[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:57

half maart werd zijn van het ene op het andere moment enorm kreupel en had ze een dikke hak. diagnose was acute spat. Foto's gemaakt. Enorme hoeveelheid ontstekingsremmers gekregen. Hielp helemaal niets. 4 weken later weer foto's gemaakt. Gewricht was een heel eind dicht gegroeid. Dat wees ook op acute spat. 4 weken later weer foto's gemaakt, toen was er niet zoveel progressie te zien. Maar andere gewrichten en andere been waren artrose/spatvrij. Advies: de natuur zijn werk laten doen en blijven stappen omdat ze toen nog steeds kreupelde in draf, in augustus foto's maken en kijken of het gewricht verder dichtgegroeid is en of ze beter loopt.

Ze loopt dus duidelijk beter én zonder pijnstillers. Het gewricht voelt niet meer warm. Er zit nog wel vocht in. Dus ik heb net de kliniek gemaild of ik nog moet blijven stappen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:08

svandijk, ik heb een goed excuses waarom ik iets zwaarder werd :) en dat kwam door een verdubbeling van mij haha. Ach nog een paar kilo en dan ben ik weer op mijn oude gewicht. Nu nog wat extra's ~~}>

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:13

hahaha, ja dat excuus had ik 2 jaar geleden, maar er zijn toch nog een paar kilo'tjes gebleven :D
maar ik ben ook gewoon te lui om te sporten, zeker nu ik niet meer rijd, dat was altijd mijn stok achter de deur zeg maar.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:47

Helaas moet ik me hier ook maar melden.. Bij mijn paard is gisteren een soort van spat en een peesontsteking geconstateerd!
Het is een ruin van net 5 jaar oud..

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:05

Welkom Kaat.. :)
waar zit de spat en heeft de DA nog iets specifieks gezegd over het rijden? (of reed je niet op hem?)

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:29

Welkom Kaat :wave:

Zo, Vario heeft weer een mooi rijtje tanden in z'n mond :D Hij zal er flink van opknappen, ik heb de haken gezien en gevoeld, au! Wat waren die scherp zeg, echt erg! En vooral links zat veel, daar was ie ook 'sterk' op, dus ben benieuwd hoe ie nou zal zijn met rijden!!

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:30

Met mienoesch gaat het helaas minder ;(
maar ze heeft dan niet spat alleen

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:57

Ik ree al een tijdje niet meer op hem doordat hij niet goed liep..
Nu moet hij 6 weken lekker in de wei en soms een stukje wandelen.. En over 6 weken komt de DA weer een scan maken om te kijken of zijn peesotsteking over is.. en of hij beter loopt enz..
Nu heb ik net wel de foto's binnen gekregen maar ik ken daar niet veel wijs uit :)

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:58

Maggie_Eddy schreef:
Welkom Kaat :wave:

Zo, Vario heeft weer een mooi rijtje tanden in z'n mond :D Hij zal er flink van opknappen, ik heb de haken gezien en gevoeld, au! Wat waren die scherp zeg, echt erg! En vooral links zat veel, daar was ie ook 'sterk' op, dus ben benieuwd hoe ie nou zal zijn met rijden!!

Fijn he dat je weet dat z'n bekkie weer helemaal in orde is :D

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:42

Ik zal de foto's hier plaatsen misschien dat jullie er wijs uit kunnen..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:46

Ik zie een heel rustig spronggewricht dus dat klopt vast niet :P
misschien kunnen de anderen er iets mee.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:53

Nou er zit iets van botwoekering en een soort van kieste.. Dat de DA zei.. Hij zei ook dat hij dit niet vaak tegen kwam..
Hij noemde het ook een soort van spat

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:57

Het toont aan de rechterkant 4cm van de onderkant wat onrustig daar zit zo'n bolletje?

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:59

Ja ik geloof het wel.. Het ziet er nu anders uit dan toen de Da het uitlegde... hij kon de foto's inzoomen

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:11

Nou dames even een tijdje niet zoveel gereageerd omdat ik het erg druk heb gehad.
Maar ondertussen gaat het met Heidi super en ben ik nu haar dochter aan het inrijden.
Even spammen
[RIJ-ITP] Ju-li en Amore aan het werk 8 Juli :+

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 01:32

Wil me hier ook even melden.. heb ook een 6 jarige pony met artrose en spat.. en met daaruit voortvloeiende rugproblemen, dit laatste is niet daadwerkelijk geconstateerd door een prof, maar mijn eigen bevinding. Ik heb vorig jaar na heel wat aan dokteren de moed opgegeven, en hem juni 2010 met pensioen gezet.. Een paar maand daarvoor heeft hij toen nog een Tildren-infuus gehad..

Nu staat hij dus al meer dan een jaar dag en nacht op weide, hij is mega-dik geworden.. en loopt eigenlijk zo op het oog in de weide vrij goed, misschien soms wat stijf, maar zeker niet kreupel.. Dat hij zo dik wordt baard me wel een beetje zorgen, dus eigenlijk zou meer beweging best goed voor hem zijn.

Ben nu aan het denken wat ik verder met hem wil, laat ik hem de rest van zn leven zo staan? Lekker de hele dag en nacht op de wei, als dure grasmaaier, wat opzich prima is.. maar hij is nog zo jong, en als er meer uit te halen valt is dat zeker de moeite waard.. dus zal ik toch maar eens weer wat met hem ondernemen? En wat en hoe? Eerst eens foto's laten maken van hoe de spat zich heeft ontwikkeld? Of toch maar gewoon op mijn eigen visie/gevoel afgaan, en kijken wat wel en niet kan? En hoe begin ik nou het beste? Het rijden zelf hoeft voor mij niet eens meer perse.. (heb zijn zadel ook al verkocht). En mennen is dat misschien nog een optie? Trekkracht is immers anders dan draagkracht, maar geeft misschien ook heel veel belasting op de gewrichten? Kortom een heleboel vragen dus.. Waar ik hopelijk voor mijzelf meer duidelijkheid in kan krijgen de komende tijd, mede met jullie meningen, visies en ervaringen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:46

Dag Jaime, welkom dan maar.
Ik zie dat we in dezelfde regio zitten.

Mijn vraag, waarom zou je niet met hem kunnen stappen?
Hoe erg is de spat?
Heb je foto's?

Welke kliniek ben je geweest? Heb je gedacht aan een second opinie. Bijvoorbeeld bij Hochmoor?
Hoe dan ook is foto's om te zien of de spat zich ontwikkelt en hoe wel handig. Mijn ervaring is dat n.a.v. foto's verder gepraat wordt.

Update van Lan: ze is op het harde onder het zadel (rechtuit) niet meer kreupel. Op het zachte houdt ze het been iets langer in de lucht, maar het is veel beter. Half augustus gaan we weer foto's maken en dan kijken hoe verder.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:17

Ik ben in oldenzaal geweest, hazewinkel. En jij ?

Hier de rontgen van de spat destijds: (Januari 2010) Tildren infuus heeft hij ook die maand gehad.
Afbeelding

En ook nog even de artrose voorbeen:
Afbeelding

En vergroeiing van het hoefkraakbeen:
Afbeelding

Heb er inderdaad heel vaak over nagedacht om hem nog eens op de foto te zetten om te kijken hoe het zich ontwikkeld heeft of om een second opinion te vragen, tot nu toe nog niet gedaan, ben op dit moment ook even werkloos dus momenteel wordt dat niets, maar zeker een optie voor de toekomst.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:45

Dat lijkt een botoplossende variant???

Ik heb de mobiele rontgen laten komen (Borne, Meulenbroek). Lan was ook te kreupel om te vervoeren. Zij heeft acute spat (trap o.i.d. in de wei gehad) en in enen heel zwaar kreupel uit het niets.
Als je vervolgfoto's laat nemen kun je i.i.g. zien of het erger is geworden of aan het dichtgroeien is, of de tildren enig effect heeft gehad.

Ik heb behalve ontstekingsremmers (die helemaal niets hielpen) nog geen Tildren of injecties in het gewricht laten doen. Het idee was om eerst te kijken of het natuurlijk dicht wilde groeien. Er was in de eerste serie foto's duidelijk verschil te zien met de tweede serie nl (staan hier ergens in het topic).

Mijn advies: ik zou eerst eens foto's laten maken.
M.b.t. het voorbeen: een artrose paard bij ons op stal heeft heel veel baat bij Naf superflex (of zoiets). Paard loopt veel beter dan voorheen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:49

Bedankt voor je advies :) Ik pb je nog even met wat vragen over Meulenbroek :)

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:58

kaat21 schreef:
Ik zal de foto's hier plaatsen misschien dat jullie er wijs uit kunnen..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ANYA zie jij hier toevallig ook iets in?? Ik had hem al eerder geplaatst maar had er niet echt reactie op :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:03

Ik ben geen spatdeskundige hoor. Ik heb me de pletter gegoogled toen bleek dat Lan spat had.
Maar onderste foto rechts middelste gewrichtsspleet is het onrustig. Die speet moet helemaal strak zijn volgens mij. Als het daar zo onrustig is de spleet in, is dat volgens mij een teken dat het daar dicht aan het groeien is. Dit lijkt erg op de spatfoto's van Lan. Het idee is dat als de spleet helemaal dichtzit, ze gewoon weer goed kunnen lopen. Dat gewricht is niet nodig om te lopen. Ze zullen hooguit wat stijf zijn de eerste passen. Maar met 10 slagen om de arm. Ik heb er niet echt verstand van ...

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:05

In ieder geval bedankt voor je reactie :D
over 3 weken worden er weer foto's gemaakt om te kijken of er verandering in zit...

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:58

Welkom Jaime!
je zegt artrose en spat en van daaruit rugproblemen... Mag ik vragen hoe hij de spat heeft gekregen? Ik gok namelijk dat het andersom is, in ieder geval voor de spat. Onze Vario heeft bijv. spat gekregen doordat hij zijn rugspieren en bekken verkeerd gebruikte. Hij was 7 toen we het ontdekte, ik verwacht iets jonger toen hij het kreeg. Ook heeft hij een Tildreninfuus gehad nadat hij een bijna jaar 24/7 weidegang heeft gehad en daarbij ook kans heeft gekregen het natuurlijk dicht te laten groeien. Dat was ook wel te zien op de foto's die we hebben laten maken voordat we aan een infuus gingen in vergelijking met de 1e foto's. We hebben er ook een chiropracter/osteopaat bij gehaald, tevens de dierenarts van de kliniek waar we naar toe gaan. Hij heeft al een aantal keer behandelingen ondergaan en is enorm veranderd in zijn rug en in de stand van zijn bekken, nu kanteld hij ze de goede kant op ipv in te knikken. Onze Da legde ons toen uit dat de manier waarop hij zijn lijf gebruikte, de hoogstwaarschijnlijke oorzaak van de spat is, met bijkomend feit dat hij gewoon ook groot is (1.78m groot) en waarschijnlijk niet genoeg tijd heeft gekregen om sterk te worden.
Het infuus heeft ie gehad op 1 juli 2010. Nu dus een jaar geleden. 6 Weken later zijn we er weer rustig opgekropen, veel buitenritten (stapritten) en afgelopen winter had ik 'm alweer bijna zover dat ik een startkaart wilde gaan aanvragen, tot ie zo handig was zich aan te tikken en te struikelen, toen waren we weer 3 maanden zoet met stappen. Nu ben ik weer volop met 'm bezig en hij verbeterd enorm. Het kán dus wel. Een maand of 8 later hebben we overigens weer foto's laten maken en die laten heel mooi zien dat de gewrichtspleet aan het dichtgroeien is. Je ziet als het ware 'bruggetjes' van de ene gewrichtsschijf naar de andere, heel egaal en rustig. Erg fijn dus! Wij zijn vaste klant bij kliniek De Vallei in Woudenberg.
Hoe het dan zit met mennen weet ik dan weer niet, daar waag ik me maar niet aan met Vario :') Daarentegen denk ik, dat je met de jouwe, mits je daar gelegenheid voor hebt natuurlijk, ook best wel rustig aan eerst stukken aan de hand en eventueel later ook erop kunt stappen hoor. Als in de zin van buitenrijden dan bedoel ik.

@kaatje, ik ga mee met Anya. De foto's zijn ook vergelijkbaar met Vario zijn foto's. :j

@Anya, wat fijn dat het de goede kant op gaat!! :D Vario hoop ik, durf het bijna niet te zeggen :o , maar ik hoop eind augustus voor het eerst mee te nemen... Al is het dan misschien voor hc, maar dan is ie wel eindelijk voor het eerst mee geweest! :):)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:27

Fijn dat het beter gaat Anya!! :)
Heb het niet gemeld maar ik ben van de week op ponykamp geweest met Verina naar Glimmen (Groningen). Ze liep gelukkig gewoon goed! :D

--
Jaime; Welkom! wij hebben wel een beetje hetzelfde probleem, mijn pony heeft spat en ook hoefkatrolontsteking. Ze was hartstikke scheef en waarschijnlijk heeft ze daardoor deze problemen (de hko heeft ze zeer waarschijnlijk geërfd van haar moeder) en doordat ze scheef was is ze dat gewicht op haar spatbeen gaan gooien waardoor ze dus uiteindelijk spat kreeg.. (mijn theorie :+)