Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Needje schreef:Je hoeft er van mij geen EL onder te slaan. Maar je hoeft ook geen verkeerde info te geven.
Mijn paard heeft ze onder gehad. Ze zijn gewoon aan te passen en gewoon zonder lippen verkrijgbaar.
scoxxx schreef:Zwemmers hebben het makkelijker dankzij hun haaien-zwempakjes, wielrenners hebben het makkelijker met hun 100.000-euro-fietsen, marathonlopers hebben het makkelijker op hun op maat gemaakte hardloopschoenen, voetballers hebben het makkelijker op hun nopjes-schoenen en schaatsers hebben het makkelijker op hun klapschaatsen.
Uiteraard kunnen deze sporters ook wel presteren zonder dit soort uitgebalanceerde hulpmiddelen, maar je kiest gewoon het aller perfectste als sporter.
scoxxx schreef:Als antwoord op de vraag van Esperanza:
bovenstaand paardje heeft ook vrij ondiepe hoeven. Echter, hoewel je derhalve het tegendeel zou kunnen verwachten eventueel, loopt dit dier makkelijk 2x per week 10 km over asfalt te draven.
Zie de steunsels, klein half mm-tje hoog alwaar de hoefwand omklapt en verdergaat in de steunsels. Halverwege de straal "verdwijnen" ze in de hoefzool.
Zo bekap ik altijd de paarden.
Je ziet wel eens bij ondiepe hoeven wat extra zoolmateriaal (geen steunsel-materiaal) ontstaan op de plek waar de steunsels overgaan in de zool, zeg maar. Extra bescherming wellicht? Ik kap het er altijd uit, ondanks het niet altijd flaky material is.
Eleonoor schreef:Die oprolrand vijl je dus bewust erin?
Na 7 jaar met ijzers, hoe lang zal het gemiddeld duren eer de problemen met nagelgaten weg zijn en de zool gewend is aan de nieuwe situatie?
russel schreef:Ben benieuwd of kunstof beslag makkelijk afgetrapt wordt. Ik heb zo een paard dat weer eens zijn gekke 5 minuten heeft en klang weer een ijzer los of kwijt. En dan echt kwijt dat vind je niet meer terug op de wei.![]()
Is kunststof beslag flexibeler zodat een kleine frictie het ijzer laat zitten?
Eleonoor schreef:Die oprolrand vijl je dus bewust erin?
Na 7 jaar met ijzers, hoe lang zal het gemiddeld duren eer de problemen met nagelgaten weg zijn en de zool gewend is aan de nieuwe situatie?
Arabesk schreef:niet om je af te kraken, maar mijn verschil van mening per punt onder jouw quote.scoxxx schreef:Waarom ik voor HippoFlex c.q. kunststof beslag kies?
1.) het weinige wetenschappelijk onderzoek wat er bestaat over beslag, is uitermate positief over kunststof. Met name de schokdemping, dewelke nog beter blijkt te zijn dan een blote voet;
het hangt er ook vanaf wat voor blote voet ze genomen hebben een blote voet met hoge hielen, een straal die niet meedraagt etc heeft een buitengewoon slechte schokdemping
de filmpjes die wij gemaakt hebben van kunsstof beslag laten een even slechte schokdemping zien vergeleken met een ijzeren-ijzer
fransje23 schreef:Je vergelijking gaat scheef omdat je geen idee hebt hoe het paard loopt zonder beslag (is niet gefilmd) en omdat je hoge trillingen/ schokken niet kan zien..ook niet met die filmpjes.
Ik heb dan ook meer vertrouwen in het onderzoek van de Universiteit in Utrecht. Daar kwam uit de je met kunststof de trillingen minder zijn dan zelf blote voeten.
Natuurlijk kan je in je eigen onderzoek blijven geloven maar dat is toch een beetje struisvogelpolitiek.
scoxxx schreef:Kunststof biedt je de mogelijkheden om wel zoveel mogelijk (als verantwoord) zool te laten meedragen.