Rollkur filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:23

Ik heb zomaar het idee dat je zelf niet echt een goed onderbouwde mening kan verzinnen... De pot verwijt de ketel....... :) Jammer. Dan is het hele doel van dit topic natuurlijk ook meteen "duidelijk". Chevax vraagt nl enkel maar om jouw, degelijk onderbouwde, mening. En dan niet verwijzen naar een boekje.

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 20:24

pharagirlke schreef:
Ik heb zomaar het idee dat je zelf niet echt een goed onderbouwde mening kan verzinnen... De pot verwijt de ketel....... :) Jammer. Dan is het hele doel van dit topic natuurlijk ook meteen "duidelijk". Chevax vraagt nl enkel maar om jouw, degelijk onderbouwde, mening. En dan niet verwijzen naar een boekje.

vertel..? wat wil je weten?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:25

chevax schreef:
Leg dan eens duidelijk uit wat er wel on-topic is, want uit je beginpost kan ik niet halen welk punt je probeert te maken en dit kan ik ook niet opmaken uit je uitleg op de vorige pagina. ;) Je werd er moe van dat mensen "Anky, Anky" roepen en je wilt mensen wakker schudden. Waarom heb je niet met ruiters of grooms of andere mensen gepraat en dan een duidelijke openingspost met een statement daarin geplaatst? Dan krijg je misschien een veel inhoudelijkere discussie.

Het staat maar een paar berichten terug maar ik zal het even voor je quoten. :)

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 20:26

Ik snap nog steeds niet wat ik nu moet vertellen???? :?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:27

pharagirlke schreef:

? Lees blad 1..
De TS is tegen wat je hier samengevat ziet: http://www.youtube.com/watch?v=Oor36P2UzmE
Ik ook.
Wat is het precies dat jij probeert te verdedigen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:28

Nee, TS heeft het over LDR en zet daar een niet representatief filmpje bij. :) Dus ik probeer uit te zoeken waar TS nu precies tegen is, tegen de fouten die ruiters maken of tegen de methode. Als ze tegen de fouten is, dan houd het soort van op. Want fouten noemen nu eenmaal niet voor niets "fouten". Als ze anti-LDR is, zou ik daar graag een onderbouwing voor zien want die heb ik tot op heden nog niet gelezen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:32

pharagirlke schreef:
Nee, TS heeft het over LDR en zet daar een niet representatief filmpje bij. :)

Dit is anders wel de top aan het werk.

Ayasha
Blogger

Re: Rollkur filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:36

En omdat het de top aan het werk is mogen/kunnen ze geen fouten meer maken en is elk paard dat vanwege spanning, schrik of iets anders op kropt LDR? :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:38

Heb je dat filmpje wel bekeken? Dat zijn geen fouten enz..

Maar ik heb het idee dat ik hier nu minstens voor de vijfde keer hetzelfde zit te typen. Ik hou het voor bekeken :wave:
Laatst bijgewerkt door Ruga op 08-06-09 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:39

Als het geen fouten zijn, waar discussiëren we dan nog over?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:41

Phara? Wil jij eens een karakterschets maken van een paard met zo'n "typische" uitdrukking in de ogen die we zien op de foto's in het filmpje?

Edit: vraag verkeerd geformuleerd :)
Laatst bijgewerkt door Whinnylando op 08-06-09 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:41

Hoe bedoel je dat Whinnylando?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:44

Als jij veel fouten maken verstaat onder de top...
En als jij er niet vanuit gaat dat de mensen gelijk hebben die er zijn geweest over dat ze dit toch echt langer deden dan enkele seconden ;)

pharagirlke schreef:
Je spreekt jezelf tegen. :) Het feit dat zo weinig ruiters probleemloos aan de top geraken maakt wel dat het gemiddelde paard niet zo weerloos is als gedacht word. Een paard dat over de gehele training nog NOOIT geprotesteerd heeft als het verder komt dan de basis? Neen, nog nooit tegen gekomen. Elk paard snapt wel eens iets niet en komt er dan tegen in. Da's protest.

Waar spreek ik mezelf tegen dan?

Als een paard iets niet snapt zal het echt niet direct gaan bokken of steigeren, pas wanneer de ruiter hem overvraagd en het niet duidelijk uitlegt, dan krijg je het door jou genoemde protest, dat is geen protest, dat is gewoon duidelijk maken dat het paard het niet snapt.

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 20:46

welke fouten maken ruiters? Geen enkele toch, want zo werkt de LDR methode blijkbaar, want anky van grunsven is het grote voorbeeld voor veel young riders. Ik ben wel tegen de rollkur methode, en imo is LDR en rollkur en hyperflexie hetzelfde. Anders kan je bij laag, diep, rond ook wel het diepe weglaten, als je het gewoon over wat ronder instellen hebt. En waarom is het filmpje nou niet representatief? Dat weet jij niet, want je was er niet bij. Rollkur is gewoon nutteloos. Op zich vond ik het helemaal niet zo erg als topruiters LDR deden omdat die paarden al veel mee gewend waren en al veel spieren ontwikkeld hebben, maar daar denk ik nu dus ook anders over. Ik dacht dat ze inderdaad zo ingesteld werden, zonder gezaag enzovoort, maar dat viel ook al weer tegen. Bovendien zoals eerder is genoemd zijn deze ruiters voorbeelden voor anderen, en krijg je tegenwoordig les in het zagen en vragen (ik spreek uit ervaring). Dus je kunt de jonge ruiters eigenlijk niet zoveel kwalijk nemen, het is ze immers zo geleerd. Waarom ik tegen rollkur ben? Het sluit inderdaad een gedeelte van de luchtpijp af, daardoor krijg je ook het 'hijg' efffect van paarden die in die houding zware oefeningen moeten doen. De rug komt wel omhoog zoals de bedoeling is, maar is overstrekt. En er zit ook nog een heel gewicht van de ruiters op te 'hobbelen'. De achterhand komt er niet meer goed onder, omdat dit te pijnlijk is voor het paard, want dan gaat de rug nog meer omhoog. Op de onderste halswervels komt weer druk te staan, terwijl deze juist ontspannen moeten. Er ontstaat spanning op de bovenste halswervels. Doordat er zoveel druk in de mond komt te staan, kan het paard zijn tong niet goed kwijt en komt deze vaak naar buiten of gaat de mond open, die niet goed open kan omdat de ketting harder aangetrokken wordt doordat het bovenste gedeelte van de stang naar voren gaat. Schuimen is imo ook geen teken van ontspanning maat gewoon omdat het paard niet kan slikken met al dat ijzer in de mond.. Het je een bitloos paard weleens zien schuimen? Nee he, maar die kunnen echt wel ontspannen lopen hoor! Maar nog even terug naar de rollkur: de rug is dus niet ontspannen en losgelaten. Paarden die eerst heel intensief moeten losgereden worden voordat ze normaal de proef inkunnen moeten dus letterlijk moe worden gereden om het vluchtreflex weer onder controle te krijgen. Het paard probeert te ontsnappen aan het ruitergewicht. Ook kan een paard niet goed voor zich kijken als hij in die houding loopt en schrikt dus eerder. Al genoeg?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:46

pharagirlke schreef:
Hoe bedoel je dat Whinnylando?

Ik zag ik je profiel dat je karakterschetsen enzo maakt van paarden. Jij kan volgens mij dus heel goed zien wat zo'n beest nu denkt toch?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:49

Ha je hebt het over LDR prioika... Dan had je wel andere foto's moeten kiezen want er staan maar heel weinig LDR foto's tussen. :) Of je hebt een hele hoop slechte momentopnames bij elkaar gestoken, dat kan ook, maar ik zie vnl paarden die heet worden in de wissels of paarden die net achter de loodlijn komen in een galoppas of paarden die hupsen...

Whinnylando: karakterschetsen is SuperRoos :) Ik doe iets anders. ;) Dat kan je me via PB vragen want dat gaat wel heel erg offtopic.

X_Marr: en daar ga je dus in de fout, er zijn wel degelijk paarden die het "niet snappen" aangeven door laag te steigeren. :) Ze worden heet en hupsen wat. En de top mag van mij ook nog fouten maken... Dat noemt men menselijk. En volgens mij zijn die ruiters nog steeds in de eerste plaats mens?

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 20:51

Nu jouw argumenten waarom je het wel zou gebruiken pharagirlke: ik wacht af...

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:52

Sorry Phara ik meen toch echt zoiets in jouw profiel te zien staan. Ik vind het niet of topic, als jij vindt dat die paarden er gelukkig uit zien dan zal dat wel zo zijn toch?

Air

Maar zoveel 'fouten' maken is niet menselijk meer... Daarom zijn het ook echt geen fouten..

Daarom, er is een reden voor het steigeren, dus dat is geen protest.

Anoniem

Priorika, dank voor je uitleg, het is nu wel meteen duidelijk dat je dit topic niet alleen start om de wereld wakker te schudden (hoeft niet hoor, de mensen die kritisch zijn, zijn al jaren klaarwakker), maar ook meteen om de manier van rijden te verbinden aan het bitgebruik en allerlei foutieve aannames zoals een blokkerende werking van een bit (de bitten) op de ademhaling en slikreflex. Nou, over het laatste kan ik duidelijk zijn: die blokkerende werking is er niet, echt niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:53

prioika schreef:

een GOED uitgevoerde LDR zorgt voor meer kracht, meer lenigheid en lossigheid. Daar gaat jaren training en vooraf en hoeft men niet hard voor in de hand te zijn.

Whinylando: Ik doe readings, geen gedachten lezen. Nogmaals, daarvoor kan je me PB'en. Ik ga het niet over readings hebben in een topic over LDR :')

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 20:56

Lovely schreef:
Priorika, dank voor je uitleg, het is nu wel meteen duidelijk dat je dit topic niet alleen start om de wereld wakker te schudden (hoeft niet hoor, de mensen die kritisch zijn, zijn al jaren klaarwakker), maar ook meteen om de manier van rijden te verbinden aan het bitgebruik en allerlei foutieve aannames zoals een blokkerende werking van een bit (de bitten) op de ademhaling en slikreflex. Nou, over het laatste kan ik duidelijk zijn: die blokkerende werking is er niet, echt niet.

Even voor de duidelijkheid: ik ben niet per definitie tegen het bit. Het ligt eraan hoe het gebruikt wordt.. Verfijning van sporen en stang enzo snap ik nog steeds niet, ik noem het namelijk geen verfijning maar eerder versterking oid.

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 20:57

pharagirlke schreef:
prioika schreef:

een GOED uitgevoerde LDR zorgt voor meer kracht, meer lenigheid en lossigheid. Daar gaat jaren training en vooraf en hoeft men niet hard voor in de hand te zijn.

zo, dat zijn me een argumenten? :oo
verder helemaal niks? ?
En waarom zie ik alle ruiters dan hard in de hand zijn? Ik ken 1 filmpje van LDR op youtube waar het er allemaal wel 'goed' (vind ik gelijk weer een beetje een groot woord) uitziet

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:59

Jammer dat je het letterlijk opneemt Phara, ik had je iets slimmer ingeschat.

Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag, vindt jij dat die paarden in het filmpje er happy uitzien?

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 21:00