[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:07

lucyknol schreef:
@lolclub: ik heb net de ingrediënten opgave (weet even niet hoe ik het anders moet noemen) van de zak afgescheurd maar zie daar zo niet zetmeel/suikergehalte staan, het is reform granenmusli van hippostar. Ik wil alles overschrijven maar misschien kun je me vertellen waar dan de suikers/zetmeel in zit? Ze krijgt er overgens heel weinig van (bodempje van een wegwerp koffiebeker,samen met poeder, in een grote specikuip zodat ze even lekker kan klooien,ze likt nog net de bodem er niet uit!)

Ga er maar van uit dat als er granen inzitten dat het zetmeel/suikergehalte schommelt tussen de 33 en de 37 %,
Advies bij HB klanten is altijd om alle granen uit het menu te schrappen.

wat voor pony heb je ?

lucyknol schreef:
Wat betreft de hippo ex laminitis, inderdaad is het allemaal een beetje vaag wat er in zit. Ik ben er maar vanuit gegaan dat de behandelaar weet waar hij mee bezig is, anders word ik gek.Ben de afgelopen weken overladen met (goedbedoelde) adviezen, en ik kan niet zeggen dat ik daar rustiger van word, in tegendeel....

Er zijn vele middeltjes die pretenderen dat HB als sneeuw voor de zon verdwijnt , de commercie springt er toch bovenop.
Niemand hier zal bewezen feiten kunnen overleggen of het wel of niet helpt, ik denk dat de werking ook per paard verschilt.
Jammer van deze firma vind ik alleen, dat ze niet gewoon aangeven om welk eiwit/peptide het gaat.
Daarnaast zou ik graag een onderzoeksrapport willen inzien waaruit de werking ook blijkt en bewezen wordt.
de prijs is er tenslotte ook naar...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:16

lucyknol schreef:
Ik heb nog even een vraagje, als straks het gips eraf is en stel ze loopt dan goed/beter is het dan zinvol om nog foto's te maken of heeft dat eigenlijk geen meerwaarde (ik begrijp dat gekantelde hoefbenen niet meer terug kantelen maar dat de hoef zich uiteindelijk aan moet passen aan de nieuwe stand,toch?)

Ik denk dat ze in Bodegraven zowiezo foto's maken als het gips eraf gaat, daarnaast vermoed ik dat je therapeutisch beslag krijgt met zool en straalsteun.
Of... hij gaat nog een keer in het gips voor een paar weken, maar dat hangt af van hoe de situatie nu is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:23

lolclub schreef:
ontopic:

Hoe loopt Amber vandaag ?
mag je alweer wat gaan doen met haar ?

Op het harde loopt ze nog een klein beetje gevoelig, op de zachte bodem loopt ze goed, ze wilde straks alweer gek doen met Hans. Ik ga nog niet met haar rijden, omdat ik mezelf al vrij zwaar voor haar vindt, dus ik ga eerst conditie opbouwen. Kan ik ondertussen nog wat kilotjes kwijt raken. Als ze straks weer aan de longe mag dat opbouwen om toch wat meer spieren te kweken en dan ga ik weer rustig rijden. Of als mijn geldboom uitschiet mss wel mennen.

Leuke shet Fancylover, hij sjouwt al erg lekker!

lolclub schreef:
Er zijn vele middeltjes die pretenderen dat HB als sneeuw voor de zon verdwijnt , de commercie springt er toch bovenop.
Niemand hier zal bewezen feiten kunnen overleggen of het wel of niet helpt, ik denk dat de werking ook per paard verschilt.
Jammer van deze firma vind ik alleen, dat ze niet gewoon aangeven om welk eiwit/peptide het gaat.
Daarnaast zou ik graag een onderzoeksrapport willen inzien waaruit de werking ook blijkt en bewezen wordt.
de prijs is er tenslotte ook naar...

Idd, als ik dat allemaal moet geloven dan had Grietje al 10x sneller beter moeten zijn, en we zijn er nu nog niet. Mijn dierenarts is wel enthousiast over hippo ex laminitis, maar na 3 potten zag ik nog maar weinig verbetering en het is fors aan de prijs. Al is het wel als goed getest voor mijn pony's door de holistische therapeut. Al schijnt volgens haar podocomplex ongeveer dezelfde werking te hebben en dat is 2,5 keer goedkoper. Dus dat geef ik nu.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:49

Ik heb geen idee wat voor ras Lucy is, dus maar even een foto.
Ze is een jaar of 11, een redelijk grof gebouwde merrie van ong. 1.35.
Het is een eigenwijs typje :D maar ook goudeerlijk en vreselijk lief.
Op de foto heeft ze al last van haar voeten.

Afbeelding

Gipsvoetjes...

Afbeelding

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:58

lolclub schreef:
lucyknol schreef:
Ik heb nog even een vraagje, als straks het gips eraf is en stel ze loopt dan goed/beter is het dan zinvol om nog foto's te maken of heeft dat eigenlijk geen meerwaarde (ik begrijp dat gekantelde hoefbenen niet meer terug kantelen maar dat de hoef zich uiteindelijk aan moet passen aan de nieuwe stand,toch?)

Ik denk dat ze in Bodegraven zowiezo foto's maken als het gips eraf gaat, daarnaast vermoed ik dat je therapeutisch beslag krijgt met zool en straalsteun.
Of... hij gaat nog een keer in het gips voor een paar weken, maar dat hangt af van hoe de situatie nu is.

Okeey, snap ik, maar wat ga je dan op de foto zien? Ik bedoel,je kunt dus niet verwachten dat de kanteling minder is,want het kan niet terug kantelen, maar wat gebeurt er dan wel, gaat er door de groei van de hoef meer ruimte komen tussen zool en hoefbeen of zit het anders?
Wat betreft prognose is zei de arts dat van de 4 pony's er 3 goed doorheen komen...

Nog even over de h.ex laminitis; het is niet zo dat ze in Bodegraven me direct het advies gaven om dit te geven. Omdat ik wat wilde doen heb ik zelf Laminaze van NAF bijgegeven, deze bus heb ik meegenomen naar de kliniek en laten zien. Toen ze de ingrediënten bekeken hadden zeiden ze me dat ik beter h.e.laminitis bij kon geven als ik iets wilde geven en dat ze daar goede resultaten mee hadden gezien, vandaar...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:17

lucyknol schreef:
Okeey, snap ik, maar wat ga je dan op de foto zien? Ik bedoel,je kunt dus niet verwachten dat de kanteling minder is,want het kan niet terug kantelen, maar wat gebeurt er dan wel, gaat er door de groei van de hoef meer ruimte komen tussen zool en hoefbeen of zit het anders?
Wat betreft prognose is zei de arts dat van de 4 pony's er 3 goed doorheen komen...

Nog even over de h.ex laminitis; het is niet zo dat ze in Bodegraven me direct het advies gaven om dit te geven. Omdat ik wat wilde doen heb ik zelf Laminaze van NAF bijgegeven, deze bus heb ik meegenomen naar de kliniek en laten zien. Toen ze de ingrediënten bekeken hadden zeiden ze me dat ik beter h.e.laminitis bij kon geven als ik iets wilde geven en dat ze daar goede resultaten mee hadden gezien, vandaar...

ze kunnen heel veel zien aan nieuwe foto's:
of de ontsteking rustig is geworden, dit is te zien aan de kleuring om het hoefbeen .
of de rotatie nog verder is gegaan, hierbij vergelijken ze de oude met de nieuwe foto's en/of ze laten het meetprogramma er op los om de graden van rotatie te meten
of er zool wordt aangemaakt, dit is te zien aan de afstand tussen hoefbeen en zool
enz... ze willen in ieder geval weten of de voet bekapt kan worden en hoe, of dat het gips er nog een keer om moet.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:01

@lolclub;hartstikke bedankt voor de duidelijke uitleg!

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:18

:( Snap er even niets meer van.... gevoelig na het bekappen van afgelopen Donderdag, daar kon ik nog inkomen. Maar waarom, waarom zijn haar voeten nu weer warm? Ze staat nog steeds in de kale wei, ze is rond, maar ook niet moddervet. Heb er maar weer een dikke spuit ontstekingsremmer in gedaan. Hopelijk kan ik haar vanavond verplaatsen, benen afspuiten. En een stuk van de wei afzetten zodat ze nog minder te eten krijgt.
Volgens mij is hier is goed mis......

Karin

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:21

@Cato:
Kort gras is vaak slechter (lees: bevat meer suikers) dan langer gras.
De mijne kan rustig een paar uur in een "volle" wei, maar op kort gras loopt ze (tijdens de risico uren) al na 1 a 1 1/2 uur korter/gevoeliger.

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:27

Brainless schreef:
@Cato:
De mijne kan rustig een paar uur in een "volle" wei, maar op kort gras loopt ze (tijdens de risico uren) al na 1 a 1 1/2 uur korter/gevoeliger.

Ja, dat heb ik gelezen....., maar op dit moment is er eigenlijk geen gras hier in Zuid Frankrijk. De wei is bijna bruin.....Maar misschien bevat het toch wel suikers.. kan er niet zoveel van zeggen.....
Wil zo graag een stuk afzetten, maar met dit droge weer krijg ik hier niet eens een paal in de grond!

Karin

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:17

cato47 schreef:
Brainless schreef:
@Cato:

Ja, dat heb ik gelezen....., maar op dit moment is er eigenlijk geen gras hier in Zuid Frankrijk. De wei is bijna bruin.....Maar misschien bevat het toch wel suikers.. kan er niet zoveel van zeggen.....
Wil zo graag een stuk afzetten, maar met dit droge weer krijg ik hier niet eens een paal in de grond!

Karin

wat geef je haar voor ontstekingsremmer?
Helpt het wel iets?
Het beste is het een dag of 4/5 te geven,dan komt de ontsteking tot rust....ik denk dat je echt even een aantal dagen moet geven,dit klinkt niet alsof alleen schraal houden genoeg is.
Hoe dik is rond?
Heb je een foto?

palen in de grond krijgen gaat niet op het moment,misschien z'on ijzeren prikpaaltje?

cato47

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:38

Welke ontstekingsremmer.. ik was er vanmorgen zo kapot van dat ik het vergeten ben aan de da te vragen! In elk geval een langdurig werkende (6 dagen)
Ze is net helemaal van achteren uit de wei naar voren geschuifeld, ik heb haar voeten wat af kunnen spuiten, misschien dat de ontstekingsremmer al wat verlichting brengt.
Ik zal even kijken of ik nog snel, voordat ik naar m'n werk moet, een foto kan maken en plaatsen. Vanavond, ga ik toch proberen in elk geval 1 stevige paal te plaatsen en voor de rest wat prikpaaltjes. En als dat allemaal niet lukt, dan moet ze overdag maar voor het huis onder de boom blijven staan (helaas vast) met een beetje grof hooi. We hebben dit jaar pas heel laat hooi kunnen maken, het gras was al uitgebloeid, daar zitten dan toch geen suikers meer in hè? In elk geval zal ik haar vanaf woensdag avond nuchter houden, zodat de veearts donderdag een bloedtest kan doen.

Ben blij dat jullie er zijn, nu heb ik in elk geval begrijpende mensen om me heen waar ik tegen kan praten!

Karin

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:53

lolclub schreef:
fancylover schreef:
Hier gaat het tot nu toe erg goed met de paardjes! hopen dat we dit jaar de winter beter doorkomen.
ook nog even leuk nieuws: sinds een aantal maandjes zijn we aan het mennen met onze shetlander hengst, afgelopen vrijdag heeft hij zijn eerste wedstrijd gereden en daarvan zijn natuurlijk foto's: [AR-ITP] Onze eerste echte menwedstrijd

Leuk topic hoor, en wat een stoere pony <3 ,
Ben jij het die de vaardigheid rijd ?

ja ik rij de vaardigheid en me zus de dressuur

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:57

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:04

@Cato
hahaha ik besef nu pas dat jij niet in Nederland woont..sorry.. ik weet ook niet hoe het fructaangehalte zich gedraagt in Frankrijk.

Pas wel op met regen na een (langere) periode van droogte.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:29

Gras is gras toch? En gras wat dor/bruin is door de droogte kan veel fructaan bevatten. De kleur zegt op zich niets over het gehalte aan fructaan. Natuurlijk zijn er in Frankrijk misschien grasssoorten die we hier niet hebben, maar op zich is gras gras ;-) en gestressed gras is altijd gevaarlijk.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:38

cato47 schreef:
Brainless schreef:
@Cato:

Karin

Mijn Fjordenman is vaak 2-3 weken gevoelig na lichte bekapping. Oorzaak = vaak toch weer iets standverandering bij hem in combinatie met dunne zool en verzonken hoefbeentjes.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:20

Net weer even bij de patient geweest, en het is niet te geloven hoe haar hoeven er nu ineens bij staan.. Helemaal afgebrokkelt en ingescheurt. Ik ga van de week de hoefsmit maar bellen dat die eerder moet komen.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:21

Nado schreef:
%$#@%$#^ Nado heeft eergisteren zijn graasmasker afgewerkt (doet hij eens in de 2 jaar), net toen hij wat langer op het gras stond. Goed in de gaten gehouden, geen pols, maar gisteren bij de nachtvoerbeurt (van geweekt weidehooi, omdat mijn eigen hooi nog niet klaar is om gegeten te worden) had hij dus beduidend warmere voorhoeven. Nog even vergeleken met mijn IJslander en met zijn eigen achterhoeven.

oliebol, wat baal ik zeg, ik heb er meteen metacam in gegooid (heb ik gelukkig standaard staan) en vandaag ga ik koelen en natuurlijk zijn alle weideprivileges ingenomen. Wat ook weer balen is, want doordat hij daardoor meer continue bewoog werden zijn spieren niet zo stijf meer en ging hij daar niet kreupel van lopen.

Heb de hele nacht gedroomd dat ik hem kwijt raakte, en als ik het eerlijk mag zeggen hier, heb ik wel iets van..... gaan we weer.... ik doe echt zooooveel om te zorgen dat het goed gaat, en dan gaat het toch weer mis, op een gegeven moment wordt dat echt vermoeiend. Hopelijk kan ik het proces nog stoppen (hij had bv geen pols gisteren) met de metacam en ik ga ook weer even ascal erbij geven en de gebruikelijke acties ondernemen. Stressvolle weken zo, eerst ene paard bijna dood door verstoppingskoliek, week op de kliniek gestaan, en nu dit weer....

:(:)
Die van mij had laatst ook zijn masker afgekregen, gelukkig stond ik erbij, en ging hij net naar binnen...
Maar het is echt balen, doe jij zo je best... :\
Hoop dat het niet doorzet!

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:37

Jemig, ben er een paar dagen niet en moet 10 pagina's bijlezen, is me iets teveel :o
Zag weer aardig wat mensen met een terugslag en nieuwe mensen, sterkte allemaal! :(:)

Ook onwijs veel sterkte gewenst voor Letizia Y;(

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:40

Bandiet staat sinds zaterdag op de nieuwe stal, hij is daar meteen de weide ingegaan, met graasmasker.
's ochtends wilde hij de trailer niet in, hij trok zich los en rende naar de wei, maar die was dicht dus kwam hij maar weer terug :)
Verhuizing is allemaal goed gegaan, ze staan er rustig bij, en mensen van de stal zijn heel aardig.
Tot vandaag kreeg/krijgt hij hooi van thuis gemengd met het nieuwe hooi, wat er ook uitziet als goed hooi.
Krijgt nog maar 2x per dag krachtvoer ipv 3 of 4 keer, dus dat scheelt ook weer een beetje.
Ze willen er goed rekening mee houden dus hij staat op een kale wei, gemaaid voor ons, en gaat eerder naar binnen en dit gaan we rustig opbouwen tot hij net zolang staat als de rest en gewoon mee kan.
Vandaag weer voor het eerst op de nieuwe stal erop gezeten 10 min. en hij was gelukkig braaf :)
Staat nu op vlas ipv op stro, maar dat moet verder geen verschil maken, behalve dat hij op stro nog wat te knabbelen had en zich dus niet zo ging vervelen.

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:15

paars schreef:
Gras is gras toch? En gras wat dor/bruin is door de droogte kan veel fructaan bevatten. De kleur zegt op zich niets over het gehalte aan fructaan. Natuurlijk zijn er in Frankrijk misschien grasssoorten die we hier niet hebben, maar op zich is gras gras ;-) en gestressed gras is altijd gevaarlijk.

Tja, gestressed is het gras hier nu wel in de droogte.... en het zou ook kunnen verklaren waarom er drie dikke paarden in een kale wei lopen. Geen van de paarden krijgt ook maar iets bijgevoerd.
Vandaag ging het kwa organisatie niet, maar morgen gaat ze overdag de wei uit.
Haar voeten zijn in elk geval een stuk minder warm, ze loopt wat meer, maar nog wel vreselijk gevoelig.

Zal eens kijken of ik iets kan vinden over fructaan gehaltes hier in Frankrijk.

Karin

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:21

Marcella, wat een verbetering zeg, als je die foto's op pagina 15 ziet! daar zijn al flink wat kilo's vanaf!

Letizia, heel veel sterkte met het verlies van je mooie Darmorah.. de nachtmerrie van iedere paardenhouder ;(
dianalamboo, ik heb zelf erg goede ervaring met het graasmasker van Greenguard! :j

lucyknol, hoe gaat het nu met je paardje en haar gipsvoetjes? accepteert ze het nog een beetje?

cato47, getver, dat klinkt ook weer niet goed.. hopelijk is je paardje er snel weer bovenop! sterkte ermee!

Nou, Perdy leek de goede kant op te gaan! Twee weken geleden op maandag verklaarde de dierenarts haar bevangen aan haar rechtervoorbeen. Die week daarna kwam op woensdag de hoefsmid langs en die haar hoeven een heel klein beetje bijgewerkt omdat er letterlijk hele stukken van afbraken, en hij gaf aan dat hij vermoedde dat het een zoolkneuzing was en geen bevangenheid. Tot en met afgelopen zaterdag heeft ze op de pijnstillers gestaan, tot ze op waren, en helaas was het gisteren helemaal mis ;( ze kon nauwelijks een stap verzetten en struikelde over haar eigen benen..

Gelijk maar weer de dierenarts gebeld en die is vanmiddag weer langsgeweest.. conclusie: voor aan beide benen flink bevangen en achter licht bevangen.. maar weer aan de pijnstillers en nu ook bloedverdunners erbij.. in de paddock direct ook een prachtig zwembadje rond de waterbak gecreeerd zodat ze koel kan staan als ze daar behoefte aan heeft..

Bah, ik voel me zo machteloos en schuldig... -O- ik weet dat zij daar nu ook niets aan heeft, maar toch! het "had ik maar.." blijft een beetje spoken..

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:37

cato47 schreef:
http://picasaweb.google.com/lh/photo/13iuHr_Ilor4JZVdcKmcAQ?feat=directlink

Oh, krijg er geen foto in via picasa.....afmetingen van de afbeelding konden niet bepaald worden? Nu maar even via een link dan, zal even bestuderen hoe het dan wel moet!

Karin

Is dit een recente foto ?
Ik zie een harde opgezette hals namelijk, kan een teken van IR zijn, dan zijn de paarden nog veel gevoeliger voor schommelingen in de suikerspiegel.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:39

Wat is IR? Prada heeft namelijk ook een keiharde manenkam.