[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:01

Wat is Isa schattig met haar sneeuwdekentje!

Wat een goed idee met die klei, welke kleur heb je gebruikt :+

Hebben de buitenpaardjes het nou niet koud zo zonder deken met die ijskoude wind? Ik stond gister al te twijfelen of ik Luus nou een deken op zou doen of niet. Ze staat binnen in een grote stal die deels omgebouwd is als binnenbak en het was daar erg koud. Toch niet gedaan, ze staat droog en uit de wind dus... Maar omdat ik het zelf erg koud had met al mn truien en jas, ga ik dan toch twijfelen...

Keek net op buienradar, en als alle sneeuw komt die ze voorspellen heb ik de kans om de sneeuwringen is even goed te testen! Als de deur van de stal tenminste open gaat....
Luus heeft haar stalletje nu in een soort van binnnenbak(er staat nog een pony, dus niet in haar eentje hoor),dat scheelt, als we niet naar buiten kunnen kan ze daar tenminste even rondscharrelen. Een voordeel van een dichtgevroren schuifdeur, we zitten niemand in de weg want als je er niet uit kunt dan kan er ook niemand in ;)
Bevroren waterbakken en andere ellende hier ook al aanwezig,en het is nog herfst, ben benieuwd wat we nog allemaal gaan krijgen, al ben ik het nu al zat...(wat betreft het paardengedoe is dit echt oliebol weer, zo voor erbij is het ook wel weer gezellig.Lekker op de bank met gloeiwangen,kaarsjes en een warme choco :9 )
Dinsdag nog een ijskoud ritje gemaakt, gister was er hier zo'n wind dat je eigenlijk niet met goed fatsoen over het erf kon lopen....

Lolclub, fijn dat je er ook weer bent!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 10:27

lolclub schreef:
JP wil je voortaan even opletten, ik maar rooksignalen naar je uitzenden... :D
dus uiteindelijk het vuurtje een beetje hoger opgestookt en gelukkig dat Geerke ze zag..

...ja duh.. als jij je berichten in Swahili schrijft, snap ik er niks van - ik dacht dat het Noorderlicht was.. :){
Zonde van je bestanden.. heb je geen backup? Ik heb al mijn foto's in Photobucket - dan kun je ze nooit kwijtraken..

Ik zit erover te deken om de smid morgen te vragen om Pauli niet meer te beslaan.. ze loopt nu met één ijzer, de ijzerloze voet doet het goed. Neem ik een enorm risico?
Ik denk dat ik het er op ga wagen, in ieder geval zolang er sneeuw ligt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 10:33

Chronic Laminitis Can Increase Risk of Foot Infection by: Tracy Gantz
November 28 2010, Article # 17302

Because laminitis compromises the equine foot so drastically, horses with the disease are more prone to foot infections and abscesses. During the Sept. 17-18 Laminitis West Conference in Monterey, Calif., Bob Agne, DVM, an equine podiatrist at Rood & Riddle Equine Hospital in Lexington, Ky., discussed how to diagnose and treat such infections.

The structural damage that results from laminitis restricts blood flow to the foot, which makes infection more difficult to fight. Agne said that the stretched and scarred white line in laminitic horses is particularly susceptible to infection.
Penetrating wounds, such as this nail puncture in the central sulcus, are particularly dangerous.
"The scar tissue is moist and lacks normal blood flow, and consequently is a prime medium for bacterial growth and infection," Agne said.
Hoof infections threaten normal horses as well and usually present with the typical signs of inflammation, Agne said, which include lameness, swelling, heat, draining tracts, increased digital pulse, and/or possible evidence of hoof injuries.
When diagnosing foot infections, Agne stressed, it's essential to determine whether they are superficial or also involve deeper structures. That allows a veterinarian to prescribe the best treatment plan and give an accurate prognosis. If the infection involves the coffin and/or navicular bone, coffin joint, tendon sheath, collateral cartilages, and/or navicular bursa, the prognosis will be more guarded.
Penetrating wounds (such as nail punctures) are particularly dangerous.
"Evidence of a penetrating wound always carries the possibility of deep infection," said Agne. "Penetrating wounds, especially in the caudal (rear) portion of the foot, are medical emergencies. If they are left untreated for over 12 hours, the prognosis for a return to soundness decreases significantly."
When an object penetrates the foot, owners often ask their vets if they should remove the object.
"Usually what I tell people is if there is any chance that the object can cause further damage--be driven up into sensitive structures--take it out," Agne said. "If you're absolutely sure it's not going to cause any more damage, you can leave it in until the veterinarian gets there."
The goals for treating foot infections, Agne said, should be to debride any dead tissue, maintain drainage, apply antibiotic therapy, provide protection, support the surrounding healthy tissue, and protect the contralateral (opposite left/right) foot from laminitis.
Of course, as with all equine health concerns, prevention is the best option. To reduce the chances of a horse getting a hoof infection, an owner should keep the horse on a regular trimming and shoeing schedule, pay close attention to hoof health, and maintain a healthy environment. The latter can be as simple as checking a pasture for objects that a horse could step on.
"Run a magnet along (the ground at) fence lines," said Agne. "You could save the life of a horse just by getting nails out of the pastures."

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:44

lolclub schreef:
nou, ik hoop echt dat het graszaadhooi voor jou de oplossing gaat zijn en dat ze er maar mooi op zullen afvallen ;)
wat vind je vader van die enorme balen in zijn loods ?

Heeft Amber er trouwens helemaal geen last van om op de harde bonken te lopen ?

Ze staan nu eigenlijk vrijwel de hele dag binnen en op het stukje voor de stal. Ik heb ze de laatste paar dagen niet op het harde zien lopen. Maar ze lijkt er geen last van te hebben toen ze er wel op liep.

Hij vat het goed op. We hebben 2 schuren en de achterste die is meer voor de troep. Dus daar staan ze niemand in de weg. Hij wil alleen niet te veel werk hebben als hij 's ochtends moet voeren. Dus ik doe steeds een bigbag vol met graszaadhooi en dat gooi in dan in de stal. Dan hoeft hij alleen maar het hooi in de netten te doen enz.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:58

Ik stond net weer even met m'n bek vol tanden en wist niet eens hoe te reageren :\ De boer komt net naar me toe "Denk jij er wel om dat je je rantsoen aanpast met die kou, want anders legt ie 't loodje" Die opmerking deed wel zeer, maar was te verbijsterd om te reageren. Heb alleen gezegd dat ie idd wat meer krijgt en ben doorgelopen, maar het steekt toch wel. Hij krijgt al zo goed als onbeperkt ruwvoer, vanmorgen zat er ook nog een klein plukje in zijn hooinet wat ie over had..

Lucyknol: Tryggur heeft het gelukkig niet koud met die wind, maar hij kan natuurlijk ook achter zijn schutting uit de wind staan. Maar hij heeft dan ook een onwijs dikke vacht en vindt het heerlijk buiten.
Denk dat je het wel aan je paard merkt als die het koud heeft hoor, je kent haar zelf toch het beste.

Hier waait het inmiddels niet zo hard meer, en geen sneeuw gekregen vannacht (die buienradar geloof ik ook niet meer :)) ) wel nog flink koud, kreeg gisteravond al bijna het ijs in de waterbak niet meer stukgetrapt (die bal helpt overigens wel! op een gegeven moment niet meer natuurlijk, maar duurt wel een stuk langer voor het helemaal dichtvriest) dus ben ook maar weer met de bijl aan het hakken geweest :))

Jannepauli, als je niet merkt dat ze er last van heeft kun je het altijd proberen als je het gevoel hebt dat het wel zou gaan. Als het dan toch niet blijkt te gaan zitten die ijzers er toch ook zo weer onder? :)
Ik maakte me ook heel veel zorgen om Tryggur met die harde ondergrond, eerste paar dagen was ie heel voorzichtig (gelukkig) en nu weet ie precies waar ie wel en niet z'n voeten neer kan zetten en is ie heel vlot zelfs op de bevroren ongelijke stukken. (hij hoeft niet eens over de hobbels te lopen want heb dus dat stuk extra betegeld en nog een pad gemaakt)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:01

Jannepauli schreef:
...ja duh.. als jij je berichten in Swahili schrijft, snap ik er niks van - ik dacht dat het Noorderlicht was.. :){
Zonde van je bestanden.. heb je geen backup? Ik heb al mijn foto's in Photobucket - dan kun je ze nooit kwijtraken..

Ja, ik heb mijn noodkreet meertalig uitgewolkt..
maar het was geen Swahili... dat was Fries wat jij gezien hebt :D
oude bestanden staan op back-up maar de nieuwere niet, die heb ik alleen nog onbewerkt op memory sticks staan ;(

Jannepauli schreef:
Ik zit erover te deken om de smid morgen te vragen om Pauli niet meer te beslaan.. ze loopt nu met één ijzer, de ijzerloze voet doet het goed. Neem ik een enorm risico?
Ik denk dat ik het er op ga wagen, in ieder geval zolang er sneeuw ligt.

volgens buienradar gaat de temperatuur morgen overdag weer boven 0 en krijgen we het weekend regen.
of je meer risico neemt... wellicht dat de kans op een zoolzweer of kneuzing wel wat hoger wordt.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:11

Wendy15 schreef:
Ik stond net weer even met m'n bek vol tanden en wist niet eens hoe te reageren :\ De boer komt net naar me toe "Denk jij er wel om dat je je rantsoen aanpast met die kou, want anders legt ie 't loodje" Die opmerking deed wel zeer, maar was te verbijsterd om te reageren. Heb alleen gezegd dat ie idd wat meer krijgt en ben doorgelopen, maar het steekt toch wel. Hij krijgt al zo goed als onbeperkt ruwvoer, vanmorgen zat er ook nog een klein plukje in zijn hooinet wat ie over had..

ik denk had hij het goed bedoelde al kwam het er misschien een beetje rottig uit..
ik heb effe snel zitten rekenen maar volgens mij mag Tryggur nu hij op gewicht is wel 8 1/2 tot 9 kilo hooi weg eten.
je zou kunnen kijken of je het graszaad dus nog wat kan verhogen ;)
ik las ergens dat je het graszaad ook nog weekte, volgens mij heeft dat niet zoveel zin meer en is het ook niet nodig,
het meeste suiker is er al uit door de zaadzetting en je voorkomt er ook mee dat het nu bevriest waardoor er weer koliek op de loer ligt..

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:15

Ik week het idd al niet meer :) En hij krijgt idd al zo'n 9 kilo nu :j Meestal als ik kom zit er nog wel een plukje hooi in het net dus heeft ie het nog niet helemaal op. Vanmorgen zat in beide netten nog een plukje, dus lijkt me dan toch dat ie genoeg krijgt? Zal wel kijken anders om over de dag verdeeld nog een kilootjes graszaadhooi erbij te doen :j Maar hij kreeg inmiddels alweer wat meer natuurlijk :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:16

lucyknol schreef:
Dinsdag nog een ijskoud ritje gemaakt, gister was er hier zo'n wind dat je eigenlijk niet met goed fatsoen over het erf kon lopen....

Lolclub, fijn dat je er ook weer bent!

Dank je ;) ,

hoe gaat het met Lucy verder ?
is jullie binnenbak groot genoeg om er in te rijden ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:24

capopjekop schreef:
Ze staan nu eigenlijk vrijwel de hele dag binnen en op het stukje voor de stal. Ik heb ze de laatste paar dagen niet op het harde zien lopen. Maar ze lijkt er geen last van te hebben toen ze er wel op liep.

Hij vat het goed op. We hebben 2 schuren en de achterste die is meer voor de troep. Dus daar staan ze niemand in de weg. Hij wil alleen niet te veel werk hebben als hij 's ochtends moet voeren. Dus ik doe steeds een bigbag vol met graszaadhooi en dat gooi in dan in de stal. Dan hoeft hij alleen maar het hooi in de netten te doen enz.

Dat is een goed teken dat Amber geen last meer lijkt te hebben, dat zou kunnen betekenen dat haar zolen weer dik genoeg zijn ;),
Lief van je vader dat hij zo meedenkt, hier hebben we ook een apart hooivak gemaakt voor Hittie en Co.
De trekker en de aanhanger moeten verplicht buiten wonen maar ik heb wel al het schrale hooi bij elkaar liggen.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:30

Wendy, niets van aantrekken, van die opmerking. Ik voer voordroog, daar zit wat meer in dan in graszaad hooi, al is het nog steeds vrij 'mager', en no way dat ze hier meer krijgen dan 6.5 kg. En dat gaat heel prima hoor. (Ze staan wel in het bos, met stal, maar gaan daar alleen in om te eten).

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:36

Probeer het ook wel los te laten hoor, maar schoot echt ff verkeerd want hij weet hoe ik er allemaal bovenop zit en m'n best doe.
Van de zomer kreeg hij 5,5 kilo hooi en nu inmiddels 8,5/9 (wel nu een groot deel graszaad tegenover toen gewoon oud hooi) dus hij krijgt al véél meer om zich warm te houden. En ik ga om 08.30 13.30 17.30 en 22.30 heen om hem eten te geven (en voor de nacht een hele grote portie) dus hij krijgt regelmatig :j

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:38

Is gewoon goed zo, lijkt me. Ik had zelf de neiging om meer te voeren door de kou, maar m'n onvolprezen 'adviseur' Tug heeft me er weer even op gewezen dat dat helemaal niet nodig is, nog. (Gebaseerd op berekeningen, meten is weten, according to Tug)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:42

Ja nou ja ik hou hem gewoon in de gaten en als ie wat invalt of erg hongerig is doe ik er nog wel een beetje bij. Maar hij heeft het nou ook niet koud en als ik met hooi kom loopt ie ook steeds eerst nog wat achter mij aan te scharrelen enzo voor ie gaat eten, dus denk niet dat hij echt erg hongerig is dan? Het is ook maar een pony van 1.36m natuurlijk dus die heeft ook wat minder nodig dan een groot warmbloed paard :)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:43

Wendy15 schreef:

Je maakt het jezelf wel moeilijk zo, vind ik. Weet niet hoe lang je op die stal staat, in het begin had ik er bij mijn nieuwe SH ook wel last van. Vind het juist heel goed dat hij die opmerking maakt en niet zomaar aanneemt dat je dat wel doet. Het is een man (sorry voor de heren, maar dat maakt wel uit), die blinken op zulke momenten niet allemaal uit in "tactisch communiceren". Het gaat om de inhoud ;-) . Je moet de eigenaren de kost geven die het rantsoen niet aanpassen nu. Omdat ze er niet bij nadenken. Natuurlijk weet hij dat je je best doet, maar hij weet niet welke kennis er allemaal in jouw koppie zit. Mijn stalhouder maakt ook zulke opmerkingen. Ik hoor daar geen verwijt (meer) in, maar alleen dat hij probeert mee te denken. Nu begin ik na zó'n opmerking een gesprekje, leg hem uit hoe ik het doe en waarom en vraag hoe hij dat doet met z'n koeien. Zo leren we van elkaar. Stel je de situatie andersom eens voor. Jij in zijn schoenen? Kan toch alleen maar goed bedoeld zijn?? Ik vind het veel gevaarlijker om maar aan te nemen dat mensen weten wat ze doen, zeker bij extreme omstandigheden. Relax en wees blij met die paar xtra ogen die Tryggur in de gaten houden :(:) .

Mén wat is het koud. Doe nu niets met Vashje. Hij heeft eergisteravond 100 gram onderdeken onder zijn Ranbo Duo gekregen; dat maakt nu 200 gram. Op dit moment genoeg. De paddocks zijn bevroren, maar wel egaal, dus dat is mooi. De paarden spelen er lekker in, met dit weer bewegen ze veel meer. Rantsoen opgekrikt, qua voedingswaarde zit ik nu op 50% weidehooi en 50% graszaad. Maar even kijken de komende dagen hoe hij het daarop doet.
De waterleiding op stal wordt nu afgetapt 's avonds om een uurtje of 19.00. Dan heeft hij z'n hooi nog lang niet op, dus gisteravond een emmer water aan de boxdeur gehangen. Nu maar hopen dat de SH dat okee vind....en hij 'm niet op de stalgang heeft laten kletteren. Dan kunnen we indoor schaatsen :+ . Voor mijn doen uniek dat ik dat heb gedaan zonder eerst te vragen of SH dat wel okee vond. Het is nu echter zo koud, dat ook overdag de watervoorziening niet optimaal is, dus die extra 10 liter geeft mij wel een safe gevoel. De eerste emmer dronk hij in 1 x op. Terwijl zijn waterbakje ontdooit was. Drinken uit een emmer is toch wel lekker makkelijk blijkbaar. Hij hield het gelukkig ook bij de ene emmer, teveel in 1x met die kou is niet goed Vash!!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:55

Ik heb hem ook verteld dat ik al wat meer geef :j Maar als ie het land inkijkt ziet hij ook dat er altijd hooi hangt voor hem :) En dat ie er naar vraagt en het in de gaten houdt enzo waardeer ik ook echt heel erg :j Ik sta er al 8 jaar, nooit problemen gehad, maar sinds Tryggur zijn ziek zijn bemoeit iedereen zich opeens zoveel met hoe ik het doe en opmerkingen als 'dan legt ie het loodje' dat vind ik wel rottig ja. Ben het laatste half jaar een paar keer héél bang geweest hem kwijt te raken en zulke opmerkingen liggen nog heel gevoelig..

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:00

Hier is het beginnen te sneeuwen :7 En het blijft nog liggen ook (eerder deze week sneeuwde het wel maar bleef het niet liggen)
Denk dat ik straks ook maar even fototoestel meeneem naar Tryggur. Vorig jaar nog met hem gespeeld in de sneeuw, gooide ik een sneeuwbal weg en hij er achteraan :') En samen rennen en spelen.

tijgerr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:02

Wij hebben 2 welshjes waarvan er 1 altijd heel snel hoefbevangen is en een shettie die ook zeer gevoelig is!
Gelukkig weten we precies hoe we dit nu kunnen voorkomen en hebben de hoefsmid er regelmatig bij voor controle!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:02

geheel off topic
hoe pak je veilig een reiger vast met een gebroken vleugel. Normaal pak ik een dier meestal vast, zonder erover na te denken. Maar deze meneer/mevrouw heeft toch een indrukwekkende snavel en voelt zich duidelijk niet op zijn gemak.
Mijn honden hadden hem zo gevonden en hij liep niet eens weg. arm dier.

Ik wacht nu op de dierenambulance. Eigenlijk willen ze altijd dat je hem eerst pakt, zodat ze niets voor niets komen en de vogel gevlogen is. Maar deze vliegt niet meer zo ver en pakken.............ik durf niet :o

hoe pak ik hem zonder hem pijn te doen en zelf ook geen snavel in mijn oog te hebben.

Er ligt hier trouwens een behoorlijk pak sneeuw. De dames nog maar even binnen staan. Teveel stress voor mij vandaag.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:05

Als ie niet meer kan vliegen misschien toch beter wachten en de mensen van de dierenambulance hem laten pakken?
En anders misschien een deken er overheen gooien? Dan hoef je 'm niet echt ergens vast te pakken en heb je misschien minder kans dat je 'm op een verkeerde manier pakt, en kan ie jou niet bijten?
Ik weet van kippen en parkieten enzo dat ze ook rustiger zijn in het donker, dus misschien dat dat bij de reiger ook scheelt?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:13

Op tv pakken ze altijd met een hand het hoofd vast en met de andere arm het lichaam. Maar goed, ik kijk te veel animal planet :') Een doek erover kan denk ik wel helpen.

Hier sneeuwt het ook flink, al de hele ochtend, dus vanmiddag proberen of ik met Hans een mooie sleefoto kan maken. Grietje is dat vorig jaar gelukt, kort daarna werd ze bevangen.
Afbeelding

Ik ben het helemaal met Paars eens :j Maar ik kan ook wel snappen dat het nu nog wat gevoelig ligt Wendy. Maar dat komt vanzelf denk ik, probeer maar te onthouden dat hij het niet zegt om te kwetsen. Mannen zijn vaak gewoon niet zo tactisch met zulke dingen, dat merk ik ook heel vaak aan mijn pa en broertje. Maar ze bedoelen het vaak niet zo.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:16

Ooooooh wat gaaf zo met de slee!!
Zat van de week ook in het slee topic te kijken, lijkt me zo geweldig he om te doen! Als Tryggur niet bevangen was geraakt was hij nu beleerd voor de kar en hadden we ook kunnen sleeën ;( Verder dan er achter lopen sturen en wat in de strengen hangen zijn we niet gekomen helaas.

Ik wéét idd ook wel dat het vast goed bedoeld is, maar idd wat je zegt het ligt gewoon nog heel erg gevoelig en dat heeft bij mij ook gewoon wat tijd nodig :o Heb er verder ook niks over gezegd en gewoon antwoord gegeven, maar stond echt even met mn mond vol tanden dat ik echt even niet wist wat ik ermee moest/ ervan denken. En moet het dan gewoon toch ff kwijt :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:24

Maakt niet uit hoor, snap het wel :j

En wie weet kan je van het voorjaar hem weer oppakken met beleren?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:32

11.30 u reiger gered.
Met een fleecedeken van Janouk (bordeaux rood dus opvallend en lichtgewicht) de reiger op de vlucht gevangen. De ambulance had een net en daarmee onder de deken uitgehaald. Hij beet gelukkig zich vast in het net, dus konden wij hem snel overmeesteren en in een hok stoppen.
Mooie grote vogel; ik hoop dat hij het haalt. hij was nog fit en niet uitgehongerd, dus ik hoop het.

Ik vang mijn kippen ook altijd met een fleecedeken, dus dat stukje was ik niet bang voor. Het ging mij meer om het moment van pakken onder de deken. De meneer van de ambulance was gelukkig redelijk handig met het net. Dus alvast 1 goede daad verricht vandaag.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:35

Ik hoop het :) ben nu alweer wat aan het opbouwen met wandelen en als dat allemaal goedgaat kan ik misschien de lange lijnen er wel weer eens aanknopen en op die manier gaan wandelen dat ie alvast weer wat went aan dat sturen enzo :) Hij pakte het echt allemaal zo super op toen :j (hij had nog nooit een tuig/oogkleppen/staartriem aangehad of aan de lange lijnen/dubbellonge gelopen en liep er zo mee weg :+: )

Dit was de 2e keer dat hij het tuigje aan had, en de 1e keer dat ik zelf stuurde (had begeleiding en diegene heeft eerst een keer met hem geoefend en is toen mij het gaan leren zodat we samen konden oefenen)
Afbeelding

Vorig jaar met die sneeuw hebben we zo wat rondgehobbeld :+:
Afbeelding
Afbeelding
(kon bijna niet bewegen zoveel dikke kleren had ik aan _O- )

Wat fijn dat het goed is gegaan met het vangen van de reiger!! Wordt je ook op de hoogte gebracht of het goedkomt met 'm of niet? :)
Wel super trouwens dat jullie daar een dierenambulance hebben :j Hier hebben we dat niet :n