[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:10

Vilten zooltjes en veel ducktape misschien?
Hier doen al de hoefschoenen goed hun werk. Ben nu wel blij dat ik er zoveel heb.
Voor iedere situatie wat wils, en dat ook nog eens voor 4 hoeven haha.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:15

ducktape wordt door gesneden door de ijzers; dat hadden vorig jaar geprobeerd. Vooralsnog werkt de klei prima bij Image.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:04

Ik heb gister de paddock weer aangeharkt en de bonken uit de hoeven zoveel mogelijk platgestampt met de hark. Ik moet zeggen dat het vanochtend redelijk vlak was en ze er goed op konden lopen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 12:15

geerke schreef:
Lolclub is eventjes afwezig....haar comp. is ge-crashed

Hoe weet jij dat dan? Heeft LC rooksignalen gestuurd? :D

Janouk: wat een inventief plan joh met die klei! Kan ik ook wel 's proberen - Pauli loopt wel rot nu met één ijzer + klomp en één gewoon bloot voetje..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:12

Goed bedacht Janouk :D

Ik heb met het uitmesten de viezigheid op een paadje gegooid en dat vlakgetrapt. dat is nu niet hard bevroren. Dus nu is er een klein paadje dat naar de volle wei leidt. Vanmiddag toch maar even met de graasmaskers Hans en Amber even hun energie laten kwijt raken. Grietje vermaakt zich nog wel in de stal, ze is vanacht weer buiten geweest, aan de drolletjes te zien :D En ze heeft vriendjes gemaakt, er zitten nu allemaal vogeltjes bij haar in de stal en er hangt zelfs een nestje.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:18

Jannepauli schreef:
Janouk: wat een inventief plan joh met die klei! Kan ik ook wel 's proberen - Pauli loopt wel rot nu met één ijzer + klomp en één gewoon bloot voetje..

Het maakt hoeven krabben ook een gezellige bezigheid:
hahaha komt mijn kleuterschooltijd toch nog van pas;
Janouk heeft paars en geel in de voorhoeven en rood en groen achter.
Image heeft rose en blauw voor en achter geen ijzers. haha

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:57

Wat een goed idee met die klei! Shinouk heeft geen ijzers, maar als iemand van stal problemen heeft zal ik dat eens zeggen!
Shinouk kan op dit moment echt alleen naar buiten als ik er zelf ben, ze mocht eventueel ook op het land van de eigenaar, maar dat durf ik niet aan, hoe doen jullie dat? Staan ze wel op het land?
Ze mag ook niet rennen vanwege een peesschede ontsteking die ze nu heeft, dus dan vind ik het land toch wel een risico...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:19

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:27

Het risico is wel hoog. Maar wat is hoog en wat is laag qua cijfers? Ik moet zeggen dat ik zelden op die index kijk, doe het toch meer op gevoel.

@ Amable_chica: Ik heb een stuk voor de stallen verhard, het is niet groot, maar ze kunnen toch naar buiten. Hans en Amber lopen heel af en toe een stukje op de ongelijke harde grond, niet vaak, maar wel als ze willen rollen. Niet optimaal, maar ze lopen wel heel voorzichtig. Grietje mag nu alleen in haar stal en een afgezet stuk op het verharde. De andere 2 laat ik straks heel even met graasmasker in de wei, kunnen ze als ze willen even een sprintje trekken en wat energie kwijt raken. Het blijft behelpen met die kou als je weinig luxe hebt bij je stal.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:32

Nou er is wel een paddock bij ons op stal waar momenteel geen sneeuw ligt (de paddock is van bestraat), maar ik denk dat de eigenaren van de stal ook niet met die paarden over die gladde stukken willen lopen. Voor als er één uit zou glijden. Wat ik ook wel snap! Dus nu zet ik haar wel in die paddock wanneer ik er ben. Ze kan dan alleen niet zo lang buiten staan. Op het land weet ik zeker dat ze gaat rennen en gek doen, dus dat ga ik vanwege haar been niet riskeren!
Naja fructaan index kijk ik ook niet naar eigenlijk, als er staat dat het risico hoog is bij Amsterdam dan ga ik het niet riskeren.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:55

wij hebben dinsdag al het sneeuw weggeschept waardoor het pad nu prima is, soms beetje strooien op een paar gladde plekken maar de paarden kunnen toch een paar uurtjes buiten. Vandaag in de binnenbak gereden dus hij heeft toch weer lekker wat gedaan.
Hoop dat hier geen sneeuw komt dan kan ik morgen wel een rondje over de weg doen met hem.
Het is inderdaad heel erg behelpen als je geen luce hebt! (zelfs de waterbakken in de stal bevriezen met dit weer)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:40

Jannepauli schreef:
geerke schreef:
Lolclub is eventjes afwezig....haar comp. is ge-crashed

Hoe weet jij dat dan? Heeft LC rooksignalen gestuurd? :D

yep...via rooksignalen...helemaal naar frankrijk :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:43

Nou met die harde wind is die wolk zo jouw kant opgewaaid :Y)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:57

Pffff idd wat een wind := Bij Tryggur is een deel van het zand wat ik er in had gereden alweer weggewaaid :7 En de bak waar net nieuw zand in ligt en waar de kokos nog op moet stuift ook al aardig leeg weer := Waait hier echt onwijs hard, geef 'm voor de nacht straks maar een half kilootje extra van het graszaadhooi, denk niet dat dat kwaad kan? Met die kou zal ie ook wel meer energie verbruiken.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:19

Afbeelding
Ze krijgen nu zo veel graszaadhooi als ze lusten.... Ondanks dat ze niet kunnen werken wil ik niet dat ze af koelen met dit weer

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:24

Ik ga 4 keer per dag heen om te voeren, en steeds als ik kwam zat er nog wel een plukje in het hooinet. Maar vandaag had ie het steeds bijna helemaal op, dus voor de nacht maar even een beetje extra :j (hij kreeg per dag al 2 kilo gewoon hooi en nog 6 kilo graszaadhooi, nu dus 6,5 graszaad dan)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:40

Ik weeg niet...ben een slechte mamma ;) Gewoon hooi krijgen ze niet....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:50

Ik weeg ook niet, heb een keer met een zak op de weegschaal gestaan en die hoeveelheid hou ik gewoon aan :)
Ze hebben nu een deken op en die houdt ze ook wel warm.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:10

Jaaaa, gelukt...ik ben weer online.
Nieuwe laptop moeten kopen, zelfs met deze kou kreeg ik het voor elkaar om de videokaart door te laten branden...einde verhaal !
Nou alleen hopen dat de technische dienst mijn fotobestanden nog kan redden ;(

JP wil je voortaan even opletten, ik maar rooksignalen naar je uitzenden... :D
dus uiteindelijk het vuurtje een beetje hoger opgestookt en gelukkig dat Geerke ze zag..

Ik zag Isa voorbij komen als appaloosa, wat heb je daar al veel sneeuw, hier is nauwelijks wat gevallen
Image en Janouk met gekleurde klei in de ijzers, wat een idee !, ben benieuwd of het afdoende is ;)
COPJ..Ik lees dat Grietje alweer wat gaat lopen, fijn joh, hoe vinden ze het graszaadhooi ?

Hier verder niet veel nieuws, de molen is nog steeds ijsvrij en zacht, daar zijn 4 volle zakken zout overheen gegaan dus die kan van zijn leven niet meer bevriezen.
voor de zekerheid spoel ik wel Hittie dr hoeven even af nadat ze erin heeft gelopen, geen idee of zout inwerkt op de witte lijn en de hoeven aantast dus ik neem maar geen risico..
Ik heb gister nog gereden thuis, al was de bak wel al te hard om echt te draven, vandaag was het me veeeeel te koud

Hooi weeg ik nog steeds consequent af, ik merk wel dat ik al een aardig gevoel voor het juiste gewicht begin te krijgen, ik zit er nooit veel naast iig

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:13

Welkom terug lolclub!

Ze eten het wel, maar het is toch niet zo lekker als het gewone hooi. Ik voer nu voornamelijk graszaadhooi en ze krijgt nu 1/1,5 plakje gewoon hooi per dag. Dat eet ze eerst op. Amber die zou het gewone hooi het liefst uit mijn handen rukken voordat ik het in het net heb zitten :') Maar ze eten het graszaadhooi wel helemaal op.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:26

nee, lekker is anders }> , dat is hier met de roodzwenk net zo, als ik het niet goed door elkaar schud dan laten ze het ook wel eens liggen.
uiteindelijk gaat het wel op maar niet echt van harte...

Hier krijgen ze nog steeds dezelfde hoeveelheid hooi maar die van mij staan natuurlijk niet buiten s'nachts.

Heb je Grietje nog op de bute staan ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:29

Ja, dat moet ik van Rob nog een paar weekjes blijven doen en dan afbouwen. Verder vind ik het niet erg dat ze minder snel eten nu. Dat weidehooi daar blijven ze maar van eten tot het op is. Nu doen ze toch langer met het hooi.

Ik voer nu wel iets meer graszaadhooi dan ik normaal gewoon hooi zou voeren, maar het is ook echt fris, dus ik denk dat ze het wel nodig hebben. Hier staan ze wel buiten, al merk ik wel dat Amber toch ook wel de stal op zoekt als het hooi op is. En in de stal scheelt het toch zeker een jas, want de wind is koud.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:34

Hoeveel hooi/graszaad geef je nu in totaal aan ieder ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:37

Grietje krijgt 's ochtends een half plakje gewoon hooi en een bergje graszaadhooi. Dat is wel minder dan er normaal in haar hooinet gaat (dat kleine netje dat op de vorige foto's stond). Amber en Hans krijgen dat grote hooinet tot 3 kwart vol met graszaadhooi en 1 plak gewoon hooi. 's Avonds hetzelfde. Als ik tussendoor nog ga dan krijgen ze als het op is nog een handje graszaadhooi. Maar dit is nu gebaseerd op het koude weer.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 00:19

nou, ik hoop echt dat het graszaadhooi voor jou de oplossing gaat zijn en dat ze er maar mooi op zullen afvallen ;)
wat vind je vader van die enorme balen in zijn loods ?

Heeft Amber er trouwens helemaal geen last van om op de harde bonken te lopen ?