nombrado schreef:hihi, het enige verschil...wij lopen niet op onze nagels

Nee idd, en een paard hoort ook niet op de hoefwand te steunen/lopen. 
nombrado schreef:Mijn ervaring tot nu toe, 3 jaar , ijzerloos..
met mijn paarden. Paarden lopen iets korter in de beweging dan met ijzers, zijn gevoeliger op de voeten, waardoor ze "voorzichtiger" bewegen dan met ijzers.
Een ijzer is niet natuurlijk, maar bekappen ook niet.
ik denk ook niet dat we onze gedomnestiseerde paarden kunnen vergelijken met een koppel paarden op 1500 ha land, rotsen, bergen, zand en bosgrond. Die hebben nl geen smid nodig.
op die weilandjes van ons, slijten de hoeven niet. en op een buitenritje 1 keer in de week, op de harde weg, zal je ze ook geen plezier doen denk ik.
Nog steeds vind ik ze met ijzers beter bewegen, helemaal voor de dingen die ik met ze doe.
de piaffe en passage, de voorbeenzetting is over het algemeen met meer hef dan zonder ijzers.
Met natuurlijk bekappen boots je ook de natuurlijke slijtage na.
Voor onze paarden is het helaas niet mogelijk om dezelfde slijtage te krijgen als de paarden in het wild of op een een groot grondgebied.
Je kan het proberen na te bootsen door een paddock paradise te realiseren, maar dan nog is het anders.
Daarom is het ook belangrijk dat je zelf ook de hoeven bijhoudt, anders heeft het geen zin.
En het heeft tijd nodig, je hoeft niet te verwachten dat het na 1-2x bekappen meteen goed zit.