[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:29

Caatje als ze zo slecht loopt, waarom dan geen pijnstillers? Is dat door de koliek ed geen optie meer?

Want bevangen en geen pijnstillers is in mijn ogen geen optie.

Lotte wat loopt ie goed! Super fijn. Langzamerhand weer aan het opbouwen?

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:33

MarliesV schreef:
Caatje als ze zo slecht loopt, waarom dan geen pijnstillers? Is dat door de koliek ed geen optie meer?

Nee ze heeft acute zware maagzweren opgelopen door de buut en hierdoor is de koliek ook begonnen. We zijn nèt aan het kijken hoe het nu gaat zonder ulcer gold. De pijnstillers die mijn Da aandroeg zijn allemaal belastend voor de maag. Ze kreeg inflacam maar daar was geen verschil te zien.
Ben nu aan het kijken en kreeg releaf gold aangeraden door een hoefsmid maar heb zelf geen ervaring ermee

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:43

Caaatje schreef:
MarliesV schreef:

Nee ze heeft acute zware maagzweren opgelopen door de buut en hierdoor is de koliek ook begonnen. We zijn nèt aan het kijken hoe het nu gaat zonder ulcer gold. De pijnstillers die mijn Da aandroeg zijn allemaal belastend voor de maag. Ze kreeg inflacam maar daar was geen verschil te zien.
Ben nu aan het kijken en kreeg releaf gold aangeraden door een hoefsmid maar heb zelf geen ervaring ermee

Ik weet niet hoeveel suiker er in Red cell zit.
Maar momenteel wil je gewoon echt niet te veel dingen in je paard stoppen.

Lotte, filmpje kijk ik als ik weer fit ben...

Marjo89

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:18

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:21

MarliesV schreef:

Ja al heeft hij een paar jaar geleden een tussenpees blessure rechtsachter gehad en hierna door de boxrust artritis ontwikkeld in zijn achterbenen waardoor hij eigenlijk sinds 2018 al niet meer onder het zadel is. Nou ja, ik heb hem wel meegenomen naar het strand en mee op vakantie en heel incidenteel ritje hier en daar, maar eigenlijk was hij dus niet meer onder het zadel. De dierenarts die hem recentelijk heeft gezien raadde mij echter aan om hem weer wat aan het werk te zetten puur zodat zijn gevoeligheid voor suikers etc ook verbeterd en hij zich gewoon wat beter gaat voelen/ betere conditie. Dus nu hij weer in de paddock rond raced soms dacht ik, ik pak hem een beetje op aan de longe en misschien van het zomer weer kleine buitenritjes. Eventjes zien, maar hij loopt echt top nu! Ook geen stijfheid aan te zien! *\o/*

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:22

Marjo89 schreef:
Ohh ik ben zo blij. Het weken van hooi en wellicht stukje dieet lijken aan te slaan.
Kijk en geniet
https://youtu.be/5SLYqrmB_1w

Wat een leuk gezicht! Die heeft ook het voorjaar in d'r bol. Ze galoppeert wel grappig zo met de voorbenen wijdt.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:11

Heerlijk Marjo!

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:19

Marjo89 schreef:
Ohh ik ben zo blij. Het weken van hooi en wellicht stukje dieet lijken aan te slaan.
Kijk en geniet

Blije poown!! <3

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:54

Lotte_Wessel schreef:
Marjo89 schreef:
Kijk en geniet

Wat een leuk gezicht! Die heeft ook het voorjaar in d'r bol. Ze galoppeert wel grappig zo met de voorbenen wijdt.

Haha ja dat is wel iets wat echt bij haar hoort.
Het is echt een hyper actieve stuiterbal!!!
Maar het is verder zo’n lieverd❤️

Ik weet dat dit een HB topic is.
Maar we horen morgen of we een nieuw huis hebben gekocht. En daar zit 6000m2 grond bij.
Dan zouden ze aan huis komen!!! *\o/*

Vanavond heb ik dit gemaakt voor de pony’s.
Zijn 4 verschillende likstenen
Afbeelding

Afbeelding

En nog een nieuw net gewerkt hooi(heeft 3 uur geweekt)
Afbeelding

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:20

Oehhh spannend Marjo! En wat heerlijk om ze aan huis te hebben. Ik duim voor jullie

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:21

Wat spannend Marjo, die droom heb ik ook!

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:42

Super spannend Marjo! We duimen voor je!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 00:32

Thx!! Ik hoop het zo. We zijn echt al mega lange tijd opzoek. De huizenmarkt is knettergek.
Maar we blijven proberen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 00:51

Ik kom hier even binnen vallen. Mijn 18 jarige Haflinger is voor het eerst hoefbevangen. Ik heb hem vanaf zijn derde en hij heeft eigenlijk altijd al kenmerken gehad van insuline resistentie en sinds ik hem in eigen beheer heb (zo'n 8 jaar) is hij altijd zeer sober gehouden. Maar nu is hij dus toch hoefbevangen geworden. Ik verdenk zelf de laatste lichting hooi. Ik voer voor nu geweekt hooi van een andere lichting en heb bij een fourage handel graszaad hooi en getest Duits kruidenhooi met een suiker gehalte onder de 10% besteld.

Uiteraard is de dierenarts geweest maar die is helaas niet meedenkend of communicatief vaardig. Hij draait zijn riedeltje af over voeding (en raadt ondertussen wel een speciaal voer aan met een gecombineerd suiker/zetmeel gehalte van ruim 22%) terwijl ik daar al wel heel bewust mee bezig ben. De dierenarts was vandaag behoorlijk negatief over de vooruitzichten voor Tristan omdat hij binnen ons regime alsnog hoefbevangen is geworden en er geen medicijn is voor insuline resistentie. Hoewel Tristan duidelijk erg veel pijn heeft zie ik geen reden om er niet voor te vechten. Ik lees/hoor veel over hoge suiker gehaltes in het hooi dit jaar dus ik ben de mist in gegaan door niet te testen en ik denk dat er op dat gebied zeker nog winst te halen valt. Het lijkt alleen wel alsof Tristan als de pijnstiller is uitgewerkt eerder slechter dan beter is in vergelijking met de dag ervoor, is dat een normaal beeld bij hoefbevangenheid of is dat een slecht teken? We staan nog wel helemaal aan het begin, hij is gister pas gediagnosticeerd.

Tristan heeft nu twee keer een injectie met pijnstillers/ontstekingsremmers gehad maar vanaf morgen moet ik hem zelf buut gaan geven. Ik heb hier geen ervaring mee en heb van de dierenarts nauwelijks instructies gekregen. De bijsluiter is in het Engels en hoewel ik die taal goed beheers heb ik toch nog een paar vragen waarvan ik hoop dat jullie me hier verder mee kunnen helpen. Ik begrijp uit de bijsluiter dat de buut niet gegeven mag worden als er 24 uur daarvoor nog een andere NSAID is gegeven. Volgens de dierenarts zou ik morgen ochtend moeten beginnen met de buut maar Tristan heeft vanmiddag nog een injectie gehad er zijn dan dus nog geen 24 uur voorbij, hoe denken jullie hierover?
Verder begrijp ik dat de buut het best gemengd met wat voer toegediend kan worden, ik wilde voor nu eigenlijk helemaal stoppen met het hele kleine beetje supplement wat Tristan normaal gesproken krijgt omdat alleen hooi en water aanbevolen wordt. Hoe geven jullie de buut? Ik zou het eventueel kunnen mengen met de Pavo vital dat erg laag is in suiker/zetmeel. Is dit een goede optie?

Excuses voor het lange verhaal, ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen want na twee dagen van alles opzoeken en lezen en heel veel zorgen en emoties weet ik het even niet zo goed meer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 06:24

Kun je niet beter een andere dierenarts zoeken als hij zo weinig steun biedt en nu al zo weinig perspectief ziet? Bij een eerste bevangenheid vind ik het wel raar dat je dierenarts al zo pessimistisch is, terwijl er nog geen foto's gemaakt zijn oid. Met een goede smid die samenwerkt met de dierenarts kun je vaak veel winst boeken.

Over je vraag met de injectie durf ik zo geen antwoord te geven.

Buut kun je ook mengen met water of wat appelmoes en dan in een spuit doen en in de mond spuiten. Over het voer at mijn pony het niet. Zo'n spuit kun je bij de apotheek halen of een oude wormenkuur gebruiken.

Is hij al eens op ppid getest?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 08:45

Ik zou de buut inderdaad geven in een spuit, gemengd met wat suikervrije appelmoes.
Nu in de acute fase is het het beste om niks aan voer te geven, hoe laag in suiker het ook is.
Enkel arm hooi en water.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 08:52

Gewoon mengen inderdaad. Ik deed het in suiker vrije appelmoes en dan met een lepel.

En ik zou toch echt zoeken naar een andere dierenarts. Wat een hork van een arts.

En zorgen dat je een fijne bekapper krijgt (als je die nog niet hebt) en regelmatig bekappen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:08

Filmpjes van beide blokkers gekeken(marjo en eh de bonte vd vorige pagina) heerlijk dat ze weer fijner lopen.

En inderdaad in de acute fase, gewoon niks extra. Niks suiker, niks bewegen je paard op hooi en water zetten.
Hoe moeilijk het ook is....

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:22

Heb je ook een maagbeschermer voor bij de buut? Buut is best wel bocht zeg maar.
Ik deed de buut met water oplossen en dan via spuitje geven.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:40

Bedankt voor jullie reacties en adviezen allemaal, heel fijn! Dan haal ik suikervrije appelmoes en een spuit en proberen we de buut zo te geven!

Bij ons in de directe omgeving is dit de enige dierenarts, er is één grote praktijk die de monopolie positie heeft en dit is daar de paarden arts. Als ze te vervoeren zijn ga ik altijd gewoon meteen naar een kliniek in de buurt maar dat vond ik nu niet ethisch en die dierenarts komt niet aan huis. Via een vriendin hoorde ik nog goede verhalen van een dierenarts praktijk uit een andere omgeving maar toen het zo slecht ging met Tristan wilde ik gewoon zo snel mogelijk de dichtstbijzijnde dierenarts. Heeft het nu nog zin om er ook een andere dierenarts bij te halen? Dat hij hoefbevangen is had ik zelf ook al wel door en naast pijnstillers kan een dierenarts in deze fase verder niet heel veel doen dacht ik, of vergis ik mij daarin? Ik heb zelf de hoop ook echt nog lang niet opgegeven en we willen er alles aan doen (zolang het dier waardig is en Tristan zelf ook nog wil) om hem we bovenop te krijgen. In de 15 jaar dat hij bij ons is hij altijd een zorgen kindje geweest wat betreft management maar heeft hij nog vrijwel nooit wat gehad.

We hebben een erg goede bekapper die onze (inmiddels verhuisde) chronisch hoefbevangen shetlander (was bij haar vorige eigenaar bevangen geworden, bij ons nooit meer) heeft hij een heel stuk beter gekregen nog. We hebben ook contact met hem maar in zijn optiek is bekappen in de acute fase veel te pijnlijk en willen ze daarna vaak helemaal niet meer lopen. Hij wil dus eerst even afwachten.

Ik heb meteen gevraagd om een PPID test maar volgens de dierenarts heeft dat nu geen zin omdat door de hoefbevangenheid de waardes ook verhoogd kunnen zijn en de uitslag dus niet betrouwbaar is. Ik heb een zeer sterk vermoeden dat Tristan inmiddels ook PPID heeft ontwikkeld dus heb ik gevraagd of ik na die uitslag dan wel prascent mocht geven maar dat kon pas als hij uit de acute fase alsnog positief testte omdat die medicatie ook weer bijwerkingen heeft aldus de dierenarts.

Ik heb ook gevraagd om een maagbeschermer bij de buut omdat Tristan erg gevoelig is op zijn darmen en gevoelig is voor koliek maar dat was niet nodig als hij goed beschikking had over ruwvoer en goed at aldus de dierenarts. Toen kwam hij nog met Bonaparte Colon een aanvullend voer voor betere darmwerking maar daar zit een gecombineerd suiker/zetmeel gehalte in van ruim 22% en is dus absoluut geen optie. Welke aanvullende medicijnen/supplementen ter bescherming van de maag/darmen bij de buut hebben jullie positieve ervaringen mee?

Ik heb ook nog een vraag:
De dierenarts adviseerde ook om te koelen maar niet hoe lang en hoe vaak. Ik merk dat Tristan het koelen vervelend vindt, we koelen hem bewust op het zand zodat daar een nat stuk ontstaat maar zodra ik hem los laat gaat hij er meteen weer uit. Kunnen jullie aangeven hoe lang en hoe vaak koelen zinvol is?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:41

Wat houdt chronisch bevangen nou precies in? Iemand die dat aan me wil uitleggen?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:47

Molly had een gekanteld hoefbeentje in beide voorvoeten met een kanteling van meer dan 10% daardoor kreeg zij het stempel chronisch hoefbevangen. Omdat de schade er al is en onomkeerbaar is. Maar misschien is die term inmiddels niet meer in gebruik hoor...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:49

Ja de term wordt nog wel gebruikt, werd vd week over mijn haf gezegd.
Maar het is dus dat de kanteling niet meer “opgelost” kan worden? Onder de 10 graden vaak nog wel, boven niet?

Hoe zijn de vooruitzichten bij chronisch bevangingen?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:59

Uit mijn ervaring met Molly (maar dat was tot nu toe wel mijn enige ervaring) weet ik dat er met goed bekappen en veel tijd nog wel heel veel winst te behalen valt. De hoef past zich aan aan de kanteling begreep ik en hoewel de stand van het hoefbeentje niet meer beter wordt kun je door goed bekappen wel een beter beeld krijgen. Molly haar hoefjes hebben we jaren na de eerste hoefbevangenheid nog een keer op de foto gezet en toen gaf het een beter beeld qua kanteling doordat veel hoef zich aangepast had.
Molly is inmiddels 18, 9 jaar na haar hoefbevangenheid. Nooit weer bevangen geweest en begonnen aan haar derde jeugd bij haar nieuwe eigenaar. Wel een gek loopje gehouden altijd maar zelfs dat verbeterd nu er meer met haar getraind wordt op haar nieuwe plek. Maar goed dat is dus één ervaring en Molly kwam bij me toen haar hoefbevangenheid al ongeveer een jaar geleden was, het eerste deel van het proces heb ik dus nog helemaal geen ervaring mee.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:08

Goedemorgen, sorry dat ik kom binnen vallen maar heb even toch een vraagje, mijn bevangen shet is duidelijk slechter op 1 voorbeen, hebben jullie paardjes dit ook?