Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 08:23

AL, hoe gaat het nu?? Lukt het nog een beetje met de boxrust?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:01

Op het moment gaat het eigenlijk wel redelijk goed. Ze was, zoals ik eigenlijk ook wel verwachte, hartstikke druk op stal. Ze stond de bokken en te steigeren in stal, en de hele tijd rondjes draaien. Dat leek mij nou ook niet echt goed dus toen heb ik een aantal landjes op boxgroote afgezet zodat ze 2 x per dag even een half uurtje kan grazen als ik er bij ben. Dan heeft ze toch het idee dat ze even buiten is geweest, en ik moet zeggen, ze is nu een stuk rustiger op stal. Verder mag ik nu 2 x per dag met haar aan de hand stappen en 1 x per dag 15 minuten stap onder zadel. Vanaf volgende week mag ik 2 x 1 minuut draf er bij pakken. Wel alles nog op het harde. Dus eigenlijk mag ik op dit moment zeker niet klagen. :)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:47

Wat fijn dat je het zo op kon lossen voor haar en dat het naar omstandigheden goed gaat :) Top!
Heb je er ook een beetje vertrouwen in dat het goed gaat komen of dat (nog) niet?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:57

Om heel eerlijk te zijn, nee nog niet echt. :o Hier vinden ze dat ik negatief denk, maar ik vind dat ik het gewoon realistisch bekijk. Ik heb nu zo'n gevoel van eerst zien, dan geloven. 3 weken terug kreeg ik de rekening van mijn startkaart, maar wilde hem eigenlijk opzeggen. Toen moest ik een veearts verklaring opsturen naar de KNHS en konden ze mijn startkaart stopzetten zodat ik niet hoefde te betalen. Dus ik had Sander gevraagd of hij die wilde schrijven, kwam ik hem vorige week halen, zegt hij, ik heb opgeschreven dat ze tijdelijk ongeschikt is voor de sport van 1 januari 2011 tot 1 juni 2011, daarna wil ik haar eigenlijk weer in de wedstrijden zien. Dus dat vind ik dan wel weer een fijn idee, er wordt nog wel in haar geloofd. Het is niet dat ik het zelf helemaal geen kans geef, ik hoop ook zeker dat het goed komt, maar ben er absoluut nog niet van overtuigd. We hebben nog een hele lange weg te gaan, maar ik geef zeker nog niet op, ze is het dubbel en dwars waard. :)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:05

Ik kan me die twijfel heel goed voorstellen. Wel gaaf dat Sander er nog zo in gelooft! Laten we hopen dat hij gelijk krijgt.

Maar natuurlijk ben je niet overtuigd. Ik denk ook dat dat een stukje zelfbescherming is... In het begin wil je er alleen maar dolgraag in geloven en doe je dat ook. Maar het is best een klap als het dan toch niet blijkt te gaan, na een paar keer die klap wordt je voorzichtiger. Ik blijf meeduimen dat het elke keer weer doorvechten straks het gewenste resultaat geeft :)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 18:22

Wij kunnen niet meer dan duimen, maar dat blijven we gewoon volhouden hoor AL!
Fijn dat Sander er in gelooft, heel begrijpelijk dat jij dat niet doet, wellicht komt dat weer als je in een verder stadium bent.

afopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:50

Misschien medical taping concept?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:00

afopma schreef:
Misschien medical taping concept?

Hoe zou dat mijn paard kunnen helpen? Heb je er ervaring mee? Wordt dat al meer toegepast bij paarden en de specifieke blessures waar onze paarden mee te kampen hebben? Kan er op internet weinig over vinden.... Wel voor mensen maar niet voor dieren. Ik hou mij vast aan mijn behandelend arts maar misschien dat anderen er iets aan hebben. Iets meer uitleg zou dus prettig zijn... ;)

afopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:25

Med taping is een ondersteunende therapie en heeft dezelfde werking als bij mensen. Afhankelijk van de soort aandoening kun je verschillende manieren het tape aanleggen.

afopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:30

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:29

Hoe gaat het hier met iedereen en met alle paarden?

Volgens mij zijn Zhuf en ik vervloekt of zo, het mag gewoon niet lukken. ;( Ze liep echt heel erg fijn en ze was super braaf. Ik zat inmiddels op 20 minuten stappen en 2 x 1 minuut draven op het harde. En dat ging heel goed, ze liep hartstikke zuiver en was heel los door haar lijf. Totdat we afgelopen dinsdag zijn aangereden door een auto. Ik was op straat aan het stappen met haar en ze was eigenlijk heel braaf. Toen kwam er een auto heel hard langs waar ze een beetje zenuwachtig van werd. Daarachter zat nog een auto en ipv dat die auto even wachtte of rustig langs zou rijden gaf hij juist gas en kwam mijn helft van de weg op, en op dat moment deed Zhuf 1 stapje opzij en werden we half van de voorkant geschept.
Ze was daarna heel stijf en had een dikke schouder. De veearts zei dat er niets stuk was en dat het alleen wat spierpijn en een bloeduitstorting was was. Gelukkig was ze donderdag al weer helemaal de oude en vandaag wilde ik haar weer even onder zadel pakken. Ik dacht ik ga maar niet de straat op en stap haar wel even op de wei. ( weides zijn bij ons goed te doen, niet nat/glad ) En ik ben aan het stappen met haar en ik voelde al dat ze gewoon haar hele vertrouwen onder zadel kwijt was, ze was echt heel paniekerig.
Ik stap met haar en op het moment dat er een auto over de weg rijd ( wei grenst aan de weg ), raakt ze echt in paniek en ze het het op een rennen en bokte echt heel erg waardoor ik er goed hard afklapte.
Ik viel half op mijn rug en hoofd, en dat terwijl ik pas geleden mijn rug gebroken heb natuurlijk. Gelukkig is mijn rug in orde maar ik heb wel een hersenschudding nu. Vind het zo zielig voor haar dat ze zo haar vertrouwen kwijt is nu. Ik was er al bang voor want het is een paard dat heel snel bloed zenuwachtig wordt, en pijn is bij haar paniek.
Dus ik denk dat ik nu eerst weer een hele lange weg te gaan heb en vertrouwen terug moet winnen. Waarom mag het nou nooit eens normaal gaan bij ons?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 19:57

Jeetje AL, het mag niet lukken zeg!
Vreselijk dat mensen geen rekening met je houden, en dan zit jij nu met 'n gestresst paard en 'n hersenschudding.
Rustig aan doen meid, niks overbelasten anders zitten jullie straks allebei compleet in de lappenmand.
Hoe moeilijk ook, op dit moment moet je even aan jezelf denken en met Zhuf een stap terug doen.
Vertrouwen terugwinnen is zwaar, maar jullie hebben al zóveel doorgemaakt samen, ik weet zeker dat jullie hier ook weer uit komen!

Kop op meid :(:)

sibobeestjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:07

Heey , Mijn paardje heeft dit in begin van de zomervakantie ook gehad .. Heel beu want ik was net met haar op kamp . Zij moest drie maand op stal staan en pilletjes krijgen . Ze zou nooit meer mee kunnen gaan naar de paardenschool mits ze ookal een maaibeen heeft .zachtjes opbouwen en dan de derde kaar dat ik haar weer op niveau ree liep ze weer mank . Uiteindelijk weer DA laten komen en ze had ook een probleem met de bloeddoorstroming in haar been , dit was het gevolg van die verreking . Een prik gehad en een maand rust . Dan zacht opgebouwd en ondertussen zijn we weer twee maanden in volle actie . Tot nu toe loopt ze heel goed behalve dat ze op zeer harde bodem weer onregelmatig loopt als ik ze terug rij .

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:59

Ach AL dat meen je niet :(:) Wat onwijs kl*te!
Jullie zijn zo voorzichtig en hebben al zo'n lange weg gehad. En dan nu weer zoiets. Wat moet dat frustrerend en demotiverend zijn. Sterkte en rustig aan ook met jezelf :*

Gabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:20

Hallo ervaringsdeskundige met hoefbandjes blessures...
Moet ik bang zijn voor een blessure aan de hoefbandjes als een paard op de volte op het hard zuiver is? In dit geval is het paard stok kreupel van stal gehaald, maar geen dik/warm been. Veearts wist het niet, hoefsmid dacht aan hoefbandjes. Rust, stappen en 2 wkn later niets meer te zien (eigenlijk na 2 dgn al niets meer te zien). Ik lees vooral dat paarden met een dergelijke blessure op zachte grond goed lopen, maar op het hard (volte) onzuiver. Zelfs nog op het moment dat de training alweer hervat/opgebouwd mag worden...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:55

Jaaaaaaaa ik ben vandaag in Bodegraven geweest en Zhuf was goed!! *\o/* *\o/* *\o/*

Ik ben zoooo blij!! Ze liep echt super, geen last vaan haar voeten en geen last van haar rug. Dus nu ga ik lekker rustig door opbouwen en wie weet rijden we over een aantal maanden weer eens een wedstrijdje, alhoewel dat nu nog zo onwerkelijk lijkt. :P Wel mag ze nooit meer los, maar als dat het ergste is hoor je mij niet klagen. Echt, het zou toch wat wezen, als ze na ruim 2 jaar revalideren dan eindelijk goed is!! Ze willen me iig in Bodegraven niet meer terugzien.:D Ik ben Sander en heel Bodegraven eeuwig dankbaar. :)

Ik zal van het weekend eens wat foto's maken en hier posten, kunnen jullie mijn knapperd ook eens zien. :)

@ Gabsie, Ik vind het heel moeilijk om te zeggen of jou paard ook een blessure aan de banden heeft. Bij mijn paard zijn de benen nooit dik geweest, en in het begin is ze zelfs nooit echt kreupel geweest, alleen wat onregelmatig en kort in het voorbeen. Pas later kwamen we erachter dat ze een blessure aan haar bandjes had. Zhuf was zowel op het harde als op het zachte niet goed, en ook op de buigproeven liep ze echt niet lekker. Ik denk dat je het beste naar de kliniek kan gaan en het na kan laten kijken. Een blessure aan de bandjes kan heel sluimerend beginnen, en het kan een hele lange periode van herstel geven. Hoe eerder je erachter ben, hoe beter het is. Ik wil je iig beterschap wensen voor je paard, blijven toch altijd vervelende dingen die kreupelheden.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:24

Gefeliciteerd!!!

maar.. jeetje... nooit meer los? ook niet op de wei? dat vind ik nogal wat, zeg!

@ Gabsie... ik heb niks toe te voegen aan de opmerking van Auke..
Mijn paard heeft ook nooit dikke benen gehad, was alleen iets onregelmatig op de harde volte. En bij korte wendingen. Succes!!
Laatst bijgewerkt door CharlyBrown op 01-03-11 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:35

Nee ook niet meer op de wei. Ze is zo druk op de wei, dat ze echt als een gek gaat rennen en in alle hoeken gaat stoppen, en daar gaat ze waarschijnlijk weer stuk van. Maar ze komt er wel genoeg uit, ze is onder zadel, komt aan de longe, wordt aan de hand gestapt en ik graas met haar aan de hand. Leuk is het niet natuurlijk, maar het is helaas niet anders. Als ik haar zo heel kan houden, ben ik er echt heel blij mee. :) En het paard zelf is ook niet echt een buitenpaard, ze vind het wel prima op stal. Ze weet ook niet beter dan dat ze binnen moet blijven. :)

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:04

Als je paard zich erbij neer kan leggen, en je voor de rest zorgt voor genoeg afwisseling (en dat doe je!) kan het inderdaad wel...
Het ligt echt aan het paard, bij mijn vorige paard zou dat niet kunnen... hij zou er diep ongelukkig van worden. Ben bang dat mijn huidige paard, het ook niet zou trekken.. hoewel.. misschien als hij zijn jonge wilde haren kwijt is..

oh well... en de paarden van Anky gaan ook nooit los... hihi.. :D

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:10

Haha die van mij heeft ook last van zijn jonge, wilde haren, is zo gek als een deur. :D Maarja dat is ze ook als ze wel los staat hihi. :+ Het is echt een paard van de gewoontes, en ze legt zich heel snel neer bij dit soort dingen. Als iets voor haar normaal is en in haar ritme zit, vind ze het prima. Ongelukkig is ze zeker niet, en daar ben ik blij om. :)

Gabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:16

Thanx voor de reacties, het probleem is nu dat hij niet meer kreupel is. Niet op hard, zacht rechtuit of op de volte. Alleen met het rijden meen ik linksom 'iets' te voelen, maar dat mag niet kreupel heten. Geen gehik met het hoofd ofzo, orenspel ontspannen, maar gewoon net wat minder lekker lopen. Zucht, konden ze maar praten. Een onderzoek zou wellicht uitsluitsel geven, maar waar begin je dan met een (nu) niet kreupel paard.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:29

Gabsie schreef:
Thanx voor de reacties, het probleem is nu dat hij niet meer kreupel is. Niet op hard, zacht rechtuit of op de volte. Alleen met het rijden meen ik linksom 'iets' te voelen, maar dat mag niet kreupel heten. Geen gehik met het hoofd ofzo, orenspel ontspannen, maar gewoon net wat minder lekker lopen. Zucht, konden ze maar praten. Een onderzoek zou wellicht uitsluitsel geven, maar waar begin je dan met een (nu) niet kreupel paard.

Dan begin je bij een goede kliniek :j

Die van mij liep op zondag nog winst in zijn M-proef, de jury heeft er ook niets raars aan gezien dus. Ik was zelf niet blij met wat ik voelde en heb maandag direct de kliniek gebeld. Dinsdag waren we daar en tja.... de rest zal ik je besparen :o We hebben na 2 jaar behandelen iig afscheid genomen. Als je gevoel niet goed is, niet doorgaan! Je kent je paard en weet of het goed zit of niet.
Daarbij: Liever een keer naar de kliniek dat het niets is dan doorrijden en meer stuk maken. Succes en sterkte ermee!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:30

AL, wat een SUPERGAAF nieuws!!! :):) :):)

Na alle ellende na alle tegenslagen en alle moeite dan toch het verlossende nieuws *\o/*

Tuurlijk is het kl*te dat ze niet meer los mag en pfoe dat is ook nogal niet wat inderdaad. Maar als zij er happy bij is en als dat betekent dat ze pijnvrij door het leven kan. Tja.... is het dan wel een probleem?

Geniet ervan :*

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:07

Ja Richtje het is ook nog zo onwerkelijk. Aan de ene kant ben ik dolblij, aan de andere kant durf ik het nog niet te geloven. Gelukkig was haar aanvaring met die auto ook al goed afgelopen en had ik zelf ook al stilletjes de indruk dat ze echt de goede kant op ging. Ik heb gister samen met Sander staan genieten toen ze aan de longe liep... Dit is weer het paard met de bewegingen waar ik voor viel...Als het echt goed komt is het alle ellende, verdriet en tegenslag waard geweest..Door jou verhaal weet ik zo goed hoe het ook kan eindigen...

@Gabsie:
Het enige dat ik je kan adviseren is heel goed te luisteren naar je paard. Ga op je gevoel af... Mocht je nu besluiten het nog even aan te kijken moet je in je achterhoofd houden dat paarden een blessure aan de bandjes goed kunnen compenseren. Mijn merrie kreeg bv. een flinke irritatie aan haar rugpees/band door overcompenseren. Op dat moment was ze over de benen prima...Doordat deze blessure maar niet over ging, ondanks een goede training/behandeling, zijn we verder gaan zoeken. Toen pas kwam de blessure van de hoefbandjes aan het licht terwijl dat de bron van alle ellende bleek te zijn.. Ik hoop echt voor je dat het bij jou paard allemaal mee valt en er geen ernstige dingen aan de hand zijn. Dit soort blessures is vaak het begin van een lange nare weg die lang niet altijd een happy end heeft...

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:10

Ik kan me heel goed voorstellen dat het nog onwerkelijk is ja.... Doodeng om er weer helemaal op te vertrouwen dat het goed is. Maar die angst al vast slijten, het is nu tijd om lekker van haar te genieten :)
Je gaat de bezoekjes aan Bodegraven nog missen straks :P ;)