Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:33

nombrado schreef:
Natural balance of NB er, beide halen de hielen eraf......

Nou dat vind ik nogal de hele bedoeling over één kam scheren hoor..
Een goede bekapper, NB of TB, bekijkt het paard in zijn geheel en haalt écht niet zomaar de hielen er af.
Dat jij slechte ervaringen hebt wil nog niet zeggen dat het allemaal nonsens is.
Zo heb ik enórm slechte ervaringen met verschillende traditionele smeden, maar alsnog vind ik dat er genoeg degelijke rondlopen hoor.

nombrado

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:28

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:45

dus? daar staat alleen lage hielen?

daarnaast is hoefnatuurlijk niet 'het enige' in NL?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:11

Daarnaast, als je op die site wat doorzoekt naar de pagina "Hielhoogte" zie je iets compleet logisch staan :)
T hoefbeen zit met hoge hielen gewoon bijna recht naar beneden, dat is onnatuurlijk.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:43

Bovendien is het verlagen van de hielen natuurlijk niet iets wat je in 1x doet, dat is vragen om problemen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:43

Ookal heb je wel er bekappers tussenzitten die dat wel doen, dat vind ik ook onverantwoord.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:15

Slofje schreef:
Ookal heb je wel er bekappers tussenzitten die dat wel doen, dat vind ik ook onverantwoord.

:j

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:25

Wie kan mij helpen? Mijn merrie staat sinds oktober vorig jaar zonder ijzers (wil dit ook zo houden, nergens voor nodig meer). Liep toen erg lastig/pijnlijk, maar vrij logisch (bijna 6 jaar op ijzers gelopen). Vrij snel is er sneeuw gekomen en liep ze super, echter is sinds april de sneeuw weg.

Probleem is dat er hier dus erg veel stenen en grind ligt en ze daar erg kort en soms zelfs kreupel op loopt. Vooral de voor voetjes.

Ik doe haar voeten zelf en staat er verder keurig op, niet lang of kort en gewoon recht. Ook zijn de hoeven erg hard. Wat kan ik er aan doen dat ze op de stenen gemakkelijker gaat lopen? Of is het gewoon echt een kwestie van wachten en laten wennen? Als we naar buiten gaan is het eerste stuk sowieso stenen, daarna zoek ik de zachtere stukken op zonder steen en dan gaat het een stuk beter. Het eerste stuk op de stenen gaat ook beter, het lijkt of ze steeds gevoeliger wordt naarmate de duur van het lopen.

Paard staat in Zweden. ;)

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:25

nombrado schreef:
hihi, het enige verschil...wij lopen niet op onze nagels :D

Nee idd, en een paard hoort ook niet op de hoefwand te steunen/lopen. ;)

nombrado schreef:
Mijn ervaring tot nu toe, 3 jaar , ijzerloos..
met mijn paarden. Paarden lopen iets korter in de beweging dan met ijzers, zijn gevoeliger op de voeten, waardoor ze "voorzichtiger" bewegen dan met ijzers.
Een ijzer is niet natuurlijk, maar bekappen ook niet.
ik denk ook niet dat we onze gedomnestiseerde paarden kunnen vergelijken met een koppel paarden op 1500 ha land, rotsen, bergen, zand en bosgrond. Die hebben nl geen smid nodig.
op die weilandjes van ons, slijten de hoeven niet. en op een buitenritje 1 keer in de week, op de harde weg, zal je ze ook geen plezier doen denk ik.
Nog steeds vind ik ze met ijzers beter bewegen, helemaal voor de dingen die ik met ze doe.
de piaffe en passage, de voorbeenzetting is over het algemeen met meer hef dan zonder ijzers.

Met natuurlijk bekappen boots je ook de natuurlijke slijtage na.
Voor onze paarden is het helaas niet mogelijk om dezelfde slijtage te krijgen als de paarden in het wild of op een een groot grondgebied.
Je kan het proberen na te bootsen door een paddock paradise te realiseren, maar dan nog is het anders.
Daarom is het ook belangrijk dat je zelf ook de hoeven bijhoudt, anders heeft het geen zin.
En het heeft tijd nodig, je hoeft niet te verwachten dat het na 1-2x bekappen meteen goed zit.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:29

SpikyBlue schreef:
Tancreda: ik vind het er eerlijk gezegd een beetje slordig uitzien allemaal...
Nombrado: je moet er misschien wel even bijzeggen dat het niet door een NB-er is gebeurd, maar door een Natural Balance bekapper ;)

Begint zijn voornaam toevallig met een T?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:30

Quir schreef:
Wie kan mij helpen? Mijn merrie staat sinds oktober vorig jaar zonder ijzers (wil dit ook zo houden, nergens voor nodig meer). Liep toen erg lastig/pijnlijk, maar vrij logisch (bijna 6 jaar op ijzers gelopen). Vrij snel is er sneeuw gekomen en liep ze super, echter is sinds april de sneeuw weg.

Probleem is dat er hier dus erg veel stenen en grind ligt en ze daar erg kort en soms zelfs kreupel op loopt. Vooral de voor voetjes.

Ik doe haar voeten zelf en staat er verder keurig op, niet lang of kort en gewoon recht. Ook zijn de hoeven erg hard. Wat kan ik er aan doen dat ze op de stenen gemakkelijker gaat lopen? Of is het gewoon echt een kwestie van wachten en laten wennen? Als we naar buiten gaan is het eerste stuk sowieso stenen, daarna zoek ik de zachtere stukken op zonder steen en dan gaat het een stuk beter. Het eerste stuk op de stenen gaat ook beter, het lijkt of ze steeds gevoeliger wordt naarmate de duur van het lopen.

Paard staat in Zweden. ;)

Echt de tijd nemen om het op te bouwen :) Ook in de lengte van de ritjes.
Mijn paard was eerst ook heel erg gevoelig en wilde alleen maar in de berm lopen, op asfalt was hij ontzettend gevoelig.
Toen heb ik bijna een half jaar alleen maar in de berm gereden, en in zachte stukjes, en als "oefening" begon ik met bijvoorbeeld van de ene naar de andere berm stappen, over een asfaltweg heen, en later bijvoorbeeld een klein stukje waar geen berm was, en uiteindelijk een weggetje expres niet in de berm rijden. Nu kan (kan, in theorie) ik met hem over asfalt galopperen :)
Qua lengte hangt het er vanaf hoe lang je normaal rijd :) Ik rijd altijd vrij lang, met een gewone lekkere rit tussen de 2 en 3 uur, anders langer.
In het begin reed ik dus niet langer dan een uurtje, later kon ik gewoon weer even lang rijden :)
Laatst bijgewerkt door Nachtlampje op 12-06-11 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:32

nombrado schreef:
en dat is nu net waarom het bij deze paarden misgaat
naar de voetas, beenstand wordt niet gekeken.
Kijk naar paarden in marocco, ook die in het wild leven, maar ook spanje, die hebben langere hielen en nauwe hoeven, bedoeld om de rotsachtige bodem daar aan te kunnen.

Hoeven passen zich aan aan de ondergrond waar ze op leven.
Maar het heeft tijd nodig.
Hier is de ondergrond anders dan in Marocco of Spanje, dus dat kan je niet met elkaar vergelijken.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:34

Splinter schreef:
als ik naar de dvds van bv pete ramey kijk, geeft hij aan dat hij allang van het idee is afgestapt dat bij alle paarden de hielen eraf moeten. Hij bekijkt het per paard.

een goede bekapper, zowel traditioneel als natuurlijk kijkt naar wat het paard nodig heeft en waarop hij het prettigst en het beste beweegt :j

dus je argument gaat al even niet meer op dat alle natuurlijk bekappers de hielen eraf halen :n

Bij mijn paard blijft idd ook wat van de hielen staan, omdat dat voor haar het beste is, zegt ook mijn NB-er.
Zouden we haar hielen helemaal weghalen dan is de overgang te groot en staat ze te ver naar achteren
Het is per paard verschillend idd. :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:18

_Saida_ schreef:
Hoeven passen zich aan aan de ondergrond waar ze op leven.
Maar het heeft tijd nodig.
Hier is de ondergrond anders dan in Marocco of Spanje, dus dat kan je niet met elkaar vergelijken.

je hebt ook met de genen te maken.
ik heb er hier 4, en alle 4 moeten echt de versenen langer blijven dan de gemiddelde kwpn er of fries.
2 daarvan zijn in de natte ondergronden , nederland, geboren en opgegroeid
2 daarvan in spanje
en toch zie je geen verschil
opgegroeid in nederland op sappige weidegronden, klei
en toch zijn ze stijl
de hoeven zijn vanaf veulen af aan dus niet aangepast aan de ondergrond van nederland.
ze zijn nu 10 en 11, hoeveel tijd moet ik ze geven dan denk je?

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:51

Wat de vorm van de hoef ook is, je houdt te allen tijde de zool aan.
Alleen hoef je niet in 1x de hoeven zo te bekappen, het is beter om het stap voor stap te (laten) doen.
Elke week een klein stukje, zodat het paard er rustig aan kan wennen.
De hoeven zullen zich vanzelf en in hun eigen tempo er op aanpassen.
Het ene paard loopt er meteen goed op weg, het andere heeft er een jaar voor nodig.
En als bij jouw paard de versenen langer horen te blijven, dan regelt de hoef dat zelf.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:55

_Saida_ schreef:
Wat de vorm van de hoef ook is, je houdt te allen tijde de zool aan.
Alleen hoef je niet in 1x de hoeven zo te bekappen, het is beter om het stap voor stap te (laten) doen.
Elke week een klein stukje, zodat het paard er rustig aan kan wennen.
De hoeven zullen zich vanzelf en in hun eigen tempo er op aanpassen.
Het ene paard loopt er meteen goed op weg, het andere heeft er een jaar voor nodig.
En als bij jouw paard de versenen langer horen te blijven, dan regelt de hoef dat zelf.

waar aan laten wennen?
ik begrijp je niet
als een paard goed loopt met lange versenen, waarom die dan weghalen?
waarom dan aanpassen?
wat aanpassen?
de beenstanden zijn zoals ze zijn. Daar hoort een hoef bij die erbij past
als dat inhoud langere versenen, dan langere versenen.
je hoort naar het hele paard te kijken, niet alleen de hoeven en hoe ze er volgens het model plaatje uit horen te zien.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 01:35

nombrado schreef:
waar aan laten wennen?
ik begrijp je niet
als een paard goed loopt met lange versenen, waarom die dan weghalen?
waarom dan aanpassen?
wat aanpassen?
de beenstanden zijn zoals ze zijn. Daar hoort een hoef bij die erbij past
als dat inhoud langere versenen, dan langere versenen.
je hoort naar het hele paard te kijken, niet alleen de hoeven en hoe ze er volgens het model plaatje uit horen te zien.

Precies.
Ik heb het ook niet over verzenen weghalen gehad, alleen over de zool aanhouden, en dat stapje voor stapje te doen.
Als de verzenen bij de hoeven van jouw paard korter horen te zijn als dat ze nu zijn, zal de hoef zich daar vanzelf op aanpassen.
Horen ze langer te blijven, dan vormt dit zich ook vanzelf naar gelang de tijd die het nodig heeft.
Dus met andere woorden; de hoef zal zich gaan vormen naar hoe de hoef van nature is, met de stand zoals die van nature is en welke bij het paard hoort.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 01:54

Dat is wat een TB precies eender doet
die haalt, bij de hoef een randje eraf als de stand is zoals die is en goed is.
dus gelijkmatig ietsje van de voorzijde en achterzijde.
(als je een goeie hebt tenminste)
maar leg eens uit wat je met de zool bedoeld?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 08:53

SpikyBlue schreef:

Thanks voor je reactie. Slordig in de trant hoe?
Wat vind je van het verschil voor/na? er is best een stuk afgegaan, en ook best een stuk wand waardoor die niet meer draagt. Dit om die scheur wat beter weg te werken, omdat we bang waren dat hij anders zou doorscheuren of er een heel stuk af zou gaan. Echter loopt ze nu kreupel op het harde, ook met hoefschoenen aan :(

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:13

kynshiri schreef:
ik heb dan weer een totaal omgekeerde ervaring... mijn pony galopeert over gebroken puin zonder een krimp te geven en ik krijg de hoeven zelfs met kilometers asfalt draven niet bijgehouden ...

maar!! het is een investering om ze ijzerloos te houden. zo simpel is het. je moet bereid zijn om naar het paard te kijken, af te zien van die wandeling van 20 km die je wilde maken omdat je paard zijn hoeven dat misschien toch niet aankunnen zo kort na de winter, een betonnen plaat te voorzien op de voerplek of andere schurende ondergrond aan te leggen, zeer regelmatig onderhoud aan de hoeven te doen,...

eigenlijk is het doodsimpel: je krijgt wat je gezaaid hebt...

Tot op zekere hoogte ja.
Was het allemaal maar zo zwart-wit.... dat zou het leven zoveel makkelijker maken voor onze paarden ;-)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:16

nombrado schreef:
en dat is nu net waarom het bij deze paarden misgaat
naar de voetas, beenstand wordt niet gekeken.
Kijk naar paarden in marocco, ook die in het wild leven, maar ook spanje, die hebben langere hielen en nauwe hoeven, bedoeld om de rotsachtige bodem daar aan te kunnen.

Hohoho.... ik ken zoveel utliem goede NB-ers.... en dat zijn echt geen hielen-amputeerders hoor!!!

_Saida_ schreef:

Basicly ziet een goed NB-er & hoefsmid hoe het hoefbeentje in de hoef ligt. Niet zo zeer hoe de hoef zelf dingen regelt ;-)
Als een hoefbeentje op een bepaalde manier gegroeid is c.q. gevormd, is het onverstandig om "tegen de natuur in" te gaan bekappen

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:23

Tancreda4 schreef:
SpikyBlue schreef:

Thanks voor je reactie. Slordig in de trant hoe?
Wat vind je van het verschil voor/na? er is best een stuk afgegaan, en ook best een stuk wand waardoor die niet meer draagt. Dit om die scheur wat beter weg te werken, omdat we bang waren dat hij anders zou doorscheuren of er een heel stuk af zou gaan. Echter loopt ze nu kreupel op het harde, ook met hoefschoenen aan :(

Slordig in de trend van niet netjes: beetje zozo de zool bijgewerkt en niet evenredig bekapt. hier en daar is de ene kant van de hoefwand dikker dan de andere kant. Grotendeels = er is niet gelijkmatig bekapt zeg maar.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:49

nombrado schreef:
Dat is wat een TB precies eender doet
die haalt, bij de hoef een randje eraf als de stand is zoals die is en goed is.
dus gelijkmatig ietsje van de voorzijde en achterzijde.
(als je een goeie hebt tenminste)
maar leg eens uit wat je met de zool bedoeld?

Een TB-er snijdt ook de straal bij en de zool, wat een NB-er niet doet.
Bij NB-en schraap je de dode zool weg, en haal je losse flapjes weg van de straal.
De hoefwand vijl je bij tot aan de zool, zodat het paard op de zool loopt en niet op de hoefwand.
Dat bedoel ik met de zool aanhouden.
Misschien wel handig om zelf een dagcursus te doen?
Je steekt er erg veel van op! ;)

PIETJE1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:59

Het valt me wel op dat niemand ijzerz onder heeft,, rijden jullie allemaal geen wedstrijd ofzo?

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:01

Hoezo zou je ijzers nodig hebben bij wedstijden?