Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 16:11

Dank je.

Ik vind het zelf erg jammer dat het wat achteruit is natuurlijk, maar vorig jaar zat ie nu volle bak aan de prednison en nu 0,0 van die troep, dus daarom nog geen grote zorgen er om. Alleen even de teugels wat aantrekken wat betreft het aantal keer inspuiten ;)

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:43

Heb je nu al iets gevraagd aan de DA van die troebele urine?
Dat kan heel normaal zijn bij paarden ook hoor, alleen weet ik niet in welke mate dus :p

djinnie

Berichten: 2796
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:24

Ik volg Tycho ook nog! Knappe vent. Wat doet -ie het goed!

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 21:34

Dank je!

Afgelopen vrijdag heeft Tychje z'n derde cranio sacrale behandeling gehad, dus weer vier dagen rust nu. Morgen weer rondje pakken, als t niet té hard regent.

Omdat z'n stralen verslechterd zijn, zet ik m nu iedere dag een paar uur op stal. Vindt ie zelf helemaal niet erg zelfs (gelukkig)
Z'n stralen kunnen dan drogen en (om de dag) kan het spul goed inwerken.
Stralen voelen dan ook echt droog, dus dat is iig fijn. Hopelijk verbeteren ze ook weer.

Maflinger_S
Berichten: 12191
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:48

Heb je met de craniosacraal therapeut besproken dat het wellicht zo kan zijn dat de stralen momenteel minder goed zijn omdat er "oud zeer" uit komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:09

Hoe gaat het nu met Tycho?

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:38

Er wordt hier vooral gesproken over allerhande behandelingen.
Er is blijkbaar hoefstraal kanker die ook behandeld wordt.
Er werd opgemerkt door ts dat de kroonrand wat brokkelig er uit ziet, maar bovendien ziet heel de hoefwand er niet correct uit, die is een beetje oppervlakkig gebarsten, beetje ruitvormig bijna, beetje uitgedroogd zou je zo denken, ..... maar dit is eigenlijk een heel mooi voorbeeld van een paardenhoef met "Rap" dit is ten gevolge van een slechte kroonrand. (ontsteking en/of allergie)
Volgens mij zijn die beschadigingen bij de zwilwratten eigenlijk ook hier aan verbonden en dus losstaand van die kanker denk ik.
Bovendien las ik dat je met je paard ook geregeld in zee gaat, lekker koel, verfrissend en leuk uitwaaien.
Zeewater is goed en is zeker een voordeel voor vele dingen, maar zeewater is niet echt goed voor de hoeven van een paard, dus al zeker niet bij de behandeling voor die kanker, op zijn minst zou ik na het rijden door de zee thuis de hoeven dan zorgvuldig uitspoelen met stromend water.
Ik vind het wel raar de jouw hoefsmid je niet informeerde over die "Rap" want dit behoord zeker toch tot zijn vakgebied.
Ik ben namelijk zelf rijinstructeur, paardentrainer, en ook hoefsmid.

savieralover

Berichten: 1702
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:17

aeolusnr1 schreef:
Er wordt hier vooral gesproken over allerhande behandelingen.
Er is blijkbaar hoefstraal kanker die ook behandeld wordt.
Er werd opgemerkt door ts dat de kroonrand wat brokkelig er uit ziet, maar bovendien ziet heel de hoefwand er niet correct uit, die is een beetje oppervlakkig gebarsten, beetje ruitvormig bijna, beetje uitgedroogd zou je zo denken, ..... maar dit is eigenlijk een heel mooi voorbeeld van een paardenhoef met "Rap" dit is ten gevolge van een slechte kroonrand. (ontsteking en/of allergie)
Volgens mij zijn die beschadigingen bij de zwilwratten eigenlijk ook hier aan verbonden en dus losstaand van die kanker denk ik.
Bovendien las ik dat je met je paard ook geregeld in zee gaat, lekker koel, verfrissend en leuk uitwaaien.
Zeewater is goed en is zeker een voordeel voor vele dingen, maar zeewater is niet echt goed voor de hoeven van een paard, dus al zeker niet bij de behandeling voor die kanker, op zijn minst zou ik na het rijden door de zee thuis de hoeven dan zorgvuldig uitspoelen met stromend water.
Ik vind het wel raar de jouw hoefsmid je niet informeerde over die "Rap" want dit behoord zeker toch tot zijn vakgebied.
Ik ben namelijk zelf rijinstructeur, paardentrainer, en ook hoefsmid.


Mag ik vragen wat "rap" dan precies is? Kan het zo snel niet vinden op google, en wat je er aan kan doen?

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:23

Volgens mij bedoeld hij 'rasp' , dacht dat t een vorm van mok was...

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:24

Over rap staat geloof ik wel iets op de site van hoofcare.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:31

in google kan je het wel vinden hoor, hoofcare van van Nassau geeft er een heel ruime uitleg bij.
Het is een irritatie van de Hoornzoom en/of Kroonlederhuid
De Kroonlederhuid is de basis waaruit de hoefwand gemaakt wordt.
De Hoornzoom is dat deel dat je kon zien hier op de foto's bij ts, die is helemaal gebarsten en gebrokkeld hier, normaal zou dit ook een mooie gladde zoom hebben moeten zijn. Deze zorgt voor de productie van de hardere en gladde buitenkant van de hoefwand. Hier bij ts haar paard is de hoefwand helemaal niet meer glad.

savieralover

Berichten: 1702
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:43

aa bedankt voor de uitleg! altijd handig om te weten :D

Anoniem

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:36

Hoe gaat het nu met hem?

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 23:14

Hoe gaat het nu met Tycho? Ben heel erg benieuwd ernaar!

CastaMickey

Berichten: 7262
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:29

Hoe gaat het nu? :)

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 16:39

:wave: Hai!
Leuk dat jullie nog steeds geïnteresseerd zijn in Tycho zijn proces/vorderingen/ontwikkelingen/etc
Mijn laatste update is van januari :oo Schandalig! In tussentijd is er veel veranderd.

Grootste verandering is dat we verhuisd zijn!!! Van de boerderij midden in het dorp naar onze nieuwe boerderij midden in de polder! :#

Ik heb hem eind januari, begin februari toch nog geschoren, jachtmodel en hij leek er echt blij om te zijn.
In februari zijn we nog wezen straoriejen: [RIJ-ITP] Straôriejen met Trekpaard Tycho

Op 22 maart hebben we onze paarden, dus ook m'n Tychje naar hun nieuwe (t)huis gebracht. Hun plekje was (en is helaas) nog niet helemaal klaar, omdat de bouw van onze boerderij ook nog niet geheel gereed is, maar ze hebben hun eigen plekje, 24/7 eten, drinken, een droge plek, maatjes, liksteen en wat speelgoed.
De eerste weken leken ze er alle vier zonder problemen doorheen te fietsen, wat was ik blij! De winter door zonder prednison en ook de verhuizing prima doorstaan!
Maar toen sloeg Tych om. :o Ik heb hem werkelijk waar nog nooit zó ontiegelijk chagrijnig gezien ;(
Was ook niet niks: van een drukke weg naar een stille weg, van beton-gras-berg-bomen naar een zandpaddock, van zowat altijd uit de wind naar altijd in de wind. Ik had zelf mn handen vol aan wennen, huis, de bouw, etc, dus rijden schoot er helemaal bij in en ook dat kon je goed merken.

M'n schatje werd dus chago, viel in en als klap op de vuurpijl vielen weer een paar weken later z'n zwilwratten er ook ineens weer vanaf. Ik kon wel janken.... :'( :(
Waar hij begin februari weer op z'n oude 'niveau' was wat betreft gewicht en spier (zadelcheck gehad en dus de curve was toen met nu vergeleken) en we dus geen bontje meer nodig hadden onder het zadel, hebben we nu dus WEL weer bontje nodig. Blijf het bizar vinden hoe snel het er af gaat....
Als zure kers op de taart kon ik vorige week ineens halve stralen eraf trekken en waren ze wat sompig. :oo :'(

Ik kan nog lang blijven klagen enzo, maar belangrijker is: Hoe ga ik dit nu aanpakken?>
Nou, als volgt:
* Luzerne bijvoeren als extraatje (nu 4 weken gedaan, weer afgebouwd)
* Kuur Equi Protecta Algae Vitalis
* Behandelingen cranio sacrale therapie (2x gehad)
* Meer aandacht geven, meer variatie in beweging
* Spierversterkend rijden (op dit moment korter in afstand met meer oefeningen tijdens de rit)
* Stralen weer volle bak behandelen.

Luzerne ben ik mee gestopt. Hij is weer beetje bij, maar voor z\n CPL is het killing en hij heeft nu dus ook een tiental echt serieuze wondjes in z'n sokken. Had ik verwacht, toch luzerne gaan voeren, want z'n weerstand moest omhoog. Dat was prioriteit.
De Equi Protecta is sinds vanochtend op. Kan niet echt zeggen dat het veel goeds voor hem gedaan heeft, voelt beetje als geldverspilling.
Na de 1e cranio behandeling al een heel ander paard <3 Wauw!
Met roijden soms zelfs een stuiterbal :):) Goed teken! Wel nog snel moe, maar we bouwen gewoon rustig verder op.
Z'n zwilwratten groeien weer, dus we zitten echt weer op de goeie lijn! +:)+
Z'n stralen zijn nu weer hard (genoeg) *opluchting*

Onze nieuwe rondjes:
Afbeelding

Volgende week worden ze geënt en of de DA controleert dan gelijk zijn gebit of ik laat de paardentandarts komen. M'n fjord moet sowieso ook nl.

Heb vorige week nog foto's van zijn stralen gemaakt, die zal ik straks nog posten, staan op m'n telefoon nl.

Anoniem

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:45

Ik mis Tycho en z'n vriendjes wel hoor iedere keer als we nu 't dorp in komen rijden! Maar dat ziet eruit als een fijn rondje!

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 16:47

Anoniem schreef:
Ik mis Tycho en z'n vriendjes wel hoor iedere keer als we nu 't dorp in komen rijden! Maar dat ziet eruit als een fijn rondje!

Ik kom met Dickie nog regelmatig langs als ik naar les ga, maar ja, die loopt blootvoets, dus die hoor je niet :P

steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 18:15

Ben je zelf al een beetje gewend op je nieuwe plekje? Aan de foto te zien een hele mooie omgeving! Nog steeds wel dichtbij het strand?

Wat balen dat het ineens weer zo achteruit ging met Tych.. maar gelukkig zit er weer vooruitgang in!

Maflinger_S
Berichten: 12191
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:48

Die achteruitgang bij Tycho had waarschijnlijk een psychisch componentje: van slag door de verhuizing. Wel fijn dat je er gewoon weer vol mee aan de slag bent gegaan. Voordeel is dat je nu beter weet wat er wel en niet werkt en dus sneller op veranderingen kunt inspelen. Blijft natuurlijk but dat die terugslag er is.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 22:10

Klopt helemaal. In z'n kop niet lekker = direct lichamelijke terugslag.

Vanavond rondje wezen riejen en hij liep echt superfijn!
Z'n benen zitten onder de wondjes en z'n sokken zijn zo dik. :oo Vrees dat ik ze toch moet gaan scheren, anders ist zowat dweilen met de kraan open.

Maflinger_S
Berichten: 12191
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:26

Dan scheer je die sokken toch. Als ie maar beter is/wordt. Wat meer of minder haar doet er niet zoveel toe.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 22:33

Eerst even tranquigel halen, want anders ist niet geheel veilig vrees ik, haha!
Is voor t eerst bij hem dat het in de zomer niet te doen is. Jammer, maar helaas. Gezondheid en functionaliteit gaat voor het 'mooie'.

Santos_05

Berichten: 3105
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:59

Op fb zag ik net dat het met tych niet super ging, dus even nieuwsgierig hoe het gaat? Went hij al een beetje op z'n nieuwe stek?

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 08:30

Hij is langzaam uit z'n dipje aan het kruipen gelukkig. Ze staan nu tijdelijk in de loods naast de kalfjes, vindt meneer wel heel gezellig volgens mij, zie hem heel regelmatig knuffelen en friemelen aan en met de kalfjes haha!

Van de zomer is het weer de Nationale Tentoonstelling. 2 jaar geleden wel nog geweest met hem, maar dat is nu geen optie, vind ik. Hij er te weinig voor getraind, met warmte heeft ie t altijd al snel taai (geef hem maar lekker vriesweer), hij valt er altijd beetje in en dat is t laatste wat hij kan gebruiken nu en al die dingen samen hebben mij doen besluiten dat ik hem, en dus mezelf, er echt niet blij mee ga maken om daarheen. Hij zou t heel gezellig vinden met al die paarden en dingen die er te zien zijn, maar voor z'n lijf gaat het gewoon niet.