[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:02

Misschien wel, maar je staat er mee op en gaat ermee naar bed. Ik ga zelfs 's nachts een paar keer uit het raam kijken. Soms wordt het me te gek, mijn leven wordt/werd door de paarden beheerst, maar ik heb ook nog een gezin en m'n werk, en heb soms gewoon wat gemoedsrust nodig voor mezelf.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:09

Dat doe ik niet, als ik slaap, dan slaap ik ook echt! Dan kan er een bom ontploffen maar ik ga het niet merken.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 06:37

Kymalin schreef:
Dat doe ik niet, als ik slaap, dan slaap ik ook echt! Dan kan er een bom ontploffen maar ik ga het niet merken.

Pling Pling de stallen grenzen aan mijn slaapkamer. Ik hoor werkelijk alles. Janouk had een steen in haar voerbak. Maar na een paar nachten heb ik die vervangen door een leren bal. Want ze maakte me gek met haar nachtelijke orkest Clown

Mijn osteopaat/DA heeft een nieuwe supplement ontwikkeld in brokvorm met vitamine E en magnesium, dat ze heel gemakkelijk schijnen te eten. Ik heb de site pas gisterenavond gekregen en nog niet gelezen. Maar als de brok goed opgegeten wordt, is het gemakkelijker dat het magnesium chelaat in poedervorm, want dat krijg ik er niet in.

En aangezien jullie altijd nieuwsgierig zijn naar nieuwe links Haha!
http://www.equilin.nl/

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:51

Isapaardje schreef:
geerke schreef:
Plaats je foto's van de scheur als het zover is?

Dit is het scheurtje nu ... ziet er op zich niet zo ernstig uit (even erbij bedenkend dat het een macro opname is en het voetje hier getoond bijna op ware grootte is Knipoog )

Afbeelding

Eerst was de scheur een mooie rechte streep, maar nu vertakt hij zich. Dit KAN duiden op een schimmel (hoeft dus niet) en inderdaad is lucht erbij sowieso beter. Hij zit nu te ver dicht.
Morgen eens even zien of ik er zelf wat aan kan doen alvast tot de hoefbekapper komt (hij wil het graag zelf komen doen ipv een andere hoefsmid, maar woont nu niet bepaald direct om de hoek, helaas).

tja,bij pablo zag je niets aan de buitenkant maar echt van onder de hoef een zwarte plek bij de witte lijn,zoals je weet heeft pablo daar ruimte om wat bagage op te bergen.........
de hoefsmid begon toen met het uitvlakken en ik had zoiets van,is het nu nog niet genoeg?
Er ontstond ook een gat aan de buitenkant,ik begrijp ook wel dat het slechte spul eruit moet,dus dan maar even niet aan het "mooie" denken.
Je moet alleen zoveel uitleggen,als er eens iemand langs komt....ohhh,hij heeft een gat in zijn voet!!!!
hij heeft er geen last van.
Heeft isabella soms de zelfde beten als pablo?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:13

Ik heb de pony's ook aan huis staan. Ik wilde sowieso alleen maar pony's hebben als ik ze aan huis kon hebben, wil ze absoluut niet in een pensionstal hebben. Ik ben nogal een "controlfreak" en wil dus gewoon baas over m'n eigen beesten zijn. Haha!
Het voordeel is idd dat je alle controle over je hoefbevangen pony hebt, het nadeel idd dat je echt alles ziet en je constant zorgen maakt. Hij is nooit uit het zicht en dus is de hoefbevangenheid nooit uit het zicht.
Tijdens de eerste hoefbevangenheid stonden de pony's nog bij m'n ouders. Victor stond toen met z'n voorhoeven in het gips en dat mocht absoluut niet nat worden. Dus....altijd op het weer letten, zodra het begon te regenen direct de pony's op stal zetten en een zeiltje over dat stukje bak waar hij op mocht. Een zeer stressvollen periode. Ik had gelukkig m'n werk (fulltime in ploegen, dus wel onregelmatig), dus ik kon op m'n werk even "ontspannen"...even geen hoefbevangen pony aan m'n hoofd, even niet op het weer hoeven letten. Maar m'n moeder ging er bijna aan onderdoor, die had alleen rust als ik er was. Da's dan wel weer een nadeel van de pony's aan huis hebben....

Ik ga ook nooit op vakantie oid, heb er gelukkig ook geen behoefte aan. M'n ouders willen best op de beesten passen en die vertrouw ik ook gewoon, als ik moet werken breng ik ook altijd de honden naar ze toe. Maar iemand anders die voor m'n pony's zorgt....nee, dat durf ik niet. Niet alleen vanwege de hoefbevangenheid van Victor, of dat ik bang ben dat ze het stroom van de omheining af laten, maar meer nog omdat Victor geen makkelijke pony is. Hij is erg opdringerig en dominant en kan vooral in de winter of met storm "gevaarlijke" trekjes hebben. Absoluut niet gemeen hoor...maar hij is gewoon speels. Zo sloom als ie in de zomertijd kan zijn, zo opgefokt kan ie in de wintertijd zijn.
Vooral met vriesweer of met storm, zoals denk ik met de meeste pony's zo is. Hij rent, vliegt en bokt dan vrolijk de bak door als een gestoorde pony en wil dan nog wel eens uithalen. Zo heb ik al 2x een klap van hem gehad, waarbij de laatste keer zo hard dat ik dacht dat m'n bovenbeen verbrijzeld was. Ik durf dus ook niet meer de bak in zonder longeerzweep als ie weer eens in zo'n bui is. Bloos Dat zoiets mij overkomt vind ik al niet leuk (zacht uitgedrukt...), maar ik moet er niet aan denken dat ie dat bij een ander flikt. Ik zou me vreselijk schuldig voelen.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:17

janouk schreef:
Pling Pling de stallen grenzen aan mijn slaapkamer. Ik hoor werkelijk alles. Janouk had een steen in haar voerbak. Maar na een paar nachten heb ik die vervangen door een leren bal. Want ze maakte me gek met haar nachtelijke orkest Clown

Haha...dat had ik eerder ook! Ook mijn slaapkamer grensde aan de stallen en ik werd gek van het getrap van Victor. Toen ie hoefbevangen werd en niet meer trapte omdat het pijn deed kon ik niet meer slapen omdat ie niet meer trapte... Clown

Nu staan ze gelukkig dag en nacht buiten en heb ik nergens meer last van...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:26

Ik kan vanuit de slaapkamer de paarden (als ze op stal staan) ook horen. Regelmatig krijgt mijn man een elleboog van mij omdat ik dan meen te horen dat een van de paarden vastgerold ligt.

Gelukkig gaan wij wel op vakantie in het voorjaar een week en in het najaar een week. Soms in de zomer nog een paar daagjes maar dat is niet echt nodig want als we thuis zijn hebben we ook al een vakantiegevoel.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het heerlijk vind om even geen honden, poezen, paarden en kippen te doen. Natuurlijk zorg ik dan wel voor superoppas, het liefst mijn ouders, en hebben we veel telefonisch contact.
Vorig jaar mei heeft iemand hier van bokt opgepast. Zij had haar eigen pony mee en een vriendin. Zij hebben het ook super gedaan.
Ik heb ook hele makkelijke paarden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:37

Ja hier is het idemdito. Je ziet altijd alles. Zelfs als het goed gaat, zie je nog wat afwijkens. Ben ik met haar bezig, dan ben ik zo aan het kijken naar hoe ze loopt, dat ze gewoon daardoor al anders gaat lopen volgens mij. Ik los dit op door Isabella oogkleppen op te zetten, maar eigenlijk moest ik het andersom doen ... ik oogkleppen op dat ik niet alles zie Haha!

Wat die scheur betreft ... ja lucht erbij is beter dan opsluiten. Dan kan het binnenin "woekeren", dus misschien maar goed dat de teen open blijft. Echter ik had gehoopt dat hij zou stoppen, maar hij blijft maar gaan.
Isabella heeft NIET zo'n beten als Pablo, maar wel dus overal bultjes met korstje, vooral tussen de achterbenen bij de uier. De pony van de buren heeft wel ongeveer zo'n beten als Pablo, maar ik vermoedde dus van de andere pony, maar daar is geen hard bewijs voor.
Paard van een kennis van me heeft hele rare plekken op zijn lijf. Is al onderzocht, maar is geen schimmel, geen ringworm oid, geen beet van het andere paard. Enige dat DA nu nog kan bedenken is een anti-allergie-injectie, maar dat wil ze niet ivm de kans op bevangenheid als bijwerking.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:57

Nu hoor ik hier eigenlijk vrijwel alleen mensen met paarden aan huis en als tegenhanger wordt het paard op pensionstal vernoemd. Maar is aan huis dan écht aan huis?

De mijne staat niet op pensionstal maar dus na nieuwjaar ook niet meer écht aan huis. Dus zijn hier mensen met een wei op afstand?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:58

Isabella staat niet bij mij aan huis.
Ze staat bij mijn ouders aan huis. Er is dus altijd toezicht en als ik op vakantie ga, weet ik dat ze goed verzorgd wordt.
Nu woon ik zelf wel vrij dichtbij, heb geen vast werk en kan dus minimaal 4x per dag naar haar toe. Heb in de wei een soort prieeltje gezet, waar ik graag een boek mag lezen oid. Is daarmee toch ook een beetje 'mijn achtertuin'.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:26

Ik heb mijn paarden op een wei staan bij een boer op ong. 10 autominuten van mijn huis. Wel mijn 'eigen' wei, ik deel 'm met niemand en neem wel alle beslissingen zelf. Dit nadat Nado op 2 vorige plekken hoefbevangen is geweest omdat een weide/stalgenoot vond 'dat het wel even kon'....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:53

Ik heb nog contact gehad met Subli over de energiekernmix.
Dit is GEEN voer voor hoefbevangen paarden. Dit omdat het niet geschikt is als enig voer. Het is echt een aanvullend energievoer, maar bevat verder geen mineralen e.d.

Ik heb gelijk maar even advies gevraagd wat zij aanraden bij hoefbevangenheid. Beste was volgens deze man Seniores Priores met daaroverheen een handje mineralen/vitamine toevoeging. Dit dan (na minimaal 6 uur weken) over meerdere porties geven. Aangevuld met stengelig hooi, liefst grof voor goede darmwerking en maagvulling.

Geen brok, geen mueslis, niets met melasse en zetmeel erin volgens die man. Energiekernmix kon over dit genoemde mengsel wel gegeven worden, mits het dier echt, na training, nog onvoldoende uithoudingsvermogen leek te hebben in het werk. Anders gewoon niet geven.

Leek me duidelijk en helder verhaal. En klopt wel bij wat wij hier al eerder hebben aangehaald.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:37

Vond de info van Subli ook goed, heb een paar maanden geleden omi gevraagd voor me te bellen, want ben zelf slechthorend, toen heeft ze gevraagd of ze mij een mailtje willen sturen met informatie, en toen was de meest deskundige er even niet, maar nog dezelfde middag zou ik gemaild worden door betreffende persoon, en dat gebeurde prompt. Vriendin van me heeft al eerder ook uitgebreid tel. gesprek gehad en was ook uiterst tevreden. Oh, en Ingrid, m'n mailtje aan jou, gisteren of eergisteren kwam twee keer terug als undeliverable mail, de derde keer leek hij wel verzonden, klopt dat?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 23:05

Ja nu was Subli wel duidelijker dan op de beurs in Breda Haha!
Goede uitleg.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:03

Wat betreft die rare plekken waar van niet bekend is hoe het ontstaat; 1 van mijn ponies had eerder iedere zomer -vooral onder de buik en op het uier- etterachtige bultjes, het leken ook kleine wondjes. Dit ontstond bij haar omdat haar lymfeklieren niet goed werkten en de afvalstoffen niet op de normale manier werden afgevoerd. Deze kwamen dan op -voor ieder paard- specifieke plaatsen door de huid naar buiten. De pony had er ook erg veel jeuk aan. De homeopaat heeft het ontdekt en met behulp van homeopatische medicijnen werd het stukken beter. Ik denk dat als deze pony jonger was geweest (hij was de 35 al gepasseerd) het nog beter zou genezen.

Ik voer mijn ponies 1 handje brok per dag, alleen voor de 'lekker' en doe er wat zonnebloemolie overheen. Ze krijgen dmv stripbegrazing 3x per dag een heel klein strookje gras erbij en 's nachts krijgen ze hooi waar ik nog wat olie overheen doe en mineralen in poedervorm (licosan forte). Sinds ik met die mineralen ben begonnen vind 1 van mijn ponies het ineens weer lekker om gepoetst te worden, hij had waarschijnlijk last van zijn spieren door te weinig mineralen. Ik heb ook nog gevraagd aan de producent van marstall of 'vito' misschien goed zou zijn voor mijn ex-hoefbevangen pony, maar omdat hij zo weinig beweegt zat er toch teveel energie in. (ze staan dag en nacht buiten maar door zijn kwaaltjes is hij een jaar lang lusteloos en ziek geweest en deed ik de oefeningen/spelletjes met hem alleen in stap). Het bevalt goed, deze manier van voeren. Ik vond het in hebt begin wel vervelend dat ze zo weinig gras kregen maar inmiddels zijn zij (en ik) eraan gewend en zien ze er goed uit.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:33

Nu je het zegt van die lymfeklieren .. ja dat komt me wel bekend voor. Heb er niet aan gedacht.
Zou best kunnen. Weet je nog wat je toen hebt gegeven? (ben me ervan bewust dat je met homeopathie niet zomaar kunt experimenteren, dus het mag ook via PB zodat niet iedereen die het leest direct naar dat middeltje grijpt om uit te proberen).

In vito zit wel meer energie dan bijv. in Safe en Sound, of een zelf gemaakte mix. Ook een goede opmerking.
Ik zelf zocht juist voer waar wat meer energie in zit. Met Safe en Sound is ze prima de ziekteperiode door gekomen, maar nu wil ik weer met aangespannen werk gaan beginnen en dan mag ze wel wat meer hebben aan energie. Maar alles met mate.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:42

Beetje spoed-vraagje: Ik ben aan nog wat oud hooi geraakt, alleen stuurde m'n leverancier al 3x z'n kat.

Ik heb nog een halve baal liggen van dat voorjaarshooi, maar door de aanhoudende regen kan ik dit niet laten weken en vooral drogen dus. Nat eet ze het niet.

Ik heb haar nu uitzonderlijk terug een volle nacht in het lang gras gezet omdat ik vandaag dat oud hooi zou krijgen maar die komt dus niet. En langer in het gras kan ik echt niet riskeren. Ben wel bang dat ze het snel koud krijgt zonder ruwvoer in de gietende regen (heb geen stal).

Zou dat voorjaarshooi iets minder gevaarlijk zijn dan het levende gras? Of kan het evenveel kwaad aanrichten?

Ik dacht aangezien ze momenteel wat extra energie gebruikt om zich op te warmen dat het misschien niet zo erg is.??

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:46

kun je haar niet met een rantsoendraadje in de wei zetten zodat je kunt bepalen hoeveel gras ze krijgt?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:01

Kan je het hooi niet zo uitspreiden dat het door de regen vanzelf weekt ? En dan pas voeren. En als ze het niet eet als het nat is, dan heeft ze niet genoeg honger Knipoog

Nado is zijn ijzers kwijt Go jij! Go jij!
Gisteren is de hoefsmid geweest om ze er eindelijk af te halen. Zijn hoeven waren genoeg gegroeid om het te doen. Zoals jullie weten zijn deze ijzers, met zooltjes en vulling er bij de kliniek opgezet. Nou, het was al meteen duidelijk waarom Nado er zo slecht mee liep, de vulling is er niet goed ingezet, waardoor er middenop een rand ontstaan was, precies bij het uiteinde van de straal. Vooral rechts was het erg. Dat moet flink geduwd hebben op zijn gevoelige zool. Arme pony! Hij ging daarna ook spontaan draven door de wei. Hoefstand is nog wel te plat, maar dat gaan we in een paar keer weer naar stijl zetten, want hij heeft al zo'n klap op zijn pezen gehad met de ijzers en het platter zetten in de kliniek. Dus doen wij het voorzichtiger aan. Maar ik ben BLIJ Haha!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:05

jcristina schreef:
kun je haar niet met een rantsoendraadje in de wei zetten zodat je kunt bepalen hoeveel gras ze krijgt?

Op zich geen probleem, maar dan eet ze gewoon tot er niets meer op staat en dan heeft ze terug niets meer, 't is niet dat ze het doseert om de ganse dag mee rond te komen..

Maar dat hooi gewoon voeren is dus geen goed idee..??

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:22

Nee, die van mij doseren het ook niet hoor Knipoog ik geef ze 4x per dag een klein beetje. Maar als je denkt dat dat voorjaarshooi geen kwaad kan, kun je dat ook geven. Als je twijfelt, doe je meerdere keren een beetje minder en wat stro erbij.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:35

Goed idee, ik ben toch de hele dag thuis..vandaag. Dan geef ik haar af en toe een beetje..

Bedankt!

cleotinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:39

Hoi allemaal,

Ben een tijdje niet geweest en heb nu weer wat bij zitten lezen.
Ik weet niet of mijn vraag die zo komt al eerder is geweest want er is echt zoveel te lezen.
Nicole mijn shetje was in februari heel erg bevangen,dierenarts wilde haar in laten slapen enz.
Met veel hulp en tips is het de laatste tijd redelijk gegegaan,
mijn ijslander is in de tussentijd ziek(dik twee maanden) geweest maar gaat nu beter ( licht dampig nu)en ben met haar gaan opbouwen met rijden(gaat goed)

Komt nu het probleem;

Nicole vindt het vreselijk als Dama (ijslander) weg gaat,ze wordt dan helemaal gek bokken,springen,gillen.
Heb haar een paar keer meegenomen,was in het begin toch stappen,maar was toch te veel voor haar omdat ze daarna dagen lang moeilijk loopt,dus dat is geen optie meer.
Als ik haar thuislaat in de achtertuin (kleine zandpaddock) wordt ze zo wild dat ze daar ook last van heeft en slechter gaat lopen,
Nu is ze weer bevangen Huilen
Ze heeft dus heel veel stress al ik weg ga met Dama (is maar uurtje of zo)

Het advies is nu;
Of ze samen laten staan,niet meer weg met dama..(is voor dama weer niet goed,die staat dus nu ook de hele week in de paddock)
Of Nicole weg doen (naar vorige eigenaar waar meer paarden zijn,dan staat ze nooit meer alleen)en dan een ander paardje kopen,
waar ik even geen geld voor heb na al die dierenarts kosten.
Pfff ik weet het niet meer hoor
Zou niet weten hoe haar rustig te houden Huilen

ps;Nicole is nog steeds op dieet,als ze op het land loopt is dat maar eventjes met graaskorf,
ze staat nu weer op de buut en bloedverdunners en homeopathie
en ik ben gek op die pony.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:47

de makkelijkste oplossing is dan haar wegdoen, zodat ze nooit meer alleen staat, zoals je zegt. Of je neemt er nog een shetje bij...

Met het weggaan zou je het heeel langzaam op kunnen gaan bouwen, net als wanneer je een pup leert om alleen te blijven. Eerst alleen uit zicht terwijl ze lekker (iets heel lekkers) staat te eten en dan direct weer komen, dan een heel klein beetje langer, heel kleine stapjes, zodat het zonder stress gaat.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:27

Update Image
Wel balen, maar het is niet anders. Verdrietig Image heeft gisterenavond haar speciale rechtervoorijzer eraf getrapt. Jaren verliezen ze geen ijzers. Nu is het al weken raak.
Rechtsvoor is het dure gouden hoefje van Image en mijn eigen hoefsmid mag nog niet aan de hoef komen.
Dat is nog een project van Van Nassau. Helaas heeft Van Nassau voor de wedstrijd geen tijd om speciaal beslag onder het rechterhoefje te slaan
Dus geen wedstrijd voor Image zondag. Jammer, maar helaas. Voeten gaan voor alles.
Image is vanaf vandaag op rust tot het nieuwe ijzer eronder zit.

Dus Image is net teruggetrokken van de wedstrijd en in haar plaats start mijn bijrijdster met Haflinger Janouk. Arme Janouk, is nu de pineut, want die heeft volgende week Haflinger kampioenschappen en had eigenlijk een vrij weekend. Moet ze zondag toch aan de bak.