[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:23

Ik denk zelf ook aan spieren, idd. Ookal gedraagt hij zich precies of hij bevangen is.

Spierbevangen denk ik niet, hij krijgt geen krachtvoer en hij werkt ook niet, dus er is ook geen reden voor hem om spierbevangen te raken. Maar wel stijve spieren dus, in combi met die te lange hoeven.

Maar wel verrot hoor, om hem zo te zien... Ik hoop dat die deken ook gaat helpen om hem minder stijf te maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:39

Kou kan ook voor bevangenheid zorgen hoor.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:42

Nado schreef:
Ik denk zelf ook aan spieren, idd. Ookal gedraagt hij zich precies of hij bevangen is.

Spierbevangen denk ik niet, hij krijgt geen krachtvoer en hij werkt ook niet, dus er is ook geen reden voor hem om spierbevangen te raken. Maar wel stijve spieren dus, in combi met die te lange hoeven.

Maar wel verrot hoor, om hem zo te zien... Ik hoop dat die deken ook gaat helpen om hem minder stijf te maken.

Verdorie! |(
En we hadden afgesproken om goed de winter in te gaan!
Wacht even af als zijn hoefjes gedaan zijn....en de deken zal hem ook goed doen!
:(:) Kleine Nado <3 (zijn grote broer,Pablo doet het goed,die wordt soepeler door de pergolide)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:34

Ik kom even binnenvallen. Onze shet staat inmiddels ook bevangen en niet voor het eerst. Dierenarts is dan ook net geweest voor pijnstilling en het is even wachten op een reactie van de hoefsmid.
De shet moet zijn medicijnen binnen krijgen en dit gaat alleen dmv voer. aangeraden werd dan ook om zo min mogelijk suikers te voeren. Nu kreeg hij altijd Seniores Priores, maar heb ik ook Fibra ruwvoer staan. Voervergelijk geeft dit aan:
Suikergehalte
Fibra: Minder dan 4%
Senoires: 4% tot 7%
Zetmeelgehalte
Fibra: 25% tot 30%
Seniores: Minder dan 25%
Suiker + Zetmeel (%)
Fibra: 23,5
Seniores 15,0

Wat is nu wijsheid om te voeren?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:37

Hoe minder hoe beter, maar het kan nóg minder.
Wiesencobs en Formula4Feet bijvoorbeeld. Dan zit je op de 10% (suiker + zetmeel).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 11:40

Safe&Sound .. 5%zetmeel, 5% suikers - totaal 10%
Bietenpulp (bv Kwikbeet of Speedibeet, zonder melasse, snel geweekt): rondom 4%

DD: Wiesencobs of Wiesenflakes zitten volgens mij lager dan 10%

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:06

Ik moet dus inderdaad kijken naar het laagste percentage suiker + zetmeel.
Ander voer ga ik niet halen (bovendien zijn de genoemde merken niet te krijgen bij mijn voerleverancier), ik heb momenteel 6 soorten staan waaronder bovenstaande.
Hij krijgt ook geen enorme hoeveelheid, net genoeg om de medicijnen in te verstoppen dus dat zou ik in principe met de slobber wel af moeten kunnen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 12:12

Tja, als je geen ander voer wilt halen...
Zowel Fibra als Seniores zijn te hoog in zetmeel en suiker, zelfs als je het maar in kleine beetjes geeft.
Als je makkelijk aan Subli kunt komen, ze hebben sinds kort twee nieuwe voersoorten: Dieetmix of Ruwvoermix. Beiden laag in suiker|zetmeel. (Nog niet bij alle vestigingen van de Welkoop|Boerenbond verkrijgbaar, ze kunnen het nu wel bestellen)
Je kunt ook overwegen om medicijunen in een schepje lucerne te geven.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:49

Fjordnina...kun je andere voer niet gewoon doorverkopen aan iemand dan ?
Begrijp best dat steeds ander voer een dure kwestie wordt als je een shet hebt en 25 kilo zakken moet kopen maar toch.....besparen op een zak voer vind ik eigenlijk een beetje dom..En iets verder naar een andere voerboer moet toch ook kunnen ?
En hoelang staan die 6 zakken er al ? zijn die nog wel in orde? anders kun je ze toch weggooien...aangebroken en niet voeren is niet bevordelijk voor de houdbaarheid, en als ze allemaal vlak na elkaar geprobeerd zijn heb je dan wel een goed beeld?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:02

We hebben meerdere dieren staan. Een dragende/zogende merrie staat op merriebrok. Om het schrokken te voorkomen hebben we fibra. De seniores priores voor de betreffende shet ivm afvallen en zo nog een paar redenen om diverse soorten voer te hebben.
Omdat het hier ook om fjorden en shetten gaat is de voersnelheid vrij laag, maar hoog genoeg om voerbederf te voorkomen. Ligt dus niet zozeer aan het voerbeleid als wel aan de verschillende eisen die de dieren aan het voer stellen.
Mijn vraag was dan ook meer welke van deze 2 soorten voldoet het beste, zeker omdat het in eerste instantie slechts om een aantal dagen gaat. Maandag wordt er weer verder gekeken en dan kunnen we altijd nog voer aanpassen als dat nodig blijkt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:06

Dan is de Seniores dus de beste keus en dan net genoeg om hem de medicijnen te laten eten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:19

Dat had ik inderdaad ook opgemaakt uit je eerste reactie. Dat het nog minder kan is inderdaad mooi, wellicht is dat tzt handig.
Bedankt in ieder geval voor jullie snelle reacties.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:55

Aah...nou begrijp ik het beter, dacht dat je voor je Shet alléén al 6 soorten voer had, haha...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 19:42

Is het bij jullie ook zo nat? Ik baal enorm, wou dat die regen 's ophield want ik moet hoognodig met Pauli aan 't werk om te voorkomen dat de IR weer richting Hb gaat.. maar hoe? Zie hier: daar kunnen we toch niet aan 't werk.. en de weides ijn niet veel beter!

Afbeelding

Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:45

Hier is het ook vreselijk, paardjes staan alleen maar voor hun stal en in de stal, ze houden niet van natte voeten. Dus ik doe ze regelmatig in mijn goede wei, maar die is ook nat :\

Kun je buiten niet gaan wandelen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 19:49

Nee, ik kan in m'n eentje helaas niet twee hysterische dames tegelijkertijd mee naar buiten nemen.. Een is al lastig genoeg en als er één thuis achterblijft wordt de boel afgebroken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:56

@JP: kun je voor werk niet uitwijken naar een binnenbak in de buurt (en de ander zolang op stal zetten) ??

Hier staan wel plassen, maar ook nog wel droge paden daar tussen door, maar ik zet ze nu oko eerder binnen. Ik merk dat dat de kwaliteit van de hoeven wel ten goede komt. Als ik ze telang op het natte zand laat staan dan schieten de gleuven midden in de straal meteen door naar de hoefballen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:43

JP, kan je niet ergens afwateren? Desnoods naar een hoek van de paddock (die afsluiten)? Doe ik ook, werkt niet 100% maar wel wat.....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 22:57

Helaas geen binnenbak in de buurt maar zelfs als.. dan moet ik er één achter laten en dat wordt drama.
Naast de rijbak is een diepe sloot achter de bomenrij maar dat helpt niet. Ik denk dat het zand in de bak na zo'n 10 jaar onderin zo hard is dat het water niet weg kan zakken. Het meest natte gedeelte heb ik al afgesloten voor ze met een draad en manlief heeft al diepe gaten gemaakt met de grondboor. Normaal wil dat nog wel 's helpen.. Het is overigens in de hele omgeving zo hoor, ook de weilanden staan praktisch onder water.
Ik had al een afspraak met de loonwerker om de bak te laten 'keren' en om drainage te laten aanleggen. De regen is echter ook daar spelbreker want ze kunnen met die zware machines niet door ons land..
Ik hoop maar dat de regen nu eens stopt en dat het vooral niet gaat vriezen.. want dan ben ik met een schaatsbaan helemaal in de aap gelogeerd..

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:31

DD, ik heb even opgelet omdat jij zei dat bij SB ze slechter worden met langer bewegen, maar hij wordt duidelijk beter met beweging (in vrijheid hoor). Gelukkig dus geen SB denk ik ?

Verder lijkt de deken wel invloed te hebben op de stijfheid, hij loopt iets minder kranterig.

Wat een nattigheid, JP. Lastig zeg, dat je niet 1 paard achter kan laten, is dat niet te oefenen ? Stel dat je er met 1 naar de kliniek moet of zo, dan kan de achterblijver toch niet de tent afbreken?

FjordNina, sterkte met je pony, hopelijk valt het mee! Ik denk dat SP ook beter is, een beetje per keer voor de medicijnen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:11

hier is het ook drama in de bak... gelukkig hebben wij nog een weide waarin gereden mag worden die eigenlijk altijd wel droog genoeg ligt, hoewel die nu ook iets glad begint te worden. de kleine bak is ook ondergelopen, dus we hebben alleen nog het longeerrondje, hoewel zelfs daar plassen stonden gisteren.

gelukkig liggen onze weides glooiend waardoor er altijd plaatsen zijn die droog blijven, de groep waar Faram in staat heeft lekker de hoogste wei, haha! bij hen is het alleen bij de ingang en bij de waterbak modderig, en rond de voerplaats maar die wordt regelmatig verplaatst. mijn ponies zitten ook op een heuvel en hebben wel plassen staan en modder voor hun stalletje (ook een stukje bestraat dus valt mee), maar het meeste is nog prima.

bij ons wordt de bak drooggepompt met een dompelpomp, deze kan je gewoon in een plas zetten op een roostertje, en dan gaat ie alles wegpompen, echt ideaal! na het pompen moet de bak nog wel even tijd hebben om wat na te drogen anders is het te glad. onze bak is gemaakt in een weiland, ligt geen speciale bodem in, gewoon op de zandgrond. nadeel is bij ons dat het zand versleten is, het is al járen hetzelfde en het gras is er gewoon uit gereden. ook zit er veel organisch materiaal in, bv van de paardenmest, bladval in het najaar etc. , hierdoor wordt de bovenlaag steeds minder eigenlijk, en ook steeds gladder. doordat het zo fijn is houdt het meer water vast en zakt het water minder makkelijk weg. in de zomer als het droog is is onze bak vrij snel erg stoffig.
nu is de stalhouder aan het rondkijken voor een woeler die de bodem tot zo'n 20 cm diep kan losmaken, zodat in ieder geval de aangestampte laag opengelegd wordt. eens kijken of dat verbetering brengt. moet ik er wel bijzeggen dat we dat bij onze vorige stalling ook weleens gedaan hebben maar dan 50 cm diep, en dat was teveel. afwateren ging prima maar de bak werd er superzwaar van, echt niet in te rijden. we hebben toen nog iemand laten komen om het weer wat plat te maken, en toen was het ook echt goed. op onze huidige stal hebben we twee trekkers en meerdere sleep- en aanplet dingen, dus vwb bakbewerking hebben we wel eea aan mogelijkheden.

@ Fjordnina, mocht je op een gegeven moment toch ander voer willen, Renée Wielens stuurt het ook op, volgens mij tot 30 kilo voor 3,50. wellicht zou dat tzt nog een optie kunnen zijn?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:12

Even spammen om jullie op te peppen
Her Royal Badness in airbrush <3 (deze komt op de trailer)
Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 09:25

Super mooi !!!!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:58

<3 Wauw!!! wat mooi gemaakt zeg!! (wil ik ook...oh nee, mijn trailer is al beplakt...)

Hier is de bak na al die regen héél druk met afwateren....mijn drainage-pijpjes loopt gestaag en stroompje water uit maar de bovenlaag is erg dichtgeslagen dus het duurt wel even voor hij echt zonder plas staat.
Máár...hoeveel water er ook in staat, als het even droog is, is met een uurtje denk ik alles weg.
Even goed staan ze gezellig binnen, kont in de stal en door de open deuren naar buiten loeren...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 10:46

@janouk: wow die is mooi.
Vraagje (als men-leek) waar dienen die ronde strengetjes voor die over het voorhoofd lopen. Ik zie dat ze aan de oogkappen vastzitten, maar houden die ze dan overeind ofzo ??

@merrieveulen : idd wordt vaak de bovenlaag vastgelopen, maar ik zou niet woelen. Weliswaar haal je het dan los, maar als het dan nat wordt heb je pas echte prut. Beter kun je het dieper loshalen, niet OMHALEN, maar met rechte tanden. En dan simpel 1x er overheen, anders rij je de boel veel te kapot. Overigens is de diepte instelbaar.