Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Schangah schreef:Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met glucosamine van bv de action of hema?
Mijn merrie heeft in het voorjaar op beide voeten kraakbeen beschadigingen opgelopen van break over beslag. Ze is hiervoor ingespoten met hyaluronzuur
Zijn krijgt al Hippotrose ik wil hier ook nog glucosamine bij gaan geven.
Nu na 5 maanden was ze weer wat gevoelig en is de inspuiting herhaald.
EllenB schreef:Ik ben sowieso niet zo'n fan van ijzers, omdat je daarmee het hoefmechanisme teniet doet. Dat mechanisme zorgt ervoor dat het bloed vanuit de voet weer omhoog gestuwd wordt. Paarden met ijzers hebben daarom koudere benen dan paarden zonder ijzers... Maar goed, da's een ander verhaal. Iedereen maakt zijn eigen keuzes en er zal best wat te zeggen zijn voor een standsverandering, maar daar weet ik het fijne niet van.
@simsco1998: bedankt voor de tip! Had er helemaal niet bij stilgestaan, maar het staat idd op de fles. Ik zal het spul wel in het verwarmde schuurtje van de boer zetten
Story schreef:@ Juliettek: Wat vervelend dat er ook artrose is geconstateerd bij je paardje.
Mijn haflinger was ook onregelmatig in het begin op 1 voorbeen (kogelartrose) en dit is toen verholpen door break-over beslag. Dit is een ijzer met een rondere afzet van voor zodat ze makkelijker kunnen lopen. Overigens heeft dit bij mij een jaar geholpen, toen weer kreupel en zooltje geprobeerd maar dit werkte ook niet.
Daarnaast kan ik je ook een goed Glucosamine supplement aanraden. Dit bevorderd de aanmaak van gewrichtsvloeistof zodat de beweging zo soepel mogelijk blijft.
En als belangrijkste niet te vergeten voldoende en veel beweging! Het liefst 24/7 naar buiten.
Bloedverdunners heb ik nog nooit gehoord bij een paard met artrose. Artrose is slijtage van het gewricht, lijkt me niet logisch dat goed stromend bloed daar iets aan kan doen.
Succes en hopelijk loopt je paardje snel weer rad.
EllenB schreef:Ascal is gewoon een pijnstiller (bij 600mg per dosis). Lagere dosering wordt alleen als bloedverdunner gebruikt, maar de 600 ook voor pijnstilling. Shet bij mij op stal krijgt het ivm hoefbevangenheid. Veel meer weet ik er niet van.
Joanne, dat klinkt echt niet goed... Heeft je da niks gezegd over de kwaliteit van leven? Het lijkt me verschrikkelijk moeilijk om in te schatten tot hoever je kunt gaan, maar als ze gewoon tijdens het eten al pijn heeft. Poeh, moeilijk hoor.
Story schreef:Fenegriek?? Dat is toch juist voor de luchtwegen? Dat heb ik namelijk gebruikt toen mijn paardje aan het hoesten was. Volgens mij doet dit helemaal niets voor de gewrichten en/of ontstekingen.
Normaal zou ik ook niet rijden op een onregelmatig paard. Alleen hierbij is het natuurlijk anders. De artrose is vastgesteld dus de oorzaak van de onregelmatigheid weet ik. Hier heeft hij niet meer of minder last van als ik er wel of niet op zit... en stappen gaat ook prima. We rijden zo stapritten van een uur, dit kon ook absoluut geen kwaad volgens mij DA aangezien de beweging alleen maar goed voor hem is. Het gaat mij alleen meer om het draven, aangezien hij daar wel onregelmatig mee loopt.
Pijnstilling (en dus ook gember) is iets wat ik pas als laatste wil proberen. Als ik daarmee mijn paard weer op bosritjes kan meenemen en ik hem daar een enorm plezier mee doe (en hem dus absoluut niet overbelast) dan ben ik wel bereid om hem dat te gaan geven. Dit zal in mijn situatie beter zijn dan paardje nu al met pensioen zetten.
simsco1998 schreef:Story schreef:@ Juliettek: Wat vervelend dat er ook artrose is geconstateerd bij je paardje.
Mijn haflinger was ook onregelmatig in het begin op 1 voorbeen (kogelartrose) en dit is toen verholpen door break-over beslag. Dit is een ijzer met een rondere afzet van voor zodat ze makkelijker kunnen lopen. Overigens heeft dit bij mij een jaar geholpen, toen weer kreupel en zooltje geprobeerd maar dit werkte ook niet.
Daarnaast kan ik je ook een goed Glucosamine supplement aanraden. Dit bevorderd de aanmaak van gewrichtsvloeistof zodat de beweging zo soepel mogelijk blijft.
En als belangrijkste niet te vergeten voldoende en veel beweging! Het liefst 24/7 naar buiten.
Bloedverdunners heb ik nog nooit gehoord bij een paard met artrose. Artrose is slijtage van het gewricht, lijkt me niet logisch dat goed stromend bloed daar iets aan kan doen.
Succes en hopelijk loopt je paardje snel weer rad.
Even de topic weer doorgelezen en zag dat je op de Equi Mobility bent overgegaan. Dat je paard eerst verbeterde en daarna weer iets minder ging.
Hoe gaat het nu met hem??
Las ook dat je ijzers onder had. Heeft de mijne ook, met een zool eronder en tussen die zool en zn voet zit weer een 2 componenten silliconen spul.
las ook dat je paard graag wou draven, dat geeft de mijne ook aan. Rij alleen nog maar recreatief met hem en op een laan wil hij nog weleens uit zichzelf aandraven. Ik laat hem meestal gewoon zn gang gaan, zn oortjes mooi rechtop, briesen..hij heeft het helemaal naar zn zin dan.
JoannevZ schreef:Mijn paard heeft gelukkig erg veel weidegang. Ik mag juist niets meer met mijn paard. De dierenarts is bang dat het te veel wordt. Met enkel veel weidegang kan ze zelf bepalen hoeveel ze loopt.