[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:26

Hoe bedoel je dat je paard niet kan eten met het graasmasker op?

Als ze te dik is, in combinatie met een dikke manenkam en licht kreupel lopen dan zou ik hoefbevangenheid niet helemaal uitsluiten. Het zijn toch symptomen die erbij horen. Hoe heeft ze het uitgesloten?

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:45

Nou ik heb geen greenguard. Er zit wel een ronde gat in, maar hierdoor eet ze niet. Dus de tijd dat ze hem om heeft krijgt ze niets binnen. Zoiets heb ik: http://www.ruitersport-timmerman.nl/graasmasker.
Tja, hoe heeft de dierenarts het uitgesloten? Ze heeft een kreupelheidsonderzoek gedaan, dus een buigproef, stappen en draven op harde en zachtere ondergrond. Haar bevindingen hierop was dat het geen hoefbevangenheid was.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:55

Dat is niet goed dat ze dan meer dan een halve dag niets eet. Het speeksel neutraliseert de maagzuren. Als ze te lang niet eten (max 4 uur geen eten is volgens mij de norm) neemt de kans op maagzweren etc toe. En het lijkt me ook niet echt goed voor haar suikerspiegel zolang niet eten en dan opeens weer wel.

Heeft ze ook met een tang op de hoef gedrukt? Overigens is dat ook niet sluitend. Mijn shet reageerde daar de eerste keer niet op. Terwijl de smid later duidelijk kon zien dat het wel hoefbevangenheid was. Ik zou voor de zekerheid je pony gewoon behandelen als hb zijnde. Dus van het gras af met een pluk arm hooi (graszaadhooi bijvoorbeeld of je weidehooi een uurtje laten weken). Geen biks of andere zaken met suiker en zetmeel erin voeren.

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:06

Daar heb ik nog nooit van gehoord. S'winters krijgt ze ook rond 6,7 uur s'avonds haar laatste hooi en dan pas de ochtend daarna weer wat. Ken genoeg mensen die dat ook doen. Nooit gehoord dat dat verkeerd zou zijn.

De dierenarts heeft inderdaad op de hoef gedrukt met een tang en ook met een hamertje er op getikt. Alleen de straal was rechtsvoor gevoelig. Verder niets zei ze.
Ik heb zelf nu niet de mogelijkheid om mijn paard snel van het weiland af te halen en hooi te voeren. Ook zou ze dan per se alleen moeten staan. Ze krijgt ook nooit biks, ze wordt al dik van lucht.

@capopjekop ik heb een filmpje van haar stappend en een foto van het ontlasten in het weiland. Ik zou dat eventueel naar je kunnen pben. Als je er een kijkje naar wilt nemen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:10

Die 4 uur had ik hier gelezen, maar het was een iets andere context. Zelf probeer ik ze iig zo min mogelijk zonder ruwvoer te laten staan. http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... er-ruwvoer en http://www.voervergelijk.nl/bezoekersvr ... voertijden

Ik ben geen expert, maar je kunt het altijd hier in het topic zetten. Er zijn hier wel meer mensen die er meer van weten dan mij. Pben mag altijd maar ik kan je niet garanderen dat ik wat nuttigs kan zeggen.

Kun je de weide niet verkleinen dan en kaal laten eten? Ik heb ook geen paddock, maar in mijn weiland staat nauwelijks gras meer. Ze krijgen met strookbegrazing af en toe een klein strookje gras bij (mits hun halzen niet opgezet zijn, anders geen gras).

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:18

De weide is al in 3 stukken verdeeld. Ik vind zelf ook nog niet ideaal voor haar, al doen de 2 paarden van mijn vader er wel goed op.
Ze staat dus bij mijn vader, en hij betaalt ook haar kosten van voer etc. Dus heb er zelf ook niet alles over te zeggen.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:00

Ik zou toch voorzichtig zijn met die dikke manenkam in combinatie met gevoelig lopen én bekend met HB :o

Hier gaat het mwah, even een zwaar gesprek gehad met de DA.
Binnen nu en twee maanden moet mijn paard beter lopen, anders ga ik de keuze maken om hem in te laten slapen ;(
We zijn nu al anderhalve maand bezig in totaal (acute fase) en het valt me erg zwaar.
Dieet hebben we helemaal strak opgevolgd, maar nu is mijn paard zelfs aangekomen!
Dus weer minder hooi en nu ook vitaminesupplement erbij.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:05

Wat vervelend zeg.

Wat voor een hooi krijgt je paard nu? Al eens aan graszaadhooi gedacht? Daar vielen die van mij wel mee af, terwijl eerdere pogingen strandden. Plus een ijzertje waardoor ze weer kon gaan lopen en toen ging het afvallen snel. Binnen een half jaar was ze op streefgewicht (naar schatting is ze 30-40 kg afgevallen).

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:11

Hij staat op heel arm en droog hooi (en maar hinniken naar de andere paarden die 'lekker' hooi krijgen := ).
Ijzers kunnen we er nu niet onder doen, omdat er nog te veel pulsatie is en te warme hoeven.
Hij tilt zijn voorhoeven ook niet langer dan een halve minuut op met uitkrabben :(
Ik heb het er met de hoefsmid ook over gehad en die wacht ook liever tot de pulsatie en warmte weg zijn..

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:16

Mijn Welsh is vorig jaar bevangen geweest, volgens de smid aan 1 voorvoetje. Ze staat nu op kale weide met haar maatje en krijgt 1 keer per dag een strookje gras bij,echt heel weinig.Aan de andere kant van de wei leveren ze dan weer een stukje in.Land is niet bemest dit jaar, vorig jaar wel met drijfmest. Ze sjeest door het land maar blijft dikkig en haar manenkam is wel heen en weer te bewegen maar blijft ook wel wat dik. Nou maak ik me geen zorgen want ze speelt en rent en heeft duidelijk nergens last van.Ze is duidelijk wat barok en mijn andere pony heeft veel meer lengte,een heel ander type dus, zal het ook een beetje aan haar type liggen dat ze wat ronder blijft? Ik heb achter in het land hoog oud gras staan, en hoewel het wel wat ruig lijkt wil ik ze hier komende winter op laten lopen,als het dor en bruin is.Kan het volgend voorjaar wel weer netjes bijgemaaid worden dacht ik zo. Dit lijkt me voor mijn 2 pony's niet schadelijk,en scheelt weer hooi voeren.
Ze is wel slanker dan ze eerder was, maar je blijft gewoon een gevoel van onrust houden, heel vervelend..

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:50

Morgen komt de hoefsmid. Kijken wat hij ervan zegt.

@darah 3 Wat vervelend zeg. Hoop dat je paard toch op knapt.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:17

Darah3 schreef:
Ik zou toch voorzichtig zijn met die dikke manenkam in combinatie met gevoelig lopen én bekend met HB :o

Hier gaat het mwah, even een zwaar gesprek gehad met de DA.
Binnen nu en twee maanden moet mijn paard beter lopen, anders ga ik de keuze maken om hem in te laten slapen ;(
We zijn nu al anderhalve maand bezig in totaal (acute fase) en het valt me erg zwaar.
Dieet hebben we helemaal strak opgevolgd, maar nu is mijn paard zelfs aangekomen!
Dus weer minder hooi en nu ook vitaminesupplement erbij.

Ai, dus ondanks de metformine aangekomen en een flinke terugval :( (ik volg jou een beetje vanwege de metformine, ik heb zelf een EMS-paard).

Ik heb het toevallig net met mijn hoefverzorgster gehad over hoefbevangenheid. We waren het met elkaar eens dat hoefbevangen paarden vaak veel te snel worden opgegeven, het is echt een langdurig proces dat helaas gepaard kan gaan met terugvallen. Over die hoefbeenkanteling zou ik me geen zorgen maken, dat kan goedkomen. Pas als het hoefbeen zeer sterk vervormd is of zelfs aan de punt gaat verdwijnen heb je echt een probleem en op dat punt ben je nog lang niet.

Wat krijgt je paard momenteel precies aan voer, supplementen en medicatie? Welk vitaminesupplement? Wordt het hooi ook geweekt? Drie uur weken kan wel dertig procent wateroplosbare koolhydraten schelen, dus dat is echt de moeite waard!

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:23

Ik vind het persoonlijk geen paardwaardig leven als mijn paard nóg twee maanden in de acute fase staat en alleen (redelijk) prettig kan leven op maximale dosis buut :n
Over de andere informatie pb ik je even, ik zet bewust niet alles online :)
Het hooi weken doen we trouwens (nog) niet.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:30

@darah wat ontzettend vervelend zeg. Hoe lang is je paard nu bevangen? Ik weet dat het soms voor je gevoel ontzettend lang kan duren. Vorige keer was flavio ook heel erg bevangen en ik zag maar geen vooruitgang. Ik probeerde het echt per dag te bekijken en als er geen achteruitgang was bleef ikpositief. Heel moeilijk, maar ineens was er vooruitgang :-) en dat ging nog steeds met ups en downs, maar een heel langzaam stijgende lijn. Echt letterlijk stap voor stap. Dus ik wil zeggen, hou moed, het heeft echt tijd nodig.

@flame25 dat iedereen het doet, wil niet zeggen dat het goed is. Wat capopjekop zegt is gewoon een feit. Dat het bij jullie normaal is wil echt niet zeggen dat het goed is. Je kunt ook zelf logisch blijven nadenken en niet iets doen omdat iedereen dit doet. De norm verandert ook elke 60km ofzo. Bv hier in flevoland is het heel normaal dat paarden de hele dag op stal staan, een eigen paddock hebben en een eigen 'postzegel' landje, dat vind ik niet normaal. Ik wil graag dat mijn paard minstens 4u per dag uit stal komt en nog belangrijker : sociaal contact heeft met andere paarden, met 2-3 ander paarden in de paddock, met 20 andere paarden op 't land. Even terugkomend op 't voer, flavio heeft ook op een stal gestaan waar 2x pd hooi werd gevoerd en hij werd er heel opgeblazen van. Nu krijgt hij 4x pd hooi.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:40

Morgen exact zes weken..
Maar hoe lang mag het duren? Wat is 'normaal'?
Ik vraag me af in hoeverre het voor mijn paard beter gaat worden op dit moment.
Hij is niet de jongste meer en ook nog eens fikse IR.
Wil ik hem die lijdensweg nog aandoen als het nog zo twee maanden aanmoddert?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 06:38

@darah wij kennen hier allemaal het machteloze gevoel, de twijfel, het zwaard van damocles dat boven je paard hangt, de emotionele rollercoaster.
Niemand kan de toekomst voorspellen. En iedere aanval is verschillend.

Er is geen vast patroon. Ik kan je niet zeggen hoe lang het gaat duren voor je paardje weer opknapt :(: het duurt lang. Het is hartverscheurend.

Image heeft 4 maanden zo gestaan tot ik haar ten einde raad naar Visdonk van Nassau heb gebracht. Gelukkig konden ze haar daar helpen. Image bleek een ontstoken hoefbeen te hebben, en was daardoor hoefbevangen.

Houd moed :(:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 06:51

Xanne schreef:
Wat krijgt je paard momenteel precies aan voer, supplementen en medicatie? Welk vitaminesupplement? Wordt het hooi ook geweekt? Drie uur weken kan wel dertig procent wateroplosbare koolhydraten schelen, dus dat is echt de moeite waard!

Drie uur hoeft niet - het is 1 uur weken in koud water, of 30 minuten in warm water.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 07:35

@xanne ik snap dat je darah hoop wilt geven, maar ik vind dit niet het juiste topic om te zeggen datje vindt dat hb paarden te snel opgegeven worden. Er zijn hier ook mensen die hun paard wel zijn kwijtgeraakt aan hb en echt wel dat ze er alles aan gedaan hebben om hun paard te houden en dat dit de moeilijkste keuze is voor elke paardeneigenaar. Ook zullen er hier velen zijn die voor die keuze hebben gestaan, wat image ook zegt. Die hebben dan het geluk gehad dat hun paard ineens wel op knapte.

@darah 6 weken is lang, elke dag dat je paardje pijn hebt is er 1 te veel en ik vind het goed dat je voor jezelf een grens hebt gesteld. Ik had dit ook gedaan en gelukig knapte flavio toen op. Ik zal voor je paardje duimen. Je paard staat op de hoogste dosis bute, maar hoe voelt je paard zich nu? Flavio kreeg geen pijnstilling, dus ik kan me nu niet zo goed een beeld vormen. Bij flavio kreeg ik weer hoop toen 1 pasje uit zichzelf zette. Ook werd de blik in z'n ogen werd weer alerter, hij sloot zich niet meer af.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:43

Jannepauli schreef:
Drie uur hoeft niet - het is 1 uur weken in koud water, of 30 minuten in warm water.

Dat zou schelen. Heb je daar een wetenschappelijke bron van?
De University of Edinburgh heeft het in de Coursera cursus Equine Nutrition over meer dan drie uur.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:02

flavlip schreef:
@xanne ik snap dat je darah hoop wilt geven, maar ik vind dit niet het juiste topic om te zeggen datje vindt dat hb paarden te snel opgegeven worden. Er zijn hier ook mensen die hun paard wel zijn kwijtgeraakt aan hb en echt wel dat ze er alles aan gedaan hebben om hun paard te houden en dat dit de moeilijkste keuze is voor elke paardeneigenaar. Ook zullen er hier velen zijn die voor die keuze hebben gestaan, wat image ook zegt. Die hebben dan het geluk gehad dat hun paard ineens wel op knapte.

Ik wil mensen niet voor het hoofd stoten. Er zijn gevallen die zo ernstig zijn dat genezing niet mogelijk is of waarbij er andere redenen zijn om voor inslapen te kiezen. Over die gevallen heb ik het niet.

Wat ik heb gemerkt is dat dierenartsen niet altijd genoeg over laminitis weten, zodat de behandeling niet optimaal is. Daarbij (of wellicht daardoor) beginnen ze bij laminitis al snel over inslapen, té snel naar mijn mening. Dat is ook de ervaring van de hoefverzorger die ik daar gisteren over sprak.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 13:28

Xanne schreef:
Jannepauli schreef:

Dat zou schelen. Heb je daar een wetenschappelijke bron van?
De University of Edinburgh heeft het in de Coursera cursus Equine Nutrition over meer dan drie uur.

De Coursera cursus heeft wel meer dingen die afwijken - wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat 1 uur voldoende is. Het water niet hergebruiken. Zoek maar op de engelstalige google.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 13:31

@ darah: als ijzers niet kunnen, zou je ook hoefschoenen kunnen gebruiken. Of zooltjes onder de hoef en intapen.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:01

Jannepauli schreef:
De Coursera cursus heeft wel meer dingen die afwijken - wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat 1 uur voldoende is. Het water niet hergebruiken. Zoek maar op de engelstalige google.

Toch graag een bron voor het bewijs dat één uur voldoende is.
Ik heb een snel zoekrondje gedaan in een universiteitsbibliotheek en verschillende artikelen gevonden. Algemeen resultaat is dat verlies aan wateroplosbare koolhydraten afhangt van het soort hooi, de temperatuur en de duur van het weken. Hoe langer er geweekt wordt, hoe meer WSC je verliest. Die drie uur van Edinburgh lijkt uit de lucht gegrepen, maar ook één uur lijkt volkomen willekeurig. Bovendien, voldoende waarvoor? Hoeveel procent WSC-verlies, welk paard enz.? Hoeveel uur weken voldoende is zal voor iedere paard-hooicombinatie anders zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:26

@xanne
Voor mijn interesse
Heb je zelf ook een hoefbevangen paard ? Gehad? Wat is jouw ervaring met de verzorging van zwaar bevangen paarden?
Je moet als mens ook om kunnen gaan met een hoefbevangen paard verzorgen en daar de gelegenheid voor hebben om een hoefbevangen paard te verzorgen.
Ik heb alles thuis staan. Maar ik denk dat image niet meer geleefd had als ze op een pensionstal had gestaan, omdat ik haar daar niet alles had kunnen bieden wat ze nu gekregen heeft.
Verder is de sociale druk daar veel groter om je paard niet langer te laten lijden, terwijl je zelf verder wilt, is het dan moeilijk vertrouwen te houden.
Het is dus niet zo gemakkelijk als je zomaar even concludeert dat er te vroeg wordt opgegeven.
Wat ik geleerd heb , is dat ieder geval anders is. En het van heel veel zaken afhangt of je paard het redt of niet. Je moet ook een flinke dosis geluk hebben.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:17

janouk schreef:
@xanne
Voor mijn interesse
Heb je zelf ook een hoefbevangen paard ? Gehad? Wat is jouw ervaring met de verzorging van zwaar bevangen paarden?
Je moet als mens ook om kunnen gaan met een hoefbevangen paard verzorgen en daar de gelegenheid voor hebben om een hoefbevangen paard te verzorgen.
Ik heb alles thuis staan. Maar ik denk dat image niet meer geleefd had als ze op een pensionstal had gestaan, omdat ik haar daar niet alles had kunnen bieden wat ze nu gekregen heeft.
Verder is de sociale druk daar veel groter om je paard niet langer te laten lijden, terwijl je zelf verder wilt, is het dan moeilijk vertrouwen te houden.
Het is dus niet zo gemakkelijk als je zomaar even concludeert dat er te vroeg wordt opgegeven.
Wat ik geleerd heb , is dat ieder geval anders is. En het van heel veel zaken afhangt of je paard het redt of niet. Je moet ook een flinke dosis geluk hebben.

Ja, hier ook een zwaar hoefbevangen paard gehad, ik weet hoe erg het is.
Juist omdat ik me realiseer hoe de druk van omstanders kan zijn met daarbovenop nog vaak een niet al te hoopvolle visie van de dierenarts, geef ik hier een beetje tegengas.

Ik weet hoe het is. Toen mijn paard hoefbevangen werd wist ik al veel van de ziekte. Ik wist wat ik wel en niet moest doen, ik wist hoe zwaar het was, ik kon de perspectieven aardig inschatten. En toch heb ik, toen het eenmaal zover was, enorm met de handen in het haar gezeten en uitgebreid naar de ervaringen gevraagd van iemand die dagelijks hoefbevangen paarden in handen heeft en ze vrijwel allemaal ziet genezen mits de omstandigheden (zoals huisvesting) en behandeling goed zijn. Zoiets heb je nodig om alle doemscenario's van dierenartsen en paardenmensen het hoofd te bieden op de momenten dat je paard een terugval heeft. Daarom hoop ik een beetje vertrouwen te geven. Het is een kloteziekte, maar het is niet hopeloos.
Ieder geval is anders en zoals ik al eerder aangaf zijn er om allerlei redenen gevallen waarbij inslapen een reële optie is.
Ik vind langdurig zeer veel pijn lijden ook onacceptabel. Gelukkig zijn er pijnstillers om paarden door de ergste fase heen te helpen. Mijn paard heeft op een zeer hoge dosering buut gestaan en heeft dat i.c.m. omeprazol om de maag te beschermen goed verdragen.