder maar ja moet wel gaan natuurlijk).
Hij heeft hem er weer zeer netjes onder gezet, en aan de zijkant, waar een groot stuk was afgebroken, opgevuld met een soort kunstof/hars, ziet er echt keurig uit en wat nog belangrijker is, ze loopt weer beter, ruimer en zekerder, dus ja dan maar volhouden zolang ze niet zonder kan.

Ik heb haar trouwens pas laten beslaan toe ze goed op 3 benen kon staan, dus ze was al een eind op de goeie weg, was ook het laatste wat ik nog kon doen, goed uitgepakt gelukkig, ze heeft een soort braek-over ijzers zoals van Nassau die ook legt.
Met ons eerste paard, zo'n 20 jaar geleden, waren we ook bij van Nassau en ik was zeker ook weer gegaan als mijn smid haar niet had kunnen helpen, maar die heeft inmiddels zoveel ervaring dat hij ook HB paarden goed kan helpen.
Dus ook andere smeden kunnen veel, zeker als ze samenwerken met DA die ook open staan voor nieuwe dingen en niet vasthouden aan oude, meestal niet zulke goede methoden.
Hoefschoenen is hij trouwens erg op tegen, raadt hij sterk af! nou heb ik daar ook al veel negatieve dingen over gehoord, ik vraag me ook af wat de van Nassau's daar van vinden, toen ik daar nog kwam heb ik ze er nooit over gehoord, maar ja is al lang geleden dus.

Heel veel succes voor iedereen verder!

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:14

Een ijzer lijmen is denk ik geen optie. Door de hoefbevangenheid heeft ze een afwijkende vorm hoef gekregen. Denk dat je een (kunststof) ijzer erg lastig passend kan maken.

Wanderes, mijn hoefsmid is een hoof-care hoefsmid, dus ik denk dat van Nassau precies hetzelfde zou zeggen. Ze is niet stokkreupel, maar ik zie het als ze wil omdraaien. Dan stapt ze net te snel over. Verder loopt ze vrij goed. De hoeven moeten alleen wel gaan groeien, anders zal ze steeds gevoeliger gaan lopen.

Assebassie, Waarom is jouw hoefsmid erop tegen? Die schoenen met staaldraad hoef ik ook niet. Dat lijkt me veel te veel knellen. Maar schoenen zoals de Equine Fusion lijken me best oke. Het is dus puur om het afslijten van de hoef tegen te gaan.

jobamara
Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:23

Lijmen gebeurd met een gewoon op maat gesmeed ijzer.

Wanderes, eens hoor maar hier hebben we toen eenmalig geplakt daarna weer beslagen. Ik ben zeker van mening dat het juist belangrijk is om de hoeven goed regelmatig te beslaan.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 10:38

Fijn dat het deel- en meeleeflijntje door blijft lopen :o

Ik weet uit eigen ervaring hoe vreselijk moeilijk en vooral ook emotioneel werkelijk álles op en rond hoefbevangenheid is.
Heb dan ook echt wel begrip voor gevoelens van irritatie en zo af en toe dat uiten hoort er natuurlijk ook bij .. maar laten we ajb. telkens toch weer inzien dat we hier allemaal in het zelfde schuitje zitten : we willen onze dieren zo goed en zo kwaad als dat kan helpen én onze harten luchten, onze angsten en frustraties delen.
En tja, alles bij elkaar kan ervoor zorgen dat af en toe de vlam in de pan slaat ..
Best weleens heftig maar niet te voorkomen .. even laten (uit)branden, indien nodig en mogelijk blussen en weer verder gaan!

Brengt mij op de vraag hoe het nu oa. met Raya van Francis en de merrie van Myra gaat ...

assebassie
Berichten: 1259
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 19:32

Wanderes, jij weet het altijd zo mooi onder woorden te brengen, knap vind ik dat 8-) , ben het helemaal met je eens!!

@linsa, hij vind dat hoefschoenen het hoefmechanisme teveel beperken, krijg je gegarandeerd problemen mee zegt hij.
Zelf ben ik er om die reden ook nooit aan begonnen, maar ongetwijfeld zijn er mensen die er goeie ervaringen hebben.
Wat vind jij van hoefschoenen Dennis, wat is jou mening als hoefsmid?

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 20:20

Je hebt schoenen en schoenen.
Schoenen zijn voornamelijk van rubber, en dat geeft iets mee. Daarbij zit een schoen nooit 100% aangesloten, dus is er altijd wat ruimte voor het hoefmechanisme.
Bij bevangen pony's heb je ze nog wel eens de hele dag aan. Maar normaal heb je ze ook maar een uurtje in het werk aan en de rest van de dag weer uit.
Hoefmechanisme is maar millimeter werk, anders zouden ze ook ieder pas over een ijzer heen gaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 21:13

Ik heb nu 4 x een bevangen patient gehad. Alle keren heb ik zelf direct (natuurlijk) bekapt en heb ik ze enkele dagen (langste was 6 dagen) 24 uur per dag op hoefschoenen met dempende zooltjes gehad. Dat gaf steeds verbluffend snel resultaat. Meestal binnen twee dagen van liever niet willen lopen en stokkreupel naar naar veel minder kreupel maar wel weer gewoon rond willen lopen. Zonder buut etc. Nu heb ik het gelukkig nog nooit zo erg meegemaakt dat ze alleen maar wilden liggen oid maar dan zou ik het zeker weer zo aanpakken.

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 08:36

Wat Assebassie zegt: Wanderes, je hebt het fantastisch verwoord :j we zitten hier allemaal in de topic om ervaring en tips te delen m.b.t. HB, inclusief alle frustraties die erbij komen kijken. En inderdaad, uitbranden, blussen en verder gaan!

Wat betreft mijn merrie: ze loopt goed. Zo goed dat ik twijfel of ze wel echt hoefbevangen was 2 weken geleden. Maar het waren toch echt de HB symptomen met warme hoeven en pols beter te voelen bij rechtsvoor. Rechtsachter loopt ze korter, maar dit heeft ze al langer (oudere peesblessure). We lopen nu met hoefschonen voor, en vandaag bestel ik hoefschoenen ook voor achter.
Ze staat nu sinds een week niet meer op de Rheumacam. Beide IJslandertjes hebben redelijk vaak rumoerige darmen, waar we (op advies van de DA) een Gut Balancer supplement voor hebben gekregen. Dit geef ik in combinatie met de Marstall Huf Regulator. Het hooi is goed voor paarden, maar ik ga vandaag naar de stad om een analyse op te sturen om zeker te weten dat ze niet iets missen, dat de verhoudingen niet goed zijn, etc.

En wellicht hebben jullie hier advies in? We zijn aan het wandelen voor de beweging, maar wat is verstandig om te doen, mag ze ook draven aan de longe? Kan ik haar in stap rijden?

Het is aardig wat management stress hier.. tijdelijk staan ze samen in een grote stal van 13 x 4 meter, 's avonds en 's nachts. We hebben een noodpaddockje gemaakt van zand waar ze overdag in staan. Ik heb ze echter veel zien graven (naar klei of gras/wortels). En gister ochtend wilde ik ze uit de stal halen, had de ruin koliek.. Gelukkig na een stuk wandelen was hij weer de oude, en ik denk dat het een verstopping was want pas einde dag had hij weer gemest (en 's ochtends vroeg).
Maar na dit incident, was mijn emmer even volgelopen – dit was de druppel en het voelt alsof hier alles fout gaat :( ik wil ze het liefst 24/7 buiten, maar als ik ze niet in de gaten kan houden in de paddock zet ik ze uit voorzorg nu liever op stal.
De schuilstal is bijna af en daarna kunnen we een paddock eraan vast maken zonder enige mogelijkheid tot gras - maar in de tussentijd zijn we daar nog niet, en zakt de moed er af en toe even in.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 15:07

En plots had ik er toch weer mee te maken … hoefbevangenheid.
Ik ben ermee bekend ivm mijn andere shet, dus weet zo'n beetje 'alles' al … dacht ik.

Maar zit nu toch met mijn handen in het haar, want waarvan in vredesnaam, dus ik ga het hier maar in de groep gooien, wie weet levert het mij een ontbrekend puzzelstuk op.

Het begon vorig week met niet rad lopen op rechtsvoor. Hij (shetlandruin) heeft daar artrose aan het ellebooggewricht en had weer wat maf gedaan, dus ik dacht, oke, dat is geblesseerd.
Hoefsmid kwam toch, dus voor de zekerheid toch gevraagd of het niet in de hoef zat.
Nee, hij meende zelfs linksachter ipv voor, maar zeker geen hoefprobleem. Hele mooie hoeven nog altijd.

Paar dagen later werd hij toch wel erg houterig en stijf, dus ik dacht, dat is niet goed. Lijkt mij toch bevangen dus dierenarts erbij. Was weekend, kunnen dan ook niet zo heel veel dan buut geven en koelen en maandag bloed laten afnemen.
Alles laten bekijken, want DA dacht aan spierbevangenheid. Hoefbevangen was wat discutabel gezien zijn hoeven niet overdreven warm waren. Toch leek hij vierkant bevangen te zijn.

Wat blijkt … spierwaarden en de organen zijn in orde.
Maar hij heeft diverse tekorten in zijn lijf.
Met name ijzer en B-vitamines en magnesium, zink en eiwit.
Dat zou duiden op een worminfectie. Dus inmiddels ook ontwormd.

Maar hij loopt nog altijd als ware hij stevig bevangen, ondanks hoge dosering ontstekingsremmers.

Oh ja en hij heeft cushing, krijgt daar prascend voor, maar de ACTH waarde kon nu ivm stress en pijn, niet opnieuw getest worden, aldus dierenarts. Maar zij verwachtte niet dat dat het probleem was, daar hij al prascend kreeg en laatste test binnen de norm zat.

Maar herkend iemand dit.

Dus bevangen door worminfectie of door een tekort aan voedingsstoffen/vitamines?
Ik ben nu nl. aardig uitgepuzzeld.

capopjekop

Berichten: 30715
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 16:47

Wat toevallig dat je nu reageert. Ik dacht van de week nog hoe het met jou en je paardjes zou zijn.

Soms weet je het gewoon niet. Ik sta voor hetzelfde raadsel als jou. Grietje heeft het jaren super gedaan. Ik let strikt op hun voer. Ik dacht ook dat de prascend dosis mss verhoogd moest worden maar bloedonderzoek zei dat haar lichaam er goed op reageert.

Volgens mijn smid kan het alles zijn. Er hoeft maar iets in het lichaam te zijn wat iets uit balans is en dat uit zich dan op de zwakke plek. Bij grietje zijn dat duidelijk haar hoefjes. Soms is het niet te achterhalen

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 16:59

Oké .. vind het best wel 'een dingetje' om wéér het woord te nemen, maar wil wanhopige hulpkreten ook niet zonder meer maar negeren :\

Uiteraard, ik zeg het nog maar weer eens even, ben ik geen dierenarts en kunnen eerder succesvolle handelingen absoluut geen garanties geven voor en bij anderen .. kan alleen maar weer mijn eigen ervaring delen.

Een diagnose stellen kan ik natuurlijk niet, maar heb misschien wel een tip voor zowel Myra als Isapaardje (en misschien ook anderen).

Zoals de meesten van jullie wel weten hangt veel van allerlei combinaties van oorzaak en gevolg aan elkaar vast.
Probleem is dat die zaken eigenlijk lang niet altijd van elkaar te onderscheiden zijn ..
In het begin van mijn zoektocht naar hulp heb ik die ook gezocht bij oa. natuurgenezers, kreeg van alles 'voorgeschreven' aan aanvullingen waarbij ik me nú weleens afvraag of ik daarmee zaken juist niet verergerd dan wel in stand gehouden heb ..

Op een bepaald moment ( steeds 'wijzer' wordende ..) ben ik met veel zaken opgehouden en alleen het advies van holistisch werkende behandelaar opgevolgd ( zie mijn eerdere berichten in vorig topic)

Mijn eerste advies zou nu zijn : een GOEDE probiotica geven, zowel van belang tijdens/na stress ( zoals verhuizing ..), ziekte, wormkuur, wormbesmetting, medicijn gebruik, voer/seizoen verandering, etc. , etc.

Ikzelf heb in de loop der jaren ervaring opgedaan met diverse merken voor gebruik bij dieren, maar eigenlijk nooit het resultaat gezien dat ik nu wel zie sinds ik een probiotica voor mensen geef !
Verhaal hier achter: ben zelf ziek geworden door een overdaad aan benodigde medicijnen (over stress gevolgen gesproken :Y) ), ben daarom op advies en met succes Probactiol Plus van Metagenics gaan gebruiken.
Eind deze zomer kreeg HB'er Noah weer een najaarsdip: precies een jaar voor HB uitbraak kreeg hij dit voor het eerst en vlak voor de uitbraak van 2 jaar terug (en vorig jaar) wéér .. angst zit en blijft er dus goed in :(
Direct begonnen met een gangbare paarden Probiotica kuur ... maar zag eigenlijk weer geen dóórzettende verbetering (doffe vacht, matte uitstraling)
Dus alles op alles zettend vanaf 24-8 míjn Probiotica gaan geven aan hem en 3 andere 'zorgdieren', met inmiddels merkbaar resultaat bij allemaal!

Ook al begrijp ik dat niet iedereen deze stap zal begrijpen (een dier is geen mens en vice versa ..) wilde ik jullie deze ervaring toch meegeven.

Nog even een link naar leeswerk waaruit iig. blijkt dat ik niet de enige ben die grijpt naar alternatieven, staan daar overigens meerdere interessante links vermeld : https://degroeneos.nl/moet-weten-probiotica-dieren/

Sterkte met jullie zorgdieren !

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 18:20

Linsa, ik ben weleens een filmpje tegengekomen dat er een ‘ijzer’ werd gemaakt met vettec. Geen idee hoe dat zich houdt en wat voor langdurige effecten dat op de hoef heeft, maar misschien iets om uit te zoeken als ijzers en hoefschoenen geen optie zijn. Heeft je pony nog steeds die bolle hoefwand?

Isapaardje, warme hoeven zeggen niet altijd wat bij HB. Heeft de DA wel met een visiteertang druk uitgeoefend op de zool? Wanneer was de laatste PPID-test? Als deze voor de seasonal rise was dan zegt dit niet zo veel. Tijdens de SR kan de ACTH echt flink verhogen terwijl die daar buiten wel normaal is. Dit is de tijd van het jaar dat paarden met PPID HB kunnen worden ondanks medicatie. Bij hormonale HB hebben pijnstillers vaak niet zo heel veel effect.https://drkhorsesense.wordpress.com/2018/01/21/hormonal-laminitis-what-its-not/

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 18:22

capopjekop schreef:
Wat toevallig dat je nu reageert. Ik dacht van de week nog hoe het met jou en je paardjes zou zijn.

Soms weet je het gewoon niet. Ik sta voor hetzelfde raadsel als jou. Grietje heeft het jaren super gedaan. Ik let strikt op hun voer. Ik dacht ook dat de prascend dosis mss verhoogd moest worden maar bloedonderzoek zei dat haar lichaam er goed op reageert.

Oh wat jammer, Grietje ook weer.
Maar nu is het niet Isabella, maar Yoob die ineens onderuit is gegaan.
Beetje zelfde verhaal als Myra op vorige pagina met de ijslander. Zo was hij nog aan het rennen en zo was hij kreupel.
Het idee van de dierenarts is dan ook dat hij last heeft gekregen van zijn artrose gewricht, dat is gaan ontzien en zo de achterhand heeft belast en uiteindelijk een secundaire bevangenheid heeft gekregen.

Maar bloed laat dus verder zien dat hij, mogelijk door wormbesmetting, ook diverse tekorten heeft waaronder bloedarmoede.
Dus nu eerst ontwormen, dan dat aanpakken.
Verder voer ik natuurlijk sober, maar dat is blijkt nu dus eerder te weinig dan te veel.

Gelukkig liep hij vanmiddag ietsje vlotter. Morgen ga ik beginnen met een supplement tegen bloedarmoede, maar blijf het raar vinden dat hij zo snel achteruit is gegaan.
Hij is niet direct HB gevoelige pony nl, alleen zijn cushing en zijn artroseplek zijn de enige 'afwijkingen' die hij had :+


@Meert.
Ja is met visiteertang gevoeld. Reageerde hij niet direct op.
Ik laat altijd in oktober PPID testen, dus laatste was van vorig jaar. Vandaar dat ik nu weer wilde laten doen ook, maar nu kan dat dus niet omdat hij zo pijnlijk was en die ACTH waarden dan sowieso verhogen zei mijn dierenarts. HIj wordt daar later deze maand op getest als hij door zijn HB aanval is gekomen.

Oh en aanvulling.
Ik heb bij Isa ooit 'ijzer' van Vettec laten maken. Hielp in het begin goed, maar kon haar niet pijnvrij krijgen.

Heb maar ooit 2 goede dingen gedaan.
Dat was toch het breakover beslag van Van Nassau (alleen kon ik niet door 1 deur met hen dus ben daarmee gestopt).
En laatste is een hele goede hoefsmid gevonden die durft te bekappen wat betekent tenen er rigoreus afhalen en verder gewoon op blote voeten laten lopen (en hoefschoenen voor op straat).

hwn
Berichten: 4803
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 18:45

Isapaardje schreef:
Beetje zelfde verhaal als Myra op vorige pagina met de ijslander. Zo was hij nog aan het rennen en zo was hij kreupel.

Is dit bij jou (en bij Myra) dan wel zeker bevangenheid? De mijne had het een maand geleden plots nadat we op de track rond de wei gegaloppeerd hadden paar dagen na het bekappen. Vier voeten warm, wat pulsatie, heb haar rust gegeven, paar dagen van de wei, weekje Previcox, en nu loopt ze weer heel normaal. DA dacht eerder aan gevoeligheid.

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 19:44

Nu mijn paardje stilaan weer zichzelf wordt en vaker en vaker weer in de wei draaft en gallopeert, durf ik weer stilletjes aan de toekomst te denken ;)

Rijden jullie nog/terug op je paard dat HB geweest is? Of is het vanaf dan op pensioen?

En lopen jullie paardjes nadien ooit nog zonder ijzers of hoefschoenen op wandeling?