[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:54

Hier kwam de verlossing na anders bekappen en beslaan. Binnen een week was ze redelijk uit de vreselijkste fase (ze heeft van 7 december tot eind februari pijnstilling gehad.) Nu doet ze het super! Er is echt hoop (wat mij betreft dan) Maar ook hier heb ik de paarden aan huis, dus geen druk van anderen.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:04

flavlip schreef:
@darah 6 weken is lang, elke dag dat je paardje pijn hebt is er 1 te veel en ik vind het goed dat je voor jezelf een grens hebt gesteld. Ik had dit ook gedaan en gelukig knapte flavio toen op. Ik zal voor je paardje duimen. Je paard staat op de hoogste dosis bute, maar hoe voelt je paard zich nu? Flavio kreeg geen pijnstilling, dus ik kan me nu niet zo goed een beeld vormen. Bij flavio kreeg ik weer hoop toen 1 pasje uit zichzelf zette. Ook werd de blik in z'n ogen werd weer alerter, hij sloot zich niet meer af.

Hij stapt uit zichzelf wel eens zijn paddock rond, maar hij is niet zo zoals zijn goede periode en niet zoals 'normaal' :n
Hij ligt ook nog regelmatig en hoeven uitkrabben is een hel (laat zichzelf tot de grond zakken, fijn als je paard vrijheidsdressuur kan :+ ). Op zachte en harde loopt hij redelijk goed.

Ik heb dit paard al bijna 15 jaar en hij is niet zichzelf nu.
Ik weet dat we alles doen om hem beter te krijgen en ik ben zélf begonnen over inslapen, niet mijn dierenarts.
Je omschrijft mijn gevoel wel mooi, elke dag dat hij met pijn staat is er één te veel!
En als dit nog twee maanden nog volhoudt, dan wil ik hem het lijden besparen. Ik ken mensen die twee jaar met hun paard aanmodderen, maar ik kan het niet aanzien om mijn paard dan nog langer te laten lijden. Wat voor paardwaardig leven is dat voor mijn paard?

Laat ik ook nog eens voorop stellen dat ik geen druk ervaar van anderen, maar dat dit mijn eigen beslissing is.
Ik ken mijn paard door en door. Niet mijn dierenarts, mijn stalgenoten, vrienden, bokkers.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:14

Darah, hele lastige situatie, vooral omdat niet te zeggen hoeveel tijd het nodig heeft.
Toendertijd heb ik er niet over nagedacht, maar zijn we gewoon gaan behandelen. Hier heeft het gelukkig niet zo onwijs lang geduurd. Met een paar maanden liep ze zelfs weer op de keuring.
Maar momenteel heb ik een pony die absoluut niet heel slecht loopt, maar wel onregelmatig is en dus pijn heeft. Daar denk ik ook weleens over na wanneer is het niet meer paardwaardig.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:49

Ook een rotsituatie Dyonne, maar inderdaad wanneer is het niet meer paardwaardig?
Ik heb 'liever' dat mijn paard dood neervalt met een hartstilstand dan dat ik de keuze moet maken :=

Verder trek ik me even terug hier op bokt.
Weinig behoefte om nog 'mijn keuzes' nog te verdedigen, ik heb al genoeg aan mijn hoofd :)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 18:17

Het is jouw paard, ook nog eens ontzettend lang, dus jij kent jouw paard het beste en het blijft hoe dan ook jouw keuze. Ik wens je heel veel sterkte en beterschap voor je paard . Wij kunnen ook niet door de computer heen kijken en iedereen heeft een andere mening over wat paardwaardig is. Jij beslist wat jij het beste vind voor jouw paard en je zou dat inderdaad niet te hoeven verdedigen. :(:)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 18:25

Ik vind het ook moeilijk hoor, hoe lang door gaan. Ik heb de beslissing nog nooit hoeven maken gelukkig (wel 1x een hele zieke 3 jarige gehad, totaal wat anders dan hoefbevangenheid of andere kreupelheid, maar die had 's nachts snel de beslissing voor mij gemaakt).

Dennis is weer helemaal rad! Hoe blij kan je zijn met een flinke hoefzweer :D :D :D.

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:27

Waarschijnlijk is mijn paardje dus wel licht hoefbevangen. Advies van de hoefsmid was beginnen met arnica druppels en dan kijken of ze over een week al wat opgeknapt is. Ook moet ze 50 kg afvallen. Hebben jullie nog meer tips?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:39

Ik zou de veearts bellen voor pijnstilling, ontstekingsremmers en aspirine. Even grof geschut, met alleen arnica ga je dat in mijn ogen niet redden. Maar ik kan niet inschatten wat jij als licht hoefbevangen beschouwd. Voor mij is hoefbevangen alarmfase 1.
Verder van het gras af, alleen hooi en het liefst in nat zand zetten.
Beterschap met je paardje.

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:43

@ Janouk ze heeft al een kuur metacam gehad. Veel pijn heeft ze op dit moment niet. Ergste hebben we vorige week al gehad. Ik heb zelf geen bak, en het is hier allemaal kleigrond helaas.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 00:15

Xanne schreef:
Jannepauli schreef:
De Coursera cursus heeft wel meer dingen die afwijken - wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat 1 uur voldoende is. Het water niet hergebruiken. Zoek maar op de engelstalige google.

Toch graag een bron voor het bewijs dat één uur voldoende is.
Ik heb een snel zoekrondje gedaan in een universiteitsbibliotheek en verschillende artikelen gevonden. Algemeen resultaat is dat verlies aan wateroplosbare koolhydraten afhangt van het soort hooi, de temperatuur en de duur van het weken. Hoe langer er geweekt wordt, hoe meer WSC je verliest. Die drie uur van Edinburgh lijkt uit de lucht gegrepen, maar ook één uur lijkt volkomen willekeurig. Bovendien, voldoende waarvoor? Hoeveel procent WSC-verlies, welk paard enz.? Hoeveel uur weken voldoende is zal voor iedere paard-hooicombinatie anders zijn.

Hier een link waarin je een aantal namen van de wetenschappers kunt vinden en daarop bij bv PubMed verder kunt zoeken. http://www1.extension.umn.edu/agricultu ... y-soaking/

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:19

Heeft niemand tips voor mij?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:28

De belangrijkste tips heb je al gehad volgens mij. Dat is pijnstilling, van het gras op, arm hooi voeren en geen biks meer geven en de hoefsmid laten komen. Wat wil je nog meer voor een tips dan?

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:53

Ik dacht dat het met de mijne wat beter ging maar de moed zakt weer in mijn schoenen. Ik ben volgens mij bijna 2 maanden aan het tobben. Binnekort foto's laten maken ze staat niet meer in bevangen houding maar ze loopt nog vreselijk stijf. In een hele zachte zandbodem gaat het aardig goed. Maar verder lig ze veel en heeft ze pijn ik denk dat er iets niet lekker zit in haar voet ... zal het zien :(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 11:01

@ flame: kun je dat filmpje wat je eerder noemde hier plaatsen?

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:52

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 13:11

Op basis van dit filmpje zeg ik: niet bevangen. Ik vind wél dat ze voor slecht loopt. Sowieso geen geweldig gangwerk - wordt het paard alleen recreatief gereden?
Mijn eerste stap zou zijn: beter bekappen: de teen is te lang, geen afrolpunt. Niet lager dan nu op de hiel.
Magnesium in deze fase zinloos.

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:12

Ze is gisteren bekapt, het filmpje is van vorige week. Mijn paard wordt inderdaad alleen recreatief bereden. Alleen nu heeft ze dus rust, op aanraden van de da. Ik had zelf gelezen dat magnesium kan helpen tegen een harde manenkam, dus lijkt me niet geheel zinloos.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:21

Magnesium is alleen zinvol bij een tekort. Mijn pony krijgt magnesium omdat uit bloedonderzoek tekort bleek. Maar die harde manenkam is er niet van overgegaan.
Op zich kun je wel magnesium geven, kan niet heel veel kwaad. Maar als er geen tekort is heeft het geen werking.
Loopt je pony nu na bekappen beter? Want goed bekappen leek mij inderdaad wel nodig.

doemaar, voor ze echt niet meer stijf lopen kan lange tijd duren.

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:04

Ik weet eigenlijk niet of ze nu beter loopt dan voor het bekappen. Ze loopt nu in ieder geval wel beter dan op het filmpje.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:45

@flame25 bij mijn pony heb ik niet laten testen of ie een tekort had, maar vorige keer op aanraden van m'n hoefsmid magnesiumchelaat gegeven. Dit werkte goed, dus deze keer ook weer aan de magnesium en zie dat 't werkt. Ik baal zelfs, want mag 't afbouwen, maar dit lukt niet. Het is op zich wel verstandig eerst te testen, zodat je 't zeker weet en niet voor niks 't koopt. Kun je anders een nieuw filmpje maken? En kon de hoefsmid in d'r hoef al zien of ze bevangen is?

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:53

Nee, volgens mij kon de hoefsmid het niet zien in de hoef, want hij durfde het ook niet met zekerheid te zeggen. Ik kan misschien vanavond nog een filmpje maken.

Hij dacht zelf dus dat ze er tegenaan zat en daardoor gevoelig loopt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 18:16

Flame25 schreef:
Ze is gisteren bekapt, het filmpje is van vorige week. Mijn paard wordt inderdaad alleen recreatief bereden. Alleen nu heeft ze dus rust, op aanraden van de da. Ik had zelf gelezen dat magnesium kan helpen tegen een harde manenkam, dus lijkt me niet geheel zinloos.

Wat helpt tegen een harde manenkam is als de oorzaak ervan weggenomen wordt. Een tekort aan magnesium veroorzaakt geen harde manenkam. Teveel suikers/koolhydraten/te veel voer/gras wél.

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:27

Ze krijgt ook te veel gras. Ik heb dus wel een graaskorf, maar daar eet ze dus niet mee. Ik zat zelf nog aan een greenguard te denken, maar hoor allemaal verhalen dat dat de tanden laat slijten. ik weet niet of dat nog steeds zo is, misschien waren dat oude modellen.

Ook hebben we veel klaver in het weiland. Ik hoorde dat dat ook slecht was bij hoefbevangengevoelige paarden. Tja bemesten met kunstmest zal helpen, maar daardoor groeit het gras wel weer sneller. Moeilijk afweging zo.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 19:08

Flame25 schreef:
Ze krijgt ook te veel gras. Ik heb dus wel een graaskorf, maar daar eet ze dus niet mee. Ik zat zelf nog aan een greenguard te denken, maar hoor allemaal verhalen dat dat de tanden laat slijten. ik weet niet of dat nog steeds zo is, misschien waren dat oude modellen.

Ook hebben we veel klaver in het weiland. Ik hoorde dat dat ook slecht was bij hoefbevangengevoelige paarden. Tja bemesten met kunstmest zal helpen, maar daardoor groeit het gras wel weer sneller. Moeilijk afweging zo.

Waarom haal je haar dan niet van het gras af ? Dat lijkt me de eerste actie die je neemt op het moment dat je HB vermoedt.

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 20:15

Ik heb helaas geen bak tot mijn beschikking. Ik heb filmpjes gemaakt, alleen tinypic.com failed de hele tijd.