elisatamara schreef:Hallo,
Ik heb een merrie van 15 jaar die actrose heeft. 3 jaar geleden is gebleken dat ze actrose had nadat ze door een hindernis heenviel. Ze reed toen bijna elke dag en ook veel springen. Nu wij haar hebben staat ze veel op het weiland en gaat ze savonds op stal. Nu hebben wij haar naar een nieuwe pensionstal gebracht en daar is (eindelijk) een bak. Hiervoor heb ik ook welleens in een bak gereden maar vooral buiten. Tijdens het rijden heeft zo nooit ergens last van. Ze heeft altijd zin om te lopen en je merkt ook niet dat het haar pijn doet. Ze loopt ook nooit kreupel. Af en toe heb ik ook nog welleens met haar gesprongen en dan heeft ze ook nergens last van. Mijn vraag is nu of ik vaker op haar kan rijden en meer dressuurmatig. En misschien af en toe een wedstrijd. Uiteraad alleen wanneer dat mogelijk is met haar actrose. Is het normaal dat een paard nog zo weinig symptomen van actrose meer heeft? En is het fout om af en toe nog een sprongetje te maken?
Alvast bedankt!
Hoi,
Wat je kan doen met je paard is per paard verschillend. Mijn paard is nu 18 en toen ze 15 was is er artrose bij haar geconstateerd. Ook zij vertoont weinig symptomen. Ze heeft de afgelopen anderhalf jaar geen stap stijf of onregelmatig gelopen terwijl het in haar kogels zit.
Ik heb nog wel een tijdje dressuur wedstrijden met dr gereden maar met de officiële springwedstrijden ben ik gestopt. Ik rij nu vooral met dr buiten en dressuurmatig maar ook spring ik af en toe nog en gaat zo soms mee naar een oefenparcoursje of een oefencross. Ik zorg er wel voor dat ik dit met beleid doe, dus niet heel vaak en niet hoog. Met springen is in mijn ogen nl zwaarder dan dressuur of buiten. Verder rij ik haar nog vaak 5x per week en dat gaat prima.
Als het goed is kan je vaak wel merken aan je paard wat die nog aan kan.