Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Darah3 schreef:Ik zou toch voorzichtig zijn met die dikke manenkam in combinatie met gevoelig lopen én bekend met HB
Hier gaat het mwah, even een zwaar gesprek gehad met de DA.
Binnen nu en twee maanden moet mijn paard beter lopen, anders ga ik de keuze maken om hem in te laten slapen![]()
We zijn nu al anderhalve maand bezig in totaal (acute fase) en het valt me erg zwaar.
Dieet hebben we helemaal strak opgevolgd, maar nu is mijn paard zelfs aangekomen!
Dus weer minder hooi en nu ook vitaminesupplement erbij.
Xanne schreef:Wat krijgt je paard momenteel precies aan voer, supplementen en medicatie? Welk vitaminesupplement? Wordt het hooi ook geweekt? Drie uur weken kan wel dertig procent wateroplosbare koolhydraten schelen, dus dat is echt de moeite waard!
flavlip schreef:@xanne ik snap dat je darah hoop wilt geven, maar ik vind dit niet het juiste topic om te zeggen datje vindt dat hb paarden te snel opgegeven worden. Er zijn hier ook mensen die hun paard wel zijn kwijtgeraakt aan hb en echt wel dat ze er alles aan gedaan hebben om hun paard te houden en dat dit de moeilijkste keuze is voor elke paardeneigenaar. Ook zullen er hier velen zijn die voor die keuze hebben gestaan, wat image ook zegt. Die hebben dan het geluk gehad dat hun paard ineens wel op knapte.
Xanne schreef:Jannepauli schreef:Drie uur hoeft niet - het is 1 uur weken in koud water, of 30 minuten in warm water.
Dat zou schelen. Heb je daar een wetenschappelijke bron van?
De University of Edinburgh heeft het in de Coursera cursus Equine Nutrition over meer dan drie uur.
Jannepauli schreef:De Coursera cursus heeft wel meer dingen die afwijken - wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat 1 uur voldoende is. Het water niet hergebruiken. Zoek maar op de engelstalige google.
janouk schreef:@xanne
Voor mijn interesse
Heb je zelf ook een hoefbevangen paard ? Gehad? Wat is jouw ervaring met de verzorging van zwaar bevangen paarden?
Je moet als mens ook om kunnen gaan met een hoefbevangen paard verzorgen en daar de gelegenheid voor hebben om een hoefbevangen paard te verzorgen.
Ik heb alles thuis staan. Maar ik denk dat image niet meer geleefd had als ze op een pensionstal had gestaan, omdat ik haar daar niet alles had kunnen bieden wat ze nu gekregen heeft.
Verder is de sociale druk daar veel groter om je paard niet langer te laten lijden, terwijl je zelf verder wilt, is het dan moeilijk vertrouwen te houden.
Het is dus niet zo gemakkelijk als je zomaar even concludeert dat er te vroeg wordt opgegeven.
Wat ik geleerd heb , is dat ieder geval anders is. En het van heel veel zaken afhangt of je paard het redt of niet. Je moet ook een flinke dosis geluk hebben.