[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 10:40

elisatamara schreef:
Hallo,

Ik heb een merrie van 15 jaar die actrose heeft. 3 jaar geleden is gebleken dat ze actrose had nadat ze door een hindernis heenviel. Ze reed toen bijna elke dag en ook veel springen. Nu wij haar hebben staat ze veel op het weiland en gaat ze savonds op stal. Nu hebben wij haar naar een nieuwe pensionstal gebracht en daar is (eindelijk) een bak. Hiervoor heb ik ook welleens in een bak gereden maar vooral buiten. Tijdens het rijden heeft zo nooit ergens last van. Ze heeft altijd zin om te lopen en je merkt ook niet dat het haar pijn doet. Ze loopt ook nooit kreupel. Af en toe heb ik ook nog welleens met haar gesprongen en dan heeft ze ook nergens last van. Mijn vraag is nu of ik vaker op haar kan rijden en meer dressuurmatig. En misschien af en toe een wedstrijd. Uiteraad alleen wanneer dat mogelijk is met haar actrose. Is het normaal dat een paard nog zo weinig symptomen van actrose meer heeft? En is het fout om af en toe nog een sprongetje te maken?

Alvast bedankt!

Hoi,
Wat je kan doen met je paard is per paard verschillend. Mijn paard is nu 18 en toen ze 15 was is er artrose bij haar geconstateerd. Ook zij vertoont weinig symptomen. Ze heeft de afgelopen anderhalf jaar geen stap stijf of onregelmatig gelopen terwijl het in haar kogels zit.
Ik heb nog wel een tijdje dressuur wedstrijden met dr gereden maar met de officiële springwedstrijden ben ik gestopt. Ik rij nu vooral met dr buiten en dressuurmatig maar ook spring ik af en toe nog en gaat zo soms mee naar een oefenparcoursje of een oefencross. Ik zorg er wel voor dat ik dit met beleid doe, dus niet heel vaak en niet hoog. Met springen is in mijn ogen nl zwaarder dan dressuur of buiten. Verder rij ik haar nog vaak 5x per week en dat gaat prima.
Als het goed is kan je vaak wel merken aan je paard wat die nog aan kan.

dierfysio

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:29

Regelmatig lichte beweging, helaas ook speciaal beslag (met equilibriumijzers, zooltjes en paarse vettec) en het geven van Horseflex glucosamine/MSM is wat mijn oude artrose-paard prima op de been houdt.
Die Horseflex maakt net het verschil tussen 1-2 uit 5 kreupel of gewoon soepel/rad. Ik vind het echt een fijn product; het werkt duidelijk, niet te duur en het smaakt niet vies zodat mijn Meneer Kieskeur het goed eet. Dat heb ik bij andere producten wel anders ervaren (werkte niet ondanks drie keer zo hoge prijs, en zogenaamd de beste ingredienten. En het smaakte heel bitter; vind je het gek dat ze het niet eten dan).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 17:12

Paarse vettec ? Is dat een soort siliconen misschien ? En gebruik je dan EN een breakover beslag en zooltjes en siliconen ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:28

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:49

Nou ik meld mij ook maar weer eens hier.
2 jaar geleden liep mijn pony een breuk in het ellebooggewricht op, en was er ook vorm van artrose te zien in dat gewicht. Na toedienen van Equiflexion / Superflex NAF ging hij beter en uiteindelijk leek het over en was hij sinds begin 2014 eigenlijk helemaal 'genezen' verklaard (voorzover mogelijk met artrose).

Maar nu heeft hij zich verstapt een 14 dagen geleden. Hierdoor kreeg ik advies hem op rust te zetten (hij wilde te veel met zijn blessure) en helaas, dat heeft hem weinig goed gedaan want het sloeg over op zijn gewrichten en nu lijkt hij vorm van acute artritis te hebben.
Komt dit iemand bekend voor?

Ik weet dat artrose en artritis niet hetzelfde is overigens, maar naar mijn idee kan puur de artrose niet zo'n reactie geven als hij nu laat zien (vnl. alle gewrichten voorbenen lijken zeer te doen).
Duivelsklauw drankje helpt niet op dit moment.
Hij gaat zo snel mogelijk weer op de Equiflexion, maar ik zoek ook goede pijnstiller.
Las dat er betere ervaringen zijn met de duivelsklauw poeder. Welke is dat?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:18

Ik bestel duivelsklauwpoeder bij de DA en het is ook te koop bij Horseflex.nl

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:21

Ik heb mijn merrie bij artritis twee weken op metacam gezet, want je wilt namelijk de ontstekingsreactie eruit hebben en niet alleen de pijn stillen. Ik weet niet of duivelsklauw dat doet. Ik haal mijn duivelsklauwpoeder bij de paardendrogist.

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:33

Ik heb duivelsklauw gebruikt van de paardendrogist en was tevreden met het resultaat alleen de prijs.. Zijn er ook mensen die gemalen duivelsklauw gebruiken van bijvoorbeeld jacob hooy? Dit scheelt aanzienlijk in de prijs. Werkt dit net zo goed?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:38

Ik vind de gedroogde duivelsklauw niet extreem duur van de PD, als ik eerlijk ben. Gisteren en vandaag veel regen, waar mijn merrie eerst echt niet fijn was tijdens dit soort dagen marcheerde ze vandaag als een jonge kievit door de wei :)) Echt heel fijn om haar zo de winter door te krijgen, van de zomer haal ik haar er denk ik vanaf en in het najaar laat ik haar inslapen. Ik wil geen paard hebben wat ik jaar na jaar er door sleep op pijnstilling, ook niet als het iets als duivelsklauw is. Dat ze nu zo goed is, zegt genoeg...

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:27

Ik gebruik pure gemalen duivelsklauwwortel en koop het hier: http://reitshopcuxland.de/lang-nl/zusat ... ralle.html

Niet duur en ik doe met 1 kg bijna 3 maanden. Mijn haflinger staat op een onderhoudsdosering en het werkt erg goed voor hem.

Ik weet dat duivelsklauw ontstekingsremmend werkt maar of het voldoende is voor de ontsteking bij artritis weet ik niet. Mij mijn haflinger is er geen sprake van een ontsteking maar hij heeft in het begin ook metacam gekregen om een ontsteking uit te sluiten. Bij hem was er alleen met de metacam geen verschil te merken.

Heel erg begrijpelijk Berdien. Knap dat je de keuze voor je paardje kan maken.
Hoop dat ik dat voorlopig niet hoef.

Mijn paardje heeft gelukkig nog helemaal geen last van de winter.
Ik merk wel dat hij een dieseltje is op het moment. Hij heeft het los en uitstappen echt nodig en is na 10 min stappen eindelijk weer wat soepeler en gaat dan meer doorlopen. Doe ook veel oefeningen in stap en probeer hem echt regelmatig 3 tot 4x per week in beweging te houden. Heb gemerkt dat dit het beste voor hem werkt. We doen ook nog langere buitenritten maar dit moet ik voor hem goed op en afbouwen om te zorgen dat hij geen last van zijn benen en stijfheid krijgt. Maar tot zover gaat het erg goed en heeft hij er nog veel plezier in. *afkloppen*

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:43

Ik wil de keuze ook helemaal niet maken :n Zeker nu ze zo vreselijk goed is. Maar ja, ze is 26 en beter wordt ze nooit meer. dan liever 'out with a bang', dus nou gewoon een vreselijk goede pony, wellicht zelfs nog wat stapritjes maken deze zomer! en dan voor ze weer de winter in moet is het klaar. Want ze krijgt nu één schep, maar straks zijn het er twee. Of drie. Van duivelsklauw naar buut. Je komt op zo'n glijdende schaal dan... En ze ís niet goed, ze líjkt goed want ze krijgt pijnstillers. En waarvoor in leven houden? Maar het is wel echt de meest kloterige beslissing ooit hoor. Elke keer als ik haar met haar {:} -hoofd aan zie stampen dan denk ik 'en ik ga je over acht maanden doodmaken.' 'HAI PONY! :D '
.... :n -O-

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 01:51

Voor mij vandaag (maandag) een spannende dag de da komt langs voor controle en om foto's te maken en als alles goed is mogen we weer rustig aan iets doen. Ze is er helemaal klaar mee met 3 maanden boxrust. Duimen jullie?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 02:20

Berdien schreef:
Ik wil de keuze ook helemaal niet maken :n Zeker nu ze zo vreselijk goed is. Maar ja, ze is 26 en beter wordt ze nooit meer. dan liever 'out with a bang', dus nou gewoon een vreselijk goede pony, wellicht zelfs nog wat stapritjes maken deze zomer! en dan voor ze weer de winter in moet is het klaar. Want ze krijgt nu één schep, maar straks zijn het er twee. Of drie. Van duivelsklauw naar buut. Je komt op zo'n glijdende schaal dan... En ze ís niet goed, ze líjkt goed want ze krijgt pijnstillers. En waarvoor in leven houden? Maar het is wel echt de meest kloterige beslissing ooit hoor. Elke keer als ik haar met haar {:} -hoofd aan zie stampen dan denk ik 'en ik ga je over acht maanden doodmaken.' 'HAI PONY! :D '
.... :n -O-

Ik heb hetzelfde, mijn 22 jarige BWP'er is een klein jaar geleden gediagnoseerd met artrose in de voorknieën en OC in de spronggewrichten met een fragment links achter. Het punt is, hij is een ontzettend hard paard, toont helemaal geen pijn. DA haalde ooit eens een 10cm lange nagel op 1cm van de straat uit z'n hoef, draaide geen oor om. Hij is vorig jaar september 1 maal geinfiltreerd geweest, heeft aangepast beslag en ik probeer behoorlijk wat uit met supplementen en what not, maar hij ís niet ok. Verbeteren gaat hij niet, het kan alleen maar downhill gaan maar ik stel het uit. Al wil ik hem geen onnodig pijn laten verduren omdat ik de beslissing niet kan maken...Dan begin je je ook aftervragen waar de grens ligt, hoelang je je paard kan druggen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 07:34

Maris schreef:
Auky schreef:
Zijn er hier mensen die (al langere tijd) kurkuma geven aan hun artrosepaard? Zouden die ervaringen willen delen?

Ik ga dit eens proberen. Ben benieuwd wat het doet voor mijn jongens.

En ? Hoe bevalt het geven van de kurkuma ?
ik kwam er dit engelse artikel van een voedingsdeskundige op paardengebied over tegen : http://gettyequinenutrition.biz/Library ... mation.htm

En ook nog dit topic : http://www.artofnaturaldressage.com/for ... 9a30084ce4

Nou, helemaal super!
Ik ben lid geworden van de T.U.G. op Facebook ,en probeer de juiste hoeveelheid te bepalen bij een ruin van 25 die kraakte aan alle kanten. Maar ik hoor niks meer , zelfs met dit koude natte weer niet. Hij is super levendig geworden , en gedraagt zich als een jonge hengst.
Momenteel krijgt hij 2 keer daags 2 eetlepels GP [golden paste] , maar ik denk dat ik het wel iets kan gaan minderen. Hij krijgt het nu zoon dikke maand , en na de 2 de week begon ik het verschil al te zien.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:53

Nammie

is dit een kant en klaar product?
ik las van een kennis dat zij het moest mengen met iets en koken, maar dan ben ik bang dat ik iets niet goed doe en straks mijn paard iets verkeerds gaat geven.....
alle voorlichting is in het Engels.....helaas reikt mijn talenknobbel niet verder dan tv taal....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:55

Het is niet kant en klaar (als ik antwoord mag geven voor Nammie), maar wel super simpel te maken. Gewoon b.v. 100 ml schoon water opwarmen en dan daarin de helft (50 gr) kurkuma poeder. Goed blijven roeren ongeveer 8 minuten en dan is het klaar. Tenminste zo heb ik het begrepen.

Nammie, waarom werkt de kurkuma ? Vanwege het ontstekingsremmende effect ? En liep jouw paard onregelmatig of kreupel ?
In engeland wordt het wel veel meer gegeven als hier geloof ik. Net zoals boswellia poeder, dat schijnt soms net zo goed te werken als bute ! En nog beter als duivelsklauw.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:07

Maris schreef:
Het is niet kant en klaar (als ik antwoord mag geven voor Nammie), maar wel super simpel te maken. Gewoon b.v. 100 ml schoon water opwarmen en dan daarin de helft (50 gr) kurkuma poeder. Goed blijven roeren ongeveer 8 minuten en dan is het klaar. Tenminste zo heb ik het begrepen.

Nammie, waarom werkt de kurkuma ? Vanwege het ontstekingsremmende effect ? En liep jouw paard onregelmatig of kreupel ?
In engeland wordt het wel veel meer gegeven als hier geloof ik. Net zoals boswellia poeder, dat schijnt soms net zo goed te werken als bute ! En nog beter als duivelsklauw.

lees net dat een oud stalgenootje gewoon droge poeder door het voer heen doet en dat nat maakt,1 theelepel geeft ze
is dat dan ander spul??

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:10

Volgens mij niet, maar misschien dat de golden milk/paste beter werkt/ sterker is.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 14:39

Maris schreef:
Volgens mij niet, maar misschien dat de golden milk/paste beter werkt/ sterker is.

Yep , gekookt maakt het sterker , met vers gemalen peper en kokosolie of versgemalen lijnzaad versterkt de opname , en verlengt de beschikbaarheid in het lichaam.

Ik heb vorig jaar het poeder gewoon gegeven , niet gekookt , wel zwarte peper , maar geen verse , en versgemalen lijnzaad , maar bij de oude ruin gaf dat geen verbetering.
Het gaf wel verbetering bij de mok van mijn merrie , maar nu ik de gp maak , geef ik die gewoon ook aan haar.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 14:55

mirgino schreef:
Nammie

is dit een kant en klaar product?
ik las van een kennis dat zij het moest mengen met iets en koken, maar dan ben ik bang dat ik iets niet goed doe en straks mijn paard iets verkeerds gaat geven.....
alle voorlichting is in het Engels.....helaas reikt mijn talenknobbel niet verder dan tv taal....

Dit zijn de ingrediënten , voor zowel humaan gebruik als voor honden/katten en paarden;
GOLDEN PASTE - for people and pets
1/2 cup turmeric powder (125 mls)>is gewoon kurkuma , of geelwortel. Het gaat om de curcumine die erin zit , en die moet minstens 2 , en max 5 % zijn.
2 cups water (500 mls)>om te kunnen koken zodat de curcumine vrij komt om opgenomen te kunnen worden door het lichaam , en om de pasta te kunnen maken.
1/2 cup water extra, if needed (125 mls)
1 1/2 teaspoons ground black pepper (7.5 mls)> vers gemalen zwarte peper , hier gaat het om de piperine in zwarte peper , die versterkt ook weer de opname en verlengt de biologische beschikbaarheid van de curcumine in het lichaam.
70 ml cold pressed Olive or Coconut oil>om te voorkomen dat de piperine vervliegt , wordt het als het ware ingepakt door de olie. Neem de extra vierde kokosolie die nog ruikt naar kokos. Schijnt beter te werken.En je hebt een vet nodig als drager , omega 3 wordt gebruikt.

Je doet het water en de kurkuma in een pan , laat het 7 tot 10 minuten tegen de kook aan zitten [ goed roeren waardoor het net niet echt gaat bubbelen] , haal de pan van het vuur en voeg de peper en olie toe. Goed roeren , afkoelen in de koelkast bewaren [ daar is het 2 weken houdbaar] je kunt het ook invriezen , dan blijft het 4 maand houdbaar.

Voor de paarden doe ik het anders omdat de kokosolie zo duur is , en ze hier toch al vers gemalen lijnzaad krijgen. Ik kook de kurkuma met water , en vries dat in , of leg het in de koelkast. Ik voeg de versgemalen peper en versgemalen lijnzaad vlak voor het eten er pas bij in een handje bietenpulp. Ze vinden het hier heerlijk!

tandlozemum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:21

Hoe is het gegaan vandaag Thillie? Ik hoop dat je goed nieuws heb gekregen.

Dapper en eerlijke beslissing Berdien. Geniet dit voorjaar en deze zomer nog lekker van haar, en dan laten gaan voor ze echt te slecht wordt.

Vandaag is mijn veearts ook weer langs gekomen. Mijn fjord is al een week wat lusteloos, chagerijnig naar haar wei genoten en wil haar brokjes niet meer eten waar dus der supplementen inzitten. Normaal wordt ze al ongeduldig al ze maar denkt dat ze iets krijgt, dus voor mij een teken om de veearts te laten komen.

Helemaal onderzocht en eigenlijk was haar algemene gezondheid goed gelukkig. Ze liep alleen slecht op het harde in draf. Dus besloten met de veearts haar 1 tot 2 weken op metacam te zetten om te kijken of haar gedrag verandert. Verder ga ik haar weer op ijzers zetten (had ik er in het najaar af laten halen). En nu maar snel hopen dat het snel weer mooi en droog weer wordt, dat scheelt ook een hele hoop!

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 00:12

Het is goed gegaan!!! Bot groeid mooi aan elkaar en we mogen nu 3 maanden lang 2x per dag 5 min stappen aan de hand dus we zijn er nog lang niet maar het is allemaal wel positief. Ze belast hem goed is nog wel erg stijf maar ja wat wil je ook naar 3 maanden complete boxrust

tandlozemum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 00:22

Wat een goed nieuws Thillie, fijn zeg!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:10

Super Thillie!

Iemand nog interesse in een bijna helemaal volle fles Cortaflex HA super strength van Equine America? Mijn paard weigert zn slobber op te eten als ik dit erdoor doe, en daar zitten ook medicijnen door voor zn maag en darmen :( Dus ben maar gauw weer over gestapt naar mn oude supplement. Maar vind het een beetje zonde om weg te gooien, dus hoop dat iemand hem over wil nemen. Had 40 ex verzenden in gedachten (kan met DHL al voor 4 euro).

Mijn paardje is net hersteld van een peesblessure en we mogen nu weer een beetje op gaan bouwen. Hij heeft ook astrose in zn kogels en doet het super op een combinatie van flexijoint cartilage en boswellia!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:34

Wat fijn Thillie dat is goed nieuws!

Ik ben net over gestapt op equine america poeder. Ga nu niet nog iets erbij kopen.
je kan hem ook op de bokt markt zetten en in je onderschrift.