[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 08:32

Dank jullie wel. Ik wist niet dat een mens zoveel kon huilen... |(

En om het toch wat luchtig te houden: ik heb gisteravond besloten nooit een crimineel te worden. Een dode pony is al mega zwaar om te verplaatsen. Sorry voor de wrange grap, maar dat was door de spanning een van de rare dingen die ik eruit flapte. :o

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:29

Shenavallie:Dit was de enige juiste beslissing!!!Heel veel sterkte ermee. Heel soms denk ik wel eens dat mensen gewoon té lang doormodderen met een steeds opnieuw bevangen paard en durven ze de beslissing niet te nemen..... en soms is het gewoon klaar. Ik vind je heel dapper en in het belang van je dier denkend!!! super.

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:49

ElCamino schreef:
Shenavallie:Dit was de enige juiste beslissing!!!Heel veel sterkte ermee. Heel soms denk ik wel eens dat mensen gewoon té lang doormodderen met een steeds opnieuw bevangen paard en durven ze de beslissing niet te nemen..... en soms is het gewoon klaar. Ik vind je heel dapper en in het belang van je dier denkend!!! super.

Hier ben ik het mee eens!

En het is ook echt een groot gemis als je maatje in een keer weg valt.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:49

Zeker heel dapper! Het was het beste voor je kanjer. Maar dat maakt t verdriet niet minder :knuffel:

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:53

Ik ben gisteren bij de kliniek geweest voor controle.
Ze is goed afgevallen, weegt nu 527 waar ze op 29 december nog 542 woog. Dus in 8 weken 15 kg kwijt. Echt super!

Ook liep ze de laatste paar dagen steeds wat beter en gisteren verbaasde me ze helemaal. Na de bekapbeurt en ijzerwissel liep ze zeker een stuk beter.

Ze liet ons wel even schrikken tijdens het bekappen. De onsteking is zo ver uitgegroeid dat deze nu in het stuk zat waar bekapt werd. Het leek even zo alsof het hoefbeen door de zool was gekomen... maar bij nadere inspectie bleek dit gelukkig niet zo te zijn. Heb er eventueel voor de geïnteresseerden wel een foto van.
Ze was ook helemaal niet gevoelig tijdens het bekappen, dus dat was ook een goed teken.

Op naar herstel!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:41

-O-
Stal_Fiore schreef:
Ik ben gisteren bij de kliniek geweest voor controle.
Ze is goed afgevallen, weegt nu 527 waar ze op 29 december nog 542 woog. Dus in 8 weken 15 kg kwijt. Echt super!

Ook liep ze de laatste paar dagen steeds wat beter en gisteren verbaasde me ze helemaal. Na de bekapbeurt en ijzerwissel liep ze zeker een stuk beter.

Ze liet ons wel even schrikken tijdens het bekappen. De onsteking is zo ver uitgegroeid dat deze nu in het stuk zat waar bekapt werd. Het leek even zo alsof het hoefbeen door de zool was gekomen... maar bij nadere inspectie bleek dit gelukkig niet zo te zijn. Heb er eventueel voor de geïnteresseerden wel een foto van.
Ze was ook helemaal niet gevoelig tijdens het bekappen, dus dat was ook een goed teken.

Op naar herstel!

Ben benieuwd naar die foto.

Wij zijn hier gestopt met de medicatie. Mega spannend maar gisteren avond niks gehad en vanmorgen nu dus ook niet.
Ze liep met schoenen aan goed. Zonder Op het harde wel normaal maar voorzichtig en op zachte met blote voeten top zelfs in draf ging ze achter mij aan toen ik hooi ging ophangen.

Hier gaat het lijnen ook beginnen. Nicky heeft het vooral op haar schouders zitten.
Ze oogt helemaal niet super dik vind ik zelf.
Afbeelding

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:49

Hierbij de foto
Even in een spoiler. Ik vind dat niet hard nodig, maar m’n paardenvrienden die vonden hem wel heftig.

Spoiler:
Afbeelding

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 12:14

Ik had iets veel ergers verwacht haha. Maar wat was dat nu wel wat je daar zag(wat zij de bekappen daarover)
Denk meer iets van gekneusde zool ofz

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:24

Stal Fiore; wat netjes zeg al 15kg er af!

Hier ook bezig met afvallen. Is lastig als je ze niet echt aan het werk kan zetten. Maar onder het mom “alle kleine beetjes helpen” heb ik haar vandaag meegenomen als handpaard op een klein stapritje door het bos (20 minuutjes). Ging super! Zonder medicatie, schoenen oid. Ook een klein stukje over het harde om in het bos te komen. Ze genoot er zichtbaar van en het mentale stuk moet natuurlijk ook niet worden vergeten. :) Kon echt merken dat ze het fijn vond er even “uit” te zijn.

Super dat Nicky ook van de buut af is! Ik duim met jullie mee!

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:26

Misschien iemand hier die nog met de gouden tip kan komen? Pony hier met serieus overgewicht ( en gaan nu graszaadhooi beginnen geven want ze komt aan op minimale hoeveelheid hooi) die sinds december gevoelig staat maar we vermoedde een hoefzweer, januari X-ray laten maken en ze was hoefbevangen. Bloedverdunners en bute gestart, week later zware koliek en acute maagzweren. Uit de bloedresultaten kwam geen ppid (ondanks dat ze afgezien van de krulvacht op een korte tijd heel veel symptomen heeft ontwikkeld). We zijn dan ulcer gold gestart en even afgehouden van de medicatie aangezien de koliek maar net goed gegaan was. Ze heeft een leverkuur gehad en krijgt die nu opnieuw en bloedverdunners. Ze krijgt enkel hooi en haar medicatie met een handje nature's best. Ook krijgt ze red cell omdat ze rode bloedcellen tekort had. Het gaat maar niet beter, we denken nu prascend op te starten maar het is zo moeilijk om haar met pijn te zien... Iemand hier die nog een gouden tip heeft of ervaring met prascend icm hoefbevangenheid?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:43

@kyno,
Heerlijk hea als ze weer even gewoon mee kunnen?
Zo hebben wij afgelopen zaterdag haar aan het "werk" gezet.
Het enige wat we hebben veranderd, tijdens het wandelen het tuig erop en het hoofdstel erop en eh ja.... Dan zo gaan wandelen en haar laten lopen waar ze wil....

@caaatje,
Als ze hoefbevangen zijn door cushing helpt het natuurlijk wel.

Ik ben fan van bloedzuigers wat in vorige post van mij wel te lezen is...

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:52

hagelslag schreef:
@kyno,
Het enige wat we hebben veranderd, tijdens het wandelen het tuig erop en het hoofdstel erop en eh ja.... Dan zo gaan wandelen en haar laten lopen waar ze wil....

@caaatje,

Ja volgens de waardes heeft ze geen Cushing maar als je naar haar kijkt kan het bijna niet anders.
Bloedzuigers, ik ga het eens opzoeken of er therapeuten zijn in de buurt die dat gebruiken

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:39

Caaatje schreef:
hagelslag schreef:
@kyno,

@caaatje,

Ja volgens de waardes heeft ze geen Cushing maar als je naar haar kijkt kan het bijna niet anders.
Bloedzuigers, ik ga het eens opzoeken of er therapeuten zijn in de buurt die dat gebruiken

Waarom leverkuur terwijl het lichaam het al zwaar heeft met de hoefbevangenheid?
Je zou het paard of naja haar lichaam een plezier doen om echt alleen hooi en water te geven.
Het liefst geweekt hooi.
Ja de medicatie ivm maagzweren maar verder echt niks.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:53

Marjo89 schreef:
Ik had iets veel ergers verwacht haha. Maar wat was dat nu wel wat je daar zag(wat zij de bekappen daarover)
Denk meer iets van gekneusde zool ofz

Het was de ontsteking die er uit kwam, soort bloedblaar zei hij.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 16:06

De prascend heeft tot doel de ACTH waarde in het bloed te verlagen. Als die niet te hoog is, ga je dus een medicijn geven dat bijwerkingen heeft terwijl het niet nodig is.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:26

hagelslag schreef:
Caaatje schreef:

@kyno,

@caaatje,

Waarom leverkuur terwijl het lichaam het al zwaar heeft met de hoefbevangenheid?
Je zou het paard of naja haar lichaam een plezier doen om echt alleen hooi en water te geven.
Het liefst geweekt hooi.
Ja de medicatie ivm maagzweren maar verder echt niks.[/quote]

Omdat haar leverwaarden slecht waren, ze is er de eerste keer ook ontzettend van opgeknapt. Was op aanraden van de da
Zou hoefschoenen dan iets zijn om de pijn wat te verlichten? Of is niks doen dan juist het beste? Ze is ècht aan het afzien momenteel, heel stijf aan het worden in de achterbenen en ze kan amper stappen. Ook is ze zelf ontzettend gezwollen. Bloedverdunners dan ook stopzetten?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:31

Bloedverdunners niet stopzetten, sorry daar had ik overheen gelezen.

Hoefschoenen kun je doen als het verlichting geeft.

Het lichaam is zo druk met de hoefbevangenheid dat het al overuren draait qua alle organen.
Met een reinigingkuur van de lever belast je het lichaam voor nu extra. Dat is niet handig.

Het beste is dus, hooi, water en de Bloedverdunners (sorry dat ik eroverheen las) en maagbeschermers.
En verder echt niet te veel willen doen.

Mocht je bloedzuigers willen laten aanzetten, dit mag niet samen met bloedverdunners...
Voeten koelen natuurlijk is ook nodig.

Stimme vraag, maar hoeveel suiker zit er in de Red cell?
Laatst bijgewerkt door hagelslag op 24-02-21 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:34

Ik ga mee met Hagelslag. Ik moest van Den Hoek de leverkuur pas weer doen als hij er beter bij liep, bij mijn paard triggerde het zelfs zn hb. Ij geloof pas 8 maanden later dat we met de lever aan de gang gingen.

Ik zou een modderplaatsje maken zodat je paard naar behoefte koel kan staan. Zelf koelen vond mijn paard absoluut niet fijn.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:37

Slmt9 schreef:
Ik ga mee met Hagelslag. Ik moest van Den Hoek de leverkuur pas weer doen als hij er beter bij liep, bij mijn paard triggerde het zelfs zn hb. Ij geloof pas 8 maanden later dat we met de lever aan de gang gingen.

Ik zou een modderplaatsje maken zodat je paard naar behoefte koel kan staan. Zelf koelen vond mijn paard absoluut niet fijn.

En het is zooooo moeilijk om niet te veel te willen doen in het begin...
Je wilt zo graag het beste, en het beste is hooi+water + voeten koelen

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:41

hagelslag schreef:
Slmt9 schreef:

En het is zooooo moeilijk om niet te veel te willen doen in het begin...
Je wilt zo graag het beste, en het beste is hooi+water + voeten koelen

Ja het is heel moeilijk... Ze is dan bijna gestorven aan koliek en de maagzweren en dat was zó schrikken. Ze krijgt geen pijnstilling en ik voel me zo slecht als ik ze zie strompelen... Het gaat precies alleen maar slechter ipv beter en daar word ik dan heel ongerust van... Hooi weken ga ik vanavond al mee beginnen, hoe lang raden jullie aan? Ik lees van alles door mekaar online van een 1-16 uur

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:49

Hier heeft iemand een paar reacties geleden gezegd dat 30 minuten voldoende zou moeten zijn.

Hoe staat het nu dan ervoor met de rode bloedplaatjes? Hoelang geleden dat dat slecht was? Is haar tandvlees etc nu wel weer roze?

Bedenk wat je aan suikers kunt weglaten.

Ivm bloedzuigers kun je je aan een therapeut wenden, eventueel ook je dierenarts navragen wat hij zegt.
Ivm bloedverdunners weet ik niet precies hoe of wat....

Hier kwamen layka haar beste vrienden weer.
Ahhoewel vandaag waren ze geen vrienden meer.
We hebben weer 3 bloedzuigers laten aanzetten ivm haar pees
Maar schijnbaar heeft ze al zoveel minder last van haar pees en had ze eigenlijk geen zin erin.
De vorige x bleef ze super braaf stilstaan en dit keer was ze toch weer licht geïrriteerd....
Oftewel dit was voor nu de laatste x.
Sowieso loopt ze wel aardig goed dus we zullen 't zien

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:53

hagelslag schreef:
Hier heeft iemand een paar reacties geleden gezegd dat 30 minuten voldoende zou moeten zijn.

Hoe staat het nu dan ervoor met de rode bloedplaatjes? Hoelang geleden dat dat slecht was? Is haar tandvlees etc nu wel weer roze?

Bedenk wat je aan suikers kunt weglaten.

Ivm bloedzuigers kun je je aan een therapeut wenden, eventueel ook je dierenarts navragen wat hij zegt.
Ivm bloedverdunners weet ik niet precies hoe of wat....

Hier kwamen layka haar beste vrienden weer.
Ahhoewel vandaag waren ze geen vrienden meer.
We hebben weer 3 bloedzuigers laten aanzetten ivm haar pees
Maar schijnbaar heeft ze al zoveel minder last van haar pees en had ze eigenlijk geen zin erin.
De vorige x bleef ze super braaf stilstaan en dit keer was ze toch weer licht geïrriteerd....
Oftewel dit was voor nu de laatste x.
Sowieso loopt ze wel aardig goed dus we zullen 't zien

Bloed is genomen eind januari, tandvlees ziet er terug netjes uit maar er was op dat moment eigenlijk niks te zien. Ze liep heel licht gevoelig op linksvoor, voor de rest eigenlijk geen symptomen.
Het enige moment dat er iets te zien was qua tandvlees kleur was toen ze koliek had.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:58

Hoelang moet je red cell geven van de dierenarts?
Misschien overleggen of je het kunt afzetten ivm suikers etc?

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:11

Ik wilde toch even een update plaatsen gezien ik hier zoveel advies heb gekregen afgelopen jaar. Mijn pony is inmiddels 22 weken sinds hij hoefbevangen werd en positief was getest voor Cushing's. Heb hem vandaag voor het eerst gelogeerd beetje draven en hier het resultaat. Hij staat nu al 2 en een halve maand zonder pijnstillers ook! *\o/*

Let niet op de paddock, wilde even voor de grap beetje draven maar normaal is dit natuurlijk niet om te longeren dus vandaar alle hooi en rommel.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:15

hagelslag schreef:
Hoelang moet je red cell geven van de dierenarts?
Misschien overleggen of je het kunt afzetten ivm suikers etc?

Geen specifieke tijd gekregen, ik wist ook niet dat er veel suikers in red cell zit? Ze krijgt 15ml per dag.