Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
flavlip schreef:@darah 6 weken is lang, elke dag dat je paardje pijn hebt is er 1 te veel en ik vind het goed dat je voor jezelf een grens hebt gesteld. Ik had dit ook gedaan en gelukig knapte flavio toen op. Ik zal voor je paardje duimen. Je paard staat op de hoogste dosis bute, maar hoe voelt je paard zich nu? Flavio kreeg geen pijnstilling, dus ik kan me nu niet zo goed een beeld vormen. Bij flavio kreeg ik weer hoop toen 1 pasje uit zichzelf zette. Ook werd de blik in z'n ogen werd weer alerter, hij sloot zich niet meer af.
Xanne schreef:Jannepauli schreef:De Coursera cursus heeft wel meer dingen die afwijken - wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat 1 uur voldoende is. Het water niet hergebruiken. Zoek maar op de engelstalige google.
Toch graag een bron voor het bewijs dat één uur voldoende is.
Ik heb een snel zoekrondje gedaan in een universiteitsbibliotheek en verschillende artikelen gevonden. Algemeen resultaat is dat verlies aan wateroplosbare koolhydraten afhangt van het soort hooi, de temperatuur en de duur van het weken. Hoe langer er geweekt wordt, hoe meer WSC je verliest. Die drie uur van Edinburgh lijkt uit de lucht gegrepen, maar ook één uur lijkt volkomen willekeurig. Bovendien, voldoende waarvoor? Hoeveel procent WSC-verlies, welk paard enz.? Hoeveel uur weken voldoende is zal voor iedere paard-hooicombinatie anders zijn.
Flame25 schreef:Ze is gisteren bekapt, het filmpje is van vorige week. Mijn paard wordt inderdaad alleen recreatief bereden. Alleen nu heeft ze dus rust, op aanraden van de da. Ik had zelf gelezen dat magnesium kan helpen tegen een harde manenkam, dus lijkt me niet geheel zinloos.
Flame25 schreef:Ze krijgt ook te veel gras. Ik heb dus wel een graaskorf, maar daar eet ze dus niet mee. Ik zat zelf nog aan een greenguard te denken, maar hoor allemaal verhalen dat dat de tanden laat slijten. ik weet niet of dat nog steeds zo is, misschien waren dat oude modellen.
Ook hebben we veel klaver in het weiland. Ik hoorde dat dat ook slecht was bij hoefbevangengevoelige paarden. Tja bemesten met kunstmest zal helpen, maar daardoor groeit het gras wel weer sneller. Moeilijk afweging zo.