[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:22

Ik merk totaal geen problemen. Integendeel, ik merk dat het de laatste dagen gewoon beter en beter gaat. Ze loopt echt goed. Maar ik forceer haar niet. Ik was begonnen in stap en draf maar laat haar nu ook even galloperen omdat ze zelf altijd in galop begon over te gaan. Dus toch een teken dat ze er klaar voor was, niet??

PS, na het longeerfilmpje werd hier zelfs gezegd dat dit er geen hoefbevangen pony uit zag..?? Ik denk (hoop) dat het ergste voorbij is hoor.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:28

Bedankt voor jullie antwoorden, al kan ik niet zoveel met een enkel 'LANG' Rolleyes schrijf dan niets...

De mijne is vorig voorjaar hoefbevangen geraakt en met behulp van homeopatische medicijnen en pijnstillers leek het na een week weer helemaal over, heel vreemd. Hij galoppeerde en bokte weer in het rond nadat hij een week lang nauwelijks kon lopen. Een paar weken later ging het langzaam slechter met hem en begon weer veel te liggen. Weer de homeopaat erbij en nu was het zijn hart. Er zijn ook foto's gemaakt van zijn voeten en hoefbeentjes waren nog gewoon goed, na verder onderzoek kon de (reguliere) veearts ook niets vinden maar hij bleef niet fit tot ongeveer een maand geleden, dus in totaal zo'n jaar lang!!!! Misschien is zijn stofwisseling nu pas weer goed hersteld en dat hij zolang ziek is geweest van die storing hierin maar hij heeft allerlei problemen gehad het afgelopen jaar, zoals luizen, schimmel, kale plekken zonder 'aanwijsbare' oorzaak (alopecia), virusinfectie, heel slecht en laat verharen en niet willen bewegen. Onze veearts kwam ook met oplossingen aan zoals beslaan en daarna eventueel gewrichten inspuiten, gewoon eigenlijk om 'uit te proberen' omdat ze niet wisten wat hij nu eigenlijk mankeerde, en waarom hij zo lusteloos bleef, verder moest ik maar gewoon gaan rijden. Heel tegenstrijdig natuurlijk, je geeft toch niet het advies om te gaan rijden als je denkt dat het dier pijn in zijn voeten of gewrichten heeft!? Pijn in zijn voeten was het niet want op het harde liep hij ook goed en ook de buigproef was goed. We hebben het wel geprobeerd met ijzertjes voor maar het maakte geen verschil en persoonlijk lijkt het me ook niet zo'n goed idee om nagels te slaan in bevangen (geweest) voetjes. Daar komt nog bij dat de bloedsomloop verstoord wordt in de voeten door ijzers dus de kans dat de bevangenheid terug komt kan ook groter zijn. Hebben jullie (hoefbevangen) paarden ook allerlei bijkomende kwaaltjes gehad tijdens het herstellen hiervan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:39

gezellig!jij ook hier?nou,ja mijn verhaal ken je wel z'on beetje,via pb....het rare is wat pablo nooit heeft gehad is verkouden/hoesten enzo..verder wel stijf ,ene dag kreupel andere dag weer niet,ene dag sloom,andere dag wakker,van die vage dingen waar iedereen hier mee te maken heeft ben ik bang,misschien het ene paard meer dan het andere.
Maar overduidelijk zijn de minder fitte periodes,ik denk ook even aan isabella van isapaardje@
Pablo is gelukkig min of meer stabiel,geen vreselijke terugval gehad in 3.5 jaar nu,wel de wat mindere dagen,maar dat mag geen naam hebben met zijn verleden....ik ben blij dat hij nog leeft,ik had 10 jaar geleden niet eens durfen dromen dat hij de twintig zou halen,en hoe!!!!
Ik zou willen dat alle paardjes zo goed gingen!!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:43

Daarom schreef ik ook lang (wat trouwens grappig bedoeld was). Je weet niet precies waar het begint en waar het over is.
Hoefbevangenheid die na een week over is bestaat volgens mij niet en als je 'het' ontdekt, is het volgens mij in de voeten al even aan de gang of je moet al zo'n watje hebben die direct piept.
Achteraf is Indiana in het vroege voorjaar 2005 gaan kwakkelen, zomer 2005 werd pas de diagnose hoefbevangenheid gesteld aan de hand van de foto's, want ook toen was het klinische beeld nog niet duidelijk. Na de diagnose ging het ondanks alle medicijnen en maatregelen een paar keer flink mis en wel zodanig dat ze 2 weken in de kliniek heeft gestaan op zware pijnstilling en met de voeten in natte verbanden.

De meeste paarden met hoefbevangenheid hebben gekantelde hoefbenen waardoor de lamellen in de hoef loslaten (witte lijn). Ik denk dat je pas weer aan de slag kunt met het paard als de lamellen weer goed aan de hoornwand vastzitten. En dat is pas als het uit de hoef is gegroeid.

Geerke: ik mag ook niet klagen met Indiana, ze loopt als een trein. Een keer tussendoor is ze spierbevangen geweest vanuit het niets eigelijk of het moet al gekomen zijn omdat ze koliek had, maar verder gaat ze ook al bijna 3 jaar goed.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:16

Als de stofwisseling van je paard goed overhoop ligt, dan kan dat zich inderdaad gaan uiten in allerlei "vage" klachten, waaronder niet alleen huidproblemen, maar ook hoefbevangenheid.
Vorig jaar begon het bij Isabella ook heel vaag. Alleen als ze schoenen aan had (die toch ter bescherming waren) ging ze als een clown lopen; stijf en onhandig. Ik dacht niet eens aan bevangenheid, ondanks dat ze het al vaak had gehad. Dat leken haar spieren wel. Al snel liep ze wel als bevangen. Maar DA en alternatief geneeskundige kon dus niets vinden wat op bevangenheid wees, behalve dan het ontlasten van de voeten en het stijve lopen. Maar hele stofwisseling lag van binnen overhoop. En haar spieren, vooral in de achterhand, waren lam. Ze liep zelfs als een ataxische pony een paar dagen lang (stond ook met gekruiste achterbenen). Heel raar allemaal (en erg eng).

Heb het afgelopen jaar nieren, darmen, lever opgeschoond (homeopatisch). Vorig jaar ging het maanden op en af. Dan weer goed, dan weer houterig. Dit jaar heeft ze voor het eerst vage huidklachten. Ik weet niet of het insekten steken zijn of iets anders. Ze heeft overal kleine wondjes, vooral rondom de uier, tussen de voorbenen en in de kootholtes van de achterhoeven. Gister weer zo'n bultjes ontdekt net onder de manenkam en op haar neus/lip. Geen idee wat het kan zijn, maar voor hetzelfde geldt heeft het nog altijd wat met opschonen te maken.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:21

hai geerke, ja ik vind het wel interessant hier en ook van toepassing voor mij. Pablo ziet er ook goed uit! Kan het geen wilde hond zijn geweest die dat heeft aangericht? Hier hoor je dat af en toe ook wel eens.

[quote="romeorowan"]Daarom schreef ik ook lang (wat trouwens grappig bedoeld was). Je weet niet precies waar het begint en waar het over is.

Haha! hihi, ik ben niet boos hoor!! Ik heb ook veel info gezocht op internet hierover en ik wist wel dat als het hoefbeen gekanteld is, dat de hoef dan pas weer hersteld is wanneer hij zover gegroeid is dat de hele hoefwand vernieuwd is (na een jaar gemiddeld) maar hier ging de bevangenheid ook niet volgens het boekje en ik was ook wel teleurgesteld dat mijn veearts er verder zo weinig over wist te vertellen.
Ik zat ook te denken dat een stofwisselingsstoornis misschien ook kan ontstaan doordat veel paarden misschien te weinig goede darmbacterien binnen krijgen (na de geboorte door mest te eten van de moeder waarin dat dan ontbreekt of dat ze een keer door ziekte of stress verdwijnen) en of je dat met probiotica beter kunt krijgen. Heeft iemand hier dat al eens geprobeerd?

Isapaardje;ik had even op je site gelezen, super hoor! Heel veel goede en interessante info die ik nog niet op andere sites had gevonden! je schrijft over je pony dat je een haar homeopatische medicijnen gaf en pijnstillers van de dierenarts, maar deze laatste zijn ook weer een belasting voor de lever en nieren. Misschien dat het daarom ook wel zo lang duurde iedere keer. Positief is in ieder geval wel dat je naast deze pijnstiller iets gaf waardoor de afvalstoffen beter afgevoerd konden worden. Super dat je zoveel geprobeerd hebt en alles vertelt, ook wat mis gegaan is, dat vind ik heel knap.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:22

[quote="jcristina"]Bedankt voor jullie antwoorden, al kan ik niet zoveel met een enkel 'LANG' Rolleyes schrijf dan niets...

Nou, dan ben ik blij dat ik een aanvullend antwoord gaf, met heel veel meer informatie.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:52

geerke, dat van die hond is een beetje raar, ik dacht dat de wonden op de foto veel groter (geweest) waren. Vreemde plekken hoor, komt niet van het schuren door irritatie ofzo?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:14

het zijn volgens mij echt beten van een insect,maar ik zie geen rare insecten om hem heen nu,want het is hier 16 graden,dus geen vlieg te zien.....geerke en smurf hebben ze niet...ik had de plekken wel geschoren,daarom ziet het er een beetje schurftig uit.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:21

Staan jullie (hoefbevangen) paarden trouwens aan huis?
Zoniet, hoe vaak ga je dan controleren?

Ik weet zeker, had mijn pony op dezelfde wei van vorig jaar gestaan, ik had het nooit gemerkt. Dit jaar staat ze aan huis en kon ik 's morgens meteen zien dat het fout zat omdat ze neerlag 's morgens. Tegen een paar uur later was er niets meer aan te merken.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:44

Ja, ik heb de paarden aan huis en dan merk je direct dat er 'iets' mis is. Met de honden en poezen precies hetzelfde. Je kent ze op een gegeven moment zo goed.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:53

Die van mij staan min of meer aan huis. Staan 50 meter verderop in de wei. Ik merk ook meteen wanneer er iets is. Erg vervelend dat ik nogal een grote fantasie heb, dus als er ook maar iets raars is, hang ik aan de telefoon naar de da. Meestal niet voor niks dat wel Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:35

jcristina schreef:
Super dat je zoveel geprobeerd hebt en alles vertelt, ook wat mis gegaan is, dat vind ik heel knap.

In het begin vond ik dat erg moeilijk, omdat ik me eigenlijk ook schaamde. Alweer bevangen ... het is toch een voerkwestie en dus gaan de vingertjes altijd richting eigenaar. En zeker als het al eens is gebeurd, dan hebben mensen heel snel hun oordeel klaar.
Dat was wel naar, maar omdat ik vond dat ik alles gedaan had wat ik kon en ik ook merkte dat er meer mensen waren met dit probleem, vind ik het dus nuttig en leerzaam om er juist over te vertellen. Het is een akelige ziekte en misschien juist door deze ervaringsverhalen en wat we als eigenaar al wel of niet hebben gedaan/meegemaakt, kan een ander paardenbezitter iets van zijn of haar probleem erin terug vinden.

Ik heb zelf wel probiotica gegeven vorig jaar (staat ook wel ergens in mijn verhaal, maar ik weet dat het een heel lang verhaal is en dat ik de samenvatting nog eens moet maken Haha!). Ik gaf probioforte van Groene Os. Duur spul, maar het gaf direct zichtbaar resultaat (Isabella stond in de week voordat ze bevangen raakte haar eigen mest te eten; iets wat ik haar gister trouwens ook weer zag doen).

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:51

Mijn paarden staan ook thuis.
Apart, dat meer ex hoefbevangen paarden in dit topic thuis staan.
Geeft te denken!

Zijn onze revalidatie mogelijkheden thuis zoveel beter, dat de moeilijke gevallen van hoefbevangen paarden in leven blijven, omdat wij thuis de mogelijkheid hebben om zoveel tijd in de revalidatie te stoppen. De meeste paarden in dit topic zijn ernstig hoefbevangen geweest.
En zouden mensen op een pensionstal eerder besluiten een ernstig hoefbevangen paard in te laten slapen?
Of raken paarden die thuis staan eerder hoefbevangen? Verdrietig hele enge gedachte.
Of valt een milde vorm van hoefbevangenheid niet op als je je paard op pension hebt staan?
(ik weet zeker dat Image periodes heeft gehad dat ze zo slecht was, dat ik blij was dat er dierenbescherming of penny;s op stal liepen, want ik had heel wat discussies moeten voeren, terwijl het al zo emotioneel en verwarrend was).

zomaar wat vragen die mij nu te binnen schieten. Jullie hebben er vast meer. Ben eigenlijk wel geinteresseerd naar de antwoorden. Zo moeilijk omdat ieder geval op zichzelf staat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:03

Iedereen geeft denk ik wel een ander antwoord ja. Ik denk dat Grietje in een pension mss minder dik was geworden, omdat je dan, als het goed is, professionele paardenhouders bij je hebt die je kunnen adviseren wbt het voeren. Of mensen met een paard eerder beslissen om hem in te laten slapen zou kunnen. Ze moeten dan immer de DA, de pension en de medicijnen betalen voor een paard waar ze niet op kunnen rijden. Alhoewel dit denk ik wel afhankelijk is van de instelling v/d mensen, maar ik kan me voorstellen dat enkele mensen zo denken. Maar verder denk ik dat het niet veel uitmaakt waar je paard staat. Het is alleen thuis wel makkelijker om alles op de behoeften van je paard af te stemmen. Je hebt vast niet op iedere persionstal beschikking over een kaal weilandje. dan moet je mss kiezen om je pony alleen in een paddock te zetten, of binnen of buiten met een graasmasker.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:58

Ik denk dat de revalidatie thuis beter of makkelijker te doen is dan in een pensionstal. Thuis heb je alles zelf in de hand, zeker als je thuis bent overdag. Ook het heen en weer rijden van en naar de pensionstal maakt het extra belastend.
Je kunt van een pensionstal bijna niet verwachten dat ze zo achter de paarden aansjouwen als ik elke dag weer doe.
Ik heb mijn paarden ook in pension gehad ongeveer 8 maar geleden en daar kregen ze zoveel te eten dat we 's avonds stonden te wachten tot de pensionhouder voordroog neer had gegooid en dan haalden we de helft weer weg. Hij bedoelde het heel erg goed maar hij was meer van de melkkoeien.
Het nadeel van thuishouden is toch wel dat je alles ziet. Ik zit eigenlijk altijd wel in over 1 of meer van onze beesten. Ik zeg vaak dat ik graag wat makkelijker zou willen zijn, maar dat zit er gewoon niet in.

Als je je paard wilt laten afvallen dan moeten ze ook niet thuis staan. Die vragende blik in die bruine oogjes en dat hinnikje als je naar buiten komt.....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:33

Isabella staat ook aan huis. Wendy destijds stond op de manege in pension omdat ze ook als rijpony voor kinderlessen werd gebruikt (naast het huifbedrijden). Toen ze bevangen is geraakt, heeft de eigenaar haar mee naar huis genomen om daar beter voor haar te kunnen zorgen. Nu staat ze weer in pension. Hij neemt vaker een pony mee naar huis als deze ziek is; dit om ze op de juiste tijden de juiste medicatie te kunnen geven.

Ik ken ook een manegepaard dat bevangen is geraakt. Zijn ze toch best wel lang mee bezig geweest, maar beestje stond wel op stal (was geen uitloop mogelijkheid en tijd denk ik ook voor op en neer 'gesjouw', als alleen het gangpad eens op en neer). Deze pony (fjord) is uiteindelijk na 7 maanden sukkelen ingeslapen.

Overigens is de scheur bij Isabella in haar voeten vrij hardnekkig aan het worden. Overleg gehad met haar bekapper en binnenkort komt hij langs om de scheur er echt uit te snijden. Spannend ... gaan we weer een nieuw stadium in van het genezen van een oude bevangenheid (en de verschijnselen ervan). De kans is nu nl. heel er aanwezig dat er inmiddels toch iets van een schimmel in de voet zit (de scheur is nu vertakt). Heb ook maar alvast op de site van v.Nassau zitten lezen, moest aan Pablo's hoeven denken (dat gat) en bereid me maar vast voor Bloos

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:18

mijn paarden staan ook aan huis....je ziet inderdaad alles.
Maar de plek waar ik 8 jaar geleden woonde(hier vlakbij)is pablo begonnen met ziek worden,ik deed toen tuinonderhoud bij mensen,nou ik kan je verzekeren dat ik vaak afgebeld heb!
Ik kwam aan niets anders toe dan bij mijn paard zitten,knuffelen en vooral ook geen oog meer dicht doen.....Het heeft dus voordelen maar ook nadelen denk ik....
Wat vervelend die scheur bij isabella...hij zal hem wel uitvlakken,en het is natuurlijk de vraag hoe het er onder uitziet,maar ze heeft er toch geen last van hoop ik?
Het is beter om er zuurstof bij te laten,volgens mijn smid,hij zegt dat het een anearobe bacterie is de met zuurstof dood gaat,maar misschien heeft isabella wel wat anders.
Ik weet niet hoe je in dit geval het verschil kunt zien tussen een schimmel en bacterie,ik zal de site ook lezen op mijn gemakje.
Plaats je foto's van de scheur als het zover is?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:45

Aurora en Saros staan ook soort van aan huis, bij mijn schoonouders dan. Ik zie ze niet elke dag, tenminste nu niet, en dat is een goed teken want begin dit jaar ben ik echt bijna elke dag geweest, toen ze met die zweren zat.
Toen ze nog op de boerderij woonden werd er ook goed op gelet, maar nu dit nog de enige dieren zijn die nog over zijn, in combinatie met het slechte jaar van Aurora, heeft zelfs mijn schoonmoeder er kijk op gekregen (en stiekem vindt ze pony's nu wel leuk volgens mij).

Ik weet niet of mensen op een pensionstal anders met hun paard omgaan, hoewel iedereen het beste voor zijn paard wil, zal iemand die een groot paard heeft om wedstrijden mee te rijden er toch wel anders tegenaan kijken (en misschien eerder mee klaar zijn) dan iemand zoals ik die eigenlijk twee grote teddybeertjes heeft. In dit topic komen toch meer de wat sobere rassen voorbij, ik denk dat je daar zowiezo al met een andere instelling voor kiest (minder prestatiegericht).

Hopelijk valt het mee met de scheur van Isabella. Die van Aurora zit er ook nog steeds, toch nog eens goed naar kijken morgen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:53

Ik heb Tyra (en had Loa) thuis in een paddock, 's nachts. En overdag op de wei. Toen tyra bevangen raakte niet meer naar de wei, alleen op de paddock, waar ze wel genoeg kon lopen, iets van 18 bij 35 of zo. Loa ging overdag nog wel een aantal uren op de wei.

Toen Loa doodging heb ik T overdag weer in een inimini weitje met hooi gezet, omdat ze dan wat gezelschap van paarden in de andere weilanden heeft. Ga haar voor het eerst vannacht daar laten, want merk dat ze 's avonds niet graag naar huis wil, en steeds bij de uitgang van de paddock staat, zo van breng me terug. Vind het wel eng, niet vanwege het gras, want er staat bijzonder weinig, maar ik heb ze nooit 's nachts op de wei gelaten, en ben ook beetje bang voor touristen die miss. gaan voeren, naja, hopelijk niet in het donker. Ga om tien uur nog even hooi brengen, er staan nu een IJs en Shet grenzend aan Tyra's stukje, ook al een kaal weitje, dus die krijgen ook wat hooi. Wei is trouwens maar 1 min fietsen, of 2 min. lopen.

Voordeel: je kunt zelf alles bepalen, wat eet ze, hoeveel beweegt ze.
Nadeel: idd, je ziet ieder misstapje, en bent de hele dag mentaal met ze bezig, ik tenminste.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:16

Ja, ik ben er ook wel constant mee bezig. Maar zelfs in gezonde toestand, ik kan uren naar ze zitten kijken. en terwijl ik met m'n werk bezig ben sla ik heel vaak (onbewust) een oogje naar de wei.

Ik ben echt bang als ze terug op die wei moet die zo ver van de straat af ligt. Je moet echt al tot op de wei stappen om haar te kunnen zien.

Vorig jaar vond ik dat juist een voordeel. Niemand weet dat weitje liggen en dan heb je ook minder kans op ongewenste gasten Lachen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:26

Vervelend van die scheur Isapaardje. Hopen dat je hoefsmid er wat mee kan. Het beste schijnt inderdaad te zijn dat er lucht bij kan. June heeft ook al een hele tijd een klein schimmelplekje op de plaats waar ze 2 keer eerder een hoefzweer heeft gehad.
Een maand of 2 geleden heb ik haar voetje regelmatig in de imaverol gedaan. Volgens mij is het nu over, maar over 2 weken komt de hoefsmid weer voor haar dus dan zal ik het wel horen.

Toen Indiana bevangen was heb ik ook een keer gezegd dat ik waarschijnlijk met haar dochter June niet zo ver door gedokterd had. Ik ben gek op al mijn paarden/beesten maar Indiana heeft voor mij iets wat die anderen niet hebben. Ze is niet de mooiste, niet de liefste, kan niet het best bewegen, maar het is mijn grote liefde.
Ik heb me over deze gedachte ook wel schuldig gevoeld ten opzichte van June, maar gelukkig weet ze het niet Haha! .

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:09

Lieke_M schreef:
Ja, ik ben er ook wel constant mee bezig. Maar zelfs in gezonde toestand, ik kan uren naar ze zitten kijken. en terwijl ik met m'n werk bezig ben sla ik heel vaak (onbewust) een oogje naar de wei.

Heel herkenbaar! Als ik op de bank zit dan kijk ik uit op de paddocks waar ze lopen, je ziet echt alles. Heeft inderdaad zo z'n voordelen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:10

geerke schreef:
Plaats je foto's van de scheur als het zover is?

Dit is het scheurtje nu ... ziet er op zich niet zo ernstig uit (even erbij bedenkend dat het een macro opname is en het voetje hier getoond bijna op ware grootte is Knipoog )

Afbeelding

Eerst was de scheur een mooie rechte streep, maar nu vertakt hij zich. Dit KAN duiden op een schimmel (hoeft dus niet) en inderdaad is lucht erbij sowieso beter. Hij zit nu te ver dicht.
Morgen eens even zien of ik er zelf wat aan kan doen alvast tot de hoefbekapper komt (hij wil het graag zelf komen doen ipv een andere hoefsmid, maar woont nu niet bepaald direct om de hoek, helaas).

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:20

en mijn ponies staan ook thuis, ook sobere rassen. Ik denk ook dat het erg belangrijk is dat je er de hele dag door mee geconfronteerd wordt dat ze niet lekker zijn, dan ben je constant gestimuleerd om er wat aan te doen en andere oplossingen te zoeken.