Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Saida_ schreef:Een TB-er snijdt ook de straal bij en de zool, wat een NB-er niet doet.
Bij NB-en schraap je de dode zool weg, en haal je losse flapjes weg van de straal.
De hoefwand vijl je bij tot aan de zool, zodat het paard op de zool loopt en niet op de hoefwand.
Dat bedoel ik met de zool aanhouden.
Misschien wel handig om zelf een dagcursus te doen?
Je steekt er erg veel van op!
nombrado schreef:_Saida_ schreef:Een TB-er snijdt ook de straal bij en de zool, wat een NB-er niet doet.
Bij NB-en schraap je de dode zool weg, en haal je losse flapjes weg van de straal.
De hoefwand vijl je bij tot aan de zool, zodat het paard op de zool loopt en niet op de hoefwand.
Dat bedoel ik met de zool aanhouden.
Misschien wel handig om zelf een dagcursus te doen?
Je steekt er erg veel van op!
een dagcurses?
nou, daarmee leer je niet de paardehoef te bekappen of enigszins iets van het beenwerk, stand been, hoefstanden, opbouw, e.d niet
dat hoort een opleiding te zijn van een paar jaar, met de daarbij behorende stage bij gediplomeerde hoefsmeden.
het paard loopt op zool en hoefwand, waarom zit de hoefwand er anders?
het gewicht is verdeeld over de hele voet niet alleen de stralen, hielen of iets dergelijks.
je hoort te kijken naar het complete paard, de schouderlijn, beenstand, enz..dat leer je echt niet in een dagcursusje
nee, ik heb mijn neus nu eenmaal gestoten aan een NB bekapper, die uitvoerde wat hij geleerd had, en met een katskreupel paard bleef zitten die overvulde pezen kreeg, kort liep, zijn voorbeen en achterbeen niet meer op tijd wegkreeg, door de verkeerde druk rotstraal problemen kreeg, wat ie in zijn 10 jaar nog nooit heeft gehad bij de TB.
De NB bekapper, wist het verschil niet eens tussen een hoefzweer en rotstraal.
leuk zon cursus.
Bijsnijden van de stralen is zeker wèl nodig, om te checken voor enig infectie in de straal
mijn paarden staan zomers buiten, snachts binnen, en swinters veelal binnen en even eruit.
ze staan dus meer in de stal, in mest...., heerlijk voor bacterien en schimmels, dat zal je bij een paard in de natuur niet zien.
Ik heb niets tegen paarden blootvoets, mits het gaat.
ik heb regelmatig gevraagd of er paarden in de GP lopen nu, die natuurlijk bekapt worden.
daar heb ik nooit antwoord op gehad.
als je zo nu en dan een buitenritje doet, en voor de lol een beetje dressuurd, kan het prima
maar als je te maken hebt met dressuurmatig rijden tot aan GP niveau? Is mijn ervaring het niet verstandig dit met NB bekappen te doen.
paard kan zich niet ontspannen en in balans bewegen als de hielen weg zijn (bij mijn paarden)
ze krijgen een overvulling in de pezen (door verkeerde stand) en gaan struikelen omdat ze het voorbeen niet tijdig weg kunnen zetten.
Er zullen ongetwijfeld tussen de NB ook mensen zitten met verstand van de voetas e.d
echter, als een gediplomeerd hoefsmid , zich aanmeld bij een curses Natuurlijk bekappen en niet wordt toegelaten???? zegt dit mij al genoeg
Quir schreef:Wie kan mij helpen? Mijn merrie staat sinds oktober vorig jaar zonder ijzers (wil dit ook zo houden, nergens voor nodig meer). Liep toen erg lastig/pijnlijk, maar vrij logisch (bijna 6 jaar op ijzers gelopen). Vrij snel is er sneeuw gekomen en liep ze super, echter is sinds april de sneeuw weg.
Probleem is dat er hier dus erg veel stenen en grind ligt en ze daar erg kort en soms zelfs kreupel op loopt. Vooral de voor voetjes.
Ik doe haar voeten zelf en staat er verder keurig op, niet lang of kort en gewoon recht. Ook zijn de hoeven erg hard. Wat kan ik er aan doen dat ze op de stenen gemakkelijker gaat lopen? Of is het gewoon echt een kwestie van wachten en laten wennen? Als we naar buiten gaan is het eerste stuk sowieso stenen, daarna zoek ik de zachtere stukken op zonder steen en dan gaat het een stuk beter. Het eerste stuk op de stenen gaat ook beter, het lijkt of ze steeds gevoeliger wordt naarmate de duur van het lopen.
Paard staat in Zweden.
Miron_Baloe schreef:Het valt me wel op dat niemand ijzerz onder heeft,, rijden jullie allemaal geen wedstrijd ofzo?
Arabesk schreef:Ik zag vanavond weer de bereden politie voorbijkomen. Je snapt ten eerste niet dat ze nog in gewone soort van dressuurzadels zitten. In de VS zitten ze op een soort ruime westernzadels. Plus al het ijzerwerk. Terwijl in de VS al korpsen zijn die ijzerloos rijden en zelfs bitloos.
Mensen houden enorm van gewoontes.
scoxxx schreef:IJzers eronder.
No compromis.... gevoelig op stenen = ijzers eronder. Allerlei utopische idealen en droomideeen nastreven dat je een paard wat gevoelig loopt op moeilijk terrein diens hoeven kan trainen.... is zeer ten nadele van betreffend paard.
Arabesk schreef:Ik zag vanavond weer de bereden politie voorbijkomen. Je snapt ten eerste niet dat ze nog in gewone soort van dressuurzadels zitten. In de VS zitten ze op een soort ruime westernzadels. Plus al het ijzerwerk. Terwijl in de VS al korpsen zijn die ijzerloos rijden en zelfs bitloos.
Mensen houden enorm van gewoontes.
scoxxx schreef:_Saida_ schreef:En als bij jouw paard de versenen langer horen te blijven, dan regelt de hoef dat zelf.
Basicly ziet een goed NB-er & hoefsmid hoe het hoefbeentje in de hoef ligt. Niet zo zeer hoe de hoef zelf dingen regelt
Als een hoefbeentje op een bepaalde manier gegroeid is c.q. gevormd, is het onverstandig om "tegen de natuur in" te gaan bekappen