[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllenB

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:46

Ascal is gewoon een pijnstiller (bij 600mg per dosis). Lagere dosering wordt alleen als bloedverdunner gebruikt, maar de 600 ook voor pijnstilling. Shet bij mij op stal krijgt het ivm hoefbevangenheid. Veel meer weet ik er niet van.

Joanne, dat klinkt echt niet goed... Heeft je da niks gezegd over de kwaliteit van leven? Het lijkt me verschrikkelijk moeilijk om in te schatten tot hoever je kunt gaan, maar als ze gewoon tijdens het eten al pijn heeft. Poeh, moeilijk hoor.

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:50

Ja dat weet ik inderdaad, maar het is een hele kleine dosering wat ze krijgt, 1 theelepel per dag (weet niet hoeveel mg) en dat werkte niet pijnstillend maar uitsluitend bloedverdunnend.

Zit inmiddels ook jullie verhalen te lezen.

@ Joanne, wat vreselijk zeg. Het enige wat ik je kan adviseren.. Volg je gevoel..

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:37

@Julliettek, heeft jouw pony het dan in het hoefgewricht? Omdat je zegt helemaal onder? Dat heeft mijn paard ook en deze liep ook licht kreupel rechtsvoor. Nu staat hij op ijzers die zijn hoefstand wat meer naar voren halen (hij had gauw de neiging tot een soort van platvoeten) en nu loopt hij weer als een trein, ik kan er alles weer mee doen. Daarnaast geef ik hem Glucohorse om de gewrichten soepel te maken.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:39

Ik zou trouwens nog even de dierenarts bellen hoe dat zit met die bloedverdunner, want dat klinkt wel raar. Snap het wel dat je niet goed geluisterd hebt, had ik ook toen ik van de dierenarts af kwam, je bent zo overdonderd dat je de helft maar mee krijgt. Daarna heb ik hem nog gebeld en gemaild en nu is het allemaal wel duidelijk.

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:39

@ Bloodymary klopt, in het hoefgewricht. Je verhaal klinkt positief. Volgende week komt bij mij de smid langs en ga haar dan ook op ijzers laten zetten. Hopelijk verbeterd het daar door. Heb jij er ook nog een zooltje onder zitten? Of waren alleen al de ijzers voldoende?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:33

Alleen de ijzers waren voldoende. Mijn paard heeft nooit ijzers gehad omdat hij van zichzelf vrij sterke hoeven heeft en buiten zorgde ik altijd dat ik veel in de berm reed. Ging altijd goed. Maar nu dus wel om zijn stand te veranderen. Hij was al acht weken kreupel en direct nadat we geconstateerd hebben dat het artrose in het hoefgewricht was heeft de smid die ijzers er onder gemaakt. Dus geen zooltje. Met rijden ging het meteen redelijk goed en na een week heel goed. Ik ben nu weer drie weken met hem aan het rijden en heb zaterdag een buitenrit gemaakt van 2,5 uur met galop en alles. Ging heel goed. En gisteren nog een intensieve dressuurles (kost eigenlijk meer moeite), ook goed. Hopelijk werkt het bij jou ook!

Ik ben echt blij al weet ik natuurlijk wel dat het iets is wat niet weg gaat en alleen maar erger gaat worden in de toekomst (hij is pas 10), maar so far, so good.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:55

@ Juliettek: Wat vervelend dat er ook artrose is geconstateerd bij je paardje.
Mijn haflinger was ook onregelmatig in het begin op 1 voorbeen (kogelartrose) en dit is toen verholpen door break-over beslag. Dit is een ijzer met een rondere afzet van voor zodat ze makkelijker kunnen lopen. Overigens heeft dit bij mij een jaar geholpen, toen weer kreupel en zooltje geprobeerd maar dit werkte ook niet.
Daarnaast kan ik je ook een goed Glucosamine supplement aanraden. Dit bevorderd de aanmaak van gewrichtsvloeistof zodat de beweging zo soepel mogelijk blijft.
En als belangrijkste niet te vergeten voldoende en veel beweging! Het liefst 24/7 naar buiten.

Bloedverdunners heb ik nog nooit gehoord bij een paard met artrose. Artrose is slijtage van het gewricht, lijkt me niet logisch dat goed stromend bloed daar iets aan kan doen.
Succes en hopelijk loopt je paardje snel weer rad.

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 17:51

Schangah schreef:
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met glucosamine van bv de action of hema?

Mijn merrie heeft in het voorjaar op beide voeten kraakbeen beschadigingen opgelopen van break over beslag. Ze is hiervoor ingespoten met hyaluronzuur
Zijn krijgt al Hippotrose ik wil hier ook nog glucosamine bij gaan geven.

Nu na 5 maanden was ze weer wat gevoelig en is de inspuiting herhaald.

Dit zou ik persoonlijk niet doen. Dat supplement is afgestemd op mensen. Paarden zijn zwaarder dus de verhoudingen zullen dan waarschijnlijk niet kloppen.

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 17:52

EllenB schreef:
Ik ben sowieso niet zo'n fan van ijzers, omdat je daarmee het hoefmechanisme teniet doet. Dat mechanisme zorgt ervoor dat het bloed vanuit de voet weer omhoog gestuwd wordt. Paarden met ijzers hebben daarom koudere benen dan paarden zonder ijzers... Maar goed, da's een ander verhaal. Iedereen maakt zijn eigen keuzes en er zal best wat te zeggen zijn voor een standsverandering, maar daar weet ik het fijne niet van.

@simsco1998: bedankt voor de tip! Had er helemaal niet bij stilgestaan, maar het staat idd op de fles. Ik zal het spul wel in het verwarmde schuurtje van de boer zetten :-)

Héél goed, zeker met de winter voor de deur :)

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:16

Story schreef:
Mijn haflinger was ook onregelmatig in het begin op 1 voorbeen (kogelartrose) en dit is toen verholpen door break-over beslag. Dit is een ijzer met een rondere afzet van voor zodat ze makkelijker kunnen lopen. Overigens heeft dit bij mij een jaar geholpen, toen weer kreupel en zooltje geprobeerd maar dit werkte ook niet.
Daarnaast kan ik je ook een goed Glucosamine supplement aanraden. Dit bevorderd de aanmaak van gewrichtsvloeistof zodat de beweging zo soepel mogelijk blijft.
En als belangrijkste niet te vergeten voldoende en veel beweging! Het liefst 24/7 naar buiten.

Bloedverdunners heb ik nog nooit gehoord bij een paard met artrose. Artrose is slijtage van het gewricht, lijkt me niet logisch dat goed stromend bloed daar iets aan kan doen.

Even de topic weer doorgelezen en zag dat je op de Equi Mobility bent overgegaan. Dat je paard eerst verbeterde en daarna weer iets minder ging.
Hoe gaat het nu met hem??
Las ook dat je ijzers onder had. Heeft de mijne ook, met een zool eronder en tussen die zool en zn voet zit weer een 2 componenten silliconen spul.
las ook dat je paard graag wou draven, dat geeft de mijne ook aan. Rij alleen nog maar recreatief met hem en op een laan wil hij nog weleens uit zichzelf aandraven. Ik laat hem meestal gewoon zn gang gaan, zn oortjes mooi rechtop, briesen..hij heeft het helemaal naar zn zin dan.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 19:30

EllenB schreef:
Ascal is gewoon een pijnstiller (bij 600mg per dosis). Lagere dosering wordt alleen als bloedverdunner gebruikt, maar de 600 ook voor pijnstilling. Shet bij mij op stal krijgt het ivm hoefbevangenheid. Veel meer weet ik er niet van.

Joanne, dat klinkt echt niet goed... Heeft je da niks gezegd over de kwaliteit van leven? Het lijkt me verschrikkelijk moeilijk om in te schatten tot hoever je kunt gaan, maar als ze gewoon tijdens het eten al pijn heeft. Poeh, moeilijk hoor.

Het is ook heel moeilijk. Het doet mezelf ook pijn als ik haar zo zie. Weet ook niet hoelang ze al zo kreupel is. Ben voor 2 weken geleden van vakantie terug gekomen en toen lag ze erg veel en liep ze heel erg kreupel. Voor die tijd was ze ook wel redelijk snel kreupel, maar dit was vele malen heftiger. Ben er heel erg van geschrokken. Mijn ex zou tijdens de vakantie op mijn paard passen (wij hebben nog heel erg goed contact), maar hij heeft het paard enkel gevoerd en niet gelet of het paard nog goed liep. Ben nu dus al 2 weken aan het "afscheid" nemen. De glucosamine is echt het laatste redmiddel. Verder ga ik denk ik niet meer. Het paard moet geen lijdensweg doorstaan enkel omdat ik van haar houd. Dat zou niet eerlijk zijn.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 19:38

Story schreef:
Fenegriek?? Dat is toch juist voor de luchtwegen? Dat heb ik namelijk gebruikt toen mijn paardje aan het hoesten was. Volgens mij doet dit helemaal niets voor de gewrichten en/of ontstekingen.

Normaal zou ik ook niet rijden op een onregelmatig paard. Alleen hierbij is het natuurlijk anders. De artrose is vastgesteld dus de oorzaak van de onregelmatigheid weet ik. Hier heeft hij niet meer of minder last van als ik er wel of niet op zit... en stappen gaat ook prima. We rijden zo stapritten van een uur, dit kon ook absoluut geen kwaad volgens mij DA aangezien de beweging alleen maar goed voor hem is. Het gaat mij alleen meer om het draven, aangezien hij daar wel onregelmatig mee loopt.

Pijnstilling (en dus ook gember) is iets wat ik pas als laatste wil proberen. Als ik daarmee mijn paard weer op bosritjes kan meenemen en ik hem daar een enorm plezier mee doe (en hem dus absoluut niet overbelast) dan ben ik wel bereid om hem dat te gaan geven. Dit zal in mijn situatie beter zijn dan paardje nu al met pensioen zetten.

Fenegriek werkt ook als natuurlijk ontstekingsremmer bij gewrichtsontstekingen

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 19:52

Joanne: iemand zei het al "luister naar je gevoel." Dan kan het niet mis gaan. Sterkte!

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:42

simsco1998 schreef:
Story schreef:

Even de topic weer doorgelezen en zag dat je op de Equi Mobility bent overgegaan. Dat je paard eerst verbeterde en daarna weer iets minder ging.
Hoe gaat het nu met hem??
Las ook dat je ijzers onder had. Heeft de mijne ook, met een zool eronder en tussen die zool en zn voet zit weer een 2 componenten silliconen spul.
las ook dat je paard graag wou draven, dat geeft de mijne ook aan. Rij alleen nog maar recreatief met hem en op een laan wil hij nog weleens uit zichzelf aandraven. Ik laat hem meestal gewoon zn gang gaan, zn oortjes mooi rechtop, briesen..hij heeft het helemaal naar zn zin dan.

Ja ik voer het nu 1,5e week. Dus ik denk nog wel tekort om echt verschil te merken. Die ene dag was gewoon echt een goede dag voor hem denk ik. Nu de afgelopen week weer wat rustiger aangedaan en alleen gewandeld. Dus we gaan dit weekend wel weer eens kijken hoe hij verder loopt. We geven het de tijd.
Hij heeft inderdaad ook break over beslag met een zooltje en siliconen ertussen. Dit heeft bij hem alleen erg weinig verschil gemaakt (wat de hoefsmid ook vreemd vond omdat zo´n zooltje toch meer demping zou geven) Ik zit nu eventueel nog te denken aan kunstof beslag. De volgende keer gaan de ijzers er ook onderuit omdat zijn hoeven erg slecht zijn en voor de aankomende winter. En dan zien we wel weer eens verder. Misschien loopt hij er wel goed op en anders gaan we na de winter eens kijken wat we er onder gaan slaan haha.

Ook ik rijd alleen nog maar recreatief rechtuit. Ik heb zelfs al gemerkt dat hij de wendingen in de bak gewoon niet trekt. Ook daarom aan het denken gegaan of ik hem niet beter naar een 24-7 stal kan verhuizen. Want ik betaal nu voor een accomodatie waar ik helemaal niets aan heb haha.

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:59

Op advies van mijn dierenarts moest mijn smid het paard iets hoger op de verzenen zetten en de buitenwand iets dunner vijlen. Dit zodat er voldoende zuurstof ( via het bloed) naar de hoef toe kan. Dat in combinatie met break over beslag. ( wist niet eens dat het zo heette :o ). Het heeft dan hetzelfde idee als "nike airs"
Weet niet of dit ook met jouw paard gebeurd is, misschien kun je je smid daar eens naar vragen..?
Geef de moblity nog even tijd, anderhalve week is ook nog maar pas.
Wendingen in de bak heeft de mijne soms ook even problemen mee..rij ook het meest lekker buiten met hem.
Beweging is erg belangrijk voor je paard, laat hem zo lang mogelijk buiten lopen. Ze worden alleen maar slechter als ze veel stil ( op stal) staan maar dit vind ik voor alle paarden. De onze hebben er dan echt last van.
Duim voor je dat je nog vele kilometers met je paard kan gaan maken!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:27

Mijn probleem is juist begonnen door break over beslag.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:33

Mijn merrie met kogelartrose staat op normaal beslag, wel de toon kort gehouden en goede opzet er in, en daar doet ze het prima op!

ze krijgt 2x per jaar een injectie adequan met o.a. glucosamine, en ze krijgt een oliesupplement en spiersupplement door het voer...

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:09

Best apart eigenlijk, zoveel paarden met dezelfde aandoening en waar de 1 heel goed op reageert helpt bij de ander niet.
Maar goed, wij mensen zijn net zo, de één gaat knock down met paracetamol..de ander pas met groffer geschut.
Tis per paard even puzzelen wat bij hem/ haar het beste helpt.
Veel bewegen is absoluut een must. Dat hoeft niet altijd rijden te zijn, weidegang helpt zeer daarbij.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:23

Mijn paard heeft gelukkig erg veel weidegang. Ik mag juist niets meer met mijn paard. De dierenarts is bang dat het te veel wordt. Met enkel veel weidegang kan ze zelf bepalen hoeveel ze loopt.

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:41

JoannevZ schreef:
Mijn paard heeft gelukkig erg veel weidegang. Ik mag juist niets meer met mijn paard. De dierenarts is bang dat het te veel wordt. Met enkel veel weidegang kan ze zelf bepalen hoeveel ze loopt.

De mijne loopt ook van 8 uur sochtends tot een uur of 4 buiten. In de zomer dag en nacht.
Loopt je paard ook met rust kreupel of kun je er zo niets aan zien?

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:45

JoannevZ..lees even terug en zie dat jouw paard niet meer gereden wordt. Hoop dat je nog een poosje van haar mag genieten

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:07

De mijne staat dagelijks mits t weer het toelaat 2 tot 4 uur buiten helaas is langer niet mogelijk
Daarbij staat hij bijna dagelijks in de stapmolen en dan rij ik hem 's avonds of doe iets anders zoals lange lijnen, longeren doe ik zo min mogelijk

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:45

Jeeej ik heb dit weekend beide dagen heerlijke buitenritjes kunnen maken! Zelfs de draf en klein stukje galop erbij gepakt wat erg goed ging!! Wel wat stijfjes maar niet kreupel!

Mijn paardje staat vanaf 9 uur smorgens tot 6 uur nu in de winter met vriendjes in de paddock. In de zomer staan ze tot een uur of 10/11 op het land. Volgens mij gaat dat erg goed.

@ simsco: Ik zal het eens met mijn hoefsmid bespreken, kan goed zijn dat hij dat ook wel ziet zitten. Ook wil ik gewoon eens ervaren hoe hij het blootvoets weer doet. Wie weet loopt hij daar ook wel redelijk op.

Overigens reageerde mijn paardje in het begin ook ontzettend goed op break over beslag! liep na een wenningsweekje vrijwel direct weer zuiver! Alleen ben ik toch wat bang nu door de kreupelheid dat ik hem misschien toch teveel belast heb en veel te veel met hem heb gedaan. Ook op vakantie en dan veel rijden. Misschien dat ik hem wel weer licht overbelast heb waardoor hij nu weer onregelmatig loopt.
Dus zowiezo vanaf nu gaan we het gewoon rustig aan doen. Wel of niet goed. Ook als hij onregelmatig loopt doen we veel aan beweging. Zowel wandelen als naast de fiets, stapritjes en als het goed gaat mag hij wat meer.

Het is inderdaad erg interessant om te zien dat bepaalde behandelingen bij het ene paard wel en bij het andere paard niet werken.
Zo hoeft een paard met zware artrose ook helemaal niet kreupel te lopen en kan een paard met lichte artrose daar juist wel weer heel veel last van hebben.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:39

Mijn paardje was gisteren middag even heel blij. Mijn vader heeft haar weide een stukje vergroot, zodat ze weer voldoende gras heeft. Ze heeft zelfs even een drafje achter mijn vader aan gemaakt. Dat heb ik haar in die 2 weken niet meer zien doen. Bij zoiets krijg je dan weer even wat hoop.

Kiiimy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:26

ik meld me hier ook even! :)

mijn paard heeft lange tijd last gehad van zijn blokkeerende knieën ,
na veel goede en slechte tijden is het toch aan het slijten gegaan..
na veel inspuitingen in het gewricht en stalrust zou het beter moetenozijn maar
de DA is eergisteren terug langs geweest en hij zij dat het op korte tijd heel hard verslecht was
en het artrose aan het worden was en dat zou ook naar zijn heup overgaan..
hij zei dus dat ik er niet veel meer aan kon doen, hij loopt echt kreupel ..
als hij op de wei staat doet hij wel zo gek als een jaarling alsof hij er geen pijn aan heeft,
maar ik vind het wel erg om te zien..
volgende week verhuist hij naar een super grote wei waar hij 24/7 buiten kan met een schuilstalletje ..
ik was aan het denken om misschien een supplement bij te geven zoals vb. glucohorse
(hoor daar toch veel positieve ervaringen over ?)
en mits hij wel kreupel loopt rade ze mij toch aan om er nog mee te gaan wandelen (onder het zadel)
is dit wel verstandig? ik weet dat hij gewoon door zijn pijn heen loopt door zijn groot karakter maar hij
blijft nog wel steeds manken.. wil natuurlek wel alleen maar stappen..
en is het dan erg dat hij zonder beslag loopt? hij heeft altijd van voor ijzertjes gehad maar nu hij 24/7
buiten gaat staan dacht ik er aan ze er af te halen..