[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

itsme_ilonca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:48

lees straks even bij :o

Zo weer een vermoeiend dagje kliniek erop zitten, maaaaaar
Goed nieuws *\o/*
Op het harde liep ze niet meer onregelmatig, voor de zekerheid nog wel een foto van haar sprong laten maken, en het zag er een stuk beter uit dan 2 maanden geleden, dus mag weer lekker met haar aan het werk *\o/*

different1

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:47

wauw, gefeliciteerd zeg!!
wat een opluchting zal dat zijn voor jullie.
nu weer lekker aan de slag, heel veel succes!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:09

Wat een goed nieuws i_i (je naam is me te moeilijk en te lang :+) ! Super zeg, lekker aant werk!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:50

heel fijn nieuws! tof

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:37

Er zijn dus meer mensen die t advies hebben gekregen niet op de wei zetten.
Ik begon al te twijfelen aan de arts.
Ik moet over 5 weken terug naar de kliniek en we zijn aan t stappen en draven onder zadel..ben benieuwd!!
Fijn nieuws te horen dat t bij sommige paarden vooruit gaat!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:53

wat je straks natuurlijk kunt doen, is eerst rijden voordat je paard de wei op mag.
dan is ze alvast wat moe, en als de rest van de paarden al een tijdje buiten staan zullen die ook niet gaan rennen ofzo.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:57

Super nieuws Ilonca!! *\o/*

Vario is na z'n infuus gelijk weer de wei opgegaan. Verschil is misschien dan dat hij toen niet kreupel liep... Maar aan de andere kant, toen ie wel hartstikke kreupel was, liep ie vanaf de eerste dag kreupel 24/7 buiten.. Hmm lastig.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:25

Mijn paard met acute spat loopt gewoon in de wei

itsme_ilonca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:34

dank jullie *D
Heb vandaag rustig aan een beetje gereden, en het ging echt bovenverwachting goed :D

Die van mij heeft ook gewoon van het begin af aan op de wei gestaan, toen we de spat ontdekten.
Mijn merrie sloopt nu zelfs haar stal sinds ze dag en nacht op de wei heeft gestaan vorige zomer, dus ze geeft zelf al aan dat het voor haar fijner is om dag en nacht op de wei te staan, en nu staat ze dus 24/7 op de weide, waar wel genoeg schuilmogelijkheden zijn

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:04

Jeetje ik ben gewoon bang als ik haar op de wei zet dat ze toch gaat rennen ,het is namelijk een dochter van jazz en ze gaat altijd rennen helaas!!
Wat kan ik doen ,ze heeft gewoon altijd veel energie en is lekker kijkerig ....gr

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:10

van de brokjes afhalen en weidekoeken geven (geen energie) en wat nou als ze gaan rennen. Ze houden er vanzelf mee op als het pijn doet (Lan heeft het ook een paar keer geprobeerd, maar dat ging niet) en voor de spat kan het geen kwaad, de ontsteking wordt er echt niet erger of beter van.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:45

Vario ging ook geregeld uit zijn dak hoor. Liever dat hij in de wei uit zijn dak gaat als dat alle energie opgespaard wordt en bij mij aan 't touwtje eruit komt := Plus, in de wei kunnen ze hun eigen pad kiezen, en zullen ze zich veel makkelijker in balans kunnen houden dan wanneer jij daar aan het touwtje ze naar beneden staat te trekken :) Hoe lang komt ze normaal buiten op een dag? Misschien is het iets om d'r langer naar buiten te doen, in combinatie met weidekoekjes ipv brokken? Dan wordt 't allemaal wat meer verspreid zeg maar.

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:39

Oke bedankt allemaal voor jullie tips,ik ga t toch van t weekend proberen gr

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:23

ik denk inderdaad dat ze dat zelf wel 'regelen' toch? in mijn geval ging het om een ruin die samen stond/staat met een jonge hengst.
deze wilde zoooo graag spelen dat ie die ruin gewoon niet met rust liep en hij KON dus niet zn grens aangeven :)

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:55

Idd Sabby, dan is het wat anders :j

Ik heb gister Vario weer gereden, hij deed het zo onwijs goed!! :):) Ik rij hem helemaal niet zo vaak, maar hij gaat iedere keer weer zo vooruit! Hij had maar 5 minuutjes nodig om onder het zadel op te warmen, had 'm natuurlijk al braaf gelongeerd van te voren, maar daarna liep ie zo fijn!! Lekker ontspannen en alweer een stukje beter op eigen benen. Heb zelfs een klein pasje wijken mee gepakt, deed ie ook top! Zo blij weer :D :D

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:24

Dat lijkt me echt lastig als je een paard hebt die zich niet rustig houdt, konden ze ons maar verstaan...

Mijne is gelukkig een paard die te lui is om in het land te draven, zie ik hem niet vaak doen (ook niet voor zijn spat) als de hele kudde een sprintje trekt, dan sukkelt hij erachter aan :P

@Maggie, wat fijn zeg dat het zo goed gaat.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:54

**************************TROMGEROFFEL********************************

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* LAN LOOPT RAD *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:12

iedereen met positieve nieuwtjes: GEFELICITEERD!!! *\o/*

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 07:34

Allemaal happy! :D

Fijn zeg!

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:53

*\o/* *\o/* *\o/* Super Anya!!!! :D :):)

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:05

Wat fijn dames dat het zo goed gaat :)

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:21

Ik kom ook weer eens binnen vallen, volg zo nu en dan de verhalen hier. Wat goed al die goede berichten, superleuk!
Paard2009: die van mij heeft ook altijd gewoon op het land gestaan, ze voelen zelf wel aan in hoeverre ze kunnen gaan rennen en vliegen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:20

Gisteren sinds lange tijd weer een lange rit gereden (26km), ze voelde bere sterk en liet dat ook merken. We waren met een groepje en dat is ze niet gewend. Tenminste dan zijn het wedstrijden. Mevrouw dacht dus ook even dat het een wedstrijd was en bij het wachten op de anderen kwam ze ineens kaars recht omhoog. Gelukkig was niet echt onder de indruk en kon rustig meegaan. Maar mann wat is die knol sterk geworden, dat ze dat kan doen met haar spat en haar ataxtie. Ik voelde geen disbalans dus een goede test. Ze hoeft dit niet nog eens te flikken. De gehele rit was ze sterk en toen we klaar waren stond ze erbij alsof ze nog een rondje kon maken. Ze doet het geweldig dus. Helaas geen tijd voor de wedstrijden maar dat komt wel, mevrouw kan niet wachten heb ik het gevoel.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:05

wauw dat klinkt allemaal super die goede berichten!
Maar jullie rijden dus eigenlijk allemaal nog (gewoon)??
ik twijfel namelijk wanneer ik weer kan / moet beginnen met aan de hand stappen en onder de man stappen?
Ik ben er van de week op gaan zitten om terug naar de wei te stappen maar had het idee dat ie dan beetje doorzakt met zn spat pootje.. maar het kan ook goed is mijn hoofd zitten :o

is het op gegeven moment juist weer zaak om em in beweging te krijgen en soepel te maken enzo?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:18

Het is belangrijk dat hij beweging krijgt en soepel blijft, maar als hij door z'n spatbeen zakt kun je er niet op rijden en kun je grondwerk doen of lange teugelen? :)