Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:06

als ze zo snel af gaan is er toch niets overboord?
ze passen gewoon niet.

LizMD

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:39

Zondag mijn paard van het land afgetrokken, jeetje wat zien z'n hoeven eruit. Hij had al lichtelijk ondergeschoven verzenen, maar das er niet beter op geworden. Hoop brokken uit z'n witte voeten. Maakt maar weer eens duidelijk dat 4 weken zonder hoefonderhoud echt te veel is voor hem. Woensdag komt de smid weer.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:42

@kynshiri: ik vermoed dat je easyboots aan de grote kant zijn. wanneer ze goed aansluiten, gaan ze niet makkelijk eraf.

ik heb vorige week het paard van mijn vriendin gereden. tijdens de galop ging er ook eentje uit. thuis heb ik ff gefreubeld en ja, hoor, een maat kleiner past perfect.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 07:49

heey,
Ik heb er helaas geef foto's van gemaakt want was mijn telefoon vergeten maar heb de oude merrie gevijlt. Omdat ze ze erg 4kant had afgesleten had ik ze rondom rond gevijlt zodat de want overal even dik was en dan van voor wat afgerond. Nu heb ik daarna een buitenrit gemaakt (alleen op de straat gestapt) en nu zijn ze alweer 4kant aan het worden, zal dit een probleem zijn?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:48

Zijn ze niet ook gewoon wat lang lailapri?
Bij mij slijten de tonen ook wel eens vierkant af, maar dan zijn de hoeven vaak ook gewoon te lang. Vooral achter slijt dat nog wel eens vierkant af.

Ik heb van de week de hielen toch maar flink laten zakken. Ik had heel erg fanatiek op de weg gereden en bij elke rit sleten de tonen wel, maar de hielen bleven even hoog.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:49

eeeum die boots zitten echt wel erg strak hoor! ik krijg ze amper aan en uit en moet die clips vooraan dichttrappen met mn voet en weer open trekken met een hoevenkrabber. als je ziet hoe beschadigt zn hoef is van uit de schoen getrokken te worden... als een paard zichzelf betrapt in galop, krijgt ie ze wel uitgetrokken hoor strak of niet... hij is ook gewoon echt stukgetrokken he. de aanhechtingen van dat bandje achter de hoefballen is gewoon kapot getrokken en het kabeltje is ook stuk. dan moet je der toch al serieus kracht op zetten lijkt mij...

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:59

tja, dat moet dan idd met bruut geweld zijn gegaan. hopelijk is zijn hoef niet erg beschadigd. wat voor maat gebruik je eigenlijk?

ik heb hier namelijk nog een maat 2 bare's liggen. 1x gebruikt om te passen, verder zo goed als nieuw. mocht je geïnteresseerd zijn...

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:02

ik heb een maat 2 ;) als je ze omgekeerd tegen zn zool houdt, zie je ook duidelijk dat die maar net passen, in een 1 zou hij dus van zn leven niet in graken.

de hoefballen zijn trouwens wat beschadigd van uit de schoen gerukt te worden en aan de zijkanten zitten ook vrij diepe krassen in zn hoefwand... maar hij heeft er gelukkig duidelijk geen last van

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:22

zal nog eens kijken, durf haar nooit heel kort te zetten, dan loopt ze erg gevoelig (door haar leeftijd, heeft atrose en is meerdere keren zwaar bevangen geweest) maar ik kan ze idd wel iederen 2 weken vijlen want dan zitten de flares er al weer aan. Zal ik eens foto;s maken?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:54

nou hier snel wat foto's, moet nu snel naar me werk (moest 9 uur beginnen)
voor dus gister gedaan en nog buitenrit gedaan en achter moest nog, die doe ik vanavond, maar 4 benen tegelijk is echt teveel voor haar.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

een tijdje geleden waren ze veel te lang geworden maar door zware koliek en kreupelheid kon ze geen 2 sec een voet omhoog houden. Ze is nu 2x door de smit gedaan en ik heb haar nu 2x gevijlt. ze is 33

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:13

Iemand bij mij op stal heeft haar paard voor op ijzers staan met een dubbele lip. Zover ik weet en in dit topic lees, doet een ijzer met dubbele lip voor meer kwaad dan goed...

Ik vroeg dus aan haar waarom ze dat heeft, toen zei ze: Dat zijn de nieuwste sportijzers zegt mijn smid. Gebruikt die van jou ze niet.
Dus ik zeg: nee... ik heb gewoon enkele lip voor
zij: dan gebruikt hij nog ouderwetse, tja ik heb er ook niet zoveel verstand van maar de smid zei dat het de nieuwste sportijzers waren.

Kan dit zo zijn of is het gewoon lariekoek??

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:16

Dan kan je tegen je stalgenootje zeggen dat ze die nieuwste sportijzers ook met 1 lip of zelfs zonder hebben, en dat die nog beter zijn. :P

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:24

Dat dacht ik al :P
Ik moest ook aardig mijn lach inhouden toen ik het hoorde

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:24

Venthe schreef:
Iemand bij mij op stal heeft haar paard voor op ijzers staan met een dubbele lip. Zover ik weet en in dit topic lees, doet een ijzer met dubbele lip voor meer kwaad dan goed...

Ik vroeg dus aan haar waarom ze dat heeft, toen zei ze: Dat zijn de nieuwste sportijzers zegt mijn smid. Gebruikt die van jou ze niet.
Dus ik zeg: nee... ik heb gewoon enkele lip voor
zij: dan gebruikt hij nog ouderwetse, tja ik heb er ook niet zoveel verstand van maar de smid zei dat het de nieuwste sportijzers waren.

Kan dit zo zijn of is het gewoon lariekoek??

verschillende smeden, verschillende meningen.

Ergens las ik dat op de Olympsche spelen verschillende paarden voorijzers met dubbele lippen hadden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:28

Ik zou ze juist zonder lippen willen , heb t idee dat er dan minder druk is rond de hoef !
of meen ik dat maar

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:30

Suzan1: Je hebt gelijk verschillende smeden verschillende meningen. Maar als het niet het nieuwste sportijzer is zeg dat dan ook niet tegen je klant... Of ben ik nou zo raar?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:39

een ijzer met 2 lippen houd de voet iets meer bij elkaar en de tenen kunnen erover groeien, maar kunnen zo ook afslijten, waardoor het snel en gemakkelijk afrollen van de voorvoet minder snel in gedrang komt. Wordt volgens mijn smid vaak gebruikt om een platvoet minder plat/breed te maken en volgens iemand op stal omdat dit minder snel afgetrapt wordt (wat ik niet geloof, want dat hangt toch vnl van de lengte van de takken af)
Sommige smeden vertellen helaas alles wat klanten graag horen en zijn vaak helemaal niet zo kundig als je zou verwachten.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:55

Zack vond het nodig om zijn linker voorijzer eraf te trappen.. erg handig.. (NOT)
Maar wel eventjes een fotootje voor jullie gemaakt.
(sorry telefoon kwaliteit)
Afbeelding

Afbeelding

Overigens lijkt de wand op de foto's echt cmters langer dan de zool.
Dit is echter niet zo, alleen die uitwaaiers zijn iets langer.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:36

Annetje schreef:
Zijn ze niet ook gewoon wat lang lailapri?
Bij mij slijten de tonen ook wel eens vierkant af, maar dan zijn de hoeven vaak ook gewoon te lang. Vooral achter slijt dat nog wel eens vierkant af.

Heb er idd nu weer een heel eind af kunnen halen hoewel ik ze gister al kort vond. Ook achter gedaan maar moet nog een keer verder want ze was het alweer een beetje zat.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:28

Zack: Getoonde hoef heeft vlgs mij ondergescheven verzenen

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:15

@opala
Dat lijkt me stug eigenlijk.
Al heeft hij die neiging vrij snel.
Zal vanavond ff betere maken :)

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:52

lailapri schreef:
nou hier snel wat foto's, moet nu snel naar me werk (moest 9 uur beginnen)
voor dus gister gedaan en nog buitenrit gedaan en achter moest nog, die doe ik vanavond, maar 4 benen tegelijk is echt teveel voor haar.
Afbeelding
Afbeelding

een tijdje geleden waren ze veel te lang geworden maar door zware koliek en kreupelheid kon ze geen 2 sec een voet omhoog houden. Ze is nu 2x door de smit gedaan en ik heb haar nu 2x gevijlt. ze is 33

Oei, dat laatste voetje ziet er niet zo goed uit. Kun je die voet van de onderkant bekijken om de witte lijn te beoordelen, ik kan me voorstellen dat die erg verbreed is. Het lijkt dat er aan de linkerachterkant van de hoef een flair zit, wat ook weer wijst op een zwakke witte lijn.

Ik zou zowieso proberen om aan de linkerkant van de scheur (vanaf paard gezien links) de wand in te korten. Doordat hij te lang is, zal hij bij het afrollen van haar voet iedere keer meebewegen en daardoor verder scheuren. In het slechtste geval loop je het risico dat ze een stuk van de wand verliest aan de linkerkant van de scheur.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:21

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:42

Omdat ik nu voornamelijk buiten rijd en Kas z'n voorhoeven erg hard aan het slijten waren vond ik het verstandig om er ijzers onder te laten slaan, alleen voor dus. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, deze smid heeft vandaag en vorige week mijn paard gedaan (vorige week bekapt, vandaag ijzers eronder), dus heb 'm nog maar heel kort als hoefsmid. Hij heeft warm beslagen, ik was benieuwd hoe Kaspar erop zou reageren, maar hij was hartstikke braaf.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZMAE3UKU.jpg
Linksvoor.

Afbeelding
Linksvoor onderkant.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZZU6LBQA.jpg
Rechtsvoor.

Afbeelding
Rechtsvoor onderkant.

----
Daarbij voor de kenners, een hoefje van het paard van m'n zus ziet er raar uit, misschien dat een van jullie weet wat er aan de hand is. Hoefsmid gaat er volgende week naar kijken.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3O8IPPQ6.jpg
Soort diepe gleuf in de straal.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-THT6NNYH.jpg
En deze gleuf bij de teen.
Paard loopt niet kreupel.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:58

Jackie is daar uitgebreid op ingegaan paar blz terug met het commentaar op een arabier. Soortgelijk beeld... ook zo'n diepe gleuf tussen de hoefballen.
Betreft een vorm van rotstraal. En hoe je eraf komt... paar blz terugslaan ;-)