[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sabby

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:23

ja hij liep altijd al beetje vreemd dus vind het heel moeilijk om te beoordelen..
en longeren lijkt me nog meer belastend eigenlijk dan rechtuit stappen (wel of niet met ruiter erop)

in de wei vind ik em namelijk weer zo:

Afbeelding

hij belast em zelf dus wel weer volledig

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:16

Dat heeft misschien ook wel te maken met leiderschap? dat hij anders uit de groep word gegooid.. Het is lastig.. Maar voltes zijn inderdaad erg belastend

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:56

Zijn jullie op gegeven moment gewoon weer begonnen met rijden en dan naar zien hoe het gaat?
Ik merk dat ik echt TE voorzichtig ben (denk ik)..
Lastig als je er niet IN kan kijken hè!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:00

Ik was eerst ook heel voorzichtig, nu nog steeds overigens.. Als ze haar een keer verstapt onder het rijden denk ik gelijk dat het mis is.

Ik ben dus naar de kliniek geweest en toen heeft ze 3-4 weken op rust gestaan, toen ben ik gaan stappen 2 weken ongeveer en daarna heb ik gezocht naar een oplossing.. dat was voor mij Antoine de Bodt manier, en nu rijd ik weer.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:10

Ja zo ben ik ook hoor, te voorzichtig, maar ben ook zo blij dat we iig nog buitenritjes enzo kunnen maken, en probeer niet te vaak in de bak te rijden, kijk ook naar hoe de bodem is etc.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:24

Ik rijd dus niet in de bak en alleen maar in het bos. Ik ben het rondje steeds iets langer gaan maken en na verloopt van tijd ook iets sneller. Dus de periodes draf was langer. Ik mocht/ moest er wel meteen op na het infuus om te stappen. Ook mocht ik niet galoperen maar aangezien ze onder het zadel op haar plaats galopeerde en dit aan mijn DA vertelde was dit een goed bericht volgens hem dat ze het goed kon belasten en geen pijn had. De paarden geven zelf ook wel wat aan namelijk. Dus ik mocht toen legaal een klein galopje maken en dat deed wonderen. En takje in het bos was ook een reden om er met een ruime halve meter erover heen te gaan springen.

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:12

Ik heb het advies van de va opgevolgd en Shamira kon het zelf goed aangeven wanneer het weer beter ging. Zij was een dik half jaar helemaal rustig en stilletjes en ontplofte daarna zowat van de energie. Een teken dat ze zich weer goed voelde!
Bij twijfelmomenten ga ik altijd naar de va voor een check en advies.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:33

Bradaigh is nog nooit kreupel geweest op zn spat (af kloppen!). Tenzij op beide benen, maar lijkt mij dat ie dan ook niet echt wil draven of galopperen. Maar ben ook altijd voorzichtig. We doen wel bakwerk, maar tot nu toe nooit echt belastend. Nu moet ie meer aan de bak, schakelen, overgangen, etc. Nog niet echt heel zwaar. Als hij vermoeid raakt zet ie zn rechterachterbeen weer erg buitenom, dan weet ik dat t teveel is en is het ook einde van de training. Maar de twijfel van wel of niet genoegd doen blijft. Hij is ook nog erg slap in zijn achterhand en is de bedoeling dat dat nog wel verbetert.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:38

Ik ben ook voorzichtig begonnen met rijden, zowel in het bos als in de bak. Eerst gewoon korte ritjes, daarna steeds een beetje langer. Nu maakt ie makkelijk bosritten van 2 uur en in de bak train ik hem dressuurmatig, dan natuurlijk wel maar een half uurtje a driekwartier, dat is veel zwaarder voor 'm. Afhankelijk van hoe zijn dag is alleen B niveau als het minder is, en als ie goed voelt pak ik wat wijken mee en her en der een stukje schouder voor. Hij tikt met zijn niet-spatbeen al constant z'n voorvoet aan, het wel-spatbeen betrap ik hier en daar ook al, in mijn ogen toch een teken dat hij z'n achterhand wel goed gebruikt en goed doortreed. Hij kanteld zijn bekken ook weer behoorlijk, iets wat ie toen we hem net hadden, écht niet deed.
Vario geeft het zelf ook prima aan wanneer hij meer aan kan. Afgelopen winter had ie zich verstapt op het voorbeen en was dus kreupel. Ik kon dus alleen maar stappen en aangezien hij een soort van kneuzing had op zijn peesaanhechting waren we wel weer even zoet. In het begin was ie heeeel rustig en liep liever niet te hard. Toen ie niet meer kreupel liep ben ik 'm onder het zadel gaan stappen, aan de hand was ie niet leuk meer, het was namelijk wel duidelijk dat hij zich steeds beter ging voelen.. Nou, serieus, meneer voelde zich idd kiplekker hoor! Bolle rug en explosiegevaar :=

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:00

:'( ik wil ook weer rijden...en dan het liefst op m'n eigen toppertje....
hij is de laatste dagen flink afgevallen met die kou en regen.
het is zo'n muts-paard.
moet beter op het weer letten en hem op dagen dat het veel regent toch maar een dekentje opdoen.
ik heb gister even beide paardjes opgejaagd, om ff te kwijlen bij het jonge dier en even te kijken hoe die ouwe liep.
het verbaasde me in positieve zin, hij liep vrij aardig hoewel wel erg scheef van achter gezien.
later tijdens het eten ging hij voor het eerst in de typische spat-stand op rust staan.
echt met rechtsachter op zijn linker achtervoet dus.
hij krijgt nu een muesli waar glucosamine en chondroitine in zit.
hij kraakt nu niet meer, wat hij voorheen wel altijd deed.
redelijk positief dus, alleen moet ik wel flink voeren om hem op gewicht te houden.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:18

Die typische spat-rust heeft Vario eigenlijk nooit getoond, zit ik me net te bedenken.

Welke Muesli geef je svdijk? Ik ben ook een beetje aan het rondkijken voor een muesli voor Vario namelijk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:19

Lan ook niet... katskreupel, maar ze stond zonder problemen uitgebreid op rust op haar spat been.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:33

Ja Vario ook :j En sprintjes trekken met de anderen mee op was ook geen probleem, je zag wel dat hij er niet makkelijk op liep en dat 't 'm eigenlijk zeer deed, maar toch stront eigenwijs doorlopen :')

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:46

Bradaigh staat wel snel om en om op rust achter, maar spat-rust heb ik denk ik nog niet gezien :o?

Glucosamine geef ik liever los bij, dan heb ik iets meer inzage en controle op de hoeveelheid. Qua gewicht en gezondheid hoor ik goede dingen over de cornmuesli van Marstall. Ik voer zelf de Naturell van Marstall en Amino sportmuesli. De sportmuesli bevat aminozuren voor sneller (spier)herstel na de training. Dat werkt ook positief heb ik t idee.

Bradaigh is eigenlijk ook altijd eigenwijs. Die wil werken en ook een stoere man zijn in de wei. Ondanks dat is en blijft ie ook echt een slungel, dus soms hou ik mn hart vast.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:32

zo, het topic ligt een beetje stil dus ik kom maar even vragen hoe het met alle paarden gaat...
nog goede berichten van veeartsen, concoursen gehad etc?
mijn grote vriend kraakt niet meer, zuigt minder lucht en staat opvallend minder op rust rechtsachter.
heb hem van de week 2x zien draven in de wei, en hij is absoluut niet kreupel meer.
van achter ziet het er niet uit, heel stijf maar dat was bij hem altijd opvallend als hij los bewoog.
wel is hij wat vet/spier kwijt op z'n croupe, maar z'n voorhand is daarentegen wel vrij fors voor zijn doen.
vind het wel erg sneu, dat telkens wanneer ik weg rijd met de auto, hij me lang na staat te kijken...
misschien toch maar het VD-en een beetje oppakken.

wat betreft die muesli die ik voer: best mix, is een wit-groene zak en nieuw bij de dealer waar ik mijn voer haal(animal world in oudenbosch).
hier een advertentie van de fabrikant(?)/leverancier uit belgië: http://www.2dehands.be/paardensport/ove ... 65235.html

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:51

Fijn dat het goed gaat met je paard svdijk! :D
Hier gaat ook alles goed, ik rij even niet veel omdat ik met school zit.. dit is de laatste en drukke week.. :S

itsme_ilonca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:01

fijn dat het goed gaat bij jullie *D

hier gaat het ook super :D
Ze is weer mooi afgevallen ( ja ze was redelijk wat aangekomen in de tijd dat ze stil heeft gestaan := )
Rijden gaat ook super, ze is vrolijk, en vind het heerlijk om weer lekker aan het werk te mogen.

Wat ik wel merk bij haar, is dat ze met rijden/longeren pas echt los is na een galopje, dus gelijk na het instappen neem ik nu maar de galop mee

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:25

ik moet wachten tot de foto's begin augustus. Lan kreupelt op het harde niet. Op het zachte niet gekeken. Daar maak ik mezelf alleen maar gek mee. Op buitenrit in stap gaat ook goed.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:54

Hier gaat het nog super. Idd even een meetlint erlangs gehouden en mevrouw mag nog zeker 50 kilo afvallen en er is al wat af. Ze is werkelijk waar nog NOOIT dik geweest en nu krijgen baas en paard het er niet af haha.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:49

Ook met mijn spatpaardje gaat het super. Al een jaar van de ijzers af en ze blijft nu constant. Ook is zij in draf lang niet even rad. Beslist niet kreupel, maar het spatbeen komt er altijd met vertraging bij. In stap en galop is dr niks van te zien.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:43

Alani schreef:
Ook met mijn spatpaardje gaat het super. Al een jaar van de ijzers af en ze blijft nu constant. Ook is zij in draf lang niet even rad. Beslist niet kreupel, maar het spatbeen komt er altijd met vertraging bij. In stap en galop is dr niks van te zien.

dat herken ik wel een beetje inderdaad, niet kreupel niet onregelmatig maar gewoon dat het niet helemaal klopt.. ;)

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:00

Dat is hier ook zo inderdaad :) Vooral in draf merk je het :j

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:01

TigerBD schreef:
Dat is hier ook zo inderdaad :) Vooral in draf merk je het :j

Klopt inderdaad

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:27

Ik heb met Lan een stuk over de weg gedraafd. Jip reed achter me en zag helemaal niks geen onregelmatigheid. Ze voelde ook regelmatig. Ze hield wel haar rug wat vast, maar dat is niet gek na maanden alleen stappen. Terug ontlaste ze wel haar spatbeen, maar ze ging er ook net zo makkelijk weer op staan.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:52

@ anya: poeh, dat duurt nog lang zeg...hoe lang ben je nu al met je paardje aan het stappen?
@ pba_: hahaha, dat probleem heb ik ook, althans bij mezelf dan :D
bij spec mogen er wel wat vetjes bij, maar ben een weekendje weggeweest en er is te weinig gevoerd.
hij tekent echt per dag, helaas.
@ alani & ennieee: dat is bij spec nu idd ook het geval, absoluut niet kreupel maar gewoon een kleine hapering.
spec is juist iets sneller met het spat been :?
hij staat vrijwel niet meer op rust met z'n slechte been, maar galoperen doet hij heerlijk overkruisd.
dit heeft ie los altijd gedaan, onder het zadel nooit.
als je het spierverlies, amper tegendruk van de staart wanneer je hem optilt en het overkruisd galoperen samenvat, denk je direct aan ataxie.
maar daar is hij op gecheckt en dat heeft ie niet.
heeft iemand hier weleens een reading laten doen bij zijn paard?
want ik zit daar steeds vaker aan te denken...