Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:32

Equilibrium is toch niet het zelfde als Cytec?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:33

No way!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:34

Maar waarom moet dan bij Equilibrium ook de hoeven aangepast worden aan de ijzers?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:35

Dat hoeven ze dus niet. Het ijzer wordt aangepast!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 22:40

Afbeelding

Als antwoord op de vraag van Esperanza:
bovenstaand paardje heeft ook vrij ondiepe hoeven. Echter, hoewel je derhalve het tegendeel zou kunnen verwachten eventueel, loopt dit dier makkelijk 2x per week 10 km over asfalt te draven.
Zie de steunsels, klein half mm-tje hoog alwaar de hoefwand omklapt en verdergaat in de steunsels. Halverwege de straal "verdwijnen" ze in de hoefzool.
Zo bekap ik altijd de paarden.

Je ziet wel eens bij ondiepe hoeven wat extra zoolmateriaal (geen steunsel-materiaal) ontstaan op de plek waar de steunsels overgaan in de zool, zeg maar. Extra bescherming wellicht? Ik kap het er altijd uit, ondanks het niet altijd flaky material is.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 15-11-08 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:42

Needje schreef:
Je hoeft er van mij geen EL onder te slaan. Maar je hoeft ook geen verkeerde info te geven.
Mijn paard heeft ze onder gehad. Ze zijn gewoon aan te passen en gewoon zonder lippen verkrijgbaar.

Ik ben niet de enige die zegt dat Equilibrium niet aangepast kan worden, dus voor zover ik weet, is het geen verkeerde info. Maar ik wil best nog eens navraag doen hoor.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:44

scoxxx schreef:
Zwemmers hebben het makkelijker dankzij hun haaien-zwempakjes, wielrenners hebben het makkelijker met hun 100.000-euro-fietsen, marathonlopers hebben het makkelijker op hun op maat gemaakte hardloopschoenen, voetballers hebben het makkelijker op hun nopjes-schoenen en schaatsers hebben het makkelijker op hun klapschaatsen.
Uiteraard kunnen deze sporters ook wel presteren zonder dit soort uitgebalanceerde hulpmiddelen, maar je kiest gewoon het aller perfectste als sporter.

Dit vind ik idd ook heel mooi gezegd Ja

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 22:51

Equilibrium kan gewoon via het oventje van de hoefsmid aangepast worden aan de paardenhoef. Smeden heet dat hihi Knipoog
Cytek kan absoluut niet aangepast worden door te smeden, te zwak materiaal... je vervomt het ijzer te ernstig onder de hamer.

Wellicht ligt in bovenstaand de ontstane verwarring.

Ik heb zelf persoonlijk geen oordeel over wat beter is, EL danwel BO. Ik vind beide een verbetering!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:19

scoxxx schreef:
Als antwoord op de vraag van Esperanza:
bovenstaand paardje heeft ook vrij ondiepe hoeven. Echter, hoewel je derhalve het tegendeel zou kunnen verwachten eventueel, loopt dit dier makkelijk 2x per week 10 km over asfalt te draven.
Zie de steunsels, klein half mm-tje hoog alwaar de hoefwand omklapt en verdergaat in de steunsels. Halverwege de straal "verdwijnen" ze in de hoefzool.
Zo bekap ik altijd de paarden.

Je ziet wel eens bij ondiepe hoeven wat extra zoolmateriaal (geen steunsel-materiaal) ontstaan op de plek waar de steunsels overgaan in de zool, zeg maar. Extra bescherming wellicht? Ik kap het er altijd uit, ondanks het niet altijd flaky material is.

Nou, daar heb ik dus ook over lopen peinzen... zou het extra bescherming zijn? Ik durf het er dus niet uit te halen. Bovendien heb ik geen kapmes, dus ik krijg het er ook niet uit. Ik heb een foto gezocht waar je het een beetje op kunt zien, maar dit is nog niet een hele goede. Delen van de hoef zijn nat, andere delen droog, daardoor is het niet heel goed zichtbaar. Maar eerdaags wel eens nieuwe.
Afbeelding

Het gekke is, mijn paard heeft dit zowel bij zijn voorvoeten als zijn achtervoeten. Voor heb ik hem op ijzers, zijn zooltjes zijn erg gevoelig. Achter heb ik hem blootsvoets, die voeten zijn oersterk en doen het prima blootvoets. Dus ik snap er de ballen niet van...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:44

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 23:48

Ziet er op de foto niet verontrustend uit Esperanza.
Ik zie geen extra gevormd zoolmateriaal in de hoeven van jouw paardje. Enkel wat langere steunsels. Indien deze keihard zijn, lekker laten zitten... maar oppassen dat ze niet te lang worden en om de straal heen gaan groeien in een rondje.

En niet snappen waarom het ene hoefje blootvoets wel over asfalt kan denderen en het andere niet? Haha, daar breek ik mijn hoofd ook nog steeds over.

@ Marcella: valt me op dat de hiel-hoefwand geen hoek maakt en overgaat in mooi steunsel-materiaal zoals wel te zien op de hoef van Esperanza bijv.
Afhankelijk van de voetas c.q. beenas, had ik persoonlijk (geleidelijk) denk ik, geprobeerd de hielen wat lager te krijgen om deze overgang correct te krijgen.
Ik vermoed wat flaky material in het bovenstaand gebiedje. En vind de hielen vrij dunnetjes qua hoefwand c.q. te (?) lang.
Maar zonder de hoef live in mijn "klauwen" Knipoog te hebben gehad, blijft het natuurlijk bij persoonlijke vermoedens.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 00:07

We hebben juist geprobeerd om de achterkant wat omhoog te krijgen. Want had met het rijden op het asfalt dat hij dus gewoon helemaal op de achterkant liep. Waardoor de voorkant te lang groeide en maar niks vanaf ging. En hij loop nu verdeelt over de hele hoef heen.

Heb trouwens voor de foto wat los zittend straal weggehaald en gisteren een heel klein beetje gevijld.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 00:35

Oh OK, dat is ook een strategie.

Afbeelding
Dit paardje loopt over het asfalt en grind ook gewoon op haar straal x hoefballen. Langer-groeiende teen? Geen last van. Immers paard wordt op deze manier bekapt op deze manier:

Afbeelding

Afbeelding
Wel wordt de teen van betreffend paardje iets opgevijld in de hoefwand, indien nodig tot aan de witte lijn.
Dit voorkomt ook een te lange teen.
En het paard slijt de hoef overal evenredig (m.u.v de afrol buitenlangs dan).

Kortom, ik persoonlijk zou een andere strategie kiezen Knipoog dan die van Marcella, te weten bovenbeschreven strategie.
Uiteraard zijn er meerdere wegen die naar Rome eventueel kunnen leiden.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 00:42

Die oprolrand vijl je dus bewust erin?

Na 7 jaar met ijzers, hoe lang zal het gemiddeld duren eer de problemen met nagelgaten weg zijn en de zool gewend is aan de nieuwe situatie?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:08

Eleonoor schreef:

Na 7 jaar met ijzers, hoe lang zal het gemiddeld duren eer de problemen met nagelgaten weg zijn en de zool gewend is aan de nieuwe situatie?

Uit de enquete van paardnatuurlijk blijkt dat de overgangsfase van ijzers naar NB bij 86% van de paarden goed verliep. Slechts 5% was tijdens de overgang niet bruikbaar op álle ondergronden. 53% liep gevoelig op steentjes.

Bij 30% van de paarden duurde de gevoeligheid minder dan 1 maand. Slechts bij 3 % duurde het langer dan een jaar.

De meest gebruikte hoefschoen tijdens de overgangsfase was het merk Smit (38%), Marquis 24 % en 13% easyboot

1160 mensen vulden de enquete in.

Hoe betrouwbaar zijn de statistische gegevens die op deze website worden getoond?

De betrouwbaarheid hangt voornamelijk af van de betrouwbaarheid van de mensen die de gegevens verstrekken. We hebben geen aanleiding te veronderstellen dat mensen doelbewust misleidende gegevens invoeren, maar invulfouten zijn natuurlijk altijd mogelijk.

Een belangrijk punt is dat je moet beseffen dat de mensen die deze gegevens verstrekken geen doorsnede van de bevolking vertegenwoordigen maar een doorsnede van het hoefnatuurlijk.nl-publiek! En we mogen (helaas?) aannemen dat er verschillen zijn tussen de paardeneigenaars in het algemeen en hoefnatuurlijk.nl-bezoekers.

De bezoekers van deze website zijn mensen die een meer dan gemiddelde belangstelling vertonen in Natuurlijk Bekappen want anders kwamen ze hier niet. We mogen dus aannemen dat de gegevens ietwat gekleurd zijn naar het Natuurlijk Bekappen toe.

Helaas maar waar is het feit dat veel mensen Natuurlijk Bekappen pas uitproberen als hun paard hoefproblemen heeft gekregen. Je mag dus aannemen dat er op hoefnatuurlijk.nl relatief veel mensen zitten die een paard hebben met hoefproblemen. Ook dit zal de gegevens natuurlijk ietwat kleuren.

Dit in het achterhoofd houdende leveren de gegevens natuurlijk een goed overzicht van wat er gaande is op hoefgebied. In veel grafieken maakt het niets uit dat de bezoekers van hoefnatuurlijk.nl geen representatie vertegenwoordigen van de doorsnee paardenhouder; de tevredenheid over de diverse alternatieve bekappingen en de duur van de eventuele overgangsfase worden hier bijvoorbeeld niet door beinvloed.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 17-11-08 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: overmatige links aangepast

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:49

russel schreef:
Ben benieuwd of kunstof beslag makkelijk afgetrapt wordt. Ik heb zo een paard dat weer eens zijn gekke 5 minuten heeft en klang weer een ijzer los of kwijt. En dan echt kwijt dat vind je niet meer terug op de wei. Boos!

Is kunststof beslag flexibeler zodat een kleine frictie het ijzer laat zitten?

Dat had mijn merrie ook. Een dag of twee, en dan lagen ze er weer onderuit. Stukje van de tak af of de tak platslaan hielp ook niet. Ik ben toen overgestapt op fusetti trotters. Een van de Dravers koerste al op dit beslag. Mijn hoefsmid twijfelde wel of het lang genoeg mee zou gaan, maar ik doe er zo'n zes weken mee. Sinsdien nooit meer problemen gehad, het blijft er super onderzitten.
Afbeelding

Afbeelding

Hier zitten nog wel veel nagels erin, dit was vorig jaar, de eerste keer dat ze eronder zaten. Tegenwoordig doet ie het met minder.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:54

Eleonoor schreef:

Dat is heel verschillend Eleonoor.
Er zijn paarden die direct moeiteloos lopen ondanks dat er nog oude nagelgaten in de hoef zitten en er zijn er die een jaar later nog gevoelig lopen.
Het is bijv. geen garantie dat als de nagelgaten eruit gegroeid zijn dat het paard dan goed loopt.

Ik vijl 'die oprolrand' er ook altijd bewust in Knipoog

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:56

Met zo'n gesloten beslag,zou ik bang zijn dat de voet gaat rotten.Heb je daar geen problemen mee?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:57

Nope, geen probleem.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:13

Arabesk schreef:
niet om je af te kraken, maar mijn verschil van mening per punt onder jouw quote.

scoxxx schreef:
Waarom ik voor HippoFlex c.q. kunststof beslag kies?
1.) het weinige wetenschappelijk onderzoek wat er bestaat over beslag, is uitermate positief over kunststof. Met name de schokdemping, dewelke nog beter blijkt te zijn dan een blote voet;

het hangt er ook vanaf wat voor blote voet ze genomen hebben een blote voet met hoge hielen, een straal die niet meedraagt etc heeft een buitengewoon slechte schokdemping

de filmpjes die wij gemaakt hebben van kunsstof beslag laten een even slechte schokdemping zien vergeleken met een ijzeren-ijzer

Je vergelijking gaat scheef omdat je geen idee hebt hoe het paard loopt zonder beslag (is niet gefilmd) en omdat je hoge trillingen/ schokken niet kan zien..ook niet met die filmpjes.

Ik heb dan ook meer vertrouwen in het onderzoek van de Universiteit in Utrecht. Daar kwam uit de je met kunststof de trillingen minder zijn dan zelf blote voeten.

Natuurlijk kan je in je eigen onderzoek blijven geloven maar dat is toch een beetje struisvogelpolitiek.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 15:01

Overigens, niet ieder paard heeft natuurlijk een sterk opgevijlde teen nodig.

Afbeelding
Bij dit voetje zou het "schadelijk" zijn = verkeerde c.q. te vroege afrol

Afbeelding
Dit voetje wel om haar afrol LV gelijk te krijgen aan het afrolmoment van RV

Afbeelding
En deze voet wordt de teen sterk opgevijld zelfs op het ijzer! Om zo de hoef in "balans" te houden omdat bovenstaand paardje neigt naar ondergeschoven verzenenen en te lange tenen.

Afbeelding
Opvallend is hoe dik de rand in in de hoefzool (helemaal rond) die meedraagt samen met de hoefwand.

Afbeelding
Het ijzer draagt op dezelfde plek: de dikke zool-rand die meedraagt.

Ik persoonlijk ben een groot fan van een meedragende zool die wel enigzins concaaf loopt.
RIM-beslag zal altijd ietwat zool meepakken, maar men streeft er bij RIM-beslag naar om zo min mogelijk zool te laten dragen op het ijzer.
Kunststof biedt je de mogelijkheden om wel zoveel mogelijk (als verantwoord) zool te laten meedragen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:42

Even ter informatie, weet iemand hier wat precies het verschil is tussen rijksgediplomeerd en gediplomeerd mbt een hoefsmid? Lachen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:59

fransje23 schreef:
Je vergelijking gaat scheef omdat je geen idee hebt hoe het paard loopt zonder beslag (is niet gefilmd) en omdat je hoge trillingen/ schokken niet kan zien..ook niet met die filmpjes.

Ik heb dan ook meer vertrouwen in het onderzoek van de Universiteit in Utrecht. Daar kwam uit de je met kunststof de trillingen minder zijn dan zelf blote voeten.

Natuurlijk kan je in je eigen onderzoek blijven geloven maar dat is toch een beetje struisvogelpolitiek.

Die vergelijking gaat naar mijn mening ook behoorlijk scheef.
Ten eerste het aantal gefilmde paarden is maar erg klein om een goed overzicht te kunnen krijgen.
Ten tweede moet je eigenlijk hetzelfde paard filmen en blootsvoets en op zowel gewone ijzers als op kunststof ijzers en dan ook nog dat ze er een evenlange periode onderzitten. Uiteraard gefilmd op exact dezelfde bodem.
En dan hebben we het nog maar over 1 paard.
Wat nooit HET voorbeeld mag zijn voor de gehele paardenstapel in Nederland.

Ik was er al bang voor toen het filmpjestopic over hoeflanding e.d. begon.
Ze gebruiken de filmpjes te pas en te onpas om hun beweringen kracht bij te zetten.

Ik vertrouw ook liever op het onderzoek van de Universiteit Utrecht.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:48

scoxxx schreef:
Kunststof biedt je de mogelijkheden om wel zoveel mogelijk (als verantwoord) zool te laten meedragen.

Mijn ervaring is dat het zelfs het heel verstandig is om de zool meer mee te laten dragen omdat je anders dat kans hebt dat het kunststof wat naar binnen gaat buigen naar een aantal weken.

Na even ruim een week zonder ijzers loopt Koek nog steeds graag op blote voeten over het harde. Steentjes etc. zijn wel een probleem maar dat heeft ze altijd gehad op blote voeten.

Ze heeft nu een rechte rand bij al 4 haar voetjes in haar hoef gesleten waar normaal de opzet zit. Wat kan ik daar het beste mee doen? Gewoon laten zitten of afronden/ vijlen?

David86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:59

@aimee rijksgediplomeerd is een oud diploma uit de tijd dat het smids vak beschermd was en gecontroleerd werd door het rijk , gediplomeerd wil zeggen een diploma dat voldoet aan de eisen van de nvvh (nederlandse vereniging van hoefsmeden)